Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo i higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11.1. Zapoznanie z zagrożeniami występującymi w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.2. Zapoznanie z BHP podczas zajęć dydaktycznych oraz w akademikach i na praktykach. 1.3. Zapoznanie z przepisami p/poż w trakcie zajęć dydaktycznych w laboratoriach, pracowniach WTMiT, w innych obiektach ZUT oraz na praktykach. 1.4. Zapoznanie z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy w trakcie przebywania w uczelni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-11.1 Regulacje prawne w zakresie BHP oraz ochrony przeciwpożarowej obowiązujące w obiektach WTMiT. 1.2 Obowiązki studentów w zakresie bhp w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.3 Zagrożenia w trakcie zajęć laboratoryjnych.1
T-W-2Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach mechanicznych: 2.1 Rodzaje urządzeń mechanicznych oraz występujących zagrożeń w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 2.2 Rodzaje środków ochrony osobistej przy pracy na urządzeniach mechanicznych. 2.3 Wymagania dotyczące obsługi w.w. urządzeń.1
T-W-3Zasady BHP przy stosowaniu substancji chemicznych: 3.1 Rodzaje substancji chemicznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 3.2 Stosowane środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.1
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach elektrycznych: 4.1 Rodzaje urządzeń elektrycznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 4.2 Wymagania dotyczące postępowania przy obsłudze stosowanych w WTMiT urządzeń elektrycznych. 4.3 Rodzaje środków profilaktycznych stosowanych przy pracy na urządzeniach elektrycznych. 4.4 Postępowanie na wypadek porażenia elektrycznego.1
T-W-5Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach i zasady p/poż obowiązujące w obiektach WTMiT: 5.1 Rozmieszczenie oraz wyposażenie apteczek pierwszej pomocy w budynkach wydziałowych, w laboratoriach i pracowniach. 5.2 Sposoby udzielania pierwszej pomocy w przypadku urazów, oparzeń termicznych oraz pozostałych mogących mieć miejsce w trakcie zajęć. 5.3 Profilaktyka p/poż. 5.4 Środki gaśnicze na WTMiT. 5.5 Plany ewakuacji, drogi i wyjścia ewakuacyjne w obiektach WTMiT oraz postępowanie na wypadek pożaru.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Studiowanie literatury8
13

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie obowiązkowej obecności i wysłuchania wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A03_W01
W wyniku zdobytej na wykładzie wiedzy student powinien rozpoznawać zagrożenia oraz wybierać odpowiednie, zgodne z BHP, sposoby zachowania i wykonywania pracy w trakcie zajęć na uczelni.
O_2A_W12C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować zagrożenia, podejmować odpowiednie środki profilaktyczne, stosować się do wymogów BHP oraz ochrony przeciwpożarowej w trakcie pobytu na uczelni.
C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1
O_2A_A03_U02
Nabywa umiejętności związane z efektywną organizacją czasu pracy, potrafi zastosować w praktyce techniki i metody uczenia się.
C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A03_K01
Świadomość występujących w trakcie studiowania zagrożeń oraz postępowanie zgodne z zasadami BHP oraz ochrony p/poż w trakcie zajęć na uczelni.
C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1
O_2A_A03_K02
Student efektywnie wykorzystuje różnorodne techniki ułatwiające powtarzanie i zapamiętywanie materiału.
C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1
O_2A_A03_K03
Student stosuje środki i techniki zwiększające jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową profesjonalność.
C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_A03_W01
W wyniku zdobytej na wykładzie wiedzy student powinien rozpoznawać zagrożenia oraz wybierać odpowiednie, zgodne z BHP, sposoby zachowania i wykonywania pracy w trakcie zajęć na uczelni.
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy lub posiada wiedzę obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi, nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz obarczoną znaczną iloscią błędów merytorycznych, nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz obarczoną niewielką ilością błędów merytorycznych, rozumie podstawe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu obarczoną sporadycznymi błędami merytorycznymi, rozumie pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5nie dotyczyStudent ma obszerną wiedzę wymaganyą dla przedstawienia problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych, rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0nie dotyczyStudent ma obszerną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, Nie popełnia błędów merytorycznych, rozumie i interpretuje ze zrozumieniem pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz użyć w w innych obszarach wiedzy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_A03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować zagrożenia, podejmować odpowiednie środki profilaktyczne, stosować się do wymogów BHP oraz ochrony przeciwpożarowej w trakcie pobytu na uczelni.
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożenia, nie potrafi postępować adekwatnie do do zagrożeń, nie znanzal - brak obecności na zajęciach
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając znaczną ilość błędów oraz zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, popełniając błędy i w niewielkim stopniu potrafi interpretować obowiązujace prawo
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając nieznaczną ilość błędów oraz zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, popełniając błędy i w dostatecznym stopniu potrafi interpretować obowiązujące prawo
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia popełniając sporadyczną ilość błędów oraz zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, potrafi dobrze interpretować obowiązujące prawo
4,5Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować, zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować, zachowywać się adekwatnie do zagrożeń i podać kilka wariantów zachowań, potrafi wybrać optymalne rozwiązanie, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo
O_2A_A03_U02
Nabywa umiejętności związane z efektywną organizacją czasu pracy, potrafi zastosować w praktyce techniki i metody uczenia się.
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożenia, nie potrafi postępować adekwatnie do do zagrożeń, nie zna obowiązujacego prawa
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając znaczną ilość błędów oraz zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, popełniając błędy i w niewielkim stopniu potrafi interpretować obowiązujace prawo
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając nieznaczną ilość błędów oraz zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, popełniając błędy i w dostatecznym stopniu potrafi interpretować obowiązujące prawo
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia popełniając sporadyczną ilość błędów oraz zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, potrafi dobrze interpretować obowiązujące prawo
4,5Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować, zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować, zachowywać się adekwatnie do zagrożeń i podać kilka wariantów zachowań, potrafi wybrać optymalne rozwiązanie, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_A03_K01
Świadomość występujących w trakcie studiowania zagrożeń oraz postępowanie zgodne z zasadami BHP oraz ochrony p/poż w trakcie zajęć na uczelni.
2,0Student niepotrafi identyfikować zagrożeń, nie ma świadomości związanych z zagrożeniami konsekwencji, nie potrafi wykonywać zadań w strukturach uczelni i zakladów pracy
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma słabą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma podstawową świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikować zagrożenia, posiada dobrą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać większość zadań w strukturach uczelni i zakladów pracy
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy. Potrafi analizować istniejace prawo i rozwiazania dotyczace BHP i wybierać optymalne rozwiazania
O_2A_A03_K02
Student efektywnie wykorzystuje różnorodne techniki ułatwiające powtarzanie i zapamiętywanie materiału.
2,0Student niepotrafi identyfikować zagrożeń, nie ma świadomości związanych z zagrożeniami konsekwencji, nie potrafi wykonywać zadań w strukturach uczelni i zakladów pracy
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma słabą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma podstawową świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikować zagrożenia, posiada dobrą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać większość zadań w strukturach uczelni i zakladów pracy
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy. Potrafi analizować istniejace prawo i rozwiazania dotyczace BHP i wybierać optymalne rozwiazania
O_2A_A03_K03
Student stosuje środki i techniki zwiększające jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową profesjonalność.
2,0Student nie potrafi identyfikować zagrożeń, nie ma świadomości związanych z zagrożeniami konsekwencji, nie potrafi wykonywać zadań w strukturach uczelni i zakladów pracy
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma słabą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma podstawową świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikować zagrożenia, posiada dobrą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać większość zadań w strukturach uczelni i zakladów pracy
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy. Potrafi analizować istniejace prawo i rozwiazania dotyczace BHP i wybierać optymalne rozwiazania

Literatura podstawowa

  1. Dz. U. 07.128.897 Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach (Dz. U. z dnia 18 lipca 2007 r.), Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11.1 Regulacje prawne w zakresie BHP oraz ochrony przeciwpożarowej obowiązujące w obiektach WTMiT. 1.2 Obowiązki studentów w zakresie bhp w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.3 Zagrożenia w trakcie zajęć laboratoryjnych.1
T-W-2Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach mechanicznych: 2.1 Rodzaje urządzeń mechanicznych oraz występujących zagrożeń w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 2.2 Rodzaje środków ochrony osobistej przy pracy na urządzeniach mechanicznych. 2.3 Wymagania dotyczące obsługi w.w. urządzeń.1
T-W-3Zasady BHP przy stosowaniu substancji chemicznych: 3.1 Rodzaje substancji chemicznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 3.2 Stosowane środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.1
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach elektrycznych: 4.1 Rodzaje urządzeń elektrycznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 4.2 Wymagania dotyczące postępowania przy obsłudze stosowanych w WTMiT urządzeń elektrycznych. 4.3 Rodzaje środków profilaktycznych stosowanych przy pracy na urządzeniach elektrycznych. 4.4 Postępowanie na wypadek porażenia elektrycznego.1
T-W-5Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach i zasady p/poż obowiązujące w obiektach WTMiT: 5.1 Rozmieszczenie oraz wyposażenie apteczek pierwszej pomocy w budynkach wydziałowych, w laboratoriach i pracowniach. 5.2 Sposoby udzielania pierwszej pomocy w przypadku urazów, oparzeń termicznych oraz pozostałych mogących mieć miejsce w trakcie zajęć. 5.3 Profilaktyka p/poż. 5.4 Środki gaśnicze na WTMiT. 5.5 Plany ewakuacji, drogi i wyjścia ewakuacyjne w obiektach WTMiT oraz postępowanie na wypadek pożaru.1
5

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Studiowanie literatury8
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A03_W01W wyniku zdobytej na wykładzie wiedzy student powinien rozpoznawać zagrożenia oraz wybierać odpowiednie, zgodne z BHP, sposoby zachowania i wykonywania pracy w trakcie zajęć na uczelni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W12ma wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz organizacji własnej pracy
Cel przedmiotuC-11.1. Zapoznanie z zagrożeniami występującymi w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.2. Zapoznanie z BHP podczas zajęć dydaktycznych oraz w akademikach i na praktykach. 1.3. Zapoznanie z przepisami p/poż w trakcie zajęć dydaktycznych w laboratoriach, pracowniach WTMiT, w innych obiektach ZUT oraz na praktykach. 1.4. Zapoznanie z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy w trakcie przebywania w uczelni.
Treści programoweT-W-3Zasady BHP przy stosowaniu substancji chemicznych: 3.1 Rodzaje substancji chemicznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 3.2 Stosowane środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach elektrycznych: 4.1 Rodzaje urządzeń elektrycznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 4.2 Wymagania dotyczące postępowania przy obsłudze stosowanych w WTMiT urządzeń elektrycznych. 4.3 Rodzaje środków profilaktycznych stosowanych przy pracy na urządzeniach elektrycznych. 4.4 Postępowanie na wypadek porażenia elektrycznego.
T-W-5Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach i zasady p/poż obowiązujące w obiektach WTMiT: 5.1 Rozmieszczenie oraz wyposażenie apteczek pierwszej pomocy w budynkach wydziałowych, w laboratoriach i pracowniach. 5.2 Sposoby udzielania pierwszej pomocy w przypadku urazów, oparzeń termicznych oraz pozostałych mogących mieć miejsce w trakcie zajęć. 5.3 Profilaktyka p/poż. 5.4 Środki gaśnicze na WTMiT. 5.5 Plany ewakuacji, drogi i wyjścia ewakuacyjne w obiektach WTMiT oraz postępowanie na wypadek pożaru.
T-W-11.1 Regulacje prawne w zakresie BHP oraz ochrony przeciwpożarowej obowiązujące w obiektach WTMiT. 1.2 Obowiązki studentów w zakresie bhp w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.3 Zagrożenia w trakcie zajęć laboratoryjnych.
T-W-2Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach mechanicznych: 2.1 Rodzaje urządzeń mechanicznych oraz występujących zagrożeń w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 2.2 Rodzaje środków ochrony osobistej przy pracy na urządzeniach mechanicznych. 2.3 Wymagania dotyczące obsługi w.w. urządzeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie obowiązkowej obecności i wysłuchania wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy lub posiada wiedzę obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi, nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz obarczoną znaczną iloscią błędów merytorycznych, nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz obarczoną niewielką ilością błędów merytorycznych, rozumie podstawe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu obarczoną sporadycznymi błędami merytorycznymi, rozumie pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5nie dotyczyStudent ma obszerną wiedzę wymaganyą dla przedstawienia problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych, rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0nie dotyczyStudent ma obszerną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, Nie popełnia błędów merytorycznych, rozumie i interpretuje ze zrozumieniem pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz użyć w w innych obszarach wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A03_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować zagrożenia, podejmować odpowiednie środki profilaktyczne, stosować się do wymogów BHP oraz ochrony przeciwpożarowej w trakcie pobytu na uczelni.
Cel przedmiotuC-11.1. Zapoznanie z zagrożeniami występującymi w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.2. Zapoznanie z BHP podczas zajęć dydaktycznych oraz w akademikach i na praktykach. 1.3. Zapoznanie z przepisami p/poż w trakcie zajęć dydaktycznych w laboratoriach, pracowniach WTMiT, w innych obiektach ZUT oraz na praktykach. 1.4. Zapoznanie z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy w trakcie przebywania w uczelni.
Treści programoweT-W-3Zasady BHP przy stosowaniu substancji chemicznych: 3.1 Rodzaje substancji chemicznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 3.2 Stosowane środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach elektrycznych: 4.1 Rodzaje urządzeń elektrycznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 4.2 Wymagania dotyczące postępowania przy obsłudze stosowanych w WTMiT urządzeń elektrycznych. 4.3 Rodzaje środków profilaktycznych stosowanych przy pracy na urządzeniach elektrycznych. 4.4 Postępowanie na wypadek porażenia elektrycznego.
T-W-5Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach i zasady p/poż obowiązujące w obiektach WTMiT: 5.1 Rozmieszczenie oraz wyposażenie apteczek pierwszej pomocy w budynkach wydziałowych, w laboratoriach i pracowniach. 5.2 Sposoby udzielania pierwszej pomocy w przypadku urazów, oparzeń termicznych oraz pozostałych mogących mieć miejsce w trakcie zajęć. 5.3 Profilaktyka p/poż. 5.4 Środki gaśnicze na WTMiT. 5.5 Plany ewakuacji, drogi i wyjścia ewakuacyjne w obiektach WTMiT oraz postępowanie na wypadek pożaru.
T-W-11.1 Regulacje prawne w zakresie BHP oraz ochrony przeciwpożarowej obowiązujące w obiektach WTMiT. 1.2 Obowiązki studentów w zakresie bhp w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.3 Zagrożenia w trakcie zajęć laboratoryjnych.
T-W-2Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach mechanicznych: 2.1 Rodzaje urządzeń mechanicznych oraz występujących zagrożeń w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 2.2 Rodzaje środków ochrony osobistej przy pracy na urządzeniach mechanicznych. 2.3 Wymagania dotyczące obsługi w.w. urządzeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie obowiązkowej obecności i wysłuchania wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożenia, nie potrafi postępować adekwatnie do do zagrożeń, nie znanzal - brak obecności na zajęciach
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając znaczną ilość błędów oraz zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, popełniając błędy i w niewielkim stopniu potrafi interpretować obowiązujace prawo
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając nieznaczną ilość błędów oraz zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, popełniając błędy i w dostatecznym stopniu potrafi interpretować obowiązujące prawo
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia popełniając sporadyczną ilość błędów oraz zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, potrafi dobrze interpretować obowiązujące prawo
4,5Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować, zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować, zachowywać się adekwatnie do zagrożeń i podać kilka wariantów zachowań, potrafi wybrać optymalne rozwiązanie, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A03_U02Nabywa umiejętności związane z efektywną organizacją czasu pracy, potrafi zastosować w praktyce techniki i metody uczenia się.
Cel przedmiotuC-11.1. Zapoznanie z zagrożeniami występującymi w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.2. Zapoznanie z BHP podczas zajęć dydaktycznych oraz w akademikach i na praktykach. 1.3. Zapoznanie z przepisami p/poż w trakcie zajęć dydaktycznych w laboratoriach, pracowniach WTMiT, w innych obiektach ZUT oraz na praktykach. 1.4. Zapoznanie z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy w trakcie przebywania w uczelni.
Treści programoweT-W-3Zasady BHP przy stosowaniu substancji chemicznych: 3.1 Rodzaje substancji chemicznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 3.2 Stosowane środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach elektrycznych: 4.1 Rodzaje urządzeń elektrycznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 4.2 Wymagania dotyczące postępowania przy obsłudze stosowanych w WTMiT urządzeń elektrycznych. 4.3 Rodzaje środków profilaktycznych stosowanych przy pracy na urządzeniach elektrycznych. 4.4 Postępowanie na wypadek porażenia elektrycznego.
T-W-5Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach i zasady p/poż obowiązujące w obiektach WTMiT: 5.1 Rozmieszczenie oraz wyposażenie apteczek pierwszej pomocy w budynkach wydziałowych, w laboratoriach i pracowniach. 5.2 Sposoby udzielania pierwszej pomocy w przypadku urazów, oparzeń termicznych oraz pozostałych mogących mieć miejsce w trakcie zajęć. 5.3 Profilaktyka p/poż. 5.4 Środki gaśnicze na WTMiT. 5.5 Plany ewakuacji, drogi i wyjścia ewakuacyjne w obiektach WTMiT oraz postępowanie na wypadek pożaru.
T-W-11.1 Regulacje prawne w zakresie BHP oraz ochrony przeciwpożarowej obowiązujące w obiektach WTMiT. 1.2 Obowiązki studentów w zakresie bhp w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.3 Zagrożenia w trakcie zajęć laboratoryjnych.
T-W-2Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach mechanicznych: 2.1 Rodzaje urządzeń mechanicznych oraz występujących zagrożeń w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 2.2 Rodzaje środków ochrony osobistej przy pracy na urządzeniach mechanicznych. 2.3 Wymagania dotyczące obsługi w.w. urządzeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie obowiązkowej obecności i wysłuchania wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożenia, nie potrafi postępować adekwatnie do do zagrożeń, nie zna obowiązujacego prawa
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając znaczną ilość błędów oraz zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, popełniając błędy i w niewielkim stopniu potrafi interpretować obowiązujace prawo
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając nieznaczną ilość błędów oraz zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, popełniając błędy i w dostatecznym stopniu potrafi interpretować obowiązujące prawo
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia popełniając sporadyczną ilość błędów oraz zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, potrafi dobrze interpretować obowiązujące prawo
4,5Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować, zachowywać się adekwatnie do zagrożeń, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować, zachowywać się adekwatnie do zagrożeń i podać kilka wariantów zachowań, potrafi wybrać optymalne rozwiązanie, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A03_K01Świadomość występujących w trakcie studiowania zagrożeń oraz postępowanie zgodne z zasadami BHP oraz ochrony p/poż w trakcie zajęć na uczelni.
Cel przedmiotuC-11.1. Zapoznanie z zagrożeniami występującymi w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.2. Zapoznanie z BHP podczas zajęć dydaktycznych oraz w akademikach i na praktykach. 1.3. Zapoznanie z przepisami p/poż w trakcie zajęć dydaktycznych w laboratoriach, pracowniach WTMiT, w innych obiektach ZUT oraz na praktykach. 1.4. Zapoznanie z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy w trakcie przebywania w uczelni.
Treści programoweT-W-3Zasady BHP przy stosowaniu substancji chemicznych: 3.1 Rodzaje substancji chemicznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 3.2 Stosowane środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach elektrycznych: 4.1 Rodzaje urządzeń elektrycznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 4.2 Wymagania dotyczące postępowania przy obsłudze stosowanych w WTMiT urządzeń elektrycznych. 4.3 Rodzaje środków profilaktycznych stosowanych przy pracy na urządzeniach elektrycznych. 4.4 Postępowanie na wypadek porażenia elektrycznego.
T-W-5Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach i zasady p/poż obowiązujące w obiektach WTMiT: 5.1 Rozmieszczenie oraz wyposażenie apteczek pierwszej pomocy w budynkach wydziałowych, w laboratoriach i pracowniach. 5.2 Sposoby udzielania pierwszej pomocy w przypadku urazów, oparzeń termicznych oraz pozostałych mogących mieć miejsce w trakcie zajęć. 5.3 Profilaktyka p/poż. 5.4 Środki gaśnicze na WTMiT. 5.5 Plany ewakuacji, drogi i wyjścia ewakuacyjne w obiektach WTMiT oraz postępowanie na wypadek pożaru.
T-W-11.1 Regulacje prawne w zakresie BHP oraz ochrony przeciwpożarowej obowiązujące w obiektach WTMiT. 1.2 Obowiązki studentów w zakresie bhp w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.3 Zagrożenia w trakcie zajęć laboratoryjnych.
T-W-2Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach mechanicznych: 2.1 Rodzaje urządzeń mechanicznych oraz występujących zagrożeń w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 2.2 Rodzaje środków ochrony osobistej przy pracy na urządzeniach mechanicznych. 2.3 Wymagania dotyczące obsługi w.w. urządzeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie obowiązkowej obecności i wysłuchania wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student niepotrafi identyfikować zagrożeń, nie ma świadomości związanych z zagrożeniami konsekwencji, nie potrafi wykonywać zadań w strukturach uczelni i zakladów pracy
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma słabą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma podstawową świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikować zagrożenia, posiada dobrą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać większość zadań w strukturach uczelni i zakladów pracy
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy. Potrafi analizować istniejace prawo i rozwiazania dotyczace BHP i wybierać optymalne rozwiazania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A03_K02Student efektywnie wykorzystuje różnorodne techniki ułatwiające powtarzanie i zapamiętywanie materiału.
Cel przedmiotuC-11.1. Zapoznanie z zagrożeniami występującymi w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.2. Zapoznanie z BHP podczas zajęć dydaktycznych oraz w akademikach i na praktykach. 1.3. Zapoznanie z przepisami p/poż w trakcie zajęć dydaktycznych w laboratoriach, pracowniach WTMiT, w innych obiektach ZUT oraz na praktykach. 1.4. Zapoznanie z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy w trakcie przebywania w uczelni.
Treści programoweT-W-3Zasady BHP przy stosowaniu substancji chemicznych: 3.1 Rodzaje substancji chemicznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 3.2 Stosowane środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach elektrycznych: 4.1 Rodzaje urządzeń elektrycznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 4.2 Wymagania dotyczące postępowania przy obsłudze stosowanych w WTMiT urządzeń elektrycznych. 4.3 Rodzaje środków profilaktycznych stosowanych przy pracy na urządzeniach elektrycznych. 4.4 Postępowanie na wypadek porażenia elektrycznego.
T-W-5Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach i zasady p/poż obowiązujące w obiektach WTMiT: 5.1 Rozmieszczenie oraz wyposażenie apteczek pierwszej pomocy w budynkach wydziałowych, w laboratoriach i pracowniach. 5.2 Sposoby udzielania pierwszej pomocy w przypadku urazów, oparzeń termicznych oraz pozostałych mogących mieć miejsce w trakcie zajęć. 5.3 Profilaktyka p/poż. 5.4 Środki gaśnicze na WTMiT. 5.5 Plany ewakuacji, drogi i wyjścia ewakuacyjne w obiektach WTMiT oraz postępowanie na wypadek pożaru.
T-W-11.1 Regulacje prawne w zakresie BHP oraz ochrony przeciwpożarowej obowiązujące w obiektach WTMiT. 1.2 Obowiązki studentów w zakresie bhp w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.3 Zagrożenia w trakcie zajęć laboratoryjnych.
T-W-2Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach mechanicznych: 2.1 Rodzaje urządzeń mechanicznych oraz występujących zagrożeń w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 2.2 Rodzaje środków ochrony osobistej przy pracy na urządzeniach mechanicznych. 2.3 Wymagania dotyczące obsługi w.w. urządzeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie obowiązkowej obecności i wysłuchania wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student niepotrafi identyfikować zagrożeń, nie ma świadomości związanych z zagrożeniami konsekwencji, nie potrafi wykonywać zadań w strukturach uczelni i zakladów pracy
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma słabą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma podstawową świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikować zagrożenia, posiada dobrą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać większość zadań w strukturach uczelni i zakladów pracy
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy. Potrafi analizować istniejace prawo i rozwiazania dotyczace BHP i wybierać optymalne rozwiazania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A03_K03Student stosuje środki i techniki zwiększające jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową profesjonalność.
Cel przedmiotuC-11.1. Zapoznanie z zagrożeniami występującymi w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.2. Zapoznanie z BHP podczas zajęć dydaktycznych oraz w akademikach i na praktykach. 1.3. Zapoznanie z przepisami p/poż w trakcie zajęć dydaktycznych w laboratoriach, pracowniach WTMiT, w innych obiektach ZUT oraz na praktykach. 1.4. Zapoznanie z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy w trakcie przebywania w uczelni.
Treści programoweT-W-3Zasady BHP przy stosowaniu substancji chemicznych: 3.1 Rodzaje substancji chemicznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 3.2 Stosowane środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach elektrycznych: 4.1 Rodzaje urządzeń elektrycznych stosowanych w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 4.2 Wymagania dotyczące postępowania przy obsłudze stosowanych w WTMiT urządzeń elektrycznych. 4.3 Rodzaje środków profilaktycznych stosowanych przy pracy na urządzeniach elektrycznych. 4.4 Postępowanie na wypadek porażenia elektrycznego.
T-W-5Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach i zasady p/poż obowiązujące w obiektach WTMiT: 5.1 Rozmieszczenie oraz wyposażenie apteczek pierwszej pomocy w budynkach wydziałowych, w laboratoriach i pracowniach. 5.2 Sposoby udzielania pierwszej pomocy w przypadku urazów, oparzeń termicznych oraz pozostałych mogących mieć miejsce w trakcie zajęć. 5.3 Profilaktyka p/poż. 5.4 Środki gaśnicze na WTMiT. 5.5 Plany ewakuacji, drogi i wyjścia ewakuacyjne w obiektach WTMiT oraz postępowanie na wypadek pożaru.
T-W-11.1 Regulacje prawne w zakresie BHP oraz ochrony przeciwpożarowej obowiązujące w obiektach WTMiT. 1.2 Obowiązki studentów w zakresie bhp w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 1.3 Zagrożenia w trakcie zajęć laboratoryjnych.
T-W-2Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach mechanicznych: 2.1 Rodzaje urządzeń mechanicznych oraz występujących zagrożeń w laboratoriach i pracowniach WTMiT. 2.2 Rodzaje środków ochrony osobistej przy pracy na urządzeniach mechanicznych. 2.3 Wymagania dotyczące obsługi w.w. urządzeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie obowiązkowej obecności i wysłuchania wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi identyfikować zagrożeń, nie ma świadomości związanych z zagrożeniami konsekwencji, nie potrafi wykonywać zadań w strukturach uczelni i zakladów pracy
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma słabą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma podstawową świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikować zagrożenia, posiada dobrą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać większość zadań w strukturach uczelni i zakladów pracy
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach uczelni i zakladów pracy. Potrafi analizować istniejace prawo i rozwiazania dotyczace BHP i wybierać optymalne rozwiazania