Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Chów skorupiaków i małży:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów skorupiaków i małży
Specjalność Akwakultura
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student przystępujący do zajęć powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii, fizjologii i systematyki organizmów wodnych, hydrochemii, matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami hodowli wybranych grup bezkręgowców wodnych, przedstawienie metod i technik wykorzystywanych zarówno w ekstensywnej oraz intensywnej metodzie chowu. Wyjaśnienie środowiskowych aspektów funkcjonowania hodowli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody hodowli ostryg4
T-A-2Metody hodowli omułków4
T-A-3Metody hodowli przegrzebków2
T-A-4Metody hodowli ślimaków z rodziny Haliotis2
T-A-5Metody hodowli małży z rodziny Tridacnidae2
T-A-6Metody hodowli krewetek słonowodnych4
T-A-7Metody hodowli krewetek słodkowodnych4
T-A-8Metody hodowli raków2
T-A-9Metody hodowli homarów i langust2
T-A-10Metody hodowli ośmiornic2
T-A-11Choroby organizmów wodnych wykorzystywanych w akwakulturze2
30
wykłady
T-W-1Światowa akwakultura bezkręgowców. Nomenklatura i nazwenictwo wykorzystywane w procesie hodowli.2
T-W-2Statystyki produkcji poszczególnych grup organizmów wodnych wg danych FAO4
T-W-3Przegląd systematyczny organizmów wodnych. Najważniejsze grupy organizmów oraz producenci.4
T-W-4Metody hodowli skorupiaków, urządzenia techniczne oraz wymagania środowiskowe4
T-W-5Metody hodowli mięczaków, urządzenia techniczne oraz wymagania srodowiskowe4
T-W-6Rozród oraz pozyskiwanie materiału zarybieniowego poszczególnych grup organizmów3
T-W-7Potencjalne możliwości rozwoju oraz ograniczenia w hodowli. Zagrożenia dla środowiska3
T-W-8Funkcjonowanie systemów "Integrated multi-trophic aquaculture"2
T-W-9Regulacje prawne dotyczące pozyskiwania i hodowli organizmów wodnych obowiązujące w świecie. Wymagania weterynaryjno-sanitarne.2
T-W-10Handel oraz formy sprzedaży owoców morza2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezntacji dotyczącej sposobu hodowli wybranej grupy organizmów wodnych.
S-3Ocena podsumowująca: Test pisemny po zakończonym cyklu zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-2_W02
Student zna metody hodowli bezkręgowców wodnych, wykorzystywane urządzenia oraz czynniki środowiskowe wpływające na proces chowu.
RYB_2A_W04, RYB_2A_W06, RYB_2A_W07, RYB_2A_W09C-1T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-10, T-A-1, T-A-11M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-2_U01
Student potrafi dobrać odpowiednią technikę hodowlaną dla poszczególnych grup organizmów wodnych. Potrafi opracować zasady funkcjonowania hodowli oraz sporządzić zapotrzebowanie na podstawowe elementy techniczne hodowli.
RYB_2A_U01, RYB_2A_U07, RYB_2A_U10, RYB_2A_U13, RYB_2A_U15C-1T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-10, T-A-1, T-A-11M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-2_K01
Student ma świadomość znaczenia akwakultury bezkręgowców oraz docenia walory pokarmowe owoców morza
RYB_2A_K01C-1T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-10, T-A-1, T-A-11M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-2_W02
Student zna metody hodowli bezkręgowców wodnych, wykorzystywane urządzenia oraz czynniki środowiskowe wpływające na proces chowu.
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat systematyki organizmów wodnych, posługuje się właściwą nomenklaturą oraz wie o sposobach wykorzystania poszczególnych grup organizmów wodnych. Posiada znajomość podstawowych metod hodowli i wymagań technicznych oraz środowiskowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-2_U01
Student potrafi dobrać odpowiednią technikę hodowlaną dla poszczególnych grup organizmów wodnych. Potrafi opracować zasady funkcjonowania hodowli oraz sporządzić zapotrzebowanie na podstawowe elementy techniczne hodowli.
2,0
3,0Student potrafi dobrać odpowiednie urządzenia i zorganizować zaplecze do prowadzenia hodowli. Student potrafi zastosować wiedzę do przeprowadzenia pełnego cyklu hodowlanego najważniejszych grup organizmów wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-2_K01
Student ma świadomość znaczenia akwakultury bezkręgowców oraz docenia walory pokarmowe owoców morza
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności ale nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. The State of World Fisheries and Aquaculture, FAO Fisheries and Aquaculture Department, Rzym, 2012
  2. J. F. Wickins, D. O'C. Lee, Crustacean farming, Blackwell science, 2002

Literatura dodatkowa

  1. FAO, Materiały statystyczne oraz opracowania tematyczne dotyczące ryb i owoców morza, www.fao.org, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody hodowli ostryg4
T-A-2Metody hodowli omułków4
T-A-3Metody hodowli przegrzebków2
T-A-4Metody hodowli ślimaków z rodziny Haliotis2
T-A-5Metody hodowli małży z rodziny Tridacnidae2
T-A-6Metody hodowli krewetek słonowodnych4
T-A-7Metody hodowli krewetek słodkowodnych4
T-A-8Metody hodowli raków2
T-A-9Metody hodowli homarów i langust2
T-A-10Metody hodowli ośmiornic2
T-A-11Choroby organizmów wodnych wykorzystywanych w akwakulturze2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Światowa akwakultura bezkręgowców. Nomenklatura i nazwenictwo wykorzystywane w procesie hodowli.2
T-W-2Statystyki produkcji poszczególnych grup organizmów wodnych wg danych FAO4
T-W-3Przegląd systematyczny organizmów wodnych. Najważniejsze grupy organizmów oraz producenci.4
T-W-4Metody hodowli skorupiaków, urządzenia techniczne oraz wymagania środowiskowe4
T-W-5Metody hodowli mięczaków, urządzenia techniczne oraz wymagania srodowiskowe4
T-W-6Rozród oraz pozyskiwanie materiału zarybieniowego poszczególnych grup organizmów3
T-W-7Potencjalne możliwości rozwoju oraz ograniczenia w hodowli. Zagrożenia dla środowiska3
T-W-8Funkcjonowanie systemów "Integrated multi-trophic aquaculture"2
T-W-9Regulacje prawne dotyczące pozyskiwania i hodowli organizmów wodnych obowiązujące w świecie. Wymagania weterynaryjno-sanitarne.2
T-W-10Handel oraz formy sprzedaży owoców morza2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D1-2_W02Student zna metody hodowli bezkręgowców wodnych, wykorzystywane urządzenia oraz czynniki środowiskowe wpływające na proces chowu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W04Ma pogłębioną wiedzę o zagrożeniach zdrowotnych występujących w środowisku jak i w warunkach intensywnego chowu, zna nowoczesne metody diagnostyczne.
RYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
RYB_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych zwierząt wodnych, roli składników pokarmu, oraz zasad racjonalnego żywienia.
RYB_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami hodowli wybranych grup bezkręgowców wodnych, przedstawienie metod i technik wykorzystywanych zarówno w ekstensywnej oraz intensywnej metodzie chowu. Wyjaśnienie środowiskowych aspektów funkcjonowania hodowli.
Treści programoweT-W-1Światowa akwakultura bezkręgowców. Nomenklatura i nazwenictwo wykorzystywane w procesie hodowli.
T-W-7Potencjalne możliwości rozwoju oraz ograniczenia w hodowli. Zagrożenia dla środowiska
T-W-4Metody hodowli skorupiaków, urządzenia techniczne oraz wymagania środowiskowe
T-W-6Rozród oraz pozyskiwanie materiału zarybieniowego poszczególnych grup organizmów
T-W-5Metody hodowli mięczaków, urządzenia techniczne oraz wymagania srodowiskowe
T-W-2Statystyki produkcji poszczególnych grup organizmów wodnych wg danych FAO
T-W-8Funkcjonowanie systemów "Integrated multi-trophic aquaculture"
T-W-9Regulacje prawne dotyczące pozyskiwania i hodowli organizmów wodnych obowiązujące w świecie. Wymagania weterynaryjno-sanitarne.
T-W-10Handel oraz formy sprzedaży owoców morza
T-W-3Przegląd systematyczny organizmów wodnych. Najważniejsze grupy organizmów oraz producenci.
T-A-3Metody hodowli przegrzebków
T-A-5Metody hodowli małży z rodziny Tridacnidae
T-A-7Metody hodowli krewetek słodkowodnych
T-A-8Metody hodowli raków
T-A-9Metody hodowli homarów i langust
T-A-2Metody hodowli omułków
T-A-4Metody hodowli ślimaków z rodziny Haliotis
T-A-6Metody hodowli krewetek słonowodnych
T-A-10Metody hodowli ośmiornic
T-A-1Metody hodowli ostryg
T-A-11Choroby organizmów wodnych wykorzystywanych w akwakulturze
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezntacji dotyczącej sposobu hodowli wybranej grupy organizmów wodnych.
S-3Ocena podsumowująca: Test pisemny po zakończonym cyklu zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat systematyki organizmów wodnych, posługuje się właściwą nomenklaturą oraz wie o sposobach wykorzystania poszczególnych grup organizmów wodnych. Posiada znajomość podstawowych metod hodowli i wymagań technicznych oraz środowiskowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D1-2_U01Student potrafi dobrać odpowiednią technikę hodowlaną dla poszczególnych grup organizmów wodnych. Potrafi opracować zasady funkcjonowania hodowli oraz sporządzić zapotrzebowanie na podstawowe elementy techniczne hodowli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
RYB_2A_U10Potrafi pełnić funkcję ichtiologa jeziorowego, kierownika obiektu akwakultury i kierownika przedsiębiorstwa połowowego.
RYB_2A_U13Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces technologiczny chowu zwierząt wodnych w obrocie pełnym.
RYB_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami hodowli wybranych grup bezkręgowców wodnych, przedstawienie metod i technik wykorzystywanych zarówno w ekstensywnej oraz intensywnej metodzie chowu. Wyjaśnienie środowiskowych aspektów funkcjonowania hodowli.
Treści programoweT-W-1Światowa akwakultura bezkręgowców. Nomenklatura i nazwenictwo wykorzystywane w procesie hodowli.
T-W-7Potencjalne możliwości rozwoju oraz ograniczenia w hodowli. Zagrożenia dla środowiska
T-W-4Metody hodowli skorupiaków, urządzenia techniczne oraz wymagania środowiskowe
T-W-6Rozród oraz pozyskiwanie materiału zarybieniowego poszczególnych grup organizmów
T-W-5Metody hodowli mięczaków, urządzenia techniczne oraz wymagania srodowiskowe
T-W-2Statystyki produkcji poszczególnych grup organizmów wodnych wg danych FAO
T-W-8Funkcjonowanie systemów "Integrated multi-trophic aquaculture"
T-W-9Regulacje prawne dotyczące pozyskiwania i hodowli organizmów wodnych obowiązujące w świecie. Wymagania weterynaryjno-sanitarne.
T-W-10Handel oraz formy sprzedaży owoców morza
T-W-3Przegląd systematyczny organizmów wodnych. Najważniejsze grupy organizmów oraz producenci.
T-A-3Metody hodowli przegrzebków
T-A-5Metody hodowli małży z rodziny Tridacnidae
T-A-7Metody hodowli krewetek słodkowodnych
T-A-8Metody hodowli raków
T-A-9Metody hodowli homarów i langust
T-A-2Metody hodowli omułków
T-A-4Metody hodowli ślimaków z rodziny Haliotis
T-A-6Metody hodowli krewetek słonowodnych
T-A-10Metody hodowli ośmiornic
T-A-1Metody hodowli ostryg
T-A-11Choroby organizmów wodnych wykorzystywanych w akwakulturze
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezntacji dotyczącej sposobu hodowli wybranej grupy organizmów wodnych.
S-3Ocena podsumowująca: Test pisemny po zakończonym cyklu zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać odpowiednie urządzenia i zorganizować zaplecze do prowadzenia hodowli. Student potrafi zastosować wiedzę do przeprowadzenia pełnego cyklu hodowlanego najważniejszych grup organizmów wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D1-2_K01Student ma świadomość znaczenia akwakultury bezkręgowców oraz docenia walory pokarmowe owoców morza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami hodowli wybranych grup bezkręgowców wodnych, przedstawienie metod i technik wykorzystywanych zarówno w ekstensywnej oraz intensywnej metodzie chowu. Wyjaśnienie środowiskowych aspektów funkcjonowania hodowli.
Treści programoweT-W-1Światowa akwakultura bezkręgowców. Nomenklatura i nazwenictwo wykorzystywane w procesie hodowli.
T-W-7Potencjalne możliwości rozwoju oraz ograniczenia w hodowli. Zagrożenia dla środowiska
T-W-4Metody hodowli skorupiaków, urządzenia techniczne oraz wymagania środowiskowe
T-W-6Rozród oraz pozyskiwanie materiału zarybieniowego poszczególnych grup organizmów
T-W-5Metody hodowli mięczaków, urządzenia techniczne oraz wymagania srodowiskowe
T-W-2Statystyki produkcji poszczególnych grup organizmów wodnych wg danych FAO
T-W-8Funkcjonowanie systemów "Integrated multi-trophic aquaculture"
T-W-9Regulacje prawne dotyczące pozyskiwania i hodowli organizmów wodnych obowiązujące w świecie. Wymagania weterynaryjno-sanitarne.
T-W-10Handel oraz formy sprzedaży owoców morza
T-W-3Przegląd systematyczny organizmów wodnych. Najważniejsze grupy organizmów oraz producenci.
T-A-3Metody hodowli przegrzebków
T-A-5Metody hodowli małży z rodziny Tridacnidae
T-A-7Metody hodowli krewetek słodkowodnych
T-A-8Metody hodowli raków
T-A-9Metody hodowli homarów i langust
T-A-2Metody hodowli omułków
T-A-4Metody hodowli ślimaków z rodziny Haliotis
T-A-6Metody hodowli krewetek słonowodnych
T-A-10Metody hodowli ośmiornic
T-A-1Metody hodowli ostryg
T-A-11Choroby organizmów wodnych wykorzystywanych w akwakulturze
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności ale nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0