Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych

Sylabus przedmiotu Projektowanie osprzętu żaglowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Projektowanie osprzętu żaglowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 8 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu geometrii wykreślnej.
W-2Wiedza z zakresu informatyki technicznej.
W-3Wiedza z zakresu podstaw hydro- i aerodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z zagadnieniemi dotyczącymi rodzajów i typów ożaglowania, doboru powierzchni i układu ożaglowania, projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, projektowania omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wyznaczanie charakterystyk żagli, określanie optymalnego kąta natarcia, rozwiązywanie równania Lanchestera2
T-P-2Współdziałanie żagli1
T-P-3Współpraca żagla i kadłuba jachtu2
T-P-4Przykłady analitycznego projektowania żagli, obliczanie rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalenie planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania, wykonanie rysunków2
T-P-5Zaliczenie1
8
wykłady
T-W-1Rodzaje i typy ożaglowania, dobór powierzchni i układu ożaglowania, projektowanie żagli, zrównoważenie żaglowe1
T-W-2Projektowanie omasztowania i takielunku stałego. Modele obliczeniowe3
T-W-3Wymiarowanie olinowania2
T-W-4Olinowanie ruchome, łączniki i okucia2
T-W-5Regulacja takielunku1
T-W-6Zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu8
A-P-2Przygotowanie prac projektowych35
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia7
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia30
A-W-3Studiowanie literatury10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji
M-4Ćwiczenia projektowe
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej słuchacza
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SP-PJ_10A_05_W01
Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Słuchacz zna i potrafi omówić rodzaje i typy ożaglowania, zasady doboru powierzchni i układu ożaglowania, metody projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku
SP-PJ_10-_W04, SP-PJ_10-_W06, SP-PJ_10-_W07C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SP-PJ_10A_05_U01
Słuchacz posiada umiejetności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków
SP-PJ_10-_U08C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-4, M-5S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
SP-PJ_10A_05_W01
Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Słuchacz zna i potrafi omówić rodzaje i typy ożaglowania, zasady doboru powierzchni i układu ożaglowania, metody projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
SP-PJ_10A_05_U01
Słuchacz posiada umiejetności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków
2,0Słuchacz nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania oraz przygotować pracy projektowej
3,0Słuchacz potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową
3,5Słuchacz potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków
4,0Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjetych założeń
4,5Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjetych założeń; ponadto słuchacz potrafi analizowac oraz dyskutować o uzyskanych wynikach
5,0Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjetych założeń; ponadto słuchacz potrafi analizowac oraz dyskutować o uzyskanych wynikach, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Hammitt A. G., Technical Yacht Design, Van Nostrand Reinhold, Nowy Jork, 1975
  2. Larsson L., Eliasson R., Principles of yacht design, Adlarf Coles Nautical, Londyn, 2000
  3. Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1999, Wydanie 3
  4. Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 1996, Wydania aktualizowane, www.prs.pl/przepisy-i-wydawnictwa-prs/przepisy-klasyfikacyjne.html

Literatura dodatkowa

  1. Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Adlard Coles Nautical, Londyn, 1997

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wyznaczanie charakterystyk żagli, określanie optymalnego kąta natarcia, rozwiązywanie równania Lanchestera2
T-P-2Współdziałanie żagli1
T-P-3Współpraca żagla i kadłuba jachtu2
T-P-4Przykłady analitycznego projektowania żagli, obliczanie rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalenie planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania, wykonanie rysunków2
T-P-5Zaliczenie1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i typy ożaglowania, dobór powierzchni i układu ożaglowania, projektowanie żagli, zrównoważenie żaglowe1
T-W-2Projektowanie omasztowania i takielunku stałego. Modele obliczeniowe3
T-W-3Wymiarowanie olinowania2
T-W-4Olinowanie ruchome, łączniki i okucia2
T-W-5Regulacja takielunku1
T-W-6Zaliczenie1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu8
A-P-2Przygotowanie prac projektowych35
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia30
A-W-3Studiowanie literatury10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaSP-PJ_10A_05_W01Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Słuchacz zna i potrafi omówić rodzaje i typy ożaglowania, zasady doboru powierzchni i układu ożaglowania, metody projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSP-PJ_10-_W04zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
SP-PJ_10-_W06zna metody obliczeniowe i programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu jachtów żaglowych i motorowych
SP-PJ_10-_W07ma podstawową wiedzę o modelowaniu i symulacji komputerowej oraz optymalizacji w zakresie przydatnym do projektowania i konstruowania jachtów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z zagadnieniemi dotyczącymi rodzajów i typów ożaglowania, doboru powierzchni i układu ożaglowania, projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, projektowania omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku.
Treści programoweT-W-2Projektowanie omasztowania i takielunku stałego. Modele obliczeniowe
T-W-4Olinowanie ruchome, łączniki i okucia
T-W-1Rodzaje i typy ożaglowania, dobór powierzchni i układu ożaglowania, projektowanie żagli, zrównoważenie żaglowe
T-W-5Regulacja takielunku
T-W-3Wymiarowanie olinowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej słuchacza
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaSP-PJ_10A_05_U01Słuchacz posiada umiejetności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSP-PJ_10-_U08potrafi wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do projektowania i konstruowania jachtów, do doboru odpowiedniego wyposażenia, w tym żagli lub napędu mechanicznego, potrafi, wykorzystując oprogramowanie, określić parametry eksploatacyjne jachtu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków.
C-1Zapoznanie słuchaczy z zagadnieniemi dotyczącymi rodzajów i typów ożaglowania, doboru powierzchni i układu ożaglowania, projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, projektowania omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku.
Treści programoweT-W-2Projektowanie omasztowania i takielunku stałego. Modele obliczeniowe
T-W-1Rodzaje i typy ożaglowania, dobór powierzchni i układu ożaglowania, projektowanie żagli, zrównoważenie żaglowe
T-W-5Regulacja takielunku
T-W-3Wymiarowanie olinowania
T-P-1Wyznaczanie charakterystyk żagli, określanie optymalnego kąta natarcia, rozwiązywanie równania Lanchestera
T-P-2Współdziałanie żagli
T-P-3Współpraca żagla i kadłuba jachtu
T-P-4Przykłady analitycznego projektowania żagli, obliczanie rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalenie planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania, wykonanie rysunków
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia projektowe
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej słuchacza
S-2Ocena formująca: Ocena prac projektowych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania oraz przygotować pracy projektowej
3,0Słuchacz potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową
3,5Słuchacz potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków
4,0Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjetych założeń
4,5Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjetych założeń; ponadto słuchacz potrafi analizowac oraz dyskutować o uzyskanych wynikach
5,0Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjetych założeń; ponadto słuchacz potrafi analizowac oraz dyskutować o uzyskanych wynikach, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań