Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie informatyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie informatyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie Studenta z budową systemów komputerowych oraz systemami operacyjnymi MS-DOS i WINDOWS.
C-2Zapozanie studentów z obsługą programów: edytor pisma Microsoft Word, arkusza kalkulacyjny Microsoft Excel.
C-3Zdobycie umiejętności zastosowanie omawianych programów do rozwiazywania zagadnień chemicznych z zakresu nanotechnologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie sieci komputerowej zainstalowanej w laboratorium. Praktyczne poznanie systemu MS DOS. Praktyczne poznanie systemu MS WIDOWS. Menu systemu. Operacja na oknach. Ustawianie parametrów pracy. Obsługa podstawowych aplikacji systemu.4
T-L-2Nauka posługiwania się edytorem tekstu. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.4
T-L-3Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Rozwiązywanie prostych zadań z zakresu technologii chemicznej i ochrony środowiska. Obsługa bazy danych – zadania podstawowe.5
T-L-4Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia informatyki. Budowa systemów komputerowych. Komputer klasy PC i jego budowa. Zasady higienicznej pracy z komputerem.1
T-W-2Omówienie podstawowych poleceń systemu operacyjnego MS-DOS. System operacyjny WINDOWS – jego budowa i obsługa.2
T-W-3Edytor pisma Microsoft (MS) Word. Obsługa edytora. Operacje na tekście (formatowanie, wybór stylu, kopiowanie, usuwanie I wstawianie fragmentów tekstu). Wstawianie innych obiektów do dokumentu (ilustracje, równania). Tabele i ich obsługa.4
T-W-4Arkusz kalkulacyjny MS Excel. Budowa arkusza. Wpisywanie i zmiana danych. Formaty zawartości komórek. Budowa formuły obliczeń. Kopiowanie formuły. Zamrażanie treści komórki. Budowa wykresów wizualizujących zawartość arkusza. Stosowanie pakietu matematycznego, MS Excel jak elementarna baza danych (budowa i obsługa bazy, stosowanie filtrów). Zastosowanie pakietu do rozwiązywania zagadnień chemicznych. Bazy danych ich projektowanie i obsługa na przykładzie MS Acces..8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów na podstawie wykładów i zalecanej literatury4
A-L-3Konsultacje u prowadzącego zajecia4
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
A-W-3Konsultacje z wykladowcą4
A-W-4Zapoznanie się z dostepną literaturą6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena jakosci oraz kompletności wykonanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratoriów
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A05_W01
Student ma podstawowa wiedzę w zakresie informatyki w stopniu potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii.
Nano_1A_W06, Nano_1A_W11C-2, C-3, C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A05_U01
Student potrafi posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii.
Nano_1A_U07C-2, C-3, C-1T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A05_K01
Student rozumie potrzebę kształcenia ustawiczengo w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania widzy. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
Nano_1A_K01, Nano_1A_K07C-2, C-3, C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A05_W01
Student ma podstawowa wiedzę w zakresie informatyki w stopniu potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii.
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawowej wiedzy z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%.
4,0Student opanował w stopniu dobrym wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%.
4,5Student opanował w stopniu większym, niż dobry wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%.
5,0Student w pelni opanował wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A05_U01
Student potrafi posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii.
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta nie przekraczają 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi poprawnie posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student w stopniu wiekszym jak dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student bardzo dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A05_K01
Student rozumie potrzebę kształcenia ustawiczengo w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania widzy. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
2,0Student nie rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz nie rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
3,0Student dostrzega w stopniu dostatecznym potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
3,5Student dostrzega w stopniu większym, niż dostateczny potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
4,0Student dostrzega w stopniu dobrym potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
4,5Student dostrzega w stopniu większym, niż dobry potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
5,0Student doskonale rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.

Literatura podstawowa

  1. Dokumentacja programów narzędziowych i systemowych, 2011
  2. R.J.Kaleńczuk, Podstawy Informatyki dla chemików technologów, Szczecin, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie sieci komputerowej zainstalowanej w laboratorium. Praktyczne poznanie systemu MS DOS. Praktyczne poznanie systemu MS WIDOWS. Menu systemu. Operacja na oknach. Ustawianie parametrów pracy. Obsługa podstawowych aplikacji systemu.4
T-L-2Nauka posługiwania się edytorem tekstu. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.4
T-L-3Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Rozwiązywanie prostych zadań z zakresu technologii chemicznej i ochrony środowiska. Obsługa bazy danych – zadania podstawowe.5
T-L-4Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia informatyki. Budowa systemów komputerowych. Komputer klasy PC i jego budowa. Zasady higienicznej pracy z komputerem.1
T-W-2Omówienie podstawowych poleceń systemu operacyjnego MS-DOS. System operacyjny WINDOWS – jego budowa i obsługa.2
T-W-3Edytor pisma Microsoft (MS) Word. Obsługa edytora. Operacje na tekście (formatowanie, wybór stylu, kopiowanie, usuwanie I wstawianie fragmentów tekstu). Wstawianie innych obiektów do dokumentu (ilustracje, równania). Tabele i ich obsługa.4
T-W-4Arkusz kalkulacyjny MS Excel. Budowa arkusza. Wpisywanie i zmiana danych. Formaty zawartości komórek. Budowa formuły obliczeń. Kopiowanie formuły. Zamrażanie treści komórki. Budowa wykresów wizualizujących zawartość arkusza. Stosowanie pakietu matematycznego, MS Excel jak elementarna baza danych (budowa i obsługa bazy, stosowanie filtrów). Zastosowanie pakietu do rozwiązywania zagadnień chemicznych. Bazy danych ich projektowanie i obsługa na przykładzie MS Acces..8
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów na podstawie wykładów i zalecanej literatury4
A-L-3Konsultacje u prowadzącego zajecia4
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
A-W-3Konsultacje z wykladowcą4
A-W-4Zapoznanie się z dostepną literaturą6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_A05_W01Student ma podstawowa wiedzę w zakresie informatyki w stopniu potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W06ma podstawową wiedzę w zakresie technik komputerowych, w tym metodyki i technik programowania, grafiki komputerowej oraz obsługi i utrzymania narzędzi informatycznych niezbędnych w nanotechnologii
Nano_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia, materiały i nanomateriały do projektowania, modelowania, symulacji i wytwarzania przyrządów i urządzeń technicznych oraz rozwiązywania za ich pomocą prostych zagadnień technicznych i badawczych
Cel przedmiotuC-2Zapozanie studentów z obsługą programów: edytor pisma Microsoft Word, arkusza kalkulacyjny Microsoft Excel.
C-3Zdobycie umiejętności zastosowanie omawianych programów do rozwiazywania zagadnień chemicznych z zakresu nanotechnologii.
C-1Zapoznanie Studenta z budową systemów komputerowych oraz systemami operacyjnymi MS-DOS i WINDOWS.
Treści programoweT-L-4Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem
T-L-1Omówienie sieci komputerowej zainstalowanej w laboratorium. Praktyczne poznanie systemu MS DOS. Praktyczne poznanie systemu MS WIDOWS. Menu systemu. Operacja na oknach. Ustawianie parametrów pracy. Obsługa podstawowych aplikacji systemu.
T-L-2Nauka posługiwania się edytorem tekstu. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.
T-L-3Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Rozwiązywanie prostych zadań z zakresu technologii chemicznej i ochrony środowiska. Obsługa bazy danych – zadania podstawowe.
T-W-3Edytor pisma Microsoft (MS) Word. Obsługa edytora. Operacje na tekście (formatowanie, wybór stylu, kopiowanie, usuwanie I wstawianie fragmentów tekstu). Wstawianie innych obiektów do dokumentu (ilustracje, równania). Tabele i ich obsługa.
T-W-1Podstawowe pojęcia informatyki. Budowa systemów komputerowych. Komputer klasy PC i jego budowa. Zasady higienicznej pracy z komputerem.
T-W-2Omówienie podstawowych poleceń systemu operacyjnego MS-DOS. System operacyjny WINDOWS – jego budowa i obsługa.
T-W-4Arkusz kalkulacyjny MS Excel. Budowa arkusza. Wpisywanie i zmiana danych. Formaty zawartości komórek. Budowa formuły obliczeń. Kopiowanie formuły. Zamrażanie treści komórki. Budowa wykresów wizualizujących zawartość arkusza. Stosowanie pakietu matematycznego, MS Excel jak elementarna baza danych (budowa i obsługa bazy, stosowanie filtrów). Zastosowanie pakietu do rozwiązywania zagadnień chemicznych. Bazy danych ich projektowanie i obsługa na przykładzie MS Acces..
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratoriów
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawowej wiedzy z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%.
4,0Student opanował w stopniu dobrym wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%.
4,5Student opanował w stopniu większym, niż dobry wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%.
5,0Student w pelni opanował wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń w zakresie nanotechnologii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_A05_U01Student potrafi posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U07potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi do projektowania, modelowania i symulacji komputerowych wybranych zagadnień chemicznych, fizycznych i technicznych
Cel przedmiotuC-2Zapozanie studentów z obsługą programów: edytor pisma Microsoft Word, arkusza kalkulacyjny Microsoft Excel.
C-3Zdobycie umiejętności zastosowanie omawianych programów do rozwiazywania zagadnień chemicznych z zakresu nanotechnologii.
C-1Zapoznanie Studenta z budową systemów komputerowych oraz systemami operacyjnymi MS-DOS i WINDOWS.
Treści programoweT-L-4Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem
T-L-2Nauka posługiwania się edytorem tekstu. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.
T-L-3Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Rozwiązywanie prostych zadań z zakresu technologii chemicznej i ochrony środowiska. Obsługa bazy danych – zadania podstawowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena jakosci oraz kompletności wykonanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratoriów
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta nie przekraczają 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi poprawnie posługiwać się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student w stopniu wiekszym jak dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student bardzo dobrze posługuje się programami komputerowymi, wspomagającymi realizację zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_A05_K01Student rozumie potrzebę kształcenia ustawiczengo w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania widzy. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Zapozanie studentów z obsługą programów: edytor pisma Microsoft Word, arkusza kalkulacyjny Microsoft Excel.
C-3Zdobycie umiejętności zastosowanie omawianych programów do rozwiazywania zagadnień chemicznych z zakresu nanotechnologii.
C-1Zapoznanie Studenta z budową systemów komputerowych oraz systemami operacyjnymi MS-DOS i WINDOWS.
Treści programoweT-L-4Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem
T-L-1Omówienie sieci komputerowej zainstalowanej w laboratorium. Praktyczne poznanie systemu MS DOS. Praktyczne poznanie systemu MS WIDOWS. Menu systemu. Operacja na oknach. Ustawianie parametrów pracy. Obsługa podstawowych aplikacji systemu.
T-L-2Nauka posługiwania się edytorem tekstu. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.
T-L-3Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Rozwiązywanie prostych zadań z zakresu technologii chemicznej i ochrony środowiska. Obsługa bazy danych – zadania podstawowe.
T-W-3Edytor pisma Microsoft (MS) Word. Obsługa edytora. Operacje na tekście (formatowanie, wybór stylu, kopiowanie, usuwanie I wstawianie fragmentów tekstu). Wstawianie innych obiektów do dokumentu (ilustracje, równania). Tabele i ich obsługa.
T-W-1Podstawowe pojęcia informatyki. Budowa systemów komputerowych. Komputer klasy PC i jego budowa. Zasady higienicznej pracy z komputerem.
T-W-2Omówienie podstawowych poleceń systemu operacyjnego MS-DOS. System operacyjny WINDOWS – jego budowa i obsługa.
T-W-4Arkusz kalkulacyjny MS Excel. Budowa arkusza. Wpisywanie i zmiana danych. Formaty zawartości komórek. Budowa formuły obliczeń. Kopiowanie formuły. Zamrażanie treści komórki. Budowa wykresów wizualizujących zawartość arkusza. Stosowanie pakietu matematycznego, MS Excel jak elementarna baza danych (budowa i obsługa bazy, stosowanie filtrów). Zastosowanie pakietu do rozwiązywania zagadnień chemicznych. Bazy danych ich projektowanie i obsługa na przykładzie MS Acces..
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena jakosci oraz kompletności wykonanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratoriów
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz nie rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
3,0Student dostrzega w stopniu dostatecznym potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
3,5Student dostrzega w stopniu większym, niż dostateczny potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
4,0Student dostrzega w stopniu dobrym potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
4,5Student dostrzega w stopniu większym, niż dobry potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
5,0Student doskonale rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.