Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych powinien znać podstawy analizy i oceny jakości żywności, ogólnej technologii żywności, chemii oraz posiadać wiadomości z zakresu podstaw żywienia człowieka.
W-2Powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich charakterystyki, przemian, metod oznaczania i roli w diecie człowieka.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.2
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.2
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.2
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.2
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.2
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.2
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.2
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.1
15
wykłady
T-W-1Żywność funkcjonalna pochodzenia roślinnego.1
T-W-2Woda jako podstawowy składnik surowców pochodzenia roślinnego.1
T-W-3Metody pomiaru i wpływ barwy na jakość produktów pochodzenia roślinnego.1
T-W-4Charakterystyka, przemiany i znaczenie żywieniowe barwników karotenoidowych występujacych w produktach roślinnych.2
T-W-5Podstawowe źródła wystepowania oraz przemiany i wpływ antocyjanów i chlorofili na organizm człowieka.1
T-W-6Charakterystyka witamin oraz wpływ czynników technologicznych na ich zawartość w produktach roślinnych.2
T-W-7Charakterystyka, podział i znaczenie związków pektynowych dla człowieka i w przetwórstwie spożywczym.2
T-W-8Związki polifenolowe owoców i warzyw i ich rola w diecie człowieka.1
T-W-9Składniki mineralne produktów roślinnych i korzyści zdrowotne wynikające z ich spożycia.1
T-W-10Owoce i warzywa jako bogate źródło błonnika.1
T-W-11Zawartość białek, weglowodanów i tłuszczy w surowcach roślinnych oraz ich znaczenie w diecie człowieka.1
T-W-12Wpływ procesu przetwarzania na jakość produktów roślinnych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.13
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów.8
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem.5
31
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach13
A-W-2Samodzielna praca z literaturą.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.8
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem.5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ustalona jako średnia ocen: z wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_W01
Ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego.
TZZ_1A_W04C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_1A_PO3-5tiz_W02
Ma wiedzę na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roslinnego, zmian w nim zachodzących, podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W17C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-2S-1
TZZ_1A_PO3-5tiz_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U17C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-2S-1
TZZ_1A_PO3-5tiz_K02
Potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_W01
Ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest powyżej standardu.
TZZ_1A_PO3-5tiz_W02
Ma wiedzę na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roslinnego, zmian w nim zachodzących, podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Zasób wiedzy studenta na temat pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
2,0Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są niewystarczające. Student nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
TZZ_1A_PO3-5tiz_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i oceić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tiz_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są niewystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącycmi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
TZZ_1A_PO3-5tiz_K02
Potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy są niewystarczające. Student nie rozumie również potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienioym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyzej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy są powyżej standardu. Student również bardzo dobrze rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw. Cz. I i II., WSiP, Warszawa, 1999
  2. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2002
  3. Oszmiański J., Sożyński J., Przewodnik do ćwiczeń z technologii przetwórstwa owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2001
  4. Brzozowska A., Składniki mineralne w zywieniu człowieka., AR, Poznań, 1999
  5. Gawęcki J., Współczesna wiedza o węglowodanach., AR, Poznań, 1998
  6. Grajek W., Przeciwutleniacze w żywności., WNT, Warszawa, 2007
  7. Gawęcki J., Witaminy, AR, Poznań, 2000
  8. Gawęcki J., Białka w żywności., AR, Poznań, 1997
  9. Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2006
  10. Sikorski Z., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności., WNT, Warszawa, 1996
  11. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., WNT, Warszawa, 1999
  12. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw., PZWL, Warszawa, 1999
  2. Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej, WNT, Warszawa, 1996
  3. Lempka A., Towaroznawstwo produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1985

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.2
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.2
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.2
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.2
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.2
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.2
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.2
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywność funkcjonalna pochodzenia roślinnego.1
T-W-2Woda jako podstawowy składnik surowców pochodzenia roślinnego.1
T-W-3Metody pomiaru i wpływ barwy na jakość produktów pochodzenia roślinnego.1
T-W-4Charakterystyka, przemiany i znaczenie żywieniowe barwników karotenoidowych występujacych w produktach roślinnych.2
T-W-5Podstawowe źródła wystepowania oraz przemiany i wpływ antocyjanów i chlorofili na organizm człowieka.1
T-W-6Charakterystyka witamin oraz wpływ czynników technologicznych na ich zawartość w produktach roślinnych.2
T-W-7Charakterystyka, podział i znaczenie związków pektynowych dla człowieka i w przetwórstwie spożywczym.2
T-W-8Związki polifenolowe owoców i warzyw i ich rola w diecie człowieka.1
T-W-9Składniki mineralne produktów roślinnych i korzyści zdrowotne wynikające z ich spożycia.1
T-W-10Owoce i warzywa jako bogate źródło błonnika.1
T-W-11Zawartość białek, weglowodanów i tłuszczy w surowcach roślinnych oraz ich znaczenie w diecie człowieka.1
T-W-12Wpływ procesu przetwarzania na jakość produktów roślinnych.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.13
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów.8
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem.5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach13
A-W-2Samodzielna praca z literaturą.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.8
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem.5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-5tiz_W01Ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich charakterystyki, przemian, metod oznaczania i roli w diecie człowieka.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-W-3Metody pomiaru i wpływ barwy na jakość produktów pochodzenia roślinnego.
T-W-2Woda jako podstawowy składnik surowców pochodzenia roślinnego.
T-W-10Owoce i warzywa jako bogate źródło błonnika.
T-W-4Charakterystyka, przemiany i znaczenie żywieniowe barwników karotenoidowych występujacych w produktach roślinnych.
T-W-5Podstawowe źródła wystepowania oraz przemiany i wpływ antocyjanów i chlorofili na organizm człowieka.
T-W-6Charakterystyka witamin oraz wpływ czynników technologicznych na ich zawartość w produktach roślinnych.
T-W-7Charakterystyka, podział i znaczenie związków pektynowych dla człowieka i w przetwórstwie spożywczym.
T-W-9Składniki mineralne produktów roślinnych i korzyści zdrowotne wynikające z ich spożycia.
T-W-8Związki polifenolowe owoców i warzyw i ich rola w diecie człowieka.
T-W-12Wpływ procesu przetwarzania na jakość produktów roślinnych.
T-W-11Zawartość białek, weglowodanów i tłuszczy w surowcach roślinnych oraz ich znaczenie w diecie człowieka.
T-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-5tiz_W02Ma wiedzę na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roslinnego, zmian w nim zachodzących, podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich charakterystyki, przemian, metod oznaczania i roli w diecie człowieka.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-W-3Metody pomiaru i wpływ barwy na jakość produktów pochodzenia roślinnego.
T-W-2Woda jako podstawowy składnik surowców pochodzenia roślinnego.
T-W-10Owoce i warzywa jako bogate źródło błonnika.
T-W-4Charakterystyka, przemiany i znaczenie żywieniowe barwników karotenoidowych występujacych w produktach roślinnych.
T-W-5Podstawowe źródła wystepowania oraz przemiany i wpływ antocyjanów i chlorofili na organizm człowieka.
T-W-6Charakterystyka witamin oraz wpływ czynników technologicznych na ich zawartość w produktach roślinnych.
T-W-7Charakterystyka, podział i znaczenie związków pektynowych dla człowieka i w przetwórstwie spożywczym.
T-W-9Składniki mineralne produktów roślinnych i korzyści zdrowotne wynikające z ich spożycia.
T-W-8Związki polifenolowe owoców i warzyw i ich rola w diecie człowieka.
T-W-12Wpływ procesu przetwarzania na jakość produktów roślinnych.
T-W-11Zawartość białek, weglowodanów i tłuszczy w surowcach roślinnych oraz ich znaczenie w diecie człowieka.
T-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Zasób wiedzy studenta na temat pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-5tiz_U01Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są niewystarczające. Student nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-5tiz_U02Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich charakterystyki, przemian, metod oznaczania i roli w diecie człowieka.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-W-3Metody pomiaru i wpływ barwy na jakość produktów pochodzenia roślinnego.
T-W-2Woda jako podstawowy składnik surowców pochodzenia roślinnego.
T-W-10Owoce i warzywa jako bogate źródło błonnika.
T-W-4Charakterystyka, przemiany i znaczenie żywieniowe barwników karotenoidowych występujacych w produktach roślinnych.
T-W-5Podstawowe źródła wystepowania oraz przemiany i wpływ antocyjanów i chlorofili na organizm człowieka.
T-W-6Charakterystyka witamin oraz wpływ czynników technologicznych na ich zawartość w produktach roślinnych.
T-W-7Charakterystyka, podział i znaczenie związków pektynowych dla człowieka i w przetwórstwie spożywczym.
T-W-9Składniki mineralne produktów roślinnych i korzyści zdrowotne wynikające z ich spożycia.
T-W-8Związki polifenolowe owoców i warzyw i ich rola w diecie człowieka.
T-W-12Wpływ procesu przetwarzania na jakość produktów roślinnych.
T-W-11Zawartość białek, weglowodanów i tłuszczy w surowcach roślinnych oraz ich znaczenie w diecie człowieka.
T-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i oceić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-5tiz_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są niewystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącycmi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-5tiz_K02Potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych.
Treści programoweT-L-1Oznaczanie wody i suchej masy w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-2Oznaczanie kwasowości i pH w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-3Obiektywna i sensoryczna ocena barwy produktów roślinnych.
T-L-4Rejestrowanie zmian barwy surowców i produktów roślinnych bogatych w barwniki karotenoidowe i chlorofilowe.
T-L-7Oznaczanie zawartości witaminy C w surowcach roślinnych przed i po obróbce termicznej.
T-L-8Oznaczanie związków polifenolowych w surowcach i produktach roślinnych.
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na barwniki antocyjanowe owoców i warzyw.
T-L-6Oznaczanie zawartości cukrów w wybranych produktach owocowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy są niewystarczające. Student nie rozumie również potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienioym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyzej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy są powyżej standardu. Student również bardzo dobrze rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.