Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie orientacji w zakresie aktów prawnych i regulacji, podstawowych pojęć i instytucji prawnych. Umiejętność analizowania ze zrozumieniem tekstu prawnego.
W-2Orientacja w zakresie podstawowych pojęć i instytucji ekonomicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość pojęć i instytucji z zakresu ochrony intelektualnej
C-2Umiejętność rozróżnienia podstawowych umów w zakresie ochrony i obrotu własnością intelektualną
C-3Umiejętność tworzenia prostych umów w zakresie ochrony własności intelektualnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.1
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne1
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.1
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.1
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie na ocenę w formie testu jednokrotnego wyboru i ewentualnie pytań otwartych
S-2Ocena formująca: prezentacja / przygotowanie referatu lub projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A3_W01
student powienien posiadać wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji przedmiotu, jak również funkcjonowania ochrony tych praw.
RYB_2A_W15, RYB_2A_W03C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A3_U01
student powinien umieć powiązać poznane instytucje i pojęcia z ich praktycznym zastosowaniem, łącznie z umiejętnościa opracowania podstawowych umów i dokumetnów, wniosków.
RYB_2A_U01, RYB_2A_U02C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A3_K01
student posiada komptencje samodzielnej oceny i weryfikacji poznanych treści programowych.
RYB_2A_K01, RYB_2A_K04C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A3_W01
student powienien posiadać wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji przedmiotu, jak również funkcjonowania ochrony tych praw.
2,0nie opanował materiału w zakresie podstawowych pojęć
3,0opanował podstawowe pojęcia ale nie umie ich zastosować
3,5opanował podstawowe pojęcia ale ma trudności z ich stosowaniem
4,0opanował podstawowe pojęcia i umiejętność ich zastosowania
4,5opanował materiał i jego sprawne zastosowanie
5,0opanował materiał na poziomie bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A3_U01
student powinien umieć powiązać poznane instytucje i pojęcia z ich praktycznym zastosowaniem, łącznie z umiejętnościa opracowania podstawowych umów i dokumetnów, wniosków.
2,0nie posiada wiedzy w zakresie treści przedmiotu
3,0posiada podstawą wiedzę ale nie potrafi jej zastosować
3,5posiada podstawowę wiedzę lecz ma trudności z jej stosowaniem
4,0opanował materiał przedmiotu w stopniu dobrym
4,5opanował materiał przedmiotu i umie go stosować
5,0bardzo dobrze opanował materiał przedmiotu i umie go zastosować.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A3_K01
student posiada komptencje samodzielnej oceny i weryfikacji poznanych treści programowych.
2,0nie posiada podstawowej wiedzy i nie potrafi jej zastosować
3,0posiada podstawową wiedzę lecz ma problemy z jej zastosowaniem
3,5posiada podstawową wiedzę i potrafi ją częściowo zastosować
4,0posiada wiedzę na odpowiednim poziomie. Umie ją zastosować
4,5posiada wiedzę adekwatną do treści programowych łącznie z jej zastosowaniem
5,0opanował w całości materiał przedmiotu i jego zastosowanie

Literatura podstawowa

  1. Janusz Barta, Ryszard Markiewicz, Prawa autorskie i prawa pokrewne, Wolters Kluwer LEX Polska, 2011
  2. Prawo własności przemysłowej, CH Beck, 2012, Seria Twoje Prawo

Literatura dodatkowa

  1. Mariusz Załucki, Prawo własności intelektualnej Repetytorium, Difin, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.1
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne1
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.1
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.1
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.1
5

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A3_W01student powienien posiadać wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji przedmiotu, jak również funkcjonowania ochrony tych praw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W15Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
RYB_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań prawnych i technologicznych stawianych przedsiębiorstwom rybackim (portom, statkom, przedsiębiorstwom połowowym, obiektom akwakultury).
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia prostych umów w zakresie ochrony własności intelektualnej.
C-1Znajomość pojęć i instytucji z zakresu ochrony intelektualnej
C-2Umiejętność rozróżnienia podstawowych umów w zakresie ochrony i obrotu własnością intelektualną
Treści programoweT-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja / przygotowanie referatu lub projektu
S-1Ocena formująca: zaliczenie na ocenę w formie testu jednokrotnego wyboru i ewentualnie pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował materiału w zakresie podstawowych pojęć
3,0opanował podstawowe pojęcia ale nie umie ich zastosować
3,5opanował podstawowe pojęcia ale ma trudności z ich stosowaniem
4,0opanował podstawowe pojęcia i umiejętność ich zastosowania
4,5opanował materiał i jego sprawne zastosowanie
5,0opanował materiał na poziomie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A3_U01student powinien umieć powiązać poznane instytucje i pojęcia z ich praktycznym zastosowaniem, łącznie z umiejętnościa opracowania podstawowych umów i dokumetnów, wniosków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia prostych umów w zakresie ochrony własności intelektualnej.
C-1Znajomość pojęć i instytucji z zakresu ochrony intelektualnej
C-2Umiejętność rozróżnienia podstawowych umów w zakresie ochrony i obrotu własnością intelektualną
Treści programoweT-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja / przygotowanie referatu lub projektu
S-1Ocena formująca: zaliczenie na ocenę w formie testu jednokrotnego wyboru i ewentualnie pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy w zakresie treści przedmiotu
3,0posiada podstawą wiedzę ale nie potrafi jej zastosować
3,5posiada podstawowę wiedzę lecz ma trudności z jej stosowaniem
4,0opanował materiał przedmiotu w stopniu dobrym
4,5opanował materiał przedmiotu i umie go stosować
5,0bardzo dobrze opanował materiał przedmiotu i umie go zastosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A3_K01student posiada komptencje samodzielnej oceny i weryfikacji poznanych treści programowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia prostych umów w zakresie ochrony własności intelektualnej.
C-1Znajomość pojęć i instytucji z zakresu ochrony intelektualnej
C-2Umiejętność rozróżnienia podstawowych umów w zakresie ochrony i obrotu własnością intelektualną
Treści programoweT-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe, wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.
T-W-4Problemtyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja / przygotowanie referatu lub projektu
S-1Ocena formująca: zaliczenie na ocenę w formie testu jednokrotnego wyboru i ewentualnie pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada podstawowej wiedzy i nie potrafi jej zastosować
3,0posiada podstawową wiedzę lecz ma problemy z jej zastosowaniem
3,5posiada podstawową wiedzę i potrafi ją częściowo zastosować
4,0posiada wiedzę na odpowiednim poziomie. Umie ją zastosować
4,5posiada wiedzę adekwatną do treści programowych łącznie z jej zastosowaniem
5,0opanował w całości materiał przedmiotu i jego zastosowanie