Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Wybrane działy w analizie i ocenie jakości żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy w analizie i ocenie jakości żywności | ||
Specjalność | ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | otrzymanie zaliczenia z analizy i oceny jakości żywności oraz chemii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza metod dotycząch oceny jakości i bezpieczeństwa produktów spożywczych | 2 |
T-A-2 | Plan badania wybranego produktu spożywczego | 4 |
T-A-3 | Analiza prawa zywnościowego w zakresie wymagań bezpieczeństwa żyności | 2 |
T-A-4 | Codex alimentarius a prawo Unii Europejskiej | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa. | 4 |
T-L-2 | Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych. | 4 |
T-L-3 | Wyznaczanie widma FT-NIR. Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia. | 3 |
T-L-4 | Ustalenie procedur chromatografii. | 6 |
T-L-5 | Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych. | 6 |
T-L-6 | Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii. | 6 |
T-L-7 | Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD. | 6 |
T-L-8 | Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec. | 6 |
T-L-9 | Wykrywanie sztucznego zabarwienia | 4 |
T-L-10 | Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metodą GC. | 4 |
T-L-11 | Wykorzystanie techniki TLC do wykrywania substancji niedozwolonych | 6 |
55 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła informacji z zakresu analizy żywności. Nowoczesne metody analityczne. | 2 |
T-W-2 | Trendy w analityce. | 3 |
T-W-3 | Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR. | 3 |
T-W-4 | Chromatografia: TLC, GC, HPLC. | 3 |
T-W-5 | Detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne. | 3 |
T-W-6 | Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE). Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników. | 6 |
T-W-7 | Metody mikroskopowe. | 3 |
T-W-8 | Instrumentalna analiza tekstury. | 3 |
T-W-9 | Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy. | 3 |
T-W-10 | Metody immunologiczne. | 2 |
T-W-11 | Organizacja pracy laboratorium. | 3 |
T-W-12 | Badania między laboratoryjne. | 3 |
T-W-13 | Akredytacja i certyfikacja laboratorium | 3 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Bieżące przygotowanie do zajęć | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 55 |
A-L-2 | Studiowanie literatury naukowej | 30 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 32 |
119 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 40 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej | 6 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_D2oaizjz_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej. | TZiZu_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-12, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-13, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-11, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_D2oaizjz_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZiZu_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-12, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-13, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-11, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TZiZu_2A_D2oaizjz_U02 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | TZiZu_2A_U02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-10, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TZiZu_2A_D2oaizjz_U03 Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim. | TZiZu_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-10, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-2 | S-1 |
TZiZu_2A_D2oaizjz_U04 Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. | TZiZu_2A_U09 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-10, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TZiZu_2A_D2oaizjz_U05 Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP. | TZiZu_2A_U07 | — | — | C-1 | T-W-12, T-W-13, T-W-11 | M-1 | S-2 |
TZiZu_2A_D2oaizjz_U06 Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa. | TZiZu_2A_U08 | — | — | C-1 | T-W-12, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-13, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-11, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_D2oaizjz_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera. | TZiZu_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-10, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_D2oaizjz_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_D2oaizjz_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania przy pomocy Prowadzącego zajęcia potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Z trudnościami potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZu_2A_D2oaizjz_U02 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole,zazwyczaj umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi przy pomocy opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZu_2A_D2oaizjz_U03 Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować w podstawowym zakresie dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie prostej werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZu_2A_D2oaizjz_U04 Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZu_2A_D2oaizjz_U05 Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada pogłębione w dostatecznym stopniu umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi przy pomocy opracować i przeprowadzić systemy GMP, GHP, HACCP. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZu_2A_D2oaizjz_U06 Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_D2oaizjz_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kress-Rogers E. (ed), Instrumentatiuon and Sensors for the Food Industry, Woodhead Publ, Cambridge, 1998
- Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa, 1986
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997
- Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2001
- Zieliński W., Rajca A. (red), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- AOAC International, Official Methods of Analysis of AOAC International, AOAC International, Arlington, 1995
- Rodel W., Wolm G., Chromatografia gazowa, PWN, Warszawa, 1992
- Z.E. Sikorski, A. Kolakowska (Eds), Lipid oxidation in food systems. In: Chemical and Functional Properties of Food |Lipids, chap. 8, CRC, Boca Raton, 2002