Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Analityka żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analityka żywności
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 12 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Otrzymanie zaliczenia z analizy i oceny jakości żywności oraz chemii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa1
T-L-2Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych1
T-L-3Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii2
T-L-4Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD2
T-L-5Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec4
T-L-6Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury2
12
wykłady
T-W-1Nowoczesne metody analityczne1
T-W-2Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne1
T-W-3Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury1
T-W-4Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy1
T-W-5Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne1
T-W-6Akredytacja i certyfikacja laboratorium1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Studiowanie literatury naukowej6
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Studiowanie literatury naukowej6
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-1zc_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
TZZ_2A_W06C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-1zc_U01
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
TZZ_2A_Gr1-1zc_U02
Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
TZZ_2A_U03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1
TZZ_2A_Gr1-1zc_U03
Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZZ_2A_U09C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
TZZ_2A_Gr1-1zc_U04
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
TZZ_2A_Gr1-1zc_U05
Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
TZZ_2A_U07C-1T-W-6M-1S-2
TZZ_2A_Gr1-1zc_U06
Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZZ_2A_U08C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-1zc_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K03C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-1zc_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
2,0
3,0Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna niektóre nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-1zc_U01
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
2,0
3,0Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole,zazwyczaj umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi przy pomocy opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_Gr1-1zc_U02
Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
2,0
3,0Student potrafi opracować w podstawowym zakresie dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie prostej werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_Gr1-1zc_U03
Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
2,0
3,0Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_Gr1-1zc_U04
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0
3,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania przy pomocy Prowadzącego zajęcia potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Z trudnościami potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_Gr1-1zc_U05
Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
2,0
3,0Student posiada pogłębione w dostatecznym stopniu umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_Gr1-1zc_U06
Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
2,0
3,0Student potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-1zc_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kress-Rogers E. (ed), Instrumentatiuon and Sensors for the Food Industry, Woodhead Publ, Sawston, Cambridge, 1998
  2. Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa, 1986
  3. Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2000
  4. Zieliński W., Rajca A. (red), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. AOAC International, Official Methods of Analysis of AOAC International, AOAC International, Arlington, 1995
  2. Rodel W., Wolm G., Chromatografia gazowa, PWN, Warszawa, 1992
  3. Kołakowska A., Lipid oxidation in food systems. In: Chemical and Functional Properties of Food |Lipids, chap. 8. Z.E. Sikorski, A. Kolakowska (Eds), CRC, Boca Raton, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa1
T-L-2Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych1
T-L-3Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii2
T-L-4Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD2
T-L-5Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec4
T-L-6Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nowoczesne metody analityczne1
T-W-2Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne1
T-W-3Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury1
T-W-4Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy1
T-W-5Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne1
T-W-6Akredytacja i certyfikacja laboratorium1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Studiowanie literatury naukowej6
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Studiowanie literatury naukowej6
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-1zc_W01Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-2Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-4Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-1Nowoczesne metody analityczne
T-W-6Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-W-5Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-3Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-3Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-4Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-5Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna niektóre nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-1zc_U01Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-3Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-4Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-5Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole,zazwyczaj umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi przy pomocy opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-1zc_U02Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-3Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-4Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-5Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować w podstawowym zakresie dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie prostej werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-1zc_U03Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-2Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-4Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-1Nowoczesne metody analityczne
T-W-6Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-W-5Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-3Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-3Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-4Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-5Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-1zc_U04Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-2Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-4Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-1Nowoczesne metody analityczne
T-W-6Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-W-5Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-3Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-3Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-4Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-5Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania przy pomocy Prowadzącego zajęcia potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Z trudnościami potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-1zc_U05Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-6Akredytacja i certyfikacja laboratorium
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada pogłębione w dostatecznym stopniu umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-1zc_U06Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-2Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-4Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-1Nowoczesne metody analityczne
T-W-6Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-W-5Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-3Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-3Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-4Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-5Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr1-1zc_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-2Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-4Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-1Nowoczesne metody analityczne
T-W-6Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-W-5Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-3Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-3Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-4Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-5Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera
3,5
4,0
4,5
5,0