Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Organizacja i technika handlu zagranicznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja i technika handlu zagranicznego
Specjalność Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roma Strulak <Roma.Strulak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw ekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami i narzędziami stosowanymi w handlu zagranicznym.
C-2Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji wybranego tematu z zakresu handlu zagranicznego.
C-3Utrwalenie świadomości odpowiedzialności za decyzje podejmowane w handlu zagranicznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagadnienia z zakresu organizacji i techniki handlu zagranicznego (formy handlu zagranicznego, etapy związane z zawarciem i wykonaniem transakcji w handlu zagranicznym, rozliczanie transakcji, dokumentacja).7
T-A-2Przedstawienie i obrona prezentacji dotyczących zagadnień handlu zagranicznego.7
T-A-3Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Pojęcie i formy handlu zagranicznego.1
T-W-2Pośrednicy w handlu zagranicznym.2
T-W-3Etapy związane z zawarciem i wykonaniem transakcji w handlu zagranicznym.1
T-W-4Organizacja handlu zagranicznego we współczesnych przedsiębiorstwach. Rodzaje struktur organizacyjnych.2
T-W-5Rozliczanie transakcji.1
T-W-6Narzędzia regulujące handel zagraniczny.1
T-W-7Zagadnienia związane z ryzykiem w handlu zagranicznym.1
T-W-8Negocjacje handlowe.1
T-W-9Dokumentacja w handlu międzynarodowym.1
T-W-10Kontrakt w handlu zagranicznym.2
T-W-11INCOTERMS 2010.1
T-W-12Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zajęć.10
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-05_W01
Student ma wiedzę dotyczącą narzędzi i regulacji w handlu zagranicznym.
TR_2A_W06C-1T-A-1, T-A-2, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-8M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-05_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą organizacji i technik handlu zagranicznego.
TR_2A_U01, TR_2A_U05C-2T-A-2M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-05_K01
Student ma świadomość ważności decyzji podejmowanych w handlu zagranicznym.
TR_2A_K01, TR_2A_K03, TR_2A_K07, TR_2A_K02C-3T-A-1, T-W-11, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-8M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-05_W01
Student ma wiedzę dotyczącą narzędzi i regulacji w handlu zagranicznym.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-05_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą organizacji i technik handlu zagranicznego.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-05_K01
Student ma świadomość ważności decyzji podejmowanych w handlu zagranicznym.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Dudziński J. (red.), Podstawy handlu zagranicznego, Difin, Warszawa, 2010
  2. Stępień B. (red.), Handel zagraniczny. Poradnik dla praktyków, PWE, Warszawa, 2012
  3. Rymarczyk J., Organizacja i technika handlu zagranicznego, PWE, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Rymarczyk J. (red.), Handel zagraniczny. Organizacja i technika, PWE, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagadnienia z zakresu organizacji i techniki handlu zagranicznego (formy handlu zagranicznego, etapy związane z zawarciem i wykonaniem transakcji w handlu zagranicznym, rozliczanie transakcji, dokumentacja).7
T-A-2Przedstawienie i obrona prezentacji dotyczących zagadnień handlu zagranicznego.7
T-A-3Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i formy handlu zagranicznego.1
T-W-2Pośrednicy w handlu zagranicznym.2
T-W-3Etapy związane z zawarciem i wykonaniem transakcji w handlu zagranicznym.1
T-W-4Organizacja handlu zagranicznego we współczesnych przedsiębiorstwach. Rodzaje struktur organizacyjnych.2
T-W-5Rozliczanie transakcji.1
T-W-6Narzędzia regulujące handel zagraniczny.1
T-W-7Zagadnienia związane z ryzykiem w handlu zagranicznym.1
T-W-8Negocjacje handlowe.1
T-W-9Dokumentacja w handlu międzynarodowym.1
T-W-10Kontrakt w handlu zagranicznym.2
T-W-11INCOTERMS 2010.1
T-W-12Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zajęć.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-05_W01Student ma wiedzę dotyczącą narzędzi i regulacji w handlu zagranicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą handlu zagranicznego i polityki transportowej, w tym zna ich narzędzia, kierunki, uwarunkowania i regulacje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami i narzędziami stosowanymi w handlu zagranicznym.
Treści programoweT-A-1Zagadnienia z zakresu organizacji i techniki handlu zagranicznego (formy handlu zagranicznego, etapy związane z zawarciem i wykonaniem transakcji w handlu zagranicznym, rozliczanie transakcji, dokumentacja).
T-A-2Przedstawienie i obrona prezentacji dotyczących zagadnień handlu zagranicznego.
T-W-11INCOTERMS 2010.
T-W-1Pojęcie i formy handlu zagranicznego.
T-W-2Pośrednicy w handlu zagranicznym.
T-W-3Etapy związane z zawarciem i wykonaniem transakcji w handlu zagranicznym.
T-W-4Organizacja handlu zagranicznego we współczesnych przedsiębiorstwach. Rodzaje struktur organizacyjnych.
T-W-6Narzędzia regulujące handel zagraniczny.
T-W-10Kontrakt w handlu zagranicznym.
T-W-9Dokumentacja w handlu międzynarodowym.
T-W-5Rozliczanie transakcji.
T-W-8Negocjacje handlowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-05_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą organizacji i technik handlu zagranicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji wybranego tematu z zakresu handlu zagranicznego.
Treści programoweT-A-2Przedstawienie i obrona prezentacji dotyczących zagadnień handlu zagranicznego.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-05_K01Student ma świadomość ważności decyzji podejmowanych w handlu zagranicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia na innych kierunkach i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
TR_2A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Utrwalenie świadomości odpowiedzialności za decyzje podejmowane w handlu zagranicznym.
Treści programoweT-A-1Zagadnienia z zakresu organizacji i techniki handlu zagranicznego (formy handlu zagranicznego, etapy związane z zawarciem i wykonaniem transakcji w handlu zagranicznym, rozliczanie transakcji, dokumentacja).
T-W-11INCOTERMS 2010.
T-W-7Zagadnienia związane z ryzykiem w handlu zagranicznym.
T-W-4Organizacja handlu zagranicznego we współczesnych przedsiębiorstwach. Rodzaje struktur organizacyjnych.
T-W-6Narzędzia regulujące handel zagraniczny.
T-W-9Dokumentacja w handlu międzynarodowym.
T-W-5Rozliczanie transakcji.
T-W-8Negocjacje handlowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.