Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Projektowanie i eksploatacja linii technologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie i eksploatacja linii technologicznych
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Drozdowski <Roman.Drozdowski@zut.edu.pl>, Jarosław Majewski <Jaroslaw.Majewski@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,50,50zaliczenie
laboratoriaL3 20 0,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość technologii spozywczych
W-2wiedza z inzynierii procesowej
W-3Znajomość zasad transportu wewnętrznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej4
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja5
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego3
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor3
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec2
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk1
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)2
20
wykłady
T-W-1Założenia projektowe w warunkach przemysłu spożywczego, definicja projektu, kontekst projektu, planowanie projektu, pakiety prac, metody szacowania2
T-W-2Wybór wyposażenia produkcyjnego, zarządzanie procesami, mapa procesów1
T-W-3Tworzenie schematu linii technologicznych, schemat ideowy, schemat linii maszyn1
T-W-4Projektowanie rozmieszczenia wyposażenia w zakładzie produkcyjnym1
T-W-5Awaryjność linii technologicznych – ocena sprawności - utrzymanie w ruchu - identyfikację słabych ogniw- wykorzystanie analizy Pareto2
T-W-6Systemy zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności – instalacje technologiczne; wewnętrzne i zewnętrzne powierzchnie maszyn; powierzchnie hal produkcyjnych; narzędzia i sprzęt produkcyjny1
T-W-7Pozwolenia zintegrowane, całościowe podejście zakładu do ochrony środowiska, stosowanie najlepszych dostępnych technik BAT2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do zajec5
A-L-3przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie sie do egzaminu6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Cwiczenia przedmiotowe
M-2projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-3oaizjz_W01
Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania linii technologicznych przemysłu spożywczego.
TZZ_2A_W08C-1, C-2T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-3oaizjz_U01
Potrafi zaprojektować linię technologiczną w zakładach przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie linii
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U06, TZZ_2A_U07, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U03C-1, C-2T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-3oaizjz_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu linii w zakładach przemysłu spożywczego.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1, C-2T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-3oaizjz_W01
Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania linii technologicznych przemysłu spożywczego.
2,0
3,0poprawne wykonanie projektu technologicznego linii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-3oaizjz_U01
Potrafi zaprojektować linię technologiczną w zakładach przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie linii
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-3oaizjz_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu linii w zakładach przemysłu spożywczego.
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mieczysław Dłuzewski, Technologiczne projektowanie zakładów przemysłu spożywczeg., WNT, Warszawa, 1974, I
  2. Mieczysław Dłuzewski, Zarys Projektowania Zakładów Przemysłu Spożywczego, WNT, Warszawa, 1987, I
  3. Beata Bilska, Wiesława Grzesińska, Marzena Tomaszewska, Technologiczne projektowanie zakładów przemysłu spożywczeg., SGGW, Warszawa, 2011, I

Literatura dodatkowa

  1. Barbara Koziorowska, Projektowanie technologiczne zakładów gastronomicznych, SGGW, Warszawa, 1998, I, Wydanie poszerzone dystrybuowane tylko drogą elektroniczną

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej4
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja5
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego3
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor3
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec2
T-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk1
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Założenia projektowe w warunkach przemysłu spożywczego, definicja projektu, kontekst projektu, planowanie projektu, pakiety prac, metody szacowania2
T-W-2Wybór wyposażenia produkcyjnego, zarządzanie procesami, mapa procesów1
T-W-3Tworzenie schematu linii technologicznych, schemat ideowy, schemat linii maszyn1
T-W-4Projektowanie rozmieszczenia wyposażenia w zakładzie produkcyjnym1
T-W-5Awaryjność linii technologicznych – ocena sprawności - utrzymanie w ruchu - identyfikację słabych ogniw- wykorzystanie analizy Pareto2
T-W-6Systemy zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności – instalacje technologiczne; wewnętrzne i zewnętrzne powierzchnie maszyn; powierzchnie hal produkcyjnych; narzędzia i sprzęt produkcyjny1
T-W-7Pozwolenia zintegrowane, całościowe podejście zakładu do ochrony środowiska, stosowanie najlepszych dostępnych technik BAT2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do zajec5
A-L-3przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie sie do egzaminu6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr4-3oaizjz_W01Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania linii technologicznych przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,
Treści programoweT-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec
Metody nauczaniaM-1Cwiczenia przedmiotowe
M-2projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawne wykonanie projektu technologicznego linii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr4-3oaizjz_U01Potrafi zaprojektować linię technologiczną w zakładach przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie linii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZZ_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,
Treści programoweT-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec
Metody nauczaniaM-1Cwiczenia przedmiotowe
M-2projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr4-3oaizjz_K01Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu linii w zakładach przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2kształtowanie umiejętności projektowania i ekspoatacji linni produkcyjnych w zakładach przemysłu spozywczego,
Treści programoweT-L-6wydajnośc i wykorzystanie stanowisk
T-L-7Najlepsze Dostępne Techniki (BAT)
T-L-4projektowanie lini przy wsparciu Autodesk Inventor
T-L-1Tworzenie schematu linii produkcyjnej
T-L-2Klasyfikacja maszyn i wymagana dokumentacja
T-L-3Założenia projektowe rozpatrywane w warunkach przemysłu spożywczego
T-L-5określenie zapotrzebowania na surowiec
Metody nauczaniaM-1Cwiczenia przedmiotowe
M-2projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na cwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0prawidłowe wykonanie projektu
3,5
4,0
4,5
5,0