Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Procesy membranowe technologii żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy membranowe technologii żywności
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z obszaru nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu procesów membranowych stosowanych w technologii żywności. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratorium membranowym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń1
T-L-2Zastosowanie technik membranowych w technologii wody - zastosowanie procesu nanofiltracji (NF) w uzdatnianiu wody w module membranowym jedno i trzyrurowym (membrany ceramiczne - cut off 1,0 i 3,0 kD)3
T-L-3Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - wykorzystanie procesu nanofiltracji (NF) w oczyszczaniu serwatki jako odpadu z przemysłu mleczarskiego2
T-L-4Badanie zjawiska foulingu membran ceramicznych po procesie nanofilrtacji serwatki3
9
wykłady
T-W-1Procesy separacji i techniki membranowe w stosowane technologii zywności (technologie czyszczące i technologie czystsze; wykorzystanie technik membranowych w technologiach hydrydowych)2
T-W-2Podstawy procesów membranowych stosowanych w technologii żywności (rodzaje membran i procesów membranowych, membrany polimerowe i nieorganiczne oraz formowane dynamicznie, membrany ciekłe; ciśnieniowe techniki membranowe, mikro-, ultra- i nanofiltracja, odwrócona osmoza, inne techniki membranowe; moduły i instalacje membranowe);2
T-W-3Zastosowanie technik membranowych w procesie uzdatniania wody wykorzystywanej w zakładach przemysłu spożywczego i oczyszczania ścieków poprodukcyjnych2
T-W-4Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - w mleczarstwie. Zatężanie serwatki metodą odwróconej osmozy. Ultrafiltracja - zastosowanie do utylizacji i przerobu serwatki. Mikrofiltracja i demineralizacja serwatki.1
T-W-5Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - klarowanie piwa, wina i soków, zatężanie soków owocowych, usuwanie bakterii z mleka, separacja drożdży2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Opracowanie wyników z laboratorium10
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium12
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów12
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tzpw_W01
Student zna poszczególne techniki membranowe stosowane w w technologii żywności. Zna budowę, rodzaje i metody otrzymywania membran i rodzaje technik membranowych. Posiada wiedzę z zakresu technik membranowych stosowanych w przemyśle rolno-spozywczym.
TZZ_1A_W19, TZZ_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-3, M-1S-1, S-4
TZZ_1A_PO3-5tzpw_W02
Student zna zasady pracy w laboratorium W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student posiada wiedzę na temat procesów membranowych technologii żywnosci. Zna metody obliczeń: wydajności procesu fitracji oraz stopnia zatrzymania badanych substancji jak również wartośc foulingu odwracalnego i niedwracalnego.
TZZ_1A_W19, TZZ_1A_W03C-1T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tzpw_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować i prezentować poznane techniki membranowe. Powinien umieć prowadzić obliczenia związane z przebiegiem procesów membranowych a uzyskane wyniki zinterpretować
TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U13, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
TZZ_1A_PO3-5tzpw_U02
Student w laboratorium procesów membranowych potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP obsługując aparaturę i posługując sie sprzętem laboratoryjnym. Potrafi przeprowadzić proces filtracji na module membranowym. Na podstawie uzyskanych pomiarów potrafi obliczyć prędkośći strumienia permeatu i wydajność membran. Potrafi na podstawie analiz chemicznych określić stężenia wybranych składników nadawy, permeatu, retentatu i określić stopień zatrzymania badanych substancji.
TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U26C-1T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-5tzpw_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie w trakcie zajęć laboratoryjnych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni membranowej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregację i utylizację odpadów powstajacych podczas wykonywanych doświadczeń.
TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tzpw_W01
Student zna poszczególne techniki membranowe stosowane w w technologii żywności. Zna budowę, rodzaje i metody otrzymywania membran i rodzaje technik membranowych. Posiada wiedzę z zakresu technik membranowych stosowanych w przemyśle rolno-spozywczym.
2,0Student w niezadowalającym stopniu opanował obowiązujący materiał.Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
TZZ_1A_PO3-5tzpw_W02
Student zna zasady pracy w laboratorium W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student posiada wiedzę na temat procesów membranowych technologii żywnosci. Zna metody obliczeń: wydajności procesu fitracji oraz stopnia zatrzymania badanych substancji jak również wartośc foulingu odwracalnego i niedwracalnego.
2,0Student nie zna zasad i metod wykonywania eksperymentów - procesów membranowych . Nie opanował podstawowej wiedzy teoretyczej dotyczącej zajęć praktycznych.
3,0Student zna zasady i metody wykonywania eksperymentów. Jego wiedza teoretyczna jest ograniczona do zagadnień podstawowych, przedstawionych w obowiązującym skrypcie. Nie zna sposobów szacowania poprawności uzyskanych wyników.
3,5Student zna zasady i metody wykonywania eksperymentów - procesów membranowych. Ma poszerzoną wiedzę w odniesieniu do co najmniej połowy ćwiczeń, w stosunku do wiedzy zawartej w obowiazującym skrypcie. Ma niezadawalającą wiedzę dotyczącą szacowania poprawności uzyskanych wyników.
4,0Student zna zasady, metody wykonywania eksperymetów i ma poszerzoną wiedzę w odniesieniu do co najmniej 70% ćwiczeń, w stosunku do wiedzy zawartej w obowiązującym skrypcie. Ma wiedzę, która pozwala na samodzielną, poprawną interpretację uzyskanych wyników.
4,5Student zna zasady i metody wykonywania eksperymentów, ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą 90% ćwiczeń. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń i szacuje ich poprawność.
5,0Student bardzo dobrze zna zasady i metody wykonywania esperymentów, ma poszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich przeprowadzonych ćwiczeń. Bezbłędnie interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń i samodzielnie szacuje niepewność uzyskanych wyników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tzpw_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować i prezentować poznane techniki membranowe. Powinien umieć prowadzić obliczenia związane z przebiegiem procesów membranowych a uzyskane wyniki zinterpretować
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału dydaktycznego na poziomie co najmniej 50% wymagań maksymalnych.
3,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 60% maksymalnych wymagań.
4,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 70% maksymalnych wymagań.
4,5Student potrafi poprawnie stosować wiedzę na poziomie przekraczającym 80% maksymalnych wymagań.
5,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie co najmniej 90% maksymalnych wymagań.
TZZ_1A_PO3-5tzpw_U02
Student w laboratorium procesów membranowych potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP obsługując aparaturę i posługując sie sprzętem laboratoryjnym. Potrafi przeprowadzić proces filtracji na module membranowym. Na podstawie uzyskanych pomiarów potrafi obliczyć prędkośći strumienia permeatu i wydajność membran. Potrafi na podstawie analiz chemicznych określić stężenia wybranych składników nadawy, permeatu, retentatu i określić stopień zatrzymania badanych substancji.
2,0Student nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP pracowni membranowej. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać instalacji membranowej i sprzętu laboratoryjnego jak również nie potrafi przeprowadzić procesu filtracji. Nie posiada umiejętności interpretacji uzyskanych wyników i wyciągania wniosków.
3,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie instalację membranową i aparaturę. Posiada umiejętność przeprowadzenia doświadczenia lub analizy niekiedy pod nadzorem i przy pomocy prowadzącego. Nie zawsze potrafi na podstawie wykonanej analizy zinterpretować uzyskane wyniki.
3,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje instalację membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia eksperymentu lub analizy chemicznej a na jej podstawie podejmuje próbę interpretacji uzyskanych wyników.
4,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Prawidłowo obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętość samodzielnego przeprowadzenia peksperymentu a następnie analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń podejmuje udaną próbę interpretacji wyników i formułuje prawidłowe wnioski.
4,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, sprawnie obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzania eksperymentu i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń prawidłowo interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski.
5,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, bardzo sprawnie obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia eksperymentu i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń analizuje a następnie bezbłędnie interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-5tzpw_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie w trakcie zajęć laboratoryjnych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni membranowej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregację i utylizację odpadów powstajacych podczas wykonywanych doświadczeń.
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i umiejętnościami z członkami zespołu. Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP. Jego nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach przekracza 20%.
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz zasad BHP.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągniecia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje sie do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie prowadzonych badań.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, przejmuje rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium chemicznym zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji opdadów powstających w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Rautenbach R., Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
  2. Bodzek M., J. Bohdziewicz, K. Konieczny, Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
  3. Bodzek M., Konieczny K., Usuwanie zanieczyszczeń nieorganicznych ze środowiska wodnego metodami membranowymi, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bodzek M., Konieczny K, Wykorzystanie procesów membranowych w uzdatnianiu wody, Oficyna Wydawnicza Projprzem – EKO, Bydgoszcz, 2005
  2. Lipiński K., D. Szaniawska, A. Szaniawski, Membrany dynamiczne. Nowy rodzaj membran do ultrafiltracji i odwróconej osmozy, WNT, warszawa, 1990
  3. Szaniawska D., Membrany formowane dynamicznie. Otrzymywanie, charakterystyka i przykłady zastosowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaj Kopernika, Toruń, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratorium membranowym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń1
T-L-2Zastosowanie technik membranowych w technologii wody - zastosowanie procesu nanofiltracji (NF) w uzdatnianiu wody w module membranowym jedno i trzyrurowym (membrany ceramiczne - cut off 1,0 i 3,0 kD)3
T-L-3Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - wykorzystanie procesu nanofiltracji (NF) w oczyszczaniu serwatki jako odpadu z przemysłu mleczarskiego2
T-L-4Badanie zjawiska foulingu membran ceramicznych po procesie nanofilrtacji serwatki3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy separacji i techniki membranowe w stosowane technologii zywności (technologie czyszczące i technologie czystsze; wykorzystanie technik membranowych w technologiach hydrydowych)2
T-W-2Podstawy procesów membranowych stosowanych w technologii żywności (rodzaje membran i procesów membranowych, membrany polimerowe i nieorganiczne oraz formowane dynamicznie, membrany ciekłe; ciśnieniowe techniki membranowe, mikro-, ultra- i nanofiltracja, odwrócona osmoza, inne techniki membranowe; moduły i instalacje membranowe);2
T-W-3Zastosowanie technik membranowych w procesie uzdatniania wody wykorzystywanej w zakładach przemysłu spożywczego i oczyszczania ścieków poprodukcyjnych2
T-W-4Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - w mleczarstwie. Zatężanie serwatki metodą odwróconej osmozy. Ultrafiltracja - zastosowanie do utylizacji i przerobu serwatki. Mikrofiltracja i demineralizacja serwatki.1
T-W-5Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - klarowanie piwa, wina i soków, zatężanie soków owocowych, usuwanie bakterii z mleka, separacja drożdży2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Opracowanie wyników z laboratorium10
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium12
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów12
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-5tzpw_W01Student zna poszczególne techniki membranowe stosowane w w technologii żywności. Zna budowę, rodzaje i metody otrzymywania membran i rodzaje technik membranowych. Posiada wiedzę z zakresu technik membranowych stosowanych w przemyśle rolno-spozywczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W03Ma podstawowa wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, elementy fizyki jądrowej i podstawy spektroskopii.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu procesów membranowych stosowanych w technologii żywności. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych.
Treści programoweT-W-1Procesy separacji i techniki membranowe w stosowane technologii zywności (technologie czyszczące i technologie czystsze; wykorzystanie technik membranowych w technologiach hydrydowych)
T-W-2Podstawy procesów membranowych stosowanych w technologii żywności (rodzaje membran i procesów membranowych, membrany polimerowe i nieorganiczne oraz formowane dynamicznie, membrany ciekłe; ciśnieniowe techniki membranowe, mikro-, ultra- i nanofiltracja, odwrócona osmoza, inne techniki membranowe; moduły i instalacje membranowe);
T-W-3Zastosowanie technik membranowych w procesie uzdatniania wody wykorzystywanej w zakładach przemysłu spożywczego i oczyszczania ścieków poprodukcyjnych
T-W-4Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - w mleczarstwie. Zatężanie serwatki metodą odwróconej osmozy. Ultrafiltracja - zastosowanie do utylizacji i przerobu serwatki. Mikrofiltracja i demineralizacja serwatki.
Metody nauczaniaM-3Metody podające: objaśnienie, opis
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niezadowalającym stopniu opanował obowiązujący materiał.Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-5tzpw_W02Student zna zasady pracy w laboratorium W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student posiada wiedzę na temat procesów membranowych technologii żywnosci. Zna metody obliczeń: wydajności procesu fitracji oraz stopnia zatrzymania badanych substancji jak również wartośc foulingu odwracalnego i niedwracalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W03Ma podstawowa wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, elementy fizyki jądrowej i podstawy spektroskopii.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu procesów membranowych stosowanych w technologii żywności. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych.
Treści programoweT-L-4Badanie zjawiska foulingu membran ceramicznych po procesie nanofilrtacji serwatki
T-L-2Zastosowanie technik membranowych w technologii wody - zastosowanie procesu nanofiltracji (NF) w uzdatnianiu wody w module membranowym jedno i trzyrurowym (membrany ceramiczne - cut off 1,0 i 3,0 kD)
T-L-1BHP w laboratorium membranowym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń
T-L-3Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - wykorzystanie procesu nanofiltracji (NF) w oczyszczaniu serwatki jako odpadu z przemysłu mleczarskiego
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad i metod wykonywania eksperymentów - procesów membranowych . Nie opanował podstawowej wiedzy teoretyczej dotyczącej zajęć praktycznych.
3,0Student zna zasady i metody wykonywania eksperymentów. Jego wiedza teoretyczna jest ograniczona do zagadnień podstawowych, przedstawionych w obowiązującym skrypcie. Nie zna sposobów szacowania poprawności uzyskanych wyników.
3,5Student zna zasady i metody wykonywania eksperymentów - procesów membranowych. Ma poszerzoną wiedzę w odniesieniu do co najmniej połowy ćwiczeń, w stosunku do wiedzy zawartej w obowiazującym skrypcie. Ma niezadawalającą wiedzę dotyczącą szacowania poprawności uzyskanych wyników.
4,0Student zna zasady, metody wykonywania eksperymetów i ma poszerzoną wiedzę w odniesieniu do co najmniej 70% ćwiczeń, w stosunku do wiedzy zawartej w obowiązującym skrypcie. Ma wiedzę, która pozwala na samodzielną, poprawną interpretację uzyskanych wyników.
4,5Student zna zasady i metody wykonywania eksperymentów, ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą 90% ćwiczeń. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń i szacuje ich poprawność.
5,0Student bardzo dobrze zna zasady i metody wykonywania esperymentów, ma poszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich przeprowadzonych ćwiczeń. Bezbłędnie interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń i samodzielnie szacuje niepewność uzyskanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-5tzpw_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować i prezentować poznane techniki membranowe. Powinien umieć prowadzić obliczenia związane z przebiegiem procesów membranowych a uzyskane wyniki zinterpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
TZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu procesów membranowych stosowanych w technologii żywności. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych.
Treści programoweT-W-1Procesy separacji i techniki membranowe w stosowane technologii zywności (technologie czyszczące i technologie czystsze; wykorzystanie technik membranowych w technologiach hydrydowych)
T-W-2Podstawy procesów membranowych stosowanych w technologii żywności (rodzaje membran i procesów membranowych, membrany polimerowe i nieorganiczne oraz formowane dynamicznie, membrany ciekłe; ciśnieniowe techniki membranowe, mikro-, ultra- i nanofiltracja, odwrócona osmoza, inne techniki membranowe; moduły i instalacje membranowe);
T-W-3Zastosowanie technik membranowych w procesie uzdatniania wody wykorzystywanej w zakładach przemysłu spożywczego i oczyszczania ścieków poprodukcyjnych
T-W-4Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - w mleczarstwie. Zatężanie serwatki metodą odwróconej osmozy. Ultrafiltracja - zastosowanie do utylizacji i przerobu serwatki. Mikrofiltracja i demineralizacja serwatki.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału dydaktycznego na poziomie co najmniej 50% wymagań maksymalnych.
3,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 60% maksymalnych wymagań.
4,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 70% maksymalnych wymagań.
4,5Student potrafi poprawnie stosować wiedzę na poziomie przekraczającym 80% maksymalnych wymagań.
5,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie co najmniej 90% maksymalnych wymagań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-5tzpw_U02Student w laboratorium procesów membranowych potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP obsługując aparaturę i posługując sie sprzętem laboratoryjnym. Potrafi przeprowadzić proces filtracji na module membranowym. Na podstawie uzyskanych pomiarów potrafi obliczyć prędkośći strumienia permeatu i wydajność membran. Potrafi na podstawie analiz chemicznych określić stężenia wybranych składników nadawy, permeatu, retentatu i określić stopień zatrzymania badanych substancji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U26Potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do oceny i analizy poprawności prowadzonych procesów technologicznych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu procesów membranowych stosowanych w technologii żywności. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych.
Treści programoweT-L-4Badanie zjawiska foulingu membran ceramicznych po procesie nanofilrtacji serwatki
T-L-2Zastosowanie technik membranowych w technologii wody - zastosowanie procesu nanofiltracji (NF) w uzdatnianiu wody w module membranowym jedno i trzyrurowym (membrany ceramiczne - cut off 1,0 i 3,0 kD)
T-L-1BHP w laboratorium membranowym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń
T-L-3Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - wykorzystanie procesu nanofiltracji (NF) w oczyszczaniu serwatki jako odpadu z przemysłu mleczarskiego
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP pracowni membranowej. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać instalacji membranowej i sprzętu laboratoryjnego jak również nie potrafi przeprowadzić procesu filtracji. Nie posiada umiejętności interpretacji uzyskanych wyników i wyciągania wniosków.
3,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie instalację membranową i aparaturę. Posiada umiejętność przeprowadzenia doświadczenia lub analizy niekiedy pod nadzorem i przy pomocy prowadzącego. Nie zawsze potrafi na podstawie wykonanej analizy zinterpretować uzyskane wyniki.
3,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje instalację membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia eksperymentu lub analizy chemicznej a na jej podstawie podejmuje próbę interpretacji uzyskanych wyników.
4,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Prawidłowo obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętość samodzielnego przeprowadzenia peksperymentu a następnie analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń podejmuje udaną próbę interpretacji wyników i formułuje prawidłowe wnioski.
4,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, sprawnie obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzania eksperymentu i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń prawidłowo interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski.
5,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, bardzo sprawnie obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia eksperymentu i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń analizuje a następnie bezbłędnie interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-5tzpw_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie w trakcie zajęć laboratoryjnych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni membranowej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregację i utylizację odpadów powstajacych podczas wykonywanych doświadczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu procesów membranowych stosowanych w technologii żywności. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych.
Treści programoweT-W-1Procesy separacji i techniki membranowe w stosowane technologii zywności (technologie czyszczące i technologie czystsze; wykorzystanie technik membranowych w technologiach hydrydowych)
T-W-2Podstawy procesów membranowych stosowanych w technologii żywności (rodzaje membran i procesów membranowych, membrany polimerowe i nieorganiczne oraz formowane dynamicznie, membrany ciekłe; ciśnieniowe techniki membranowe, mikro-, ultra- i nanofiltracja, odwrócona osmoza, inne techniki membranowe; moduły i instalacje membranowe);
T-W-3Zastosowanie technik membranowych w procesie uzdatniania wody wykorzystywanej w zakładach przemysłu spożywczego i oczyszczania ścieków poprodukcyjnych
T-W-5Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - klarowanie piwa, wina i soków, zatężanie soków owocowych, usuwanie bakterii z mleka, separacja drożdży
T-W-4Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - w mleczarstwie. Zatężanie serwatki metodą odwróconej osmozy. Ultrafiltracja - zastosowanie do utylizacji i przerobu serwatki. Mikrofiltracja i demineralizacja serwatki.
T-L-4Badanie zjawiska foulingu membran ceramicznych po procesie nanofilrtacji serwatki
T-L-2Zastosowanie technik membranowych w technologii wody - zastosowanie procesu nanofiltracji (NF) w uzdatnianiu wody w module membranowym jedno i trzyrurowym (membrany ceramiczne - cut off 1,0 i 3,0 kD)
T-L-1BHP w laboratorium membranowym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń
T-L-3Zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym - wykorzystanie procesu nanofiltracji (NF) w oczyszczaniu serwatki jako odpadu z przemysłu mleczarskiego
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i umiejętnościami z członkami zespołu. Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP. Jego nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach przekracza 20%.
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz zasad BHP.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągniecia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje sie do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie prowadzonych badań.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, przejmuje rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium chemicznym zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji opdadów powstających w trakcie eksperymentów.