Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie okrętów 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie okrętów 2
Specjalność Projektowanie i budowa okrętów
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 45 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot jest kontynuacją przedmiotu Projektowanie okrętów. Obejmuje rozwinięcie zagadnień wcześniej omawianych oraz analizy właściwości statków morskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z funkcjonalno-przestrzennym projektowaniem jednostek pływających na etapie koncepcyjnym
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń statecznościowych i zrównoważenia statku zgodnie z obowiązującymi wymaganiami
C-3Nabycie umiejętności czytania i wykonania dokumentacji projektowej w tym wykonania planu ogólnego statku na etapie koncepcyjnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Kontynuacja indywidualnych zadań realizowanych w poprzedzającym semestrze na przedmiocie: Projektowanie okrętów, z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: sprawdzenie objętości zapasów i balastu wodnego, analiza eksploatacyjnych stanów załadowania, obliczenie stateczności i zrównoważenie wzdłużne statku, sprawdzenie stateczności awaryjnej, dobór pędnika i silnika głównego, prognoza prędkości, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwiczno-cumowniczych i środków ratunkowych, wykonanie uproszczonego rysunku planu ogólnego statku, wykonanie skróconego opisu technicznego statku.43
T-P-2Zaliczenie przedmiotu2
45
wykłady
T-W-1Optymalizacja właściwości statku w funkcji wymiarów głównych i kształtu kadłuba z uwzględnieniem wymagań przepisów klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.9
T-W-2Projektowanie napędu - prognozowanie oporu, dobór pędnika, analiza sprawności napędowej i mocy napędu, wybór typu napędu głównego; projektowanie przedziału maszynowni.6
T-W-3Projektowanie właściwości morskich statku, urządzenia tłumiące kołysania. Projektowanie właściwości manewrowych, dobór urządzeń sterowych.6
T-W-4Projektowanie stateczności statycznej i dynamicznej w stanie nieuszkodzonym i uszkodzonym, zrównoważenie wzdłużne statku. Projektowanie niezatapialności.7
T-W-5Projektowanie konstrukcji kadłuba - wpływ problemów wytrzymałościowych na projektowanie statków. Architektura okrętu.6
T-W-6Problemy budowy oraz technicznej eksploatacji statku w procesie jego projektowania - wpływ warunków stoczniowych i drogi wodnej na proces projektowania statku. Budowa i zdanie statku; techniczna eksploatacja statku, odnowa i modernizacja statku.9
T-W-7Zaliczenie przedmiotu2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach43
A-P-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych15
A-P-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej15
A-P-4Zaliczenie przedmiotu2
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach43
A-W-2Studiowanie literatury2
A-W-3Zaliczenie przedmiotu2
A-W-4Przygotowanie pracy zaliczeniowej3
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: Wykład problemowy, informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu ustnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-05_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu wstępnego projektowania statków morskich, posiada wiedzę w zakresie doboru metod obliczeniowych oraz analizy projektowej
O_1A_W01, O_1A_W03, O_1A_W08, O_1A_W09, O_1A_W10, O_1A_W11, O_1A_W15, O_1A_W16, O_1A_W17, O_1A_W18, O_1A_W20, O_1A_W21, O_1A_W22, O_1A_W13, O_1A_W14, O_1A_W19C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzic obliczenia projektowe sprawdzajac zgodnośc z obowiązującymi przepisami i normami oraz wykonywać projekt koncepcyjny wraz z jego dokumentacją poznanych jednostek pływających.
O_1A_U02, O_1A_U03, O_1A_U04, O_1A_U06, O_1A_U07, O_1A_U11, O_1A_U05, O_1A_U08, O_1A_U09, O_1A_U10, O_1A_U13, O_1A_U14, O_1A_U15, O_1A_U12C-3T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-05_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę dokształcania się, potrafi wykorzystac zdobytą wiedzę w praktyce, ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z projektowaniem i eksploatacją jednostek pływających.
O_1A_K04, O_1A_K05, O_1A_K08, O_1A_K01, O_1A_K07C-3T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-05_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu wstępnego projektowania statków morskich, posiada wiedzę w zakresie doboru metod obliczeniowych oraz analizy projektowej
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu wstęnego projektowania analizowanych typów statków.
3,0Student posiada elemantarną wiedzę z brakami z zakresu wstęnego projektowania analizowanych typów statków.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami z zakresu wstęnego projektowania analizowanych typów statków.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student posiada wiedzę w stopniu zaawansowanym z zakresu wstęnego projektowania jednostek pływajacych poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje wiedzę na najwyższym poziomie poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową wraz z krycztyczną jej oceną w zakresie wstępnego projektowania jednostek pływających.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzic obliczenia projektowe sprawdzajac zgodnośc z obowiązującymi przepisami i normami oraz wykonywać projekt koncepcyjny wraz z jego dokumentacją poznanych jednostek pływających.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje powierzchowne umiejętności z brakami w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na poziomie zaawansowanym i poprawnie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie zaawansowania i poprawnie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia oraz potrafi zaproponowac pewne modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-05_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę dokształcania się, potrafi wykorzystac zdobytą wiedzę w praktyce, ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z projektowaniem i eksploatacją jednostek pływających.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych, nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elemantarnym i z pewnymi brakami.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje na dobrym poziomie kompetencje społeczne, ma świadomośc swojej roli społecznej.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne na poziomie zaawansowanym, ma świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne na najwyższym poziomie, ma pełną świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.

Literatura podstawowa

  1. Schneekluth H., Bertram V., Ship design for efficiency and economy, 1998
  2. Paczesniak J., Staszewski J., Projektowanie morskich statków handlowych. cz. I, II, III, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1984
  3. Trafalski W., Projektowanie okrętowe i jego wspomaganie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979
  4. Przepisy klasyfikacyjne i konwencje międzynarodowe, 2011
  5. Semenov I., Sanecka K., Teoria projektowania statków, ćwiczenia projektowe, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2001

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Kontynuacja indywidualnych zadań realizowanych w poprzedzającym semestrze na przedmiocie: Projektowanie okrętów, z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: sprawdzenie objętości zapasów i balastu wodnego, analiza eksploatacyjnych stanów załadowania, obliczenie stateczności i zrównoważenie wzdłużne statku, sprawdzenie stateczności awaryjnej, dobór pędnika i silnika głównego, prognoza prędkości, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwiczno-cumowniczych i środków ratunkowych, wykonanie uproszczonego rysunku planu ogólnego statku, wykonanie skróconego opisu technicznego statku.43
T-P-2Zaliczenie przedmiotu2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Optymalizacja właściwości statku w funkcji wymiarów głównych i kształtu kadłuba z uwzględnieniem wymagań przepisów klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.9
T-W-2Projektowanie napędu - prognozowanie oporu, dobór pędnika, analiza sprawności napędowej i mocy napędu, wybór typu napędu głównego; projektowanie przedziału maszynowni.6
T-W-3Projektowanie właściwości morskich statku, urządzenia tłumiące kołysania. Projektowanie właściwości manewrowych, dobór urządzeń sterowych.6
T-W-4Projektowanie stateczności statycznej i dynamicznej w stanie nieuszkodzonym i uszkodzonym, zrównoważenie wzdłużne statku. Projektowanie niezatapialności.7
T-W-5Projektowanie konstrukcji kadłuba - wpływ problemów wytrzymałościowych na projektowanie statków. Architektura okrętu.6
T-W-6Problemy budowy oraz technicznej eksploatacji statku w procesie jego projektowania - wpływ warunków stoczniowych i drogi wodnej na proces projektowania statku. Budowa i zdanie statku; techniczna eksploatacja statku, odnowa i modernizacja statku.9
T-W-7Zaliczenie przedmiotu2
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach43
A-P-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych15
A-P-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej15
A-P-4Zaliczenie przedmiotu2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach43
A-W-2Studiowanie literatury2
A-W-3Zaliczenie przedmiotu2
A-W-4Przygotowanie pracy zaliczeniowej3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-05_W01Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu wstępnego projektowania statków morskich, posiada wiedzę w zakresie doboru metod obliczeniowych oraz analizy projektowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W01zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
O_1A_W03zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
O_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
O_1A_W09ma wiedzę w zakresie rysunku technicznego, wymiarowania, rzutowania i przekrojów obiektów technicznych; zna obowiązujące standardy i normy w tym zakresie
O_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
O_1A_W11ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania, zakresie ich stosowania, organizacji w procesach produkcyjnych, związanych z nimi zagrożeniami dla człowieka i środowiska, aktualnymi kierunkami rozwoju
O_1A_W15ma wiedzę w zakresie oddziaływania środowiska wodnego na obiekty oceanotechniczne; zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu tych obiektów w wodzie oraz zabezpieczania obiektów przed niszczącym działaniem środowiska wodnego
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
O_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
O_1A_W18ma wiedzę w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, metod doboru i optymalizacji elementów konstrukcyjnych oraz analizy ich wytrzymałości
O_1A_W20ma wiedzę w zakresie prognozowania oraz analizy niezawodności i bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych
O_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
O_1A_W22ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
O_1A_W13ma wiedzę w zakresie materiałów konstrukcyjnych obiektów technicznych, ich cech wytrzymałościowych, technologicznych, wibroakustycznych, przeciwpożarowych; wpływu materiałów na zdrowie człowieka; możliwości ich utylizacji i recyklingu
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonalno-przestrzennym projektowaniem jednostek pływających na etapie koncepcyjnym
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń statecznościowych i zrównoważenia statku zgodnie z obowiązującymi wymaganiami
Treści programoweT-W-2Projektowanie napędu - prognozowanie oporu, dobór pędnika, analiza sprawności napędowej i mocy napędu, wybór typu napędu głównego; projektowanie przedziału maszynowni.
T-W-3Projektowanie właściwości morskich statku, urządzenia tłumiące kołysania. Projektowanie właściwości manewrowych, dobór urządzeń sterowych.
T-W-5Projektowanie konstrukcji kadłuba - wpływ problemów wytrzymałościowych na projektowanie statków. Architektura okrętu.
T-W-6Problemy budowy oraz technicznej eksploatacji statku w procesie jego projektowania - wpływ warunków stoczniowych i drogi wodnej na proces projektowania statku. Budowa i zdanie statku; techniczna eksploatacja statku, odnowa i modernizacja statku.
T-W-1Optymalizacja właściwości statku w funkcji wymiarów głównych i kształtu kadłuba z uwzględnieniem wymagań przepisów klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.
T-W-4Projektowanie stateczności statycznej i dynamicznej w stanie nieuszkodzonym i uszkodzonym, zrównoważenie wzdłużne statku. Projektowanie niezatapialności.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład problemowy, informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu wstęnego projektowania analizowanych typów statków.
3,0Student posiada elemantarną wiedzę z brakami z zakresu wstęnego projektowania analizowanych typów statków.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami z zakresu wstęnego projektowania analizowanych typów statków.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student posiada wiedzę w stopniu zaawansowanym z zakresu wstęnego projektowania jednostek pływajacych poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje wiedzę na najwyższym poziomie poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową wraz z krycztyczną jej oceną w zakresie wstępnego projektowania jednostek pływających.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-05_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzic obliczenia projektowe sprawdzajac zgodnośc z obowiązującymi przepisami i normami oraz wykonywać projekt koncepcyjny wraz z jego dokumentacją poznanych jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski. Stosuje zasady ochrony własności intelektualnej.
O_1A_U03ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych metod projektowania i budowy urządzeń oceanotechnicznych
O_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
O_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U11potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i określić możliwości ich zastosowania
O_1A_U05potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
O_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
O_1A_U09potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne rozwiązań inżynierskich, w tym oddziaływań niekorzystnych i niebezpiecznych na ludzi i środowisko
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
O_1A_U14potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
O_1A_U15potrafi pracować w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania; potrafi opracować harmonogram pracy zespołu i dopilnować jego realizacji
O_1A_U12potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzystać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności czytania i wykonania dokumentacji projektowej w tym wykonania planu ogólnego statku na etapie koncepcyjnym.
Treści programoweT-W-2Projektowanie napędu - prognozowanie oporu, dobór pędnika, analiza sprawności napędowej i mocy napędu, wybór typu napędu głównego; projektowanie przedziału maszynowni.
T-W-3Projektowanie właściwości morskich statku, urządzenia tłumiące kołysania. Projektowanie właściwości manewrowych, dobór urządzeń sterowych.
T-W-5Projektowanie konstrukcji kadłuba - wpływ problemów wytrzymałościowych na projektowanie statków. Architektura okrętu.
T-W-6Problemy budowy oraz technicznej eksploatacji statku w procesie jego projektowania - wpływ warunków stoczniowych i drogi wodnej na proces projektowania statku. Budowa i zdanie statku; techniczna eksploatacja statku, odnowa i modernizacja statku.
T-W-1Optymalizacja właściwości statku w funkcji wymiarów głównych i kształtu kadłuba z uwzględnieniem wymagań przepisów klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.
T-W-4Projektowanie stateczności statycznej i dynamicznej w stanie nieuszkodzonym i uszkodzonym, zrównoważenie wzdłużne statku. Projektowanie niezatapialności.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje powierzchowne umiejętności z brakami w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na poziomie zaawansowanym i poprawnie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie zaawansowania i poprawnie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia oraz potrafi zaproponowac pewne modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-05_K01Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę dokształcania się, potrafi wykorzystac zdobytą wiedzę w praktyce, ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z projektowaniem i eksploatacją jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
O_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
O_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
O_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności czytania i wykonania dokumentacji projektowej w tym wykonania planu ogólnego statku na etapie koncepcyjnym.
Treści programoweT-W-2Projektowanie napędu - prognozowanie oporu, dobór pędnika, analiza sprawności napędowej i mocy napędu, wybór typu napędu głównego; projektowanie przedziału maszynowni.
T-W-3Projektowanie właściwości morskich statku, urządzenia tłumiące kołysania. Projektowanie właściwości manewrowych, dobór urządzeń sterowych.
T-W-5Projektowanie konstrukcji kadłuba - wpływ problemów wytrzymałościowych na projektowanie statków. Architektura okrętu.
T-W-6Problemy budowy oraz technicznej eksploatacji statku w procesie jego projektowania - wpływ warunków stoczniowych i drogi wodnej na proces projektowania statku. Budowa i zdanie statku; techniczna eksploatacja statku, odnowa i modernizacja statku.
T-W-1Optymalizacja właściwości statku w funkcji wymiarów głównych i kształtu kadłuba z uwzględnieniem wymagań przepisów klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.
T-W-4Projektowanie stateczności statycznej i dynamicznej w stanie nieuszkodzonym i uszkodzonym, zrównoważenie wzdłużne statku. Projektowanie niezatapialności.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych, nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elemantarnym i z pewnymi brakami.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje na dobrym poziomie kompetencje społeczne, ma świadomośc swojej roli społecznej.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne na poziomie zaawansowanym, ma świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne na najwyższym poziomie, ma pełną świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.