Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Statki śródlądowe i przybrzeżne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statki śródlądowe i przybrzeżne
Specjalność Projektowanie i budowa okrętów
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50egzamin
projektyP7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z konstrukcji okrętów z poprzednich semestrów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych dokumentów normatywnych dotyczących projektowania i eksploatacji statków śródlądowych i przybrzeżnych.
C-2Umiejętność formułowania podstawowych cech konstrukcyjnych statków śródlądowych i przybrzeżnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przegląd i zapoznanie się z normami i przepisami dotyczącymi projektowania i eksploatacji statków śródlądowych i przybrzeżnych.4
T-P-2Przegląd i charakterystyka techniczna wybranych typów statków śródlądowych i przybrzeżnych.10
T-P-3Zaliczenie projektów.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe zadania żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej.1
T-W-2Warunki środowiskowe eksploatacji statków śródlądowych i przybrzeżnych. Porty śródlądowe.2
T-W-3Klasyfikacja statków śródlądowych i przybrzeżnych. Normy, towarzystwa klasyfikacyjne i przepisy dotyczące statków śródlądowych i przybrzeżnych.2
T-W-4Wybrane zagadnienia z teorii i projektowania statków śródlądowych i przybrzeżnych (wymiary główne, kształt statku i jego zapis, uproszczone obliczenia hydrostatyczne, niektóre zagadnienia związane z obliczeniami oporu i napędu).2
T-W-5Wybrane zagadnienia konstrukcji statków śródlądowych i przybrzeżnych (układy konstrukcyjne, materiały konstrukcyjne i wyroby fabryczne, techniki łączenia elementów konstrukcyjnych, konstrukcja rejonów kadłuba).2
T-W-6Statki do pracy w zespołach. Systemy barkowcowe.1
T-W-7Wyposażenie statków śródlądowych. Obciążenia konstrukcji od mechanizmów i urządzeń.2
T-W-8Przystosowanie statku do ruchu na drogach wodnych śródlądowych - śluzowanie i przepływanie pod mostami, odległość od poprzecznego obrysu drogi w czasie ruchu, ruch statków i zestawów sztywnych na łukach, zestawy odkształcalne.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestniczenie w zajeciach audytoryjnych.15
A-P-2Opracowanie zadań domowych.8
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia projektów.2
25
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.15
A-W-2Własne studia literaturowe.7
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów wykonanych samodzielnie przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-12_W01
Absolwent posiada wiedzę w zakresie funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.
O_1A_W15, O_1A_W16, O_1A_W17, O_1A_W18, O_1A_W21, O_1A_W14C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-12_U01
Absolwent potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.
O_1A_U04, O_1A_U07C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-12_K01
Absolwent jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
O_1A_K04C-1, C-2T-P-2, T-P-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-12_W01
Absolwent posiada wiedzę w zakresie funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.
2,0Absolwent nie posiada wystarczającej wiedzy na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.
3,0Absolwent posiada wystarczającą wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.
3,5Absolwent posiada powierzchowną wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.
4,0Absolwent posiada znaczną wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.
4,5Absolwent posiada szeroką wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.
5,0Absolwent posiada bardzo szeroką wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-12_U01
Absolwent potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.
2,0Absolwent nie potrafi zadowalająco dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.
3,0Absolwent potrafi wystarczająco dobrze dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.
3,5Absolwent potrafi słabo dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.
4,0Absolwent potrafi dobrze dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.
4,5Absolwent potrafi dość dobrze dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.
5,0Absolwent potrafi bardzo dobrze dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-12_K01
Absolwent jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
2,0Absolwent nie jest świadom odpowiedzialności za pracę własną oraz nie jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
3,0Absolwent jest wystarczająco świadom odpowiedzialności za pracę własną oraz jest wystarczajaco gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
3,5Absolwent wykazuje niski poziom świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości do podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,0Absolwent wykazuje znaczny poziom świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości do podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,5Absolwent wykazuje wysoki poziom świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości do podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
5,0Absolwent wykazuje bardzo wysoki poziom świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości do podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania

Literatura podstawowa

  1. Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
  2. Żylicz A., Statki śródlądowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979

Literatura dodatkowa

  1. Mazurkiewicz B.K., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne. Materiały pomocnicze do wykładów., Fundacja Rozwoju WSM w Szczecinie, Szczecin, 2002
  2. Mazurkiewicz B.K., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne. Materiały pomocnicze do ćwiczeń., Fundacja Rozwoju WSM w Szczecinie, Szczecin, 2002
  3. Tołkacz L., Infrastruktura transportu wodnego. Tom I. Infrastruktura transportu śródlądowego., Szczecin, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przegląd i zapoznanie się z normami i przepisami dotyczącymi projektowania i eksploatacji statków śródlądowych i przybrzeżnych.4
T-P-2Przegląd i charakterystyka techniczna wybranych typów statków śródlądowych i przybrzeżnych.10
T-P-3Zaliczenie projektów.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zadania żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej.1
T-W-2Warunki środowiskowe eksploatacji statków śródlądowych i przybrzeżnych. Porty śródlądowe.2
T-W-3Klasyfikacja statków śródlądowych i przybrzeżnych. Normy, towarzystwa klasyfikacyjne i przepisy dotyczące statków śródlądowych i przybrzeżnych.2
T-W-4Wybrane zagadnienia z teorii i projektowania statków śródlądowych i przybrzeżnych (wymiary główne, kształt statku i jego zapis, uproszczone obliczenia hydrostatyczne, niektóre zagadnienia związane z obliczeniami oporu i napędu).2
T-W-5Wybrane zagadnienia konstrukcji statków śródlądowych i przybrzeżnych (układy konstrukcyjne, materiały konstrukcyjne i wyroby fabryczne, techniki łączenia elementów konstrukcyjnych, konstrukcja rejonów kadłuba).2
T-W-6Statki do pracy w zespołach. Systemy barkowcowe.1
T-W-7Wyposażenie statków śródlądowych. Obciążenia konstrukcji od mechanizmów i urządzeń.2
T-W-8Przystosowanie statku do ruchu na drogach wodnych śródlądowych - śluzowanie i przepływanie pod mostami, odległość od poprzecznego obrysu drogi w czasie ruchu, ruch statków i zestawów sztywnych na łukach, zestawy odkształcalne.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniczenie w zajeciach audytoryjnych.15
A-P-2Opracowanie zadań domowych.8
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia projektów.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.15
A-W-2Własne studia literaturowe.7
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-12_W01Absolwent posiada wiedzę w zakresie funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W15ma wiedzę w zakresie oddziaływania środowiska wodnego na obiekty oceanotechniczne; zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu tych obiektów w wodzie oraz zabezpieczania obiektów przed niszczącym działaniem środowiska wodnego
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
O_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
O_1A_W18ma wiedzę w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, metod doboru i optymalizacji elementów konstrukcyjnych oraz analizy ich wytrzymałości
O_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych dokumentów normatywnych dotyczących projektowania i eksploatacji statków śródlądowych i przybrzeżnych.
C-2Umiejętność formułowania podstawowych cech konstrukcyjnych statków śródlądowych i przybrzeżnych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe zadania żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej.
T-W-2Warunki środowiskowe eksploatacji statków śródlądowych i przybrzeżnych. Porty śródlądowe.
T-W-3Klasyfikacja statków śródlądowych i przybrzeżnych. Normy, towarzystwa klasyfikacyjne i przepisy dotyczące statków śródlądowych i przybrzeżnych.
T-W-4Wybrane zagadnienia z teorii i projektowania statków śródlądowych i przybrzeżnych (wymiary główne, kształt statku i jego zapis, uproszczone obliczenia hydrostatyczne, niektóre zagadnienia związane z obliczeniami oporu i napędu).
T-W-5Wybrane zagadnienia konstrukcji statków śródlądowych i przybrzeżnych (układy konstrukcyjne, materiały konstrukcyjne i wyroby fabryczne, techniki łączenia elementów konstrukcyjnych, konstrukcja rejonów kadłuba).
T-W-6Statki do pracy w zespołach. Systemy barkowcowe.
T-W-7Wyposażenie statków śródlądowych. Obciążenia konstrukcji od mechanizmów i urządzeń.
T-W-8Przystosowanie statku do ruchu na drogach wodnych śródlądowych - śluzowanie i przepływanie pod mostami, odległość od poprzecznego obrysu drogi w czasie ruchu, ruch statków i zestawów sztywnych na łukach, zestawy odkształcalne.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie posiada wystarczającej wiedzy na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.
3,0Absolwent posiada wystarczającą wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.
3,5Absolwent posiada powierzchowną wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.
4,0Absolwent posiada znaczną wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.
4,5Absolwent posiada szeroką wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.
5,0Absolwent posiada bardzo szeroką wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-12_U01Absolwent potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
O_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych dokumentów normatywnych dotyczących projektowania i eksploatacji statków śródlądowych i przybrzeżnych.
C-2Umiejętność formułowania podstawowych cech konstrukcyjnych statków śródlądowych i przybrzeżnych.
Treści programoweT-P-1Przegląd i zapoznanie się z normami i przepisami dotyczącymi projektowania i eksploatacji statków śródlądowych i przybrzeżnych.
T-P-2Przegląd i charakterystyka techniczna wybranych typów statków śródlądowych i przybrzeżnych.
T-P-3Zaliczenie projektów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów wykonanych samodzielnie przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie potrafi zadowalająco dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.
3,0Absolwent potrafi wystarczająco dobrze dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.
3,5Absolwent potrafi słabo dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.
4,0Absolwent potrafi dobrze dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.
4,5Absolwent potrafi dość dobrze dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.
5,0Absolwent potrafi bardzo dobrze dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-12_K01Absolwent jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych dokumentów normatywnych dotyczących projektowania i eksploatacji statków śródlądowych i przybrzeżnych.
C-2Umiejętność formułowania podstawowych cech konstrukcyjnych statków śródlądowych i przybrzeżnych.
Treści programoweT-P-2Przegląd i charakterystyka techniczna wybranych typów statków śródlądowych i przybrzeżnych.
T-P-3Zaliczenie projektów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów wykonanych samodzielnie przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie jest świadom odpowiedzialności za pracę własną oraz nie jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
3,0Absolwent jest wystarczająco świadom odpowiedzialności za pracę własną oraz jest wystarczajaco gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
3,5Absolwent wykazuje niski poziom świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości do podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,0Absolwent wykazuje znaczny poziom świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości do podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,5Absolwent wykazuje wysoki poziom świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości do podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
5,0Absolwent wykazuje bardzo wysoki poziom świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości do podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania