Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Toksyny roślin i zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksyny roślin i zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>, Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Ekologia i ochrona środowiska, Biochemia, Higiena i toksykologia żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn1
T-A-2Metody wykrywania obecności trucizn1
T-A-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn2
T-A-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych4
T-A-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta1
9
wykłady
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt1
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite1
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych3
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych3
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zajęć12
A-A-3przygotowanie pracy kontrolnej9
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje4
A-W-3studiowanie literatury17
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-3_W01
Student jest w stanie wybrać metody matematyczne niezbędne do opracowania wyników badań w zakresie przedmiotu
TZZ_1A_W02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2
TZZ_1A_PO2-3_W02
Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn
TZZ_1A_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2
TZZ_1A_PO2-3_W03
Sudent zna niezbędne metody analizy jakościowej i ilościowej toksyn roślinnych i zwierzęcych
TZZ_1A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2
TZZ_1A_PO2-3_W04
Zna procesy związane z przemieszczaniem toksyn w łańcuchu troficznym
TZZ_1A_W11C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2
TZZ_1A_PO2-3_W05
Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm ludzki oraz potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania
TZZ_1A_W14C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2
TZZ_1A_PO2-3_W06
Jest w stanie objaśnić zależność pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, które stanowią składnik diety człowieka
TZZ_1A_W22C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-3_U01
Umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach stosując metody informatyczne. Umie pracować samodzielnie i zespołowo, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować. Potrafi opracować wyniki badań i przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim.
TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U30, TZZ_1A_U03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2
TZZ_1A_PO2-3_U02
Potrafi dobrać właściwe metody analityczne do badań toksyn i umie określić ich wiarygodność, stosuje poprawne nazewnictwo. Umie wykorzystać metody analityczne do kontroli zmian toksyn w procesie technologicznym
TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U26C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2
TZZ_1A_PO2-3_U03
Potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka. Potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U08, TZZ_1A_U20C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2
TZZ_1A_PO2-3_U04
Umie kontrolować i przeciwdziałać powstawaniu naturalnych toksyn w czasie przechowywania żywności. Potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U10C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2
TZZ_1A_PO2-3_U05
Stosuje zasady bhp w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi
TZZ_1A_U24C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-3_K01
Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń, ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej w produkcji żywności i żywieniu. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności.
TZZ_1A_K06, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-3_W01
Student jest w stanie wybrać metody matematyczne niezbędne do opracowania wyników badań w zakresie przedmiotu
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi matematycznych
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi matematycznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań
4,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań, a także identyfikować problem
5,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań, a także identyfikować problem oraz zapropononować i uzasadnić sposób jego rozwiązania
TZZ_1A_PO2-3_W02
Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student ma podstawową wiedzę
3,5Student ma wiedzę podstawową, potrafi scharakteryzować niektóre toksyny
4,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych, potrafi je scharakteryzować
4,5Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej
5,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej oraz omówić sposoby ograniczania ich obecności w żywności
TZZ_1A_PO2-3_W03
Sudent zna niezbędne metody analizy jakościowej i ilościowej toksyn roślinnych i zwierzęcych
2,0Student nie zna metod analizy jakościowej i ilościowej
3,0Student w ogólnym zarysie zna metody analizy jakościowej i ilościowej
3,5Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej i umie je stosować
4,0Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność
4,5Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność, w przypadku błędów potrafi znaleźć przyczynę
5,0Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność, w razie potrzeby potrafi znaleźć przyczynę błędów i zaproponować rozwiązanie problemu
TZZ_1A_PO2-3_W04
Zna procesy związane z przemieszczaniem toksyn w łańcuchu troficznym
2,0Student nie zna procesów przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym
3,0Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziome dostatecznym
3,5Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie zadowalającym
4,0Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym
4,5Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym i potrafi przewidzieć skutki ich działania na poszczególnych szczeblach drabiny pokarmowej
5,0Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym i potrafi przewidzieć skutki ich działania na poszczególnych szczeblach drabiny pokarmowej oraz zaproponować metody przeciwdziałania skutkom negatywnym
TZZ_1A_PO2-3_W05
Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm ludzki oraz potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania
2,0Student nie ma wiedzy o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki
3,0Student ma podstawową wiedzę o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki
3,5Student ma wiedzę o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach
4,0Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach i potrafi je omówić
4,5Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach, potrafi je omówić i porównać
5,0Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach, potrafi je omówić i porównać, a także zaproponować sposoby przeciwdziałania
TZZ_1A_PO2-3_W06
Jest w stanie objaśnić zależność pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, które stanowią składnik diety człowieka
2,0Student nie zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach
3,0Student zna na poziomie podstawowym zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach
3,5Student zna na poziomie dobrym zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach i potrafi je omówić
4,0Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić i rozpoznać
4,5Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić, rozpoznać i sformułować wnioski
5,0Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić, rozpoznać, sformułować wnioski i przedstawić w formie ustnej i pisemnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-3_U01
Umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach stosując metody informatyczne. Umie pracować samodzielnie i zespołowo, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować. Potrafi opracować wyniki badań i przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim.
2,0Student nie umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
3,0Student umie wyszukać, ale nie umie wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
3,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, ale nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, ale nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, ale nie potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
5,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
TZZ_1A_PO2-3_U02
Potrafi dobrać właściwe metody analityczne do badań toksyn i umie określić ich wiarygodność, stosuje poprawne nazewnictwo. Umie wykorzystać metody analityczne do kontroli zmian toksyn w procesie technologicznym
2,0Student nie umie wybrać metod, nie umie określić ich wiarygodności, nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
3,0Student umie wybrać metody, ale nie umie określić ich wiarygodności, nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
3,5Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodności, ale nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
4,0Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, ale nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
4,5Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, potrafi kontrolować zmiany w procesie technologicznym
5,0Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, potrafi kontrolować zmiany w procesie technologicznym i proponować działania na przyszłość
TZZ_1A_PO2-3_U03
Potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka. Potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
2,0Student nie potrafi podejmować działań w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
3,0Student umie podejmować w ograniczonym zakresie działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka, ale nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
3,5Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka, ale nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
4,0Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć niektóre rośliny i inne niebezpieczne organizmy i częściowo usunąć je z diety
4,5Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć rośliny i inne niebezpieczne organizmy i usunąć je z diety
5,0Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć rośliny i inne niebezpieczne organizmy i usunąć je z diety, a także opracować zalecenia na przyszłość
TZZ_1A_PO2-3_U04
Umie kontrolować i przeciwdziałać powstawaniu naturalnych toksyn w czasie przechowywania żywności. Potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
2,0Student nie umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz nie potrafi ocenić wpływu procesów technologicznych na toksyny
3,0Student w niewielkim stopniu umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći, ale nie potrafi ocenić wpływu procesów technologicznych na toksyny
3,5Student w niewielkim stopniu umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz w ograniczonym stopniu potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
4,0Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći, ale tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
4,5Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
5,0Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny i opracować zalecenia na przyszłość
TZZ_1A_PO2-3_U05
Stosuje zasady bhp w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi
2,0Student nie umie stosować zasad bhp obowiązujących w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi
3,0Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu dostatecznym
3,5Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu dobrym
4,5Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu ponad dobrym
5,0Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu bardzo dobrym i potrafi wymagać ich stosowania przez innych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-3_K01
Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń, ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej w produkcji żywności i żywieniu. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności.
2,0Student nie spełnia wymienionych warunków
3,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta
3,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, jest też dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta, nie jest jednak świadomy potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności
4,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności w celu zachowania bezpieczeństwa zdrowia konsumenta
4,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi pracować zespołowo
5,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi przyjąć rolę lidera oraz upowszechniać wiedzę o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności

Literatura podstawowa

  1. Burkhard B., Dietze P., Rośliny trujące, Wyd. Bellona, Warszawa, 2008
  2. Jaroniewski W., Gady jadowite, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1969
  3. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  4. Altmann H., Atlas trujących roślin i jadowitych zwierząt, Wyd. Świat Książki, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  3. Mebs D., Venomous and Poisonous Animals, CRC Press, Scientific Publisher, Stuttgart, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn1
T-A-2Metody wykrywania obecności trucizn1
T-A-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn2
T-A-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych4
T-A-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt1
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite1
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych3
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych3
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zajęć12
A-A-3przygotowanie pracy kontrolnej9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje4
A-W-3studiowanie literatury17
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-3_W01Student jest w stanie wybrać metody matematyczne niezbędne do opracowania wyników badań w zakresie przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki obejmującą macierze, pochodne, analizę matematyczną, rachunek różniczkowy i całkowy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-A-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-A-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-A-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi matematycznych
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi matematycznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań
4,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań, a także identyfikować problem
5,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań, a także identyfikować problem oraz zapropononować i uzasadnić sposób jego rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-3_W02Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, ma wiedzę o organizmach i substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i produktach spożywczych, oraz czynnikach biologicznych i chemicznych będących przyczyną ich obecności, zna zasady postępowania niezbędne do zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-A-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-A-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-A-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student ma podstawową wiedzę
3,5Student ma wiedzę podstawową, potrafi scharakteryzować niektóre toksyny
4,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych, potrafi je scharakteryzować
4,5Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej
5,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej oraz omówić sposoby ograniczania ich obecności w żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-3_W03Sudent zna niezbędne metody analizy jakościowej i ilościowej toksyn roślinnych i zwierzęcych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-A-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-A-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-A-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod analizy jakościowej i ilościowej
3,0Student w ogólnym zarysie zna metody analizy jakościowej i ilościowej
3,5Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej i umie je stosować
4,0Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność
4,5Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność, w przypadku błędów potrafi znaleźć przyczynę
5,0Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność, w razie potrzeby potrafi znaleźć przyczynę błędów i zaproponować rozwiązanie problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-3_W04Zna procesy związane z przemieszczaniem toksyn w łańcuchu troficznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-A-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-A-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-A-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna procesów przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym
3,0Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziome dostatecznym
3,5Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie zadowalającym
4,0Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym
4,5Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym i potrafi przewidzieć skutki ich działania na poszczególnych szczeblach drabiny pokarmowej
5,0Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym i potrafi przewidzieć skutki ich działania na poszczególnych szczeblach drabiny pokarmowej oraz zaproponować metody przeciwdziałania skutkom negatywnym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-3_W05Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm ludzki oraz potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-A-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-A-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-A-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki
3,0Student ma podstawową wiedzę o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki
3,5Student ma wiedzę o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach
4,0Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach i potrafi je omówić
4,5Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach, potrafi je omówić i porównać
5,0Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach, potrafi je omówić i porównać, a także zaproponować sposoby przeciwdziałania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-3_W06Jest w stanie objaśnić zależność pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, które stanowią składnik diety człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-A-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-A-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-A-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach
3,0Student zna na poziomie podstawowym zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach
3,5Student zna na poziomie dobrym zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach i potrafi je omówić
4,0Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić i rozpoznać
4,5Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić, rozpoznać i sformułować wnioski
5,0Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić, rozpoznać, sformułować wnioski i przedstawić w formie ustnej i pisemnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-3_U01Umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach stosując metody informatyczne. Umie pracować samodzielnie i zespołowo, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować. Potrafi opracować wyniki badań i przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U30Stosuje podstawowe technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-A-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-A-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-A-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
3,0Student umie wyszukać, ale nie umie wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
3,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, ale nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, ale nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, ale nie potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
5,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-3_U02Potrafi dobrać właściwe metody analityczne do badań toksyn i umie określić ich wiarygodność, stosuje poprawne nazewnictwo. Umie wykorzystać metody analityczne do kontroli zmian toksyn w procesie technologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U26Potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do oceny i analizy poprawności prowadzonych procesów technologicznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-A-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-A-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-A-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wybrać metod, nie umie określić ich wiarygodności, nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
3,0Student umie wybrać metody, ale nie umie określić ich wiarygodności, nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
3,5Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodności, ale nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
4,0Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, ale nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
4,5Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, potrafi kontrolować zmiany w procesie technologicznym
5,0Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, potrafi kontrolować zmiany w procesie technologicznym i proponować działania na przyszłość
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-3_U03Potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka. Potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZZ_1A_U08Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą, podejmować standardowe działania z wykorzystaniem odpowiednich metod w zakresie higieny i toksykologii żywności, w celu zapewnienia jej jakości prozdrowotnej.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-A-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-A-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-A-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podejmować działań w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
3,0Student umie podejmować w ograniczonym zakresie działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka, ale nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
3,5Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka, ale nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
4,0Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć niektóre rośliny i inne niebezpieczne organizmy i częściowo usunąć je z diety
4,5Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć rośliny i inne niebezpieczne organizmy i usunąć je z diety
5,0Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć rośliny i inne niebezpieczne organizmy i usunąć je z diety, a także opracować zalecenia na przyszłość
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-3_U04Umie kontrolować i przeciwdziałać powstawaniu naturalnych toksyn w czasie przechowywania żywności. Potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U23Potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
TZZ_1A_U10Potrafi połączyć różne metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania, ocenić jakość surowców i produktów żywnościowych. Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-A-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-A-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-A-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz nie potrafi ocenić wpływu procesów technologicznych na toksyny
3,0Student w niewielkim stopniu umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći, ale nie potrafi ocenić wpływu procesów technologicznych na toksyny
3,5Student w niewielkim stopniu umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz w ograniczonym stopniu potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
4,0Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći, ale tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
4,5Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
5,0Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny i opracować zalecenia na przyszłość
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-3_U05Stosuje zasady bhp w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-A-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-A-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-A-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie stosować zasad bhp obowiązujących w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi
3,0Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu dostatecznym
3,5Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu dobrym
4,5Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu ponad dobrym
5,0Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu bardzo dobrym i potrafi wymagać ich stosowania przez innych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO2-3_K01Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń, ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej w produkcji żywności i żywieniu. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-A-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-A-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-A-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-A-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymienionych warunków
3,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta
3,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, jest też dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta, nie jest jednak świadomy potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności
4,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności w celu zachowania bezpieczeństwa zdrowia konsumenta
4,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi pracować zespołowo
5,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi przyjąć rolę lidera oraz upowszechniać wiedzę o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności