Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia polimerów

Sylabus przedmiotu Pracownia dyplomowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pracownia dyplomowa
Specjalność Technologia organiczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>, Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 105 8,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone kursy z chemii nieorganicznej i organicznej, technologii chemicznej ogólnej i organicznej.
W-2Znajomość analizy chemicznej, w tym metod instrumentalnych.
W-3Obsługa komputera i podstawowych programów do edycji, obliczeń i prezentacji wyników.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy związanej z tematem pracy dyplomowej oraz z zakresu projektowania procesu i/lub syntezy produktu.
C-2Zapoznanie studenta z metodami opracowania wyników doświadczalnych wpływu warunków procesu na jego efektywność, interpretacji wyników i wyciągania wniosków.
C-3Przygotowanie studenta do prowadzenie procesu technologicznego uwzgledniając parametry procesowe, kontrolę analityczą i bezpieczeństwo pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie stanowiska badawczego.10
T-L-2Opracowanie metod analitycznych do kontroli procesu.10
T-L-3Przygotowanie planu badań.5
T-L-4Przeprowadzenie badań i opracowanie wyników80
105

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.105
A-L-2Studiowanie wskazanej literatury.30
A-L-3Wykonanie obliczeń i opracowanie wyników badań.75
A-L-4Konsultacje z prowadzącym.30
240

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Analizowanie przez studenta literatury związanej z tematem pracy i dyskusja z prowadzącym.
M-2Bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium.
M-3Bieżąca kontrola poprawności wykonywania czynności laboratoryjnych. Dyskuja merytoryczne za studentem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w realizacji badań laboratoryjnych i postępu pracy.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i kreatywności studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z analizy zebranej literatury dotyczącej tematu pracy dyplomowej.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych badań.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-4_W01
Student rozróżnia i charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Ma wiedzę dotyczącą metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu i/lub oceny produktu. Ma wiedzę dotyczącą sposobów charakteryzowania procesu i/lub produktu. Potrafi przeprowadzić niezbędne obliczenia procesowe. Potrafi dobierać parametry prowadzenia procesu i określić ich wpływ na szybkość procesu, wydajność produktów i selektywność przemiany do produktów głównych i ubocznych.
TCH_1A_W08, TCH_1A_W09, TCH_1A_W10, TCH_1A_W01, TCH_1A_W02, TCH_1A_W03, TCH_1A_W05, TCH_1A_W06, TCH_1A_W07C-3, C-2, C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-4_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury polsko i angielskojęzycznej, z baz danych i innych źródeł związanych z technologią, analizować je i wykorzystać w swojej pracy. Potrafi zastosować metody analizy fizykochemicznej i instrumentalnej do kontroli procesu technologicznego. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej, ochrony środowiska do formułowania i rozwiązywania zadań w pracy, analizy i oceny rozwiązań w technologii. Potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować zmiany w celu poprawy jakości produktu lub wydajności procesu. Potrafi dobierać metody rozdzielania mieszanin reakcyjnych. Potrafi dobierać parametry procesowe. Potrafi zaproponować koncepcję nowego rozwiązania, zbudować stanowisko badawcze, z uwzględnieniem bezpieczeństwo pracy.
TCH_1A_U04, TCH_1A_U05, TCH_1A_U24C-3, C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-3, M-2S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-4_K01
Student rozumie wartość i wagę nauki i ciągłego kształcenia się, potrafi myśleć w sposób kreatywny, logiczny i przedsiębiorczy. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego, zna i szanuje zasady pracy w grupie. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów.
TCH_1A_K08C-3, C-2, C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-4_W01
Student rozróżnia i charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Ma wiedzę dotyczącą metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu i/lub oceny produktu. Ma wiedzę dotyczącą sposobów charakteryzowania procesu i/lub produktu. Potrafi przeprowadzić niezbędne obliczenia procesowe. Potrafi dobierać parametry prowadzenia procesu i określić ich wpływ na szybkość procesu, wydajność produktów i selektywność przemiany do produktów głównych i ubocznych.
2,0Student nie potrafi rozróżnić ani scharakteryzować surowców, zjawisk, reakcji i operacji jednostkowych dotyczących badanego procesu i/lub produktu. Nie ma wiedzy odnośnie sposobu oceny procesu i/lub produktu. Nie potrafi przeprowadzić niezbędnych obliczeń. Nie potrafi nazwać metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu lub oceny produktu.
3,0Student rozróżnia, nazywa i częściowo charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Potrafi wymienić tylko niektóre sposoby oceny procesu i/lub produktu oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i częściowo objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu.
3,5Student rozróżnia, nazywa i w większości charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Ma dostateczną wiedzę dotyczącą sposobów oceny procesu i/lub produktu oraz przeprowadzania niezbędnych obliczeń. Rozróżnia, nazywa i w większości objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu.
4,0Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu.
4,5Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Potrafi porównać przydatność tych metod w ocenie procesu i/lub produktu oraz interpretować ich wyniki.
5,0Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Potrafi samodzielnie dobierać metody analityczne do oceny procesu i/lub produktu oraz uzasadnić ich wybór, w pełni objaśnia ich zasady oraz samodzielnie interpretuje otrzymane wyniki.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-4_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury polsko i angielskojęzycznej, z baz danych i innych źródeł związanych z technologią, analizować je i wykorzystać w swojej pracy. Potrafi zastosować metody analizy fizykochemicznej i instrumentalnej do kontroli procesu technologicznego. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej, ochrony środowiska do formułowania i rozwiązywania zadań w pracy, analizy i oceny rozwiązań w technologii. Potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować zmiany w celu poprawy jakości produktu lub wydajności procesu. Potrafi dobierać metody rozdzielania mieszanin reakcyjnych. Potrafi dobierać parametry procesowe. Potrafi zaproponować koncepcję nowego rozwiązania, zbudować stanowisko badawcze, z uwzględnieniem bezpieczeństwo pracy.
2,0Student nie potrafi zebrać literatury przedmiotu ani jej analizować. Nie potrafi wykonać stanowiska badawczego, nie wykorzystuje dostępnej aparatury, nie wykonuje poprawnie badań, nie potrafi opracować wyników.
3,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu. Potrafi wykonać stanowisko badawcze. Wykorzystuje tylko część dostępnej aparatury badawczej i analitycznej. Wykonuje poprawnie badania, nie potrafi opracować wyników.
3,5Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi wykonać stanowisko badawcze. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki.
4,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki.
4,5Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki, poprawnie formułuje wnioski.
5,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować i interpretować wyniki, poprawnie formułuje wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-4_K01
Student rozumie wartość i wagę nauki i ciągłego kształcenia się, potrafi myśleć w sposób kreatywny, logiczny i przedsiębiorczy. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego, zna i szanuje zasady pracy w grupie. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów.
2,0Student nie ma podstawowych kompetencji niezbędnych do przygotowania pracy dyplomowej, nie myśli logicznie i nie wykazuje zaangażowania i zainteresowania przedmiotem.
3,0Student ma podstawowe kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje umiarkowane zainteresowanie wynikami badań i literaturą przedmiotu, nie wykazuje kreatywności i nie myśli logicznie.
3,5Student ma podstawowe kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje zainteresowanie wynikami badań i literaturą przedmiotu, jest chętnie współpracuje z opiekunem pracy, jest sumienny i obowiązkowy.
4,0Student ma dobre kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje szersze zainteresowanie wynikami badań i literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole badawczym, sumienny, obowiązkowy, aktywny.
4,5Student ma dobre kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje szerokie zainteresowanie wynikami badań, literaturą przedmiotu i rozwojem pracy badawczej, jest chętny do współpracy w zespole badawczym, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy.
5,0Student ma dobre kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje szerokie zainteresowanie wynikami badań, literaturą przedmiotu i rozwojem pracy badawczej, jest chętny do współpracy w zespole badawczym, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy.

Literatura podstawowa

  1. R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, WAE, Wrocław, 1992
  2. Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii., WNT, Warszawa, 2000
  3. R.J. Hamilton, P.A. Sewell, Wysokosprawna chromatografia cieczowa., PWN, Warszawa, 1982
  4. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej., WNT, Warszawa, 2000
  5. A.S. Płaziak, Spektrometria masowa związków organicznych., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1997
  6. S.Ł. Achnazarowa, W.W. Kafarow, Optymalizacja eksperymentu w chemii i technologii chemicznej., WNT, Warszawa, 1982
  7. W. Zieliński, A. Rajca (red), Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych., WNT, Warszawa, 1995
  8. Kirk-Othmer, Encyclopedia of Chemical Technology, Hoboken: Wiley-Interscience, 2007
  9. P.H. Groggins, Procesy jednostkowe w syntezie organicznej., WNT, Warszawa, 1961
  10. Literatura źródłowa., -, -, -, Bieżąca literatura z zakresu tematu pracy dyplomowej, w tym podręczniki tematyczne, oryginalne publikacje naukowe i patenty.

Literatura dodatkowa

  1. E. Hoffmann, J. Charette, V. Stroobant, Spektrometria mas., WNT, Warszawa, 1998
  2. Zb. Polański, Planowanie doświadczeń w technice., PWN, Warszawa, 1984
  3. Zb. Polański, Metodyka badań doświadczalnych., Politechnika Krakowska, Kraków, 1978

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie stanowiska badawczego.10
T-L-2Opracowanie metod analitycznych do kontroli procesu.10
T-L-3Przygotowanie planu badań.5
T-L-4Przeprowadzenie badań i opracowanie wyników80
105

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.105
A-L-2Studiowanie wskazanej literatury.30
A-L-3Wykonanie obliczeń i opracowanie wyników badań.75
A-L-4Konsultacje z prowadzącym.30
240
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-4_W01Student rozróżnia i charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Ma wiedzę dotyczącą metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu i/lub oceny produktu. Ma wiedzę dotyczącą sposobów charakteryzowania procesu i/lub produktu. Potrafi przeprowadzić niezbędne obliczenia procesowe. Potrafi dobierać parametry prowadzenia procesu i określić ich wpływ na szybkość procesu, wydajność produktów i selektywność przemiany do produktów głównych i ubocznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W08ma ugruntowaną wiedzę w zakresie kinetyki i katalizy procesów chemicznych oraz termodynamiki
TCH_1A_W09ma wiedzę z zakresu metod identyfikacji, oznaczania składu oraz charakteryzowania produktów przemysłu chemicznego
TCH_1A_W10ma wiedzę z zakresu budowy reaktorów chemicznych i aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym
TCH_1A_W01ma wiedzę z matematyki w zakresie pozwalającym na wykorzystanie metod matematycznych do opisu operacji i procesów chemicznych w technologii chemicznej oraz obliczeń potrzebnych w praktycznych rozwiązaniach inżynierskich
TCH_1A_W02ma wiedzę z fizyki w zakresie umożliwiającym rozumienie zjawisk i procesów fizycznych
TCH_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk i praw chemicznych oraz procesów technologicznych
TCH_1A_W05ma wiedzę w zakresie elektrotechniki, elektroniki, automatyki i informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną
TCH_1A_W06ma wiedzę w zakresie ochrony środowiska związaną z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów
TCH_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej, fizycznej i analitycznej
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studenta do prowadzenie procesu technologicznego uwzgledniając parametry procesowe, kontrolę analityczą i bezpieczeństwo pracy.
C-2Zapoznanie studenta z metodami opracowania wyników doświadczalnych wpływu warunków procesu na jego efektywność, interpretacji wyników i wyciągania wniosków.
C-1Pogłębienie wiedzy związanej z tematem pracy dyplomowej oraz z zakresu projektowania procesu i/lub syntezy produktu.
Treści programoweT-L-4Przeprowadzenie badań i opracowanie wyników
T-L-1Przygotowanie stanowiska badawczego.
T-L-2Opracowanie metod analitycznych do kontroli procesu.
T-L-3Przygotowanie planu badań.
Metody nauczaniaM-1Analizowanie przez studenta literatury związanej z tematem pracy i dyskusja z prowadzącym.
M-2Bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w realizacji badań laboratoryjnych i postępu pracy.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z analizy zebranej literatury dotyczącej tematu pracy dyplomowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozróżnić ani scharakteryzować surowców, zjawisk, reakcji i operacji jednostkowych dotyczących badanego procesu i/lub produktu. Nie ma wiedzy odnośnie sposobu oceny procesu i/lub produktu. Nie potrafi przeprowadzić niezbędnych obliczeń. Nie potrafi nazwać metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu lub oceny produktu.
3,0Student rozróżnia, nazywa i częściowo charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Potrafi wymienić tylko niektóre sposoby oceny procesu i/lub produktu oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i częściowo objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu.
3,5Student rozróżnia, nazywa i w większości charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Ma dostateczną wiedzę dotyczącą sposobów oceny procesu i/lub produktu oraz przeprowadzania niezbędnych obliczeń. Rozróżnia, nazywa i w większości objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu.
4,0Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu.
4,5Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Potrafi porównać przydatność tych metod w ocenie procesu i/lub produktu oraz interpretować ich wyniki.
5,0Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Potrafi samodzielnie dobierać metody analityczne do oceny procesu i/lub produktu oraz uzasadnić ich wybór, w pełni objaśnia ich zasady oraz samodzielnie interpretuje otrzymane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-4_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury polsko i angielskojęzycznej, z baz danych i innych źródeł związanych z technologią, analizować je i wykorzystać w swojej pracy. Potrafi zastosować metody analizy fizykochemicznej i instrumentalnej do kontroli procesu technologicznego. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej, ochrony środowiska do formułowania i rozwiązywania zadań w pracy, analizy i oceny rozwiązań w technologii. Potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować zmiany w celu poprawy jakości produktu lub wydajności procesu. Potrafi dobierać metody rozdzielania mieszanin reakcyjnych. Potrafi dobierać parametry procesowe. Potrafi zaproponować koncepcję nowego rozwiązania, zbudować stanowisko badawcze, z uwzględnieniem bezpieczeństwo pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U04potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna, w języku polskim oraz przynajmniej w jednym języku obcym spośród języków: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski
TCH_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
TCH_1A_U24potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, złożony z operacji i procesów jednostkowych, i ocenić jego funkcjonowanie przy użyciu właściwych, metod i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studenta do prowadzenie procesu technologicznego uwzgledniając parametry procesowe, kontrolę analityczą i bezpieczeństwo pracy.
C-1Pogłębienie wiedzy związanej z tematem pracy dyplomowej oraz z zakresu projektowania procesu i/lub syntezy produktu.
Treści programoweT-L-4Przeprowadzenie badań i opracowanie wyników
T-L-1Przygotowanie stanowiska badawczego.
T-L-2Opracowanie metod analitycznych do kontroli procesu.
T-L-3Przygotowanie planu badań.
Metody nauczaniaM-1Analizowanie przez studenta literatury związanej z tematem pracy i dyskusja z prowadzącym.
M-3Bieżąca kontrola poprawności wykonywania czynności laboratoryjnych. Dyskuja merytoryczne za studentem.
M-2Bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w realizacji badań laboratoryjnych i postępu pracy.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych badań.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z analizy zebranej literatury dotyczącej tematu pracy dyplomowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zebrać literatury przedmiotu ani jej analizować. Nie potrafi wykonać stanowiska badawczego, nie wykorzystuje dostępnej aparatury, nie wykonuje poprawnie badań, nie potrafi opracować wyników.
3,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu. Potrafi wykonać stanowisko badawcze. Wykorzystuje tylko część dostępnej aparatury badawczej i analitycznej. Wykonuje poprawnie badania, nie potrafi opracować wyników.
3,5Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi wykonać stanowisko badawcze. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki.
4,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki.
4,5Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki, poprawnie formułuje wnioski.
5,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować i interpretować wyniki, poprawnie formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-4_K01Student rozumie wartość i wagę nauki i ciągłego kształcenia się, potrafi myśleć w sposób kreatywny, logiczny i przedsiębiorczy. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego, zna i szanuje zasady pracy w grupie. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K08potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków zespołu w celu osiągnięcia postawionego celu
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studenta do prowadzenie procesu technologicznego uwzgledniając parametry procesowe, kontrolę analityczą i bezpieczeństwo pracy.
C-2Zapoznanie studenta z metodami opracowania wyników doświadczalnych wpływu warunków procesu na jego efektywność, interpretacji wyników i wyciągania wniosków.
C-1Pogłębienie wiedzy związanej z tematem pracy dyplomowej oraz z zakresu projektowania procesu i/lub syntezy produktu.
Treści programoweT-L-4Przeprowadzenie badań i opracowanie wyników
T-L-1Przygotowanie stanowiska badawczego.
T-L-2Opracowanie metod analitycznych do kontroli procesu.
T-L-3Przygotowanie planu badań.
Metody nauczaniaM-1Analizowanie przez studenta literatury związanej z tematem pracy i dyskusja z prowadzącym.
M-3Bieżąca kontrola poprawności wykonywania czynności laboratoryjnych. Dyskuja merytoryczne za studentem.
M-2Bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w realizacji badań laboratoryjnych i postępu pracy.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i kreatywności studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych kompetencji niezbędnych do przygotowania pracy dyplomowej, nie myśli logicznie i nie wykazuje zaangażowania i zainteresowania przedmiotem.
3,0Student ma podstawowe kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje umiarkowane zainteresowanie wynikami badań i literaturą przedmiotu, nie wykazuje kreatywności i nie myśli logicznie.
3,5Student ma podstawowe kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje zainteresowanie wynikami badań i literaturą przedmiotu, jest chętnie współpracuje z opiekunem pracy, jest sumienny i obowiązkowy.
4,0Student ma dobre kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje szersze zainteresowanie wynikami badań i literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole badawczym, sumienny, obowiązkowy, aktywny.
4,5Student ma dobre kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje szerokie zainteresowanie wynikami badań, literaturą przedmiotu i rozwojem pracy badawczej, jest chętny do współpracy w zespole badawczym, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy.
5,0Student ma dobre kompetencje niezbędne do przygotowania pracy dyplomowej, wykazuje szerokie zainteresowanie wynikami badań, literaturą przedmiotu i rozwojem pracy badawczej, jest chętny do współpracy w zespole badawczym, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy.