Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Wodne organizmy użytkowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wodne organizmy użytkowe
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie licealnym w zakresie rozszerzonym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z szerokimi możliwościami wykorzystania organizmów wodnych w różnych działach gospodarki człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczna identyfikacja glonów użytkowych1
T-L-2Gąbki, wieloszczety i pierścienice wykorzystywane w różnych kulturach przez człowieka2
T-L-3Rozpoznawanie skorupiaków wykorzystywanych w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.2
T-L-4Rozpoznawanie mięczaków wykorzystywanych w gospodarce człowieka2
T-L-5Sprawdzian pisemny1
8
wykłady
T-W-1Możliwości wykorzystania glonów w rolnictwie i przemyśle spożywczym2
T-W-2Przemysłowa uprawa i hodowla glonów1
T-W-3Wodne organizmy użytkowe z gromady pierścienic1
T-W-4Skorupiaki - możliwości ich wykorzystania w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.1
T-W-5Mięczaki i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka1
T-W-6Szkarłupnie i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka1
T-W-7Zaliczenie pisemne1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne- metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z prezentacją filmów video oraz dyskusja dydaktyczną
M-2Pokaz materiału biologicznego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność w dyskusjach dydaktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne rozpoznawanie obiektów biologicznych ujętych w programie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-3tzpw_W01
Student potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe gatunki użytkowych organizmów wodnych oraz opisuje możliwości ich zastosowań przez człowieka w różnych działach gospodarki
TZZ_1A_W10C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-3tzpw_U01
Student posiada umiejętność łączenia i dobierania gatunków organizmów wodnych stosowanych w różnych gałęziach gospodarki
TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U12C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-3tzpw_K01
Student jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, ma świadomość potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce
TZZ_1A_K06, TZZ_1A_K02C-1T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-3tzpw_W01
Student potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe gatunki użytkowych organizmów wodnych oraz opisuje możliwości ich zastosowań przez człowieka w różnych działach gospodarki
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nawać żadnego z podstawowych gatunków użytkowych organizmów wodnych
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać 60% gatunków użytkowych organizmów wodnych
3,5Student potrafi rozpoznać i nazwać 60% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
4,0Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować 61- 70% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
4,5Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować 71- 80% gatunków użytkowych organizmów wodnych, ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
5,0Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować ponad 80% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka,wymienia warości odżywcze poszczególnych gatunków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-3tzpw_U01
Student posiada umiejętność łączenia i dobierania gatunków organizmów wodnych stosowanych w różnych gałęziach gospodarki
2,0Student nie posiada umiejętności łączenia i weryfikowania gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
3,0Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania do 60% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
3,5Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 61-70% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
4,0Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 71-80% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
4,5Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 81-90% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
5,0Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania ponad 90% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-3tzpw_K01
Student jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, ma świadomość potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce
2,0Student nie jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, nie ma świadomości potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce
3,0Student jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, ma świadomość potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dance S.P., Muszle, Wydawnictwo Wiedza i Życie, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Borowitzka M.A., Micro-algal biotechnology., Cambridge University Press., Cambridge, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczna identyfikacja glonów użytkowych1
T-L-2Gąbki, wieloszczety i pierścienice wykorzystywane w różnych kulturach przez człowieka2
T-L-3Rozpoznawanie skorupiaków wykorzystywanych w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.2
T-L-4Rozpoznawanie mięczaków wykorzystywanych w gospodarce człowieka2
T-L-5Sprawdzian pisemny1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Możliwości wykorzystania glonów w rolnictwie i przemyśle spożywczym2
T-W-2Przemysłowa uprawa i hodowla glonów1
T-W-3Wodne organizmy użytkowe z gromady pierścienic1
T-W-4Skorupiaki - możliwości ich wykorzystania w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.1
T-W-5Mięczaki i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka1
T-W-6Szkarłupnie i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka1
T-W-7Zaliczenie pisemne1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-3tzpw_W01Student potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe gatunki użytkowych organizmów wodnych oraz opisuje możliwości ich zastosowań przez człowieka w różnych działach gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W10Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania organizmów wodnych pozyskiwanych dla przetwórstwa, zna zasady i podstawowe metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z szerokimi możliwościami wykorzystania organizmów wodnych w różnych działach gospodarki człowieka
Treści programoweT-W-2Przemysłowa uprawa i hodowla glonów
T-W-4Skorupiaki - możliwości ich wykorzystania w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.
T-W-5Mięczaki i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
T-W-6Szkarłupnie i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
T-W-1Możliwości wykorzystania glonów w rolnictwie i przemyśle spożywczym
T-W-3Wodne organizmy użytkowe z gromady pierścienic
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne- metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z prezentacją filmów video oraz dyskusja dydaktyczną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów
S-1Ocena formująca: Aktywność w dyskusjach dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nawać żadnego z podstawowych gatunków użytkowych organizmów wodnych
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać 60% gatunków użytkowych organizmów wodnych
3,5Student potrafi rozpoznać i nazwać 60% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
4,0Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować 61- 70% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
4,5Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować 71- 80% gatunków użytkowych organizmów wodnych, ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
5,0Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować ponad 80% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka,wymienia warości odżywcze poszczególnych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-3tzpw_U01Student posiada umiejętność łączenia i dobierania gatunków organizmów wodnych stosowanych w różnych gałęziach gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U12Potrafi rozpoznać surowce pochodzenia wodnego, określić adekwatny dla danego organizmu sposób jego pozyskiwania, umie dokonać identyfikacji i analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów wodnych wykorzystywanych w przetwórstwie żywności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z szerokimi możliwościami wykorzystania organizmów wodnych w różnych działach gospodarki człowieka
Treści programoweT-W-2Przemysłowa uprawa i hodowla glonów
T-W-4Skorupiaki - możliwości ich wykorzystania w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.
T-W-5Mięczaki i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
T-W-6Szkarłupnie i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
T-W-1Możliwości wykorzystania glonów w rolnictwie i przemyśle spożywczym
T-W-3Wodne organizmy użytkowe z gromady pierścienic
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne- metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z prezentacją filmów video oraz dyskusja dydaktyczną
M-2Pokaz materiału biologicznego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praktyczne rozpoznawanie obiektów biologicznych ujętych w programie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów
S-1Ocena formująca: Aktywność w dyskusjach dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności łączenia i weryfikowania gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
3,0Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania do 60% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
3,5Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 61-70% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
4,0Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 71-80% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
4,5Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 81-90% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
5,0Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania ponad 90% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-3tzpw_K01Student jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, ma świadomość potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z szerokimi możliwościami wykorzystania organizmów wodnych w różnych działach gospodarki człowieka
Treści programoweT-W-7Zaliczenie pisemne
T-W-2Przemysłowa uprawa i hodowla glonów
T-W-4Skorupiaki - możliwości ich wykorzystania w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.
T-W-5Mięczaki i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
T-W-6Szkarłupnie i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
T-W-1Możliwości wykorzystania glonów w rolnictwie i przemyśle spożywczym
T-W-3Wodne organizmy użytkowe z gromady pierścienic
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne- metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z prezentacją filmów video oraz dyskusja dydaktyczną
M-2Pokaz materiału biologicznego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praktyczne rozpoznawanie obiektów biologicznych ujętych w programie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów
S-1Ocena formująca: Aktywność w dyskusjach dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, nie ma świadomości potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce
3,0Student jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, ma świadomość potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce
3,5
4,0
4,5
5,0