Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Mikroskopia i mikroanaliza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroskopia i mikroanaliza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy nanotechnologii i nanonauki
W-2Analiza Instrumentalna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładu jest zapoznanie studenta z metodami mikroskopii elektronowej i mikroanalizą oraz ich zastosowaniem w nanotechnologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie próbek do analizy mikroskopowej ( TEM.SEM,AFM)i mikoanalizy (EDEX, RAMAN)20
20
wykłady
T-W-1Wysokorozdzielcza skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM),2
T-W-2Wysokorozdzielcza transmisyjna mikroskopia elektronowa (HR-TEM),2
T-W-3Skaningowa transmisyjna mikroskopia elektronowa (STEM),2
T-W-4Tomografia z wykorzystaniem TEM2
T-W-5Insitu nanopomiary w HR-TEM2
T-W-6Nanokrystalografia1
T-W-7Obrazowanie nanostruktur magnetycznych w HR-TEM2
T-W-8Mikro i nanoanaliza za pomocą spektrometru rozpraszania promieniowania rentgenowskiego (EDX), spektrometru strat energii elektronów) (EELS), spektrometru ramanowskiego i IR2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych20
A-A-2Zaliczenie z ćwiczeń10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach15
A-W-2Egzamin z wykładów15
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu15
A-W-4Udział w demonstracji pracy aparatów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem sprzętu slużącego do identyfikacji nanomateriałów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C08_W01
Dobieranie odpowiedniego sprzętu do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiowanie podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
Nano_2A_W04C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C08_U01
Posługiwanie się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a takze umiejetnosc interpretacji otrzymanych wyników
Nano_2A_U07C-1T-A-1, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C08_K01
Ocenianie wpływu używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
Nano_2A_K02C-1T-A-1, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1, M-2S-3, S-1, S-2
Nano_2A_C08_K02
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
Nano_2A_K03C-1T-A-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_C08_W01
Dobieranie odpowiedniego sprzętu do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiowanie podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
2,0nie potrafi wcale dobierać odpowiedniego sprzętu do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_C08_U01
Posługiwanie się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a takze umiejetnosc interpretacji otrzymanych wyników
2,0nie potrafi wcale dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału a takze interpretować otrzymanych wyników
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału a takze interpretować otrzymane wyniki
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału a takze interpretować otrzymane wyniki
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacj otrzymanego nanomateriału a takze interpretować otrzymane wyniki
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału a takze interpretować otrzymane wyniki
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału a takze interpretować otrzymane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_C08_K01
Ocenianie wpływu używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
2,0nie potrafi wcale oceniać wpływu używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
3,0w co najmniej 51% potrafi oceniać wpływ używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
3,5w co najmniej 61% potrafi oceniać wpływ używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
4,0w co najmniej 71% potrafi oceniać wpływ używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
4,5w co najmniej 81% potrafi oceniać wpływ używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
5,0w co najmniej 91% potrafi oceniać wpływ używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
Nano_2A_C08_K02
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
2,0nie wykazuje aktywnej postaway przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
3,5w co najmniej 61% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
4,0w co najmniej 71% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
4,5w co najmniej 81% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
5,0w co najmniej 91% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych

Literatura podstawowa

  1. Yao, Nan; Wang, Zhong L, Handbook of Microscopy for Nanotechnology, Springer, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie próbek do analizy mikroskopowej ( TEM.SEM,AFM)i mikoanalizy (EDEX, RAMAN)20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wysokorozdzielcza skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM),2
T-W-2Wysokorozdzielcza transmisyjna mikroskopia elektronowa (HR-TEM),2
T-W-3Skaningowa transmisyjna mikroskopia elektronowa (STEM),2
T-W-4Tomografia z wykorzystaniem TEM2
T-W-5Insitu nanopomiary w HR-TEM2
T-W-6Nanokrystalografia1
T-W-7Obrazowanie nanostruktur magnetycznych w HR-TEM2
T-W-8Mikro i nanoanaliza za pomocą spektrometru rozpraszania promieniowania rentgenowskiego (EDX), spektrometru strat energii elektronów) (EELS), spektrometru ramanowskiego i IR2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych20
A-A-2Zaliczenie z ćwiczeń10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach15
A-W-2Egzamin z wykładów15
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu15
A-W-4Udział w demonstracji pracy aparatów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_C08_W01Dobieranie odpowiedniego sprzętu do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiowanie podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W04ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie współczesnej inżynierii materiałów i spektroskopii/mikroskopii nanomateriałów i nanobiomateriałów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest zapoznanie studenta z metodami mikroskopii elektronowej i mikroanalizą oraz ich zastosowaniem w nanotechnologii
Treści programoweT-A-1Przygotowanie próbek do analizy mikroskopowej ( TEM.SEM,AFM)i mikoanalizy (EDEX, RAMAN)
T-W-1Wysokorozdzielcza skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM),
T-W-2Wysokorozdzielcza transmisyjna mikroskopia elektronowa (HR-TEM),
T-W-3Skaningowa transmisyjna mikroskopia elektronowa (STEM),
T-W-4Tomografia z wykorzystaniem TEM
T-W-5Insitu nanopomiary w HR-TEM
T-W-7Obrazowanie nanostruktur magnetycznych w HR-TEM
T-W-8Mikro i nanoanaliza za pomocą spektrometru rozpraszania promieniowania rentgenowskiego (EDX), spektrometru strat energii elektronów) (EELS), spektrometru ramanowskiego i IR
T-W-6Nanokrystalografia
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem sprzętu slużącego do identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale dobierać odpowiedniego sprzętu do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowych praw fizycznych na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać odpowiedni sprzęt do charaktryzacji nanomateriałów oraz definiować podstawowe prawa fizyczne na których opiera się działanie sprzętu wykorzystywanego do identyfikacji nanomateriałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_C08_U01Posługiwanie się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a takze umiejetnosc interpretacji otrzymanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U07potrafi zastosować specjalistyczne metody i procedury pomiarowe z zakresu technologii chemicznej, fizyki i nanotechnologii, aby zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest zapoznanie studenta z metodami mikroskopii elektronowej i mikroanalizą oraz ich zastosowaniem w nanotechnologii
Treści programoweT-A-1Przygotowanie próbek do analizy mikroskopowej ( TEM.SEM,AFM)i mikoanalizy (EDEX, RAMAN)
T-W-7Obrazowanie nanostruktur magnetycznych w HR-TEM
T-W-8Mikro i nanoanaliza za pomocą spektrometru rozpraszania promieniowania rentgenowskiego (EDX), spektrometru strat energii elektronów) (EELS), spektrometru ramanowskiego i IR
T-W-6Nanokrystalografia
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem sprzętu slużącego do identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału a takze interpretować otrzymanych wyników
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału a takze interpretować otrzymane wyniki
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału a takze interpretować otrzymane wyniki
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacj otrzymanego nanomateriału a takze interpretować otrzymane wyniki
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału a takze interpretować otrzymane wyniki
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakteryzacji otrzymanego nanomateriału a takze interpretować otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_C08_K01Ocenianie wpływu używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K02zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest zapoznanie studenta z metodami mikroskopii elektronowej i mikroanalizą oraz ich zastosowaniem w nanotechnologii
Treści programoweT-A-1Przygotowanie próbek do analizy mikroskopowej ( TEM.SEM,AFM)i mikoanalizy (EDEX, RAMAN)
T-W-7Obrazowanie nanostruktur magnetycznych w HR-TEM
T-W-8Mikro i nanoanaliza za pomocą spektrometru rozpraszania promieniowania rentgenowskiego (EDX), spektrometru strat energii elektronów) (EELS), spektrometru ramanowskiego i IR
T-W-6Nanokrystalografia
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem sprzętu slużącego do identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale oceniać wpływu używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
3,0w co najmniej 51% potrafi oceniać wpływ używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
3,5w co najmniej 61% potrafi oceniać wpływ używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
4,0w co najmniej 71% potrafi oceniać wpływ używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
4,5w co najmniej 81% potrafi oceniać wpływ używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
5,0w co najmniej 91% potrafi oceniać wpływ używanych mikroskopii i mikroanalizy na środowisko naturanle i na organizm człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_C08_K02Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K03potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest zapoznanie studenta z metodami mikroskopii elektronowej i mikroanalizą oraz ich zastosowaniem w nanotechnologii
Treści programoweT-A-1Przygotowanie próbek do analizy mikroskopowej ( TEM.SEM,AFM)i mikoanalizy (EDEX, RAMAN)
T-W-4Tomografia z wykorzystaniem TEM
T-W-5Insitu nanopomiary w HR-TEM
T-W-7Obrazowanie nanostruktur magnetycznych w HR-TEM
T-W-8Mikro i nanoanaliza za pomocą spektrometru rozpraszania promieniowania rentgenowskiego (EDX), spektrometru strat energii elektronów) (EELS), spektrometru ramanowskiego i IR
T-W-6Nanokrystalografia
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem sprzętu slużącego do identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci na zajeciach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje aktywnej postaway przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
3,5w co najmniej 61% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
4,0w co najmniej 71% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
4,5w co najmniej 81% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych
5,0w co najmniej 91% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych