Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna

Sylabus przedmiotu Technologie surfaktanów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie surfaktanów
Specjalność Technologia organiczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59egzamin
laboratoriaL6 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia organiczna i nieorganiczna
W-2matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1posiada wiedzę z zakresu klasyfikacji surfaktantów oraz podstawowych procesów chemicznych i biochemicznych stosowanych w ich syntezie.
C-2ma wiedzę z zakresu metod charakteryzowania właściwości surfaktantów
C-3potrafi interpretować wyniki analiz różnych właściwości surfaktantów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie napięcia powierzchniowego roztworów surfaktantów o różnej budowie Wyznaczanie krytycznego stężenia micelizacji (KSM) surfaktantów - wpływ temperatury, substancji hydrofilowych i dodatków na KSM Wyznaczanie temperatury punktu Krafta i temperatury zmętnienia dla surfaktantów o różnej budowie15
15
wykłady
T-W-1Surowce stosowane w produkcji surfaktantów i ich pochodzenie. Klasyfikacja i kryteria klasyfikacji surfaktanów i charakterystyka surfaktantów. Formy występowania surfaktanta w roztworze, wpływ surfaktantów na tworzenie i trwałość układów koloidalnych. Podstawowe procesy w technologii produkcji surfaktantów – alkoksylowanie, siarczanowanie, sulfonowanie. Podstawowe grupy surfaktantów - etoksylaty alkoholi, częściowe estry alkoholi i kwasów tłuszczowych, alkilosiarczany i alkilosulfoniany, alkiloamidobetainy, czwartorzędowe sole amoniowe - ich otrzymywanie i zastosowanie.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-2uczestnictwo w zajęciach15
A-L-3konsultacje z prowadzącym3
A-L-4Opracowanie sprawozdania6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu13
A-W-3konsultacje z prowadzącym2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2materiały udostepniane przez prowadzącego
M-3dyskusja i rozwiązywanie zadań w grupie
M-4przygotowanie prezentacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności na podstawie pisemnego egzaminu z wykładów i ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na podstawie przygotowania własnej prezentacji i uczestnictwa w dyskusji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-2a_W01
Rozróżnia grupy surfaktantów ze względu na budowę chemiczną, Wskazuje źródła surowców do produkcji określonej grupy surfaktantów. Nazywa i charakteryzuje główne procesy wykorzystywane w produkcji surfaktantów – alkoksylowanie, siarczanowanie, sulfonowanie. Charakteryzuje właściwości surfaktantów i ich roztworów.
TCH_1A_W09, TCH_1A_W11C-1, C-2T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-2a_U01
Wykorzystuje wiedzę do charakteryzowania podstawowych właściwości fizykochemicznych surfaktantów i ich roztworów oraz układów koloidalnych tworzonych z ich udziałem.
TCH_1A_U10, TCH_1A_U11, TCH_1A_U16C-2, C-3T-L-1M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-2a_K01
student potrafi wskazać produkty uboczne i substancje odpadowe powstające w procesie produkcji wybranych grup surfaktantów i ich wpływ na jakość surfaktantów oraz sposoby ich eliminowania.
TCH_1A_K05C-1T-L-1, T-W-1M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-2a_W01
Rozróżnia grupy surfaktantów ze względu na budowę chemiczną, Wskazuje źródła surowców do produkcji określonej grupy surfaktantów. Nazywa i charakteryzuje główne procesy wykorzystywane w produkcji surfaktantów – alkoksylowanie, siarczanowanie, sulfonowanie. Charakteryzuje właściwości surfaktantów i ich roztworów.
2,0Student nie potrafi dokonać klasyfikacji surfaktantów wg żadnego z kryteriów. Nie potrafi wskazać źródła surowców żadnej grupy surfaktantów. Nie potrafi nazwać ani krótko scharakteryzować żadnego procesu stosowanego w technologii otrzymywania surfaktantów. Nie zna podstawowych właściwości surfaktantów.
3,0Student potrafi dokonać klasyfikacji surfaktantów wg przynajmniej jednego kryterium. Potrafi wskazać źródła surowców większości grup surfaktantów. Potrafi nazwać i w dostateczny sposób opisuje większość procesów stosowanych w technologii otrzymywania surfaktantów. Zna podstawowe właściwości surfaktantów.
3,5Student potrafi dokonać klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium. Potrafi wskazać źródła surowców wszystkich grup surfaktantów. Potrafi nazwać i w dostateczny sposób opisuje wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów. Wymienia większość właściwości surfaktantów.
4,0Student potrafi nie tylko dokonać klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium ale także przedstawia wzory chemiczne przykładowych związków. Potrafi nie tylko wskazać źródła surowców dla każdej grupy surfaktantów ale także nazywa ich kolejne przemiany prowadzące do otrzymywania głównych substratów. Potrafi nazwać i scharakteryzować wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów. Wymienia wszystkie właściwości użytkowe surfaktantów oraz podaje przykłady ich wykorzystania w wyrobach.
4,5Student dokonuje klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium wraz z przedstawieniem wzorów chemicznych przykładowych związków. Potrafi wymienić źródła surowców dla każdej grupy surfaktantów oraz nazwać i scharakteryzować ich kolejne przemiany prowadzące do otrzymywania głównych substratów. Potrafi nazwać i scharakteryzować wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów, ze znajomością parametrów tych procesów . Potrafi wskazać wszystkie właściwości uzytkowe surfaktantów oraz objaśnia jakie mają one znaczenie w formulacji różnych wyrobów .
5,0Student dokonuje klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium wraz z przedstawieniem wzorów chemicznych przykładowych związków. Potrafi wymienić i porównać różne źródła surowców dla każdej grupy surfaktantów oraz nazwać i scharakteryzować ich kolejne przemiany prowadzące do otrzymywania głównych substratów. Potrafi nazwać i scharakteryzować wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów, ze znajomością zarówno parametrów tych procesów jak i stosowanych aparatów. Potrafi wskazać wszystkie właściwości uzytkowe surfaktantów oraz objaśnia jakie mają one znaczenie w formulacji różnych wyrobów .

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-2a_U01
Wykorzystuje wiedzę do charakteryzowania podstawowych właściwości fizykochemicznych surfaktantów i ich roztworów oraz układów koloidalnych tworzonych z ich udziałem.
2,0Nie potrafi wymienić wielkości charakteryzujących surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone.
3,0Potrafi wymienić większość wielkości charakteryzujące surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone.
3,5Potrafi wymienić wszystkie wielkości charakteryzujące surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone a także wymienia metody wyznaczania tych wielkości.
4,0Potrafi wymienić wielkości charakteryzujące surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone a także nie tylko wymienia ale też charakteryzuje metodyki wyznaczania tych wielkości. Poprawnie interpretuje wyniki wiekszości analiz.
4,5Potrafi efektywnie scharakteryzować surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone - oblicza różne wielkości fizykochemiczne, potrafi zinterpretować wyniki wszystkich analiz. Wymienia ale też charakteryzuje metodyki wyznaczania tych wielkości.
5,0Potrafi efektywnie scharakteryzować surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone i samodzielnie oblicza i przedstawia różne wielkości fizykochemiczne. Przeprowadza wnikliwą dyskusję wyników. Wymienia ale też charakteryzuje metodyki wyznaczania tych wielkości.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-2a_K01
student potrafi wskazać produkty uboczne i substancje odpadowe powstające w procesie produkcji wybranych grup surfaktantów i ich wpływ na jakość surfaktantów oraz sposoby ich eliminowania.
2,0
3,0Student potrafi wskazać niektóre możliwe odpady procesu produkcji wybranych surfaktantów oraz sposoby ich eliminowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S. Anastasiu, E. Jelescu, Środki powierzchniowo czynne, WNT, Warszawa, 1973
  2. Ryszard Zieliński, Surfaktanty – towaroznawcze i ekologiczne aspekty ich stosowania, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2000
  3. Jan Przondo, Związki powierzchniowo czynne i ich zastosowanie w produktach chemii gospodarczej, Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie napięcia powierzchniowego roztworów surfaktantów o różnej budowie Wyznaczanie krytycznego stężenia micelizacji (KSM) surfaktantów - wpływ temperatury, substancji hydrofilowych i dodatków na KSM Wyznaczanie temperatury punktu Krafta i temperatury zmętnienia dla surfaktantów o różnej budowie15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Surowce stosowane w produkcji surfaktantów i ich pochodzenie. Klasyfikacja i kryteria klasyfikacji surfaktanów i charakterystyka surfaktantów. Formy występowania surfaktanta w roztworze, wpływ surfaktantów na tworzenie i trwałość układów koloidalnych. Podstawowe procesy w technologii produkcji surfaktantów – alkoksylowanie, siarczanowanie, sulfonowanie. Podstawowe grupy surfaktantów - etoksylaty alkoholi, częściowe estry alkoholi i kwasów tłuszczowych, alkilosiarczany i alkilosulfoniany, alkiloamidobetainy, czwartorzędowe sole amoniowe - ich otrzymywanie i zastosowanie.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-2uczestnictwo w zajęciach15
A-L-3konsultacje z prowadzącym3
A-L-4Opracowanie sprawozdania6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu13
A-W-3konsultacje z prowadzącym2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-2a_W01Rozróżnia grupy surfaktantów ze względu na budowę chemiczną, Wskazuje źródła surowców do produkcji określonej grupy surfaktantów. Nazywa i charakteryzuje główne procesy wykorzystywane w produkcji surfaktantów – alkoksylowanie, siarczanowanie, sulfonowanie. Charakteryzuje właściwości surfaktantów i ich roztworów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W09ma wiedzę z zakresu metod identyfikacji, oznaczania składu oraz charakteryzowania produktów przemysłu chemicznego
TCH_1A_W11ma wiedzę o surowcach przemysłu chemicznego i pokrewnych procesach stosowanych w ich przetwarzaniu do produktów użytkowych
Cel przedmiotuC-1posiada wiedzę z zakresu klasyfikacji surfaktantów oraz podstawowych procesów chemicznych i biochemicznych stosowanych w ich syntezie.
C-2ma wiedzę z zakresu metod charakteryzowania właściwości surfaktantów
Treści programoweT-L-1Oznaczanie napięcia powierzchniowego roztworów surfaktantów o różnej budowie Wyznaczanie krytycznego stężenia micelizacji (KSM) surfaktantów - wpływ temperatury, substancji hydrofilowych i dodatków na KSM Wyznaczanie temperatury punktu Krafta i temperatury zmętnienia dla surfaktantów o różnej budowie
T-W-1Surowce stosowane w produkcji surfaktantów i ich pochodzenie. Klasyfikacja i kryteria klasyfikacji surfaktanów i charakterystyka surfaktantów. Formy występowania surfaktanta w roztworze, wpływ surfaktantów na tworzenie i trwałość układów koloidalnych. Podstawowe procesy w technologii produkcji surfaktantów – alkoksylowanie, siarczanowanie, sulfonowanie. Podstawowe grupy surfaktantów - etoksylaty alkoholi, częściowe estry alkoholi i kwasów tłuszczowych, alkilosiarczany i alkilosulfoniany, alkiloamidobetainy, czwartorzędowe sole amoniowe - ich otrzymywanie i zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2materiały udostepniane przez prowadzącego
M-3dyskusja i rozwiązywanie zadań w grupie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do zajęć audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności na podstawie pisemnego egzaminu z wykładów i ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać klasyfikacji surfaktantów wg żadnego z kryteriów. Nie potrafi wskazać źródła surowców żadnej grupy surfaktantów. Nie potrafi nazwać ani krótko scharakteryzować żadnego procesu stosowanego w technologii otrzymywania surfaktantów. Nie zna podstawowych właściwości surfaktantów.
3,0Student potrafi dokonać klasyfikacji surfaktantów wg przynajmniej jednego kryterium. Potrafi wskazać źródła surowców większości grup surfaktantów. Potrafi nazwać i w dostateczny sposób opisuje większość procesów stosowanych w technologii otrzymywania surfaktantów. Zna podstawowe właściwości surfaktantów.
3,5Student potrafi dokonać klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium. Potrafi wskazać źródła surowców wszystkich grup surfaktantów. Potrafi nazwać i w dostateczny sposób opisuje wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów. Wymienia większość właściwości surfaktantów.
4,0Student potrafi nie tylko dokonać klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium ale także przedstawia wzory chemiczne przykładowych związków. Potrafi nie tylko wskazać źródła surowców dla każdej grupy surfaktantów ale także nazywa ich kolejne przemiany prowadzące do otrzymywania głównych substratów. Potrafi nazwać i scharakteryzować wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów. Wymienia wszystkie właściwości użytkowe surfaktantów oraz podaje przykłady ich wykorzystania w wyrobach.
4,5Student dokonuje klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium wraz z przedstawieniem wzorów chemicznych przykładowych związków. Potrafi wymienić źródła surowców dla każdej grupy surfaktantów oraz nazwać i scharakteryzować ich kolejne przemiany prowadzące do otrzymywania głównych substratów. Potrafi nazwać i scharakteryzować wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów, ze znajomością parametrów tych procesów . Potrafi wskazać wszystkie właściwości uzytkowe surfaktantów oraz objaśnia jakie mają one znaczenie w formulacji różnych wyrobów .
5,0Student dokonuje klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium wraz z przedstawieniem wzorów chemicznych przykładowych związków. Potrafi wymienić i porównać różne źródła surowców dla każdej grupy surfaktantów oraz nazwać i scharakteryzować ich kolejne przemiany prowadzące do otrzymywania głównych substratów. Potrafi nazwać i scharakteryzować wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów, ze znajomością zarówno parametrów tych procesów jak i stosowanych aparatów. Potrafi wskazać wszystkie właściwości uzytkowe surfaktantów oraz objaśnia jakie mają one znaczenie w formulacji różnych wyrobów .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-2a_U01Wykorzystuje wiedzę do charakteryzowania podstawowych właściwości fizykochemicznych surfaktantów i ich roztworów oraz układów koloidalnych tworzonych z ich udziałem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U10potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
TCH_1A_U11potrafi stosować podstawowe metody planowania eksperymentu oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
TCH_1A_U16potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania aparatów i istniejących rozwiązań technicznych w procesach technologii chemicznej
Cel przedmiotuC-2ma wiedzę z zakresu metod charakteryzowania właściwości surfaktantów
C-3potrafi interpretować wyniki analiz różnych właściwości surfaktantów
Treści programoweT-L-1Oznaczanie napięcia powierzchniowego roztworów surfaktantów o różnej budowie Wyznaczanie krytycznego stężenia micelizacji (KSM) surfaktantów - wpływ temperatury, substancji hydrofilowych i dodatków na KSM Wyznaczanie temperatury punktu Krafta i temperatury zmętnienia dla surfaktantów o różnej budowie
Metody nauczaniaM-2materiały udostepniane przez prowadzącego
M-3dyskusja i rozwiązywanie zadań w grupie
M-4przygotowanie prezentacji
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do zajęć audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności na podstawie pisemnego egzaminu z wykładów i ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na podstawie przygotowania własnej prezentacji i uczestnictwa w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić wielkości charakteryzujących surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone.
3,0Potrafi wymienić większość wielkości charakteryzujące surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone.
3,5Potrafi wymienić wszystkie wielkości charakteryzujące surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone a także wymienia metody wyznaczania tych wielkości.
4,0Potrafi wymienić wielkości charakteryzujące surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone a także nie tylko wymienia ale też charakteryzuje metodyki wyznaczania tych wielkości. Poprawnie interpretuje wyniki wiekszości analiz.
4,5Potrafi efektywnie scharakteryzować surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone - oblicza różne wielkości fizykochemiczne, potrafi zinterpretować wyniki wszystkich analiz. Wymienia ale też charakteryzuje metodyki wyznaczania tych wielkości.
5,0Potrafi efektywnie scharakteryzować surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone i samodzielnie oblicza i przedstawia różne wielkości fizykochemiczne. Przeprowadza wnikliwą dyskusję wyników. Wymienia ale też charakteryzuje metodyki wyznaczania tych wielkości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-2a_K01student potrafi wskazać produkty uboczne i substancje odpadowe powstające w procesie produkcji wybranych grup surfaktantów i ich wpływ na jakość surfaktantów oraz sposoby ich eliminowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K05potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-1posiada wiedzę z zakresu klasyfikacji surfaktantów oraz podstawowych procesów chemicznych i biochemicznych stosowanych w ich syntezie.
Treści programoweT-L-1Oznaczanie napięcia powierzchniowego roztworów surfaktantów o różnej budowie Wyznaczanie krytycznego stężenia micelizacji (KSM) surfaktantów - wpływ temperatury, substancji hydrofilowych i dodatków na KSM Wyznaczanie temperatury punktu Krafta i temperatury zmętnienia dla surfaktantów o różnej budowie
T-W-1Surowce stosowane w produkcji surfaktantów i ich pochodzenie. Klasyfikacja i kryteria klasyfikacji surfaktanów i charakterystyka surfaktantów. Formy występowania surfaktanta w roztworze, wpływ surfaktantów na tworzenie i trwałość układów koloidalnych. Podstawowe procesy w technologii produkcji surfaktantów – alkoksylowanie, siarczanowanie, sulfonowanie. Podstawowe grupy surfaktantów - etoksylaty alkoholi, częściowe estry alkoholi i kwasów tłuszczowych, alkilosiarczany i alkilosulfoniany, alkiloamidobetainy, czwartorzędowe sole amoniowe - ich otrzymywanie i zastosowanie.
Metody nauczaniaM-4przygotowanie prezentacji
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na podstawie przygotowania własnej prezentacji i uczestnictwa w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać niektóre możliwe odpady procesu produkcji wybranych surfaktantów oraz sposoby ich eliminowania
3,5
4,0
4,5
5,0