Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Technika głębinowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 3
Przedmiot Technika głębinowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>, Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiałoznawstwo, mechanika ogólna, konstrukcja okrętów, podstawy konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zagadnień techniki głebinowej w zakresie omawianym w programie wykładów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja obiektów głębinowych. Analiza technologii prac podwodnych. Projektowanie technologii budowy obiektów przemysłu offshore. Wyposażenie podstawowe i opcjonalne pojazdu głebinowego uwarunkowane zakresem badań. Analiza uwarunkowań prowadzenia badań w warunkach rzeczywistych i poligonowych.30
30
wykłady
T-W-1Fizyka morza. Zasoby oceanu. Techniki eksploracji oceanu z powierzchni i techniki głębinowe. Kryteria technologiczne i eksploatacyjne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych. Systemy wydobywcze minerałów i surowców energetycznych. Technologia prac podwodnych – prace wspomagające przy posadawianiu konstrukcji oceanotechnicznych, układanie rurociągów i kabli energetycznych, prace naprawcze konstrukcji i instalacji podwodnych. Historia rozwoju pojazdów głębinowych. Klasyfikacja i zastosowanie pojazdów. Projektowanie i budowa pojazdów. Konfiguracja systemów pojazdów i ich wyposażenie. Systemy wspomagające operatora w sterowaniu pojazdem. Warunki bezpiecznej eksploatacji pojazdów. Zastosowanie pojazdów głębinowych. Techniki nurkowania. Urządzenia i narzędzia nurkowe. Głębinowe środki ratunkowe.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Praca własna studenta.8
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.8
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady, na podstawie zaliczenia pisemnego - ćwiczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O03-6_W01
Ma wiedzę w zakresie techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore.
O_2A_W03, O_2A_W04, O_2A_W05, O_2A_W10, O_2A_W11, O_2A_W13, O_2A_W16C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O03-6_U01
Ma umiejętności dotyczące techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore.
C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O03-6_K01
Ma kompetencje dotyczące techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore.
C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O03-6_W01
Ma wiedzę w zakresie techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore.
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O03-6_U01
Ma umiejętności dotyczące techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore.
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O03-6_K01
Ma kompetencje dotyczące techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1998
  2. Duxbury A. C., Duxbury A. B., Sverdrup K. A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002
  3. Gerwick B. C., Construction of Marine and Offshore Structures, CRC Press LLC, NY, 2000
  4. Graczyk T., Zagadnienia projektowania na przykładzie bezzałogowych pojazdów głębinowych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2008, I, Rozprawy, nr 421
  5. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing - Materials, Processes and Systems, John Wiley & Sons, 2002, II
  6. Guo B. i inni, Offshore pipelines, Elsevier, Londyn, 2005
  7. Last G., Williams P., An Introduction to ROV Operations, Oilfield Publications Limited, Wielka Brytania/USA, 1995
  8. Magda W., Rurociągi podmorskie. Zasady projektowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2004
  9. Matejski M., Metoda opracowania i weryfikacji modelu ruchu bezzałogowego pojazdu podwodnego w płaszczyźnie pionowej w ograniczonych warunkach eksperymentalnych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2011, rozprawa doktorska, promotor prof. dr hab. inż. Andrzej Piegat Wydział Techniki Morskiej PS
  10. Mazurkiewicz B., Stałe pełnomorskie platformy stalowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988
  11. Mazurkiewicz B., Stałe pełnomorskie platformy żelbetowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1985
  12. Michałowski W. S., Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Fundacja Odysseum, 2006
  13. Miller J. W., Koblick I. G., Living and Working in the Sea, Five Corners Publications, Ltd., Plymouth, 1995
  14. Morgan N., Marine Technology Reference Book, Butterworths and Co., Londyn, 1990
  15. Offshore Drilling& Production Concepts off the World, Oilfield Publications Limited, Wielka Brytania/USA, 2003, V
  16. Rowiński L., Pojazdy głębinowe. Budowa i wyposażenie, Przedsiębiorstwo Prywatne WiB, Gdańsk, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Marine Log, 2012
  2. Ocean News and Technology, 2012
  3. Ocean Systems, 2012
  4. Offshore, 2012
  5. Offshore Engineer, 2012
  6. Sea Technology, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja obiektów głębinowych. Analiza technologii prac podwodnych. Projektowanie technologii budowy obiektów przemysłu offshore. Wyposażenie podstawowe i opcjonalne pojazdu głebinowego uwarunkowane zakresem badań. Analiza uwarunkowań prowadzenia badań w warunkach rzeczywistych i poligonowych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizyka morza. Zasoby oceanu. Techniki eksploracji oceanu z powierzchni i techniki głębinowe. Kryteria technologiczne i eksploatacyjne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych. Systemy wydobywcze minerałów i surowców energetycznych. Technologia prac podwodnych – prace wspomagające przy posadawianiu konstrukcji oceanotechnicznych, układanie rurociągów i kabli energetycznych, prace naprawcze konstrukcji i instalacji podwodnych. Historia rozwoju pojazdów głębinowych. Klasyfikacja i zastosowanie pojazdów. Projektowanie i budowa pojazdów. Konfiguracja systemów pojazdów i ich wyposażenie. Systemy wspomagające operatora w sterowaniu pojazdem. Warunki bezpiecznej eksploatacji pojazdów. Zastosowanie pojazdów głębinowych. Techniki nurkowania. Urządzenia i narzędzia nurkowe. Głębinowe środki ratunkowe.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Praca własna studenta.8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-6_W01Ma wiedzę w zakresie techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W05ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych, jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie ich cyklu życia
O_2A_W10zna i rozumie wybrane algorytmy, modele matematyczne oraz zaawansowane metody informatyczne wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich, jak również ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania maszyn, obiektów i układów stosowanych w oceanotechnice, zna komputerowe narzędzia do projektowania, modelowania i symulacji układów i systemów w oceanotechnice
O_2A_W11posiada wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie szeroko pojętej oceanotechniki oraz kierunków pokrewnych, m.in. inżynierii materiałowej, energetyki czy mechaniki i budowy maszyn
O_2A_W13ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Cel przedmiotuC-1Znajomość zagadnień techniki głebinowej w zakresie omawianym w programie wykładów.
Treści programoweT-W-1Fizyka morza. Zasoby oceanu. Techniki eksploracji oceanu z powierzchni i techniki głębinowe. Kryteria technologiczne i eksploatacyjne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych. Systemy wydobywcze minerałów i surowców energetycznych. Technologia prac podwodnych – prace wspomagające przy posadawianiu konstrukcji oceanotechnicznych, układanie rurociągów i kabli energetycznych, prace naprawcze konstrukcji i instalacji podwodnych. Historia rozwoju pojazdów głębinowych. Klasyfikacja i zastosowanie pojazdów. Projektowanie i budowa pojazdów. Konfiguracja systemów pojazdów i ich wyposażenie. Systemy wspomagające operatora w sterowaniu pojazdem. Warunki bezpiecznej eksploatacji pojazdów. Zastosowanie pojazdów głębinowych. Techniki nurkowania. Urządzenia i narzędzia nurkowe. Głębinowe środki ratunkowe.
T-A-1Identyfikacja obiektów głębinowych. Analiza technologii prac podwodnych. Projektowanie technologii budowy obiektów przemysłu offshore. Wyposażenie podstawowe i opcjonalne pojazdu głebinowego uwarunkowane zakresem badań. Analiza uwarunkowań prowadzenia badań w warunkach rzeczywistych i poligonowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady, na podstawie zaliczenia pisemnego - ćwiczenia
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-6_U01Ma umiejętności dotyczące techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore.
Cel przedmiotuC-1Znajomość zagadnień techniki głebinowej w zakresie omawianym w programie wykładów.
Treści programoweT-W-1Fizyka morza. Zasoby oceanu. Techniki eksploracji oceanu z powierzchni i techniki głębinowe. Kryteria technologiczne i eksploatacyjne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych. Systemy wydobywcze minerałów i surowców energetycznych. Technologia prac podwodnych – prace wspomagające przy posadawianiu konstrukcji oceanotechnicznych, układanie rurociągów i kabli energetycznych, prace naprawcze konstrukcji i instalacji podwodnych. Historia rozwoju pojazdów głębinowych. Klasyfikacja i zastosowanie pojazdów. Projektowanie i budowa pojazdów. Konfiguracja systemów pojazdów i ich wyposażenie. Systemy wspomagające operatora w sterowaniu pojazdem. Warunki bezpiecznej eksploatacji pojazdów. Zastosowanie pojazdów głębinowych. Techniki nurkowania. Urządzenia i narzędzia nurkowe. Głębinowe środki ratunkowe.
T-A-1Identyfikacja obiektów głębinowych. Analiza technologii prac podwodnych. Projektowanie technologii budowy obiektów przemysłu offshore. Wyposażenie podstawowe i opcjonalne pojazdu głebinowego uwarunkowane zakresem badań. Analiza uwarunkowań prowadzenia badań w warunkach rzeczywistych i poligonowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady, na podstawie zaliczenia pisemnego - ćwiczenia
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-6_K01Ma kompetencje dotyczące techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore.
Cel przedmiotuC-1Znajomość zagadnień techniki głebinowej w zakresie omawianym w programie wykładów.
Treści programoweT-W-1Fizyka morza. Zasoby oceanu. Techniki eksploracji oceanu z powierzchni i techniki głębinowe. Kryteria technologiczne i eksploatacyjne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych. Systemy wydobywcze minerałów i surowców energetycznych. Technologia prac podwodnych – prace wspomagające przy posadawianiu konstrukcji oceanotechnicznych, układanie rurociągów i kabli energetycznych, prace naprawcze konstrukcji i instalacji podwodnych. Historia rozwoju pojazdów głębinowych. Klasyfikacja i zastosowanie pojazdów. Projektowanie i budowa pojazdów. Konfiguracja systemów pojazdów i ich wyposażenie. Systemy wspomagające operatora w sterowaniu pojazdem. Warunki bezpiecznej eksploatacji pojazdów. Zastosowanie pojazdów głębinowych. Techniki nurkowania. Urządzenia i narzędzia nurkowe. Głębinowe środki ratunkowe.
T-A-1Identyfikacja obiektów głębinowych. Analiza technologii prac podwodnych. Projektowanie technologii budowy obiektów przemysłu offshore. Wyposażenie podstawowe i opcjonalne pojazdu głebinowego uwarunkowane zakresem badań. Analiza uwarunkowań prowadzenia badań w warunkach rzeczywistych i poligonowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady, na podstawie zaliczenia pisemnego - ćwiczenia
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.