Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Inorganic Chemical Technology
Sylabus przedmiotu Leki pochodzenia naturalnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Leki pochodzenia naturalnego | ||
Specjalność | Technologia leków i pestycydów | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ukończony kurs Chemia Organiczna ukończony kurs Biochemia i związki biologicznie aktywne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z lekami roślinnymi. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem związków naturalnych w medycynie i farmakologii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i klasyfikacja leków roślinnych. Wiadomości ogólne. | 1 |
T-W-2 | Postaci leków roślinnych | 2 |
T-W-3 | Leki homeopatyczne | 1 |
T-W-4 | Surowe pierwotne i wtórne. Przegląd głównych grup substancji wtórnych tj. alkaloidy, glikozydy, steroidy, flawonoidy, saponiny, terpeny, kumaryny, antocyjany, woski, antrazwiązki, gorycze, garbniki, witaminy. | 8 |
T-W-5 | Antybiotyki naturalne | 1 |
T-W-6 | System GMP (Good Manufacturing Practice) – zasady dobrej praktyki produkcyjnej – w produkcji leków roślinnych. Zastosowanie półsyntezy, procesów biochemicznych do otrzymywania leku roślinnego. Trujące związki chemiczne stworzone przez naturę. | 1 |
T-W-7 | Kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 3 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | studiowanie literatury | 3 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D04-12_W01 Student potrafi scharakteryzować postaci leków pochodzenia naturalnego | TCH_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D04-12_W02 Student posiada wiedzę na temat zastosowania i roli substancji pierwotnych i wtórnych w medycynie oraz farmakologii. | TCH_2A_W11, TCH_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D04-12_W03 Student potrafi przedstawić zastosowanie antybiotyków w medycynie | TCH_2A_W10, TCH_2A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D04-12_U01 Student potrafi określić wpływ struktury leków naturalnych na ich aktywność biologiczną | TCH_2A_U02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D04-12_K01 Student ma świadomość roli i znaczenia związków naturalnych w medycynie i farmakologii | TCH_2A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D04-12_W01 Student potrafi scharakteryzować postaci leków pochodzenia naturalnego | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić postaci leków pochodzenia naturalnego i scharakteryzować jedną z nich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D04-12_W02 Student posiada wiedzę na temat zastosowania i roli substancji pierwotnych i wtórnych w medycynie oraz farmakologii. | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić substancje pierwotne i wtórne oraz wskazać rolę i zastosowanie jednej z nich w medycynie lub farmakologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | . | |
TCH_2A_D04-12_W03 Student potrafi przedstawić zastosowanie antybiotyków w medycynie | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi przedstawić zastosowanie jednej grupy antybiotyków w medycynie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D04-12_U01 Student potrafi określić wpływ struktury leków naturalnych na ich aktywność biologiczną | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Potrafi na podstawie struktury chemicznej zaklasyfikować podany związek do danej grupy leków naturalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D04-12_K01 Student ma świadomość roli i znaczenia związków naturalnych w medycynie i farmakologii | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Potrafi wskazać znaczenie niektórych grup leków naturalnych w medycynie i farmakologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Markowska L., Leki pochodzenia naturalnego, SplitTrading, Wroclaw, 2006
- Kołodziejczyk Aleksander, Naturalne związki ograniczne, PWN, Warszawa, 2013
- Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roslinne, PZWL, Warszawa, 2007
- Kohlmunzer S., Farmakognozja, PZWL, Warszawa, 2003
- Timbrell John, Paradoks trucizn substancje chemiczne przyjazne i wrogie, NT, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Dunn P.J., Wells A.S., Williams M.T., Green chemistry in the pharmaceutical industry, Wiley-Vch Verlag GmbH&Co.KGaA, 2010
- Lippold B.C., Technologie postaci leku z elementami biofarmacji, MedPharm Polska, 2012
- Takahashi N., Chemistry of plant hormones, CRC Press Inc., Bica Roca, 1996