Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice

Sylabus przedmiotu Projektowanie i eksploatacja pojazdów ROV:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 2
Przedmiot Projektowanie i eksploatacja pojazdów ROV
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>, Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy oceanotechniki, podstawowa wiedza z zakresu monitoringu głębinowego.
W-2Materiałoznawstwo, mechanika ogólna, podstawy konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość projektowania, budowy i eksploatacji zdalnie sterowanych pojazdów typu ROV.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja pojazdów głębinowych. Analiza technologii prac podwodnych. Wyposażenie podstawowe i opcjonalne pojazdu głębinowego uwarunkowane zakresem badań. Analiza uwarunkowań prowadzenia badań w warunkach rzeczywistych i poligonowych. Przygotowanie pojazdu do badań. Przygotowanie wyposażenia podstawowego i opcjonalnego. Serwisowanie pojazdu.30
30
wykłady
T-W-1Historia rozwoju pojazdów głębinowych. Klasyfikacja i zastosowanie pojazdów. Projektowanie i budowa zdalnie sterowanych pojazdów typu ROV. Konfiguracja systemów pojazdów. Wyposażenie pojazdów. Budowa systemów energetycznych. Systemy wspomagające operatora w sterowaniu pojazdem. Warunki bezpiecznej eksploatacji pojazdów. Uwarunkowania eksploatacyjne.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Praca własna studenta.8
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.8
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie sprawozdania - ćwiczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-4_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych.
O_2A_W03, O_2A_W04, O_2A_W05, O_2A_W13, O_2A_W16C-1T-W-1, T-A-1M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-4_U01
Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych.
C-1T-W-1, T-A-1M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-4_K01
Ma kompetencje w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych.
C-1T-W-1, T-A-1M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-4_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych.
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-4_U01
Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych.
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-4_K01
Ma kompetencje w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1998
  2. Bell C., Handbook for ROV Supervisors, Oilfield Publications Limited, Wielka Brytania/USA, 1996
  3. Graczyk T., Bezzałogowe zdalnie sterowane pojazdy głębinowe - konstrukcje i zastosowania, IO PS i ODK SIMP, Szczecin, 1991
  4. Graczyk T., Zagadnienia projektowania na przykładzie bezzałogowych pojazdów głębinowych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2008, I, Rozprawy, nr 421
  5. Last G., Williams P., An Introduction to ROV Operations, Oilfield Publications Limited, Wielka Brytania/USA, 1995
  6. Matejski M., Metoda opracowania i weryfikacji modelu ruchu bezzałogowego pojazdu podwodnego w płaszczyźnie pionowej w ograniczonych warunkach eksperymentalnych, Politechnika Szczecińska, Szczeciin, 2006, Rrozprawa doktorska, promotor prof. dr hab. inż. Andrzej Piegat, Wydział Techniki Morskiej PS
  7. Rowiński L., Pojazdy głębinowe. Budowa i wyposażenie, Przedsiębiorstwo Prywatne WiB, Gdańsk, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ocean News and Technology, 2012
  2. Sea Technology, 2012
  3. Ocean Systems, 2012
  4. Offshore, 2012
  5. Offshore Engineer, 2012
  6. Sea Technology, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja pojazdów głębinowych. Analiza technologii prac podwodnych. Wyposażenie podstawowe i opcjonalne pojazdu głębinowego uwarunkowane zakresem badań. Analiza uwarunkowań prowadzenia badań w warunkach rzeczywistych i poligonowych. Przygotowanie pojazdu do badań. Przygotowanie wyposażenia podstawowego i opcjonalnego. Serwisowanie pojazdu.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia rozwoju pojazdów głębinowych. Klasyfikacja i zastosowanie pojazdów. Projektowanie i budowa zdalnie sterowanych pojazdów typu ROV. Konfiguracja systemów pojazdów. Wyposażenie pojazdów. Budowa systemów energetycznych. Systemy wspomagające operatora w sterowaniu pojazdem. Warunki bezpiecznej eksploatacji pojazdów. Uwarunkowania eksploatacyjne.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Praca własna studenta.8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-4_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W05ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych, jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie ich cyklu życia
O_2A_W13ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Cel przedmiotuC-1Znajomość projektowania, budowy i eksploatacji zdalnie sterowanych pojazdów typu ROV.
Treści programoweT-W-1Historia rozwoju pojazdów głębinowych. Klasyfikacja i zastosowanie pojazdów. Projektowanie i budowa zdalnie sterowanych pojazdów typu ROV. Konfiguracja systemów pojazdów. Wyposażenie pojazdów. Budowa systemów energetycznych. Systemy wspomagające operatora w sterowaniu pojazdem. Warunki bezpiecznej eksploatacji pojazdów. Uwarunkowania eksploatacyjne.
T-A-1Identyfikacja pojazdów głębinowych. Analiza technologii prac podwodnych. Wyposażenie podstawowe i opcjonalne pojazdu głębinowego uwarunkowane zakresem badań. Analiza uwarunkowań prowadzenia badań w warunkach rzeczywistych i poligonowych. Przygotowanie pojazdu do badań. Przygotowanie wyposażenia podstawowego i opcjonalnego. Serwisowanie pojazdu.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: na podstawie sprawozdania - ćwiczenia
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-4_U01Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych.
Cel przedmiotuC-1Znajomość projektowania, budowy i eksploatacji zdalnie sterowanych pojazdów typu ROV.
Treści programoweT-W-1Historia rozwoju pojazdów głębinowych. Klasyfikacja i zastosowanie pojazdów. Projektowanie i budowa zdalnie sterowanych pojazdów typu ROV. Konfiguracja systemów pojazdów. Wyposażenie pojazdów. Budowa systemów energetycznych. Systemy wspomagające operatora w sterowaniu pojazdem. Warunki bezpiecznej eksploatacji pojazdów. Uwarunkowania eksploatacyjne.
T-A-1Identyfikacja pojazdów głębinowych. Analiza technologii prac podwodnych. Wyposażenie podstawowe i opcjonalne pojazdu głębinowego uwarunkowane zakresem badań. Analiza uwarunkowań prowadzenia badań w warunkach rzeczywistych i poligonowych. Przygotowanie pojazdu do badań. Przygotowanie wyposażenia podstawowego i opcjonalnego. Serwisowanie pojazdu.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: na podstawie sprawozdania - ćwiczenia
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-4_K01Ma kompetencje w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pojazdów głębinowych.
Cel przedmiotuC-1Znajomość projektowania, budowy i eksploatacji zdalnie sterowanych pojazdów typu ROV.
Treści programoweT-W-1Historia rozwoju pojazdów głębinowych. Klasyfikacja i zastosowanie pojazdów. Projektowanie i budowa zdalnie sterowanych pojazdów typu ROV. Konfiguracja systemów pojazdów. Wyposażenie pojazdów. Budowa systemów energetycznych. Systemy wspomagające operatora w sterowaniu pojazdem. Warunki bezpiecznej eksploatacji pojazdów. Uwarunkowania eksploatacyjne.
T-A-1Identyfikacja pojazdów głębinowych. Analiza technologii prac podwodnych. Wyposażenie podstawowe i opcjonalne pojazdu głębinowego uwarunkowane zakresem badań. Analiza uwarunkowań prowadzenia badań w warunkach rzeczywistych i poligonowych. Przygotowanie pojazdu do badań. Przygotowanie wyposażenia podstawowego i opcjonalnego. Serwisowanie pojazdu.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: na podstawie sprawozdania - ćwiczenia
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.