Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Higiena w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena w przemyśle spożywczym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych metod analizy chemicznej, biologii, higieny żywności i toksykologii oraz technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie z zasadami BHP, sylabusem, organizacją zajęć,zasadami zaliczenia, wybór tematów referatów.1
T-A-2Substancje celowo dodawane do żywności4
T-A-3Kontrola pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności8
T-A-4Substancje szkodliwe w żywności pochodzenia naturalnego8
T-A-5Środki myjące i dezynfekujące stosowane w zakładach przemysłu spożywczego. Badanie zdolności myjącej3
T-A-6Zanieczyszczenia mineralne. Prezentacja prac przygotowanych przez studentów4
T-A-7Sprawdzian i zaliczenie końcowe ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Pojęcie higieny i higieny żywności - rys historyczny, cele i zadania1
T-W-2Warunki sanitarno-higieniczne w łańcuchu produkcji żywności pochodzenia wodnego. Postępowanie z odpadami.3
T-W-3Zagrożenia chemiczne i fizyczne w żywności3
T-W-4Kontrola sanitarna w produkcji żywności pochodzenia wodnego. Systemy kontrolne3
T-W-5Wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń produkcyjnych, wyposażenia i materiałów mających kontakt z żywnością2
T-W-6Higiena osobista osób uczestniczących w procesie produkcji, przechowywania i dystrybucji żywności. BHP2
T-W-7DDD w przemyśle rybnym1
15
laboratoria
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Konsultacje3
A-A-3Studiowanie literatury8
A-A-4przygotowanie teoretyczne do zajęć6
A-A-5Opracowanie sprawozdania z ćwiczeń4
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia końcowego5
A-A-7przygotowanie samodzielnych prac na wybrany temat4
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje3
A-W-3studiowanie literatury naukowej6
A-W-4przygotowanie do egzaminu6
30
laboratoria
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: test
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ćwiczeń ustne lub pisemne egzamin pisemny lub ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_C3_W01
- posiada wiedzę na temat zasad BHP, przepisów związanych z bezpieczeństwem żywności i wymaganiami sanitarnymi dotyczącymi pomieszczeń produkcyjnych i socjalnych w zakładach produkcyjnych - ma zaawansowana wiedzę dotyczącą projektowania technologicznego zakładów produkcyjnych z uwzględnieniem aspektów higienicznych - posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności - posiada wiedzę dotycząca składu, przeznaczenia, mechanizmu działania i postępowania ze środkami utrzymania czystości w zakładach produkcyjnych - ma szeroką wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności i surowcach do jej produkcji oraz o substancjach niebezpiecznych występujących w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - ma wiedzę na temat przepisów prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego i zasadach postępowania z odpadami
TZiZu_2A_W05C-1T-A-4, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_C3_U01
- potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w zakładzie i środków higieny osobistej personelu - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - posiada umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wyszukiwania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zajmujących się produkcją żywności, ze źródeł drukowanych i elektronicznych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych występujących przy produkcji żywności oraz opracowania uzyskanych wyników badań, z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej i pisemnej
TZiZu_2A_U13, TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U07, TZiZu_2A_U08, TZiZu_2A_U09, TZiZu_2A_U03C-1T-A-3, T-W-3, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_C3_K01
- ma świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w przemyśle spożywczym, potrafi formułować pytania służące pogłębieniu własnego rozumienia problemu, jest zdolny do samodzielnego podejmowania i inspirowania innych do działań w tym obszarze - ma świadomość swej wiedzy, rozumie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04C-1T-A-1, T-A-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_C3_W01
- posiada wiedzę na temat zasad BHP, przepisów związanych z bezpieczeństwem żywności i wymaganiami sanitarnymi dotyczącymi pomieszczeń produkcyjnych i socjalnych w zakładach produkcyjnych - ma zaawansowana wiedzę dotyczącą projektowania technologicznego zakładów produkcyjnych z uwzględnieniem aspektów higienicznych - posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności - posiada wiedzę dotycząca składu, przeznaczenia, mechanizmu działania i postępowania ze środkami utrzymania czystości w zakładach produkcyjnych - ma szeroką wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności i surowcach do jej produkcji oraz o substancjach niebezpiecznych występujących w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - ma wiedzę na temat przepisów prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego i zasadach postępowania z odpadami
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie wymaganym dla przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym i potrafi zaprojektować badania w tym kierunku
4,0Student posiada wiedzę w zakresie higieny w przemyśłe spożywczym, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku i wskazać odpowiednie metody badawcze
4,5Student posiada wiedzę w zakresie higieny w przemyśłe spożywczym, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze i opisać wyniki metodami analizy matematycznej
5,0Student posiada wiedzę w zakresie zagadnień higieny w przemyśle spożywczym, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze, opisać wyniki metodami analizy matematycznej i na podstawie znajomości chemicznych zanieczyszczeń żywności oraz zmian w procesie przetwarzania i przechowywania, wskazać sposoby ograniczenia zagrożenia bezpieczeństwa żywności

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_C3_U01
- potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w zakładzie i środków higieny osobistej personelu - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - posiada umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wyszukiwania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zajmujących się produkcją żywności, ze źródeł drukowanych i elektronicznych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych występujących przy produkcji żywności oraz opracowania uzyskanych wyników badań, z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej i pisemnej
2,0Student nia posiada umiejętności niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształceniaw zakresie przedmiotu higiena w przemyśle spożywczym
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśle spożywczym
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania i zaproponować metody ich rozwiązania z równoczesnym uzasadnieniem ich wyboru

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_C3_K01
- ma świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w przemyśle spożywczym, potrafi formułować pytania służące pogłębieniu własnego rozumienia problemu, jest zdolny do samodzielnego podejmowania i inspirowania innych do działań w tym obszarze - ma świadomość swej wiedzy, rozumie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną
2,0Student nie spełnia podstawowych wymagań
3,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczym z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta
3,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, jest też dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczym z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta, nie jest jednak świadomy potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności
4,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczymi, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności w celu zachowania bezpieczeństwa zdrowia konsumenta
4,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy na tema t higieny w przemyśle spożywczym, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi pracować zespołowo
5,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczym, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta, potrafi upowszechniać wiedzę o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności

Literatura podstawowa

  1. Danuta Kołożyn-Krajewska; Ewa Czarniecka-Skubina, HIGIENA produkcji żywności, Wydaw. SGGW, Wyd. 2 uzup., Warszawa, 2003
  2. Cezary Włodzimierz Korczak, HIGIENA : podręcznik dla szkół medycznych, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998
  3. Trziszka Tadeusz (red.), Zarządzanie Jakością i Bezpieczeństwem Żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009, 1, ISBN: 9788360574881
  4. red. Nowak Dorota, Jakość i bezpieczeństwo żywności – kształtowanie jakości żywieniowej w procesach technologicznych, Wyd. SGGW, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kołożyn-Krajewska Danuta, Sikora Tadeusz, Zarządzanie bezpieczeństwem żywności, C.H. Beck Wydawnictwo Polska, 2010
  2. kwartalnik, „Higiena”, Wydawnictwo Wieś Jutra Sp. z o. o., Warszawa, 2012
  3. miesięcznik, "Bezpieczeństwo i Higiena Żywności", Biuro Promocji Jakości sp. z o.o., Warszawa, 2011
  4. kwartalnik, "Higiena & Pest Control", Biuro Promocji Jakości, Warszawa, 2012
  5. red. Marcinkowski J.T., "Podstawy higieny", Volumed, Wrocław, 1997
  6. Żabicki Wojciech, Organizacja, bezpieczeństwo i higiena pracy, WSiP, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie z zasadami BHP, sylabusem, organizacją zajęć,zasadami zaliczenia, wybór tematów referatów.1
T-A-2Substancje celowo dodawane do żywności4
T-A-3Kontrola pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności8
T-A-4Substancje szkodliwe w żywności pochodzenia naturalnego8
T-A-5Środki myjące i dezynfekujące stosowane w zakładach przemysłu spożywczego. Badanie zdolności myjącej3
T-A-6Zanieczyszczenia mineralne. Prezentacja prac przygotowanych przez studentów4
T-A-7Sprawdzian i zaliczenie końcowe ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie higieny i higieny żywności - rys historyczny, cele i zadania1
T-W-2Warunki sanitarno-higieniczne w łańcuchu produkcji żywności pochodzenia wodnego. Postępowanie z odpadami.3
T-W-3Zagrożenia chemiczne i fizyczne w żywności3
T-W-4Kontrola sanitarna w produkcji żywności pochodzenia wodnego. Systemy kontrolne3
T-W-5Wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń produkcyjnych, wyposażenia i materiałów mających kontakt z żywnością2
T-W-6Higiena osobista osób uczestniczących w procesie produkcji, przechowywania i dystrybucji żywności. BHP2
T-W-7DDD w przemyśle rybnym1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Konsultacje3
A-A-3Studiowanie literatury8
A-A-4przygotowanie teoretyczne do zajęć6
A-A-5Opracowanie sprawozdania z ćwiczeń4
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia końcowego5
A-A-7przygotowanie samodzielnych prac na wybrany temat4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje3
A-W-3studiowanie literatury naukowej6
A-W-4przygotowanie do egzaminu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_C3_W01- posiada wiedzę na temat zasad BHP, przepisów związanych z bezpieczeństwem żywności i wymaganiami sanitarnymi dotyczącymi pomieszczeń produkcyjnych i socjalnych w zakładach produkcyjnych - ma zaawansowana wiedzę dotyczącą projektowania technologicznego zakładów produkcyjnych z uwzględnieniem aspektów higienicznych - posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności - posiada wiedzę dotycząca składu, przeznaczenia, mechanizmu działania i postępowania ze środkami utrzymania czystości w zakładach produkcyjnych - ma szeroką wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności i surowcach do jej produkcji oraz o substancjach niebezpiecznych występujących w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - ma wiedzę na temat przepisów prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego i zasadach postępowania z odpadami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów mikrobiologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu spożywczego oraz metod badawczych stosowanych do monitorowania tych procesów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach
Treści programoweT-A-4Substancje szkodliwe w żywności pochodzenia naturalnego
T-A-2Substancje celowo dodawane do żywności
T-W-4Kontrola sanitarna w produkcji żywności pochodzenia wodnego. Systemy kontrolne
T-W-5Wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń produkcyjnych, wyposażenia i materiałów mających kontakt z żywnością
T-W-3Zagrożenia chemiczne i fizyczne w żywności
T-W-6Higiena osobista osób uczestniczących w procesie produkcji, przechowywania i dystrybucji żywności. BHP
T-W-7DDD w przemyśle rybnym
T-W-2Warunki sanitarno-higieniczne w łańcuchu produkcji żywności pochodzenia wodnego. Postępowanie z odpadami.
T-W-1Pojęcie higieny i higieny żywności - rys historyczny, cele i zadania
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ćwiczeń ustne lub pisemne egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie wymaganym dla przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym i potrafi zaprojektować badania w tym kierunku
4,0Student posiada wiedzę w zakresie higieny w przemyśłe spożywczym, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku i wskazać odpowiednie metody badawcze
4,5Student posiada wiedzę w zakresie higieny w przemyśłe spożywczym, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze i opisać wyniki metodami analizy matematycznej
5,0Student posiada wiedzę w zakresie zagadnień higieny w przemyśle spożywczym, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze, opisać wyniki metodami analizy matematycznej i na podstawie znajomości chemicznych zanieczyszczeń żywności oraz zmian w procesie przetwarzania i przechowywania, wskazać sposoby ograniczenia zagrożenia bezpieczeństwa żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_C3_U01- potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w zakładzie i środków higieny osobistej personelu - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - posiada umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wyszukiwania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zajmujących się produkcją żywności, ze źródeł drukowanych i elektronicznych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych występujących przy produkcji żywności oraz opracowania uzyskanych wyników badań, z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej i pisemnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZiZu_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZiZu_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach
Treści programoweT-A-3Kontrola pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności
T-W-3Zagrożenia chemiczne i fizyczne w żywności
T-W-7DDD w przemyśle rybnym
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ćwiczeń ustne lub pisemne egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nia posiada umiejętności niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształceniaw zakresie przedmiotu higiena w przemyśle spożywczym
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśle spożywczym
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w przemyśłe spożywczym, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania i zaproponować metody ich rozwiązania z równoczesnym uzasadnieniem ich wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_C3_K01- ma świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w przemyśle spożywczym, potrafi formułować pytania służące pogłębieniu własnego rozumienia problemu, jest zdolny do samodzielnego podejmowania i inspirowania innych do działań w tym obszarze - ma świadomość swej wiedzy, rozumie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach
Treści programoweT-A-1Zapoznanie z zasadami BHP, sylabusem, organizacją zajęć,zasadami zaliczenia, wybór tematów referatów.
T-A-3Kontrola pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności
T-W-5Wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń produkcyjnych, wyposażenia i materiałów mających kontakt z żywnością
T-W-6Higiena osobista osób uczestniczących w procesie produkcji, przechowywania i dystrybucji żywności. BHP
T-W-7DDD w przemyśle rybnym
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ćwiczeń ustne lub pisemne egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia podstawowych wymagań
3,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczym z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta
3,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, jest też dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczym z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta, nie jest jednak świadomy potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności
4,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczymi, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności w celu zachowania bezpieczeństwa zdrowia konsumenta
4,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy na tema t higieny w przemyśle spożywczym, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi pracować zespołowo
5,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczym, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta, potrafi upowszechniać wiedzę o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności