Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Aspekty ekologiczne w łańcuchu żywnościowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aspekty ekologiczne w łańcuchu żywnościowym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekologii, ochrony środowiska, chemii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jezt zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wpływu stanu środowiska na jakość surowców stanowiących poszczególne składowe w łańcuchu żywności oraz powiązanych z tym problemem umiejętności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oznaczanie wybranych wskaźników fizyko-chemicznych charakteryzujących jakość wody przeznaczonej na cele bytowe i gospodarcze4
T-A-2Uzdatnianie wody na przykładzie wybranych wskaźników (usuwanie twardości wody i odżelazianie wody).4
T-A-3Przeprowadzenie separacji membranowej w celu oczyszczenia i zagęszczenia matryc sporządzonych na bazie roztworów organicznych.5
T-A-4Ocena wybranych wskaźników fizyko-chemicznych uzyskanych roztworów w procesie separacji membranowej (oznaczanie NTU, ChZT, białka ogólnego, tłuszczu).2
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka części składowych środowiska (powietrze, gleba, woda)2
T-W-2Wpływ stanu środowiska na surowce spożywcze.2
T-W-3Znaczenie wody jako medium i surowca w produkcji żywności z uwzględnieniem procesów uzdatniania i oczyszczania.3
T-W-4Zarys nowoczesnych form produkcji żywności ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa ekstensywnego2
T-W-5Aspekty zielonej chemii w przemyśle spożywczym2
T-W-6Ekologiczne technologie i techniki w produkcji żywności z uwzględnieniem technik separacji membranowych4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-3samodzielne wykonanie referatów5
A-A-4przygotowanie do kolokwium pisemnego5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3przygotowanie do kolokwium zaliczającego20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki; zastosowanie projektora multimedialnego
M-2Metody weryfikujące - ocena referatu, ocena z kolokwium
M-3Obserwacja pracy w grupie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne podsumowujące wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiedzę teoretyczną wymaganą w ramach ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmowania właściwych postaw społecznych i personalnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z samodzielnie wykjonanych zagadnień objętych programem zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO9-17_W01
Student posiądzie wiedzę w zakresie stanu środowiska oraz czynników naturalnych i antropogenicznych ten stan kształtujących w zakresie odpowiadającym problematyce przedmiotu; posiądzie wiedzę w zakresie wpływu środowiska na jakość surowców wykorzystywanych w przemyśle spożywczym; posiądzie wiedzę o czynnikach kształtujących skład jakościowy wody przeznaczonej do spożycia oraz metodach stosowanych do jej oczyszczania i uzdatniania; posiądzie podstawową wiedzę o nowoczesnych formach produkcji żywności, w tym o rolnictwie ekologicznym wykorzystującym naturalne zasoby środowiska z jednoczesną produkcją żywności wysokiej jakości; posiądzie wiedzę o nowoczesnych technologiach i technikach stosowanych w przemyśle spożywczym z uwzględnieniem nowego trendu jakim jest zielona chemia oraz o intensywnie rozwijających się technologiach separacji membranowych wykorzystywanych w przemyśle spożywczym. Posiadzie wiedzę o stoswanych analizach wybranych wskaźnikó fizyko-chemicznych związanych z problematyką przedmiotu.
ZBJZ_1A_W03C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO9-17_U01
Student będzie potrafił scharakteryzować i poddać analizie czynniki daterminujące stan środowiska, metody produkcji żywności oraz ich wpływ na kształkowanie jakości surowców spożywczych. Posiądzie umiejętności w zakresie wykonywania badań eksperymentalnych i oznaczeń wybranych wskaźników fizyko-chemicznych związanych z problematyką objętą programem zajęć.
ZBJZ_1A_U08C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO9-17_K01
Student potrafi współpracować w grupie, ma swiadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych z działalności człowieka oraz wpływu czynników środowiskowych na surowce spożywcze. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia
ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K02, ZBJZ_1A_K03C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO9-17_W01
Student posiądzie wiedzę w zakresie stanu środowiska oraz czynników naturalnych i antropogenicznych ten stan kształtujących w zakresie odpowiadającym problematyce przedmiotu; posiądzie wiedzę w zakresie wpływu środowiska na jakość surowców wykorzystywanych w przemyśle spożywczym; posiądzie wiedzę o czynnikach kształtujących skład jakościowy wody przeznaczonej do spożycia oraz metodach stosowanych do jej oczyszczania i uzdatniania; posiądzie podstawową wiedzę o nowoczesnych formach produkcji żywności, w tym o rolnictwie ekologicznym wykorzystującym naturalne zasoby środowiska z jednoczesną produkcją żywności wysokiej jakości; posiądzie wiedzę o nowoczesnych technologiach i technikach stosowanych w przemyśle spożywczym z uwzględnieniem nowego trendu jakim jest zielona chemia oraz o intensywnie rozwijających się technologiach separacji membranowych wykorzystywanych w przemyśle spożywczym. Posiadzie wiedzę o stoswanych analizach wybranych wskaźnikó fizyko-chemicznych związanych z problematyką przedmiotu.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO9-17_U01
Student będzie potrafił scharakteryzować i poddać analizie czynniki daterminujące stan środowiska, metody produkcji żywności oraz ich wpływ na kształkowanie jakości surowców spożywczych. Posiądzie umiejętności w zakresie wykonywania badań eksperymentalnych i oznaczeń wybranych wskaźników fizyko-chemicznych związanych z problematyką objętą programem zajęć.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie zastosować widzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO9-17_K01
Student potrafi współpracować w grupie, ma swiadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych z działalności człowieka oraz wpływu czynników środowiskowych na surowce spożywcze. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia
2,0
3,0Student ma świadomość konsekwencji dla śorowiska wynikajacych z działalności człowieka. Potrafi ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brodzińska K., Rozwój rolnictwa ekologicznego w Polsce na tle uwarunkowań przyrodniczych i systemu wsparcia finansowego, Zaeszyty Naukowe SGGW w Warszawie, SGGW Warszawa, 2010, Tom 10 (XXV), Zeszyt 2
  2. Kocik L., Między przyrodą, zagrodą i społęczeństwem. Społeczno-kultutrowe problemy ekologii wszi i rolnictwa, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2000
  3. Kowalska A., Jakość i konkurencyjność w rolnictwie ekologicznym, DIFIN, Warszawa, 2010
  4. Paryjczak T., Promowanie zrónoważonego rozwoju przez zieloną chemię, Problemy Ekorozwoju, 2008, vol. 3, No. 1, str. 45-51
  5. Tanchoux N., Leitner W., Handbook of Green Chemistry and Technology, Blackwell, Oxford, 2002
  6. Kowal A., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa-Wrocław, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Moulder M.H.V., Basic Principles of Membrane Technology, Kluwer Academic, Amsterdam, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oznaczanie wybranych wskaźników fizyko-chemicznych charakteryzujących jakość wody przeznaczonej na cele bytowe i gospodarcze4
T-A-2Uzdatnianie wody na przykładzie wybranych wskaźników (usuwanie twardości wody i odżelazianie wody).4
T-A-3Przeprowadzenie separacji membranowej w celu oczyszczenia i zagęszczenia matryc sporządzonych na bazie roztworów organicznych.5
T-A-4Ocena wybranych wskaźników fizyko-chemicznych uzyskanych roztworów w procesie separacji membranowej (oznaczanie NTU, ChZT, białka ogólnego, tłuszczu).2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka części składowych środowiska (powietrze, gleba, woda)2
T-W-2Wpływ stanu środowiska na surowce spożywcze.2
T-W-3Znaczenie wody jako medium i surowca w produkcji żywności z uwzględnieniem procesów uzdatniania i oczyszczania.3
T-W-4Zarys nowoczesnych form produkcji żywności ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa ekstensywnego2
T-W-5Aspekty zielonej chemii w przemyśle spożywczym2
T-W-6Ekologiczne technologie i techniki w produkcji żywności z uwzględnieniem technik separacji membranowych4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-3samodzielne wykonanie referatów5
A-A-4przygotowanie do kolokwium pisemnego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3przygotowanie do kolokwium zaliczającego20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_PO9-17_W01Student posiądzie wiedzę w zakresie stanu środowiska oraz czynników naturalnych i antropogenicznych ten stan kształtujących w zakresie odpowiadającym problematyce przedmiotu; posiądzie wiedzę w zakresie wpływu środowiska na jakość surowców wykorzystywanych w przemyśle spożywczym; posiądzie wiedzę o czynnikach kształtujących skład jakościowy wody przeznaczonej do spożycia oraz metodach stosowanych do jej oczyszczania i uzdatniania; posiądzie podstawową wiedzę o nowoczesnych formach produkcji żywności, w tym o rolnictwie ekologicznym wykorzystującym naturalne zasoby środowiska z jednoczesną produkcją żywności wysokiej jakości; posiądzie wiedzę o nowoczesnych technologiach i technikach stosowanych w przemyśle spożywczym z uwzględnieniem nowego trendu jakim jest zielona chemia oraz o intensywnie rozwijających się technologiach separacji membranowych wykorzystywanych w przemyśle spożywczym. Posiadzie wiedzę o stoswanych analizach wybranych wskaźnikó fizyko-chemicznych związanych z problematyką przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu roli i różnorodności biologicznej środowiska, w tym charaktrystyki surowców przetwarzanych na cele spożywcze, oraz wzajemnych relacji przetwórstwa spozywczego i środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jezt zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wpływu stanu środowiska na jakość surowców stanowiących poszczególne składowe w łańcuchu żywności oraz powiązanych z tym problemem umiejętności.
Treści programoweT-W-4Zarys nowoczesnych form produkcji żywności ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa ekstensywnego
T-W-5Aspekty zielonej chemii w przemyśle spożywczym
T-W-1Ogólna charakterystyka części składowych środowiska (powietrze, gleba, woda)
T-W-2Wpływ stanu środowiska na surowce spożywcze.
T-W-3Znaczenie wody jako medium i surowca w produkcji żywności z uwzględnieniem procesów uzdatniania i oczyszczania.
T-W-6Ekologiczne technologie i techniki w produkcji żywności z uwzględnieniem technik separacji membranowych
T-A-1Oznaczanie wybranych wskaźników fizyko-chemicznych charakteryzujących jakość wody przeznaczonej na cele bytowe i gospodarcze
T-A-3Przeprowadzenie separacji membranowej w celu oczyszczenia i zagęszczenia matryc sporządzonych na bazie roztworów organicznych.
T-A-4Ocena wybranych wskaźników fizyko-chemicznych uzyskanych roztworów w procesie separacji membranowej (oznaczanie NTU, ChZT, białka ogólnego, tłuszczu).
T-A-2Uzdatnianie wody na przykładzie wybranych wskaźników (usuwanie twardości wody i odżelazianie wody).
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki; zastosowanie projektora multimedialnego
M-3Obserwacja pracy w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne podsumowujące wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiedzę teoretyczną wymaganą w ramach ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmowania właściwych postaw społecznych i personalnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_PO9-17_U01Student będzie potrafił scharakteryzować i poddać analizie czynniki daterminujące stan środowiska, metody produkcji żywności oraz ich wpływ na kształkowanie jakości surowców spożywczych. Posiądzie umiejętności w zakresie wykonywania badań eksperymentalnych i oznaczeń wybranych wskaźników fizyko-chemicznych związanych z problematyką objętą programem zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U08Potrafi scharakteryzować zagrożenia dla środowiska powstające przy produkcji żywności oraz zaplanować metody i sposoby zagospodarowania odpadów.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jezt zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wpływu stanu środowiska na jakość surowców stanowiących poszczególne składowe w łańcuchu żywności oraz powiązanych z tym problemem umiejętności.
Treści programoweT-W-4Zarys nowoczesnych form produkcji żywności ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa ekstensywnego
T-W-5Aspekty zielonej chemii w przemyśle spożywczym
T-W-1Ogólna charakterystyka części składowych środowiska (powietrze, gleba, woda)
T-W-2Wpływ stanu środowiska na surowce spożywcze.
T-W-3Znaczenie wody jako medium i surowca w produkcji żywności z uwzględnieniem procesów uzdatniania i oczyszczania.
T-W-6Ekologiczne technologie i techniki w produkcji żywności z uwzględnieniem technik separacji membranowych
T-A-1Oznaczanie wybranych wskaźników fizyko-chemicznych charakteryzujących jakość wody przeznaczonej na cele bytowe i gospodarcze
T-A-3Przeprowadzenie separacji membranowej w celu oczyszczenia i zagęszczenia matryc sporządzonych na bazie roztworów organicznych.
T-A-4Ocena wybranych wskaźników fizyko-chemicznych uzyskanych roztworów w procesie separacji membranowej (oznaczanie NTU, ChZT, białka ogólnego, tłuszczu).
T-A-2Uzdatnianie wody na przykładzie wybranych wskaźników (usuwanie twardości wody i odżelazianie wody).
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki; zastosowanie projektora multimedialnego
M-2Metody weryfikujące - ocena referatu, ocena z kolokwium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne podsumowujące wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiedzę teoretyczną wymaganą w ramach ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmowania właściwych postaw społecznych i personalnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z samodzielnie wykjonanych zagadnień objętych programem zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie zastosować widzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_PO9-17_K01Student potrafi współpracować w grupie, ma swiadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych z działalności człowieka oraz wpływu czynników środowiskowych na surowce spożywcze. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia podyplomowe, kursy)
ZBJZ_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
ZBJZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jezt zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wpływu stanu środowiska na jakość surowców stanowiących poszczególne składowe w łańcuchu żywności oraz powiązanych z tym problemem umiejętności.
Treści programoweT-W-4Zarys nowoczesnych form produkcji żywności ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa ekstensywnego
T-W-5Aspekty zielonej chemii w przemyśle spożywczym
T-W-1Ogólna charakterystyka części składowych środowiska (powietrze, gleba, woda)
T-W-2Wpływ stanu środowiska na surowce spożywcze.
T-W-3Znaczenie wody jako medium i surowca w produkcji żywności z uwzględnieniem procesów uzdatniania i oczyszczania.
T-W-6Ekologiczne technologie i techniki w produkcji żywności z uwzględnieniem technik separacji membranowych
T-A-1Oznaczanie wybranych wskaźników fizyko-chemicznych charakteryzujących jakość wody przeznaczonej na cele bytowe i gospodarcze
T-A-3Przeprowadzenie separacji membranowej w celu oczyszczenia i zagęszczenia matryc sporządzonych na bazie roztworów organicznych.
T-A-4Ocena wybranych wskaźników fizyko-chemicznych uzyskanych roztworów w procesie separacji membranowej (oznaczanie NTU, ChZT, białka ogólnego, tłuszczu).
T-A-2Uzdatnianie wody na przykładzie wybranych wskaźników (usuwanie twardości wody i odżelazianie wody).
Metody nauczaniaM-3Obserwacja pracy w grupie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmowania właściwych postaw społecznych i personalnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość konsekwencji dla śorowiska wynikajacych z działalności człowieka. Potrafi ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0