Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Zastosowanie surowców niechlebowych w piekarnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie surowców niechlebowych w piekarnictwie
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania wstępne: Mikrobiologia żywności, Technologia produktów zbożowych, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.1
T-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.1
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.2
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.1
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.1
T-L-6Produkcja makaronów.1
T-L-7Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.1
T-L-8Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.1
9
wykłady
T-W-1Charakterystyka użytkowa zbóż niechlebowych (orkisz, ryż, kukurydza, amarantus, gryka).1
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza i żywieniowa wyrobów ze zbóż niechlebowych.1
T-W-3Właściwości przemiałowe zbóż niechlebowych. Właściwości i cechy wypiekowe mąk pszennych, pszenżyt nich i żytnich otrzymanych z ekologicznych systemów uprawy.3
T-W-4Przydatność technologiczna zbóż niechlebowych, metody aplikacji.1
T-W-5Wykorzystanie zbóż niechlebowych w piekarstwie.1
T-W-6Zastosowanie zbóż niechlebowych w technikach ekstruzji. Wykorzystanie zbóż niechlebowych w produkcji makaronu.1
T-W-7Wykorzystanie zbóż niechlebowych w ciastkarstwie.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych8
A-L-2Przygotowanie do kolokwium18
A-L-3Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych3
A-L-4Konsultacje1
30
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładzie8
A-W-2Konsultacje3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Analiza wskazanej literatury5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W06C-1T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-1
TZZ_1A_PO5-2tiz_W02
Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W06C-1T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_U01
Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż, ma umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U20C-1T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-3M-1, M-2S-3, S-4, S-2
TZZ_1A_PO5-2tiz_U02
Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia.
TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U20C-1T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-3M-1, M-2S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K06, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K01C-1T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-3M-1, M-2S-3, S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej standardu
TZZ_1A_PO5-2tiz_W02
Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej standardu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_U01
Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż, ma umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu
TZZ_1A_PO5-2tiz_U02
Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej standardu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu

Literatura podstawowa

  1. Ambroziak Z., Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, Warszawa, 1988, 2
  2. Ambroziak Z, Technologia piekarstwa, WSiP, Warszawa, 1992, 2
  3. Banecki H., Opuszyńska H., Kowalczuk M., Domańska S., Brudka J., Wady pieczywa, PUR "Reklama", Warszawa, 1966, 1
  4. Gąsiorowski H., Pszenica chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2004, 1
  5. Gąsiorowski H., Żyto chemia i technologia., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne., Poznań, 1994, 1
  6. Jankowski S., Surowce mączne i kaszowe., WNT, Warszawa, 1998, 1
  7. Jankowski S., Zarys technologii młynarstwa i kaszarstwa, WNT, Warszawa, 1981, 1
  8. Obuchowski W., Technologia przemysłowej produkcji makaronu., AR Poznań, Poznań, 1997, 1
  9. Praca zbiorowa. Receptury, normy i porady piekarskie, Praca zbiorowa. Receptury, normy i porady piekarskie, Wydawnictwo Spółdzielcze Sp. z o.o., Warszawa, 1993, 1
  10. Schunemann C., Treu G., Technologia produkcji wyrobów piekarsko-cukierniczych, Wyd. Fachowe Gilde Sp., Warszawa, 1997, 1

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1996, 1
  2. Mościcki L., Mitrus M., Wójtowicz A., Technika Ekstruzji w przemyśle rolno – spożywczym, PWRiL, Warszawa, 2007, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.1
T-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.1
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.2
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.1
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.1
T-L-6Produkcja makaronów.1
T-L-7Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.1
T-L-8Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka użytkowa zbóż niechlebowych (orkisz, ryż, kukurydza, amarantus, gryka).1
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza i żywieniowa wyrobów ze zbóż niechlebowych.1
T-W-3Właściwości przemiałowe zbóż niechlebowych. Właściwości i cechy wypiekowe mąk pszennych, pszenżyt nich i żytnich otrzymanych z ekologicznych systemów uprawy.3
T-W-4Przydatność technologiczna zbóż niechlebowych, metody aplikacji.1
T-W-5Wykorzystanie zbóż niechlebowych w piekarstwie.1
T-W-6Zastosowanie zbóż niechlebowych w technikach ekstruzji. Wykorzystanie zbóż niechlebowych w produkcji makaronu.1
T-W-7Wykorzystanie zbóż niechlebowych w ciastkarstwie.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych8
A-L-2Przygotowanie do kolokwium18
A-L-3Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych3
A-L-4Konsultacje1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładzie8
A-W-2Konsultacje3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Analiza wskazanej literatury5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO5-2tiz_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii nieorganicznej i organicznej obejmującą znajomość w zakresie terminologii stosowanej, pojęć i praw chemicznych, zna właściwości pierwiastków, wybranych związków organicznych i nieorganicznych, oraz mechanizmów reakcji chemicznych.
TZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
TZZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-W-4Przydatność technologiczna zbóż niechlebowych, metody aplikacji.
T-W-1Charakterystyka użytkowa zbóż niechlebowych (orkisz, ryż, kukurydza, amarantus, gryka).
T-W-7Wykorzystanie zbóż niechlebowych w ciastkarstwie.
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza i żywieniowa wyrobów ze zbóż niechlebowych.
T-W-5Wykorzystanie zbóż niechlebowych w piekarstwie.
T-W-6Zastosowanie zbóż niechlebowych w technikach ekstruzji. Wykorzystanie zbóż niechlebowych w produkcji makaronu.
T-W-3Właściwości przemiałowe zbóż niechlebowych. Właściwości i cechy wypiekowe mąk pszennych, pszenżyt nich i żytnich otrzymanych z ekologicznych systemów uprawy.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO5-2tiz_W02Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii nieorganicznej i organicznej obejmującą znajomość w zakresie terminologii stosowanej, pojęć i praw chemicznych, zna właściwości pierwiastków, wybranych związków organicznych i nieorganicznych, oraz mechanizmów reakcji chemicznych.
TZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
TZZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-W-4Przydatność technologiczna zbóż niechlebowych, metody aplikacji.
T-W-1Charakterystyka użytkowa zbóż niechlebowych (orkisz, ryż, kukurydza, amarantus, gryka).
T-W-7Wykorzystanie zbóż niechlebowych w ciastkarstwie.
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza i żywieniowa wyrobów ze zbóż niechlebowych.
T-W-5Wykorzystanie zbóż niechlebowych w piekarstwie.
T-W-6Zastosowanie zbóż niechlebowych w technikach ekstruzji. Wykorzystanie zbóż niechlebowych w produkcji makaronu.
T-W-3Właściwości przemiałowe zbóż niechlebowych. Właściwości i cechy wypiekowe mąk pszennych, pszenżyt nich i żytnich otrzymanych z ekologicznych systemów uprawy.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO5-2tiz_U01Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż, ma umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZZ_1A_U23Potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.
T-L-6Produkcja makaronów.
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.
T-L-7Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.
T-L-8Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO5-2tiz_U02Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZZ_1A_U23Potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.
T-L-6Produkcja makaronów.
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.
T-L-7Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.
T-L-8Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO5-2tiz_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.
T-L-6Produkcja makaronów.
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.
T-L-7Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.
T-L-8Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu