Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Procesy i urządzenia w ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Teoria i technika suszenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria i technika suszenia
Specjalność Inżynieria procesowa
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 1,50,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny suszarnictwa.
C-2Ukształtowanie umiejętności modelowania matematycznego procesu suszenia z wykorzystaniem programów komputerowych.
C-3Nabycie umiejętności określania priorytetów przy doborze właściwej metody i poprawności rozwiązywania problemu inżynierskiego z dziedziny suszarnictwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza wybranych układów psychrometrycznych przy użyciu programów komputerowych.7
T-L-2Analiza wybranego układu suszarniczego przy użyciu programów komputerowych.7
T-L-3Modelowanie procesu suszenia w wybranch programach komputerowych.16
30
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka procesu suszenia.1
T-W-2Termodynamika powietrza wilgotnego.2
T-W-3Termodynamika materiału wilgotnego.2
T-W-4Ruch ciepła i masy w procesie suszenia.2
T-W-5Kinetyka procesu suszenia.2
T-W-6Ogólne sasady obliczania suszarek. Klasyfikacja i wskaźniki pracy suszarek przemysłowych.2
T-W-7Dobór suszarki, zagadnienia energetyczne.1
T-W-8Nowoczesne techniki suszarnicze. Modele matematyczne najnowszych metod i technik suszenia.1
T-W-9Metody projektowania wybranych typów instalacju suszarniczych wspomagane komputerowo. Metody intensyfikacji procesu suszenia. Zagadnienia optymalizacyjne, dobór optymalnych warunków suszenia z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie sprawozdania pisemnego13
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie się do egzaminu26
A-W-4egzamin2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ezgamin ustny
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C03-04_W01
Student jest w stanie opisać podstawowe zagadnienia z dziedziny suszarnictwa
ICHP_2A_W08, ICHP_2A_W07C-1T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C03-04_U01
Student potrafi rozwiązać problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa i poprawnie zanalizować wyniki obliczeń, wykorzystując programy komputerowe.
ICHP_2A_U08C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C03-04_K01
Student nabył świadomość konieczności określania priorytetów przy doborze właściwej metody i poprawności rozwiązywania problemu inżynierskiego z dziedziny suszarnictwa.
ICHP_2A_K04C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C03-04_W01
Student jest w stanie opisać podstawowe zagadnienia z dziedziny suszarnictwa
2,0
3,0Student potrafi rozróżniać podstawowe techniki suszenia różnych materiałów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C03-04_U01
Student potrafi rozwiązać problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa i poprawnie zanalizować wyniki obliczeń, wykorzystując programy komputerowe.
2,0Student nie potrafi rozwiązać problemu inżynierskiego z dziedziny suszarnictwa i poprawnie zanalizować wyników obliczeń, wykorzystując programy komputerowe.
3,0Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, lecz wymaga pomocy w doborze właściwej metody rozwiązania i w analizie wyników obliczeń.
3,5Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, zaproponować właściwą metodę rozwiązania, lecz ma trudności w przeprowadzeniu właściwej analizy wyników obliczeń.
4,0Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, zaproponować właściwą metodę rozwiązania, lecz jego analiza wyników obliczeń jest niepełna.
4,5Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, zaproponować właściwą metodę rozwiązania i poprawnie przeanalizować wyniki obliczeń.
5,0Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, zaproponować alternatywne metody rozwiązania i poprawnie przeanalizować wyniki obliczeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C03-04_K01
Student nabył świadomość konieczności określania priorytetów przy doborze właściwej metody i poprawności rozwiązywania problemu inżynierskiego z dziedziny suszarnictwa.
2,0Student nie ma świadomości konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa.
3,0Student ma podstawową świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa i nie potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń.
3,5Student wykazuje podstawową świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, lecz wymaga wskazania sposobu sprawdzenia poprawności własnych obliczeń.
4,0Student ma świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, lecz zaproponowany sposób sprawdzenia poprawności własnych obliczeń nie jest wystarzcająco dokładny.
4,5Student ma dobrą świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa i potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń.
5,0Student ma pełną świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa i potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń stosując alternatywne podejścia.

Literatura podstawowa

  1. Cz. Strumiłło, Podstawy teorii i techniki suszenia, WNT, warszawa, 1983
  2. Z. Pakowski, DryPak 3.6 – Program for psychometric and drying computations, TKP Omnikon, Łódź, 1996

Literatura dodatkowa

  1. A.S. Mujumdar (Editor), Handbook of Industrial Drying, Marcel Dekker Inc., New York, 1994
  2. Cz. Strumiłło, T. Kudra, Drying, Principles, Application and Design, Gordon and Breach, New York, 1987

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza wybranych układów psychrometrycznych przy użyciu programów komputerowych.7
T-L-2Analiza wybranego układu suszarniczego przy użyciu programów komputerowych.7
T-L-3Modelowanie procesu suszenia w wybranch programach komputerowych.16
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka procesu suszenia.1
T-W-2Termodynamika powietrza wilgotnego.2
T-W-3Termodynamika materiału wilgotnego.2
T-W-4Ruch ciepła i masy w procesie suszenia.2
T-W-5Kinetyka procesu suszenia.2
T-W-6Ogólne sasady obliczania suszarek. Klasyfikacja i wskaźniki pracy suszarek przemysłowych.2
T-W-7Dobór suszarki, zagadnienia energetyczne.1
T-W-8Nowoczesne techniki suszarnicze. Modele matematyczne najnowszych metod i technik suszenia.1
T-W-9Metody projektowania wybranych typów instalacju suszarniczych wspomagane komputerowo. Metody intensyfikacji procesu suszenia. Zagadnienia optymalizacyjne, dobór optymalnych warunków suszenia z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie sprawozdania pisemnego13
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie się do egzaminu26
A-W-4egzamin2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C03-04_W01Student jest w stanie opisać podstawowe zagadnienia z dziedziny suszarnictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W08ma podstawową wiedzę o żywotności urządzeń, obiektów, systemów i produktów w procesach wytwórczych
ICHP_2A_W07ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z operacjami i procesami inżynierii chemicznej, dotyczącą ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny suszarnictwa.
Treści programoweT-W-7Dobór suszarki, zagadnienia energetyczne.
T-W-3Termodynamika materiału wilgotnego.
T-W-1Ogólna charakterystyka procesu suszenia.
T-W-4Ruch ciepła i masy w procesie suszenia.
T-W-5Kinetyka procesu suszenia.
T-W-6Ogólne sasady obliczania suszarek. Klasyfikacja i wskaźniki pracy suszarek przemysłowych.
T-W-8Nowoczesne techniki suszarnicze. Modele matematyczne najnowszych metod i technik suszenia.
T-W-9Metody projektowania wybranych typów instalacju suszarniczych wspomagane komputerowo. Metody intensyfikacji procesu suszenia. Zagadnienia optymalizacyjne, dobór optymalnych warunków suszenia z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych.
T-W-2Termodynamika powietrza wilgotnego.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ezgamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozróżniać podstawowe techniki suszenia różnych materiałów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C03-04_U01Student potrafi rozwiązać problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa i poprawnie zanalizować wyniki obliczeń, wykorzystując programy komputerowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności modelowania matematycznego procesu suszenia z wykorzystaniem programów komputerowych.
Treści programoweT-L-1Analiza wybranych układów psychrometrycznych przy użyciu programów komputerowych.
T-L-2Analiza wybranego układu suszarniczego przy użyciu programów komputerowych.
T-L-3Modelowanie procesu suszenia w wybranch programach komputerowych.
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać problemu inżynierskiego z dziedziny suszarnictwa i poprawnie zanalizować wyników obliczeń, wykorzystując programy komputerowe.
3,0Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, lecz wymaga pomocy w doborze właściwej metody rozwiązania i w analizie wyników obliczeń.
3,5Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, zaproponować właściwą metodę rozwiązania, lecz ma trudności w przeprowadzeniu właściwej analizy wyników obliczeń.
4,0Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, zaproponować właściwą metodę rozwiązania, lecz jego analiza wyników obliczeń jest niepełna.
4,5Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, zaproponować właściwą metodę rozwiązania i poprawnie przeanalizować wyniki obliczeń.
5,0Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, zaproponować alternatywne metody rozwiązania i poprawnie przeanalizować wyniki obliczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C03-04_K01Student nabył świadomość konieczności określania priorytetów przy doborze właściwej metody i poprawności rozwiązywania problemu inżynierskiego z dziedziny suszarnictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności określania priorytetów przy doborze właściwej metody i poprawności rozwiązywania problemu inżynierskiego z dziedziny suszarnictwa.
Treści programoweT-L-1Analiza wybranych układów psychrometrycznych przy użyciu programów komputerowych.
T-L-2Analiza wybranego układu suszarniczego przy użyciu programów komputerowych.
T-L-3Modelowanie procesu suszenia w wybranch programach komputerowych.
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ezgamin ustny
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa.
3,0Student ma podstawową świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa i nie potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń.
3,5Student wykazuje podstawową świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, lecz wymaga wskazania sposobu sprawdzenia poprawności własnych obliczeń.
4,0Student ma świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, lecz zaproponowany sposób sprawdzenia poprawności własnych obliczeń nie jest wystarzcająco dokładny.
4,5Student ma dobrą świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa i potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń.
5,0Student ma pełną świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa i potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń stosując alternatywne podejścia.