Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Monitoring w chłodnictwie i klimatyzacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 1
Przedmiot Monitoring w chłodnictwie i klimatyzacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chłodnictwa
W-2Fizyka
W-3Elektrotechnika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do tworzenia systemów wizualizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji14
T-A-2Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe4
T-W-2Czujniki i metody pomiarów wielkości fizycznych mających wpływ na komfort w pomieszczeniu6
T-W-3Przetworniki analogowo/cyfrowe2
T-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych3
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji10
T-W-6Aspekty bezpieczeństwa w systemach monitoringu2
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna6
A-A-3Poszukiwanie informacji4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu3
A-W-3Udział w egzaminie2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
M-4metoda praktyczna - symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-6_W01
Zna wspólczesne metody projektowani i tworzenia systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
O_2A_W07, O_2A_W18C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-1M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-6_U01
Potrafi sformułować wstępne wymagania dla systemu monitorigu wybranego procesu w chłodnictwie lub klimatyzacji oraz wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-1M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-6_K01
Ma świadomość potrzeby oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
C-1T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-1M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-6_W01
Zna wspólczesne metody projektowani i tworzenia systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
2,0nie zna metod pomiarów oraz tworzenia systemów monitoringu
3,0zna podstawowe metody pomiarów oraz tworzenia systemów monitoringu
3,5wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0dobrze orientuje się w metodach pomiarów oraz wspólczesnych systemach monitoringu i narzędziach do tworzenia takich systemów
4,5wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0dobrze orientuje się w metodach pomiarów oraz wspólczesnych systemach monitoringu i narzędziach do tworzenia takich systemów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-6_U01
Potrafi sformułować wstępne wymagania dla systemu monitorigu wybranego procesu w chłodnictwie lub klimatyzacji oraz wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu
2,0nie potrafi sformuować podstawowych zadań dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji
3,0potrafi sformuować podstawowe zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz pobieżnie orientuje się w narzędziach do realizacji tego rodzaju systemów
3,5umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi w pełni sformuować zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz jest w stanie wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu, popełnia nieznaczne błędy we wspomnianej tematyce
4,5umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi w pełni sformuować zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz jest w stanie wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-6_K01
Ma świadomość potrzeby oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
2,0nie ma świadomości potrzeb oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
3,0ma pobieżną świadomość potrzeb oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0ma pełną świadomość celów oraz użyteczności stosowania monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji, posiada niewielkie luki w wiedzy
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0ma pełną świadomość celów oraz użyteczności stosowania monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji

Literatura podstawowa

  1. Kabza Z., Kostryko K., Zator S., Łobzowski A., Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
  2. Kostryko K., Okołowicz-Grabowska B., Pomiary i regulacja wilgotności w pomieszczeniach, Arkady, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Wurstin D., Regulacja urządzeń ogrzewczych wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, Arkady, Warszawa, 1978

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji14
T-A-2Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe4
T-W-2Czujniki i metody pomiarów wielkości fizycznych mających wpływ na komfort w pomieszczeniu6
T-W-3Przetworniki analogowo/cyfrowe2
T-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych3
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji10
T-W-6Aspekty bezpieczeństwa w systemach monitoringu2
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna6
A-A-3Poszukiwanie informacji4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu3
A-W-3Udział w egzaminie2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O01-6_W01Zna wspólczesne metody projektowani i tworzenia systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W18ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa i projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do tworzenia systemów wizualizacji
Treści programoweT-W-1Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe
T-W-2Czujniki i metody pomiarów wielkości fizycznych mających wpływ na komfort w pomieszczeniu
T-W-3Przetworniki analogowo/cyfrowe
T-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych
T-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-4metoda praktyczna - symulacja
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod pomiarów oraz tworzenia systemów monitoringu
3,0zna podstawowe metody pomiarów oraz tworzenia systemów monitoringu
3,5wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0dobrze orientuje się w metodach pomiarów oraz wspólczesnych systemach monitoringu i narzędziach do tworzenia takich systemów
4,5wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0dobrze orientuje się w metodach pomiarów oraz wspólczesnych systemach monitoringu i narzędziach do tworzenia takich systemów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O01-6_U01Potrafi sformułować wstępne wymagania dla systemu monitorigu wybranego procesu w chłodnictwie lub klimatyzacji oraz wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do tworzenia systemów wizualizacji
Treści programoweT-W-1Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe
T-W-2Czujniki i metody pomiarów wielkości fizycznych mających wpływ na komfort w pomieszczeniu
T-W-3Przetworniki analogowo/cyfrowe
T-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych
T-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-4metoda praktyczna - symulacja
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi sformuować podstawowych zadań dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji
3,0potrafi sformuować podstawowe zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz pobieżnie orientuje się w narzędziach do realizacji tego rodzaju systemów
3,5umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi w pełni sformuować zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz jest w stanie wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu, popełnia nieznaczne błędy we wspomnianej tematyce
4,5umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi w pełni sformuować zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz jest w stanie wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O01-6_K01Ma świadomość potrzeby oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do tworzenia systemów wizualizacji
Treści programoweT-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych
T-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-4metoda praktyczna - symulacja
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości potrzeb oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
3,0ma pobieżną świadomość potrzeb oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0ma pełną świadomość celów oraz użyteczności stosowania monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji, posiada niewielkie luki w wiedzy
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0ma pełną świadomość celów oraz użyteczności stosowania monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji