Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Ekologia i biologia morza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia i biologia morza
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL7 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z przedmiotów: Hydrobotanika, Hydrochemia i Hydrozoologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstaw funkcjonowania ekosystemu morskiego.
C-2Umiejętność oznaczania wybranych hydrobiontów środowisk morskich i estuariowych.
C-3Przedstawienie zagrożeń w funkcjonowaniu środowiska wodnego w oparciu o monitoring

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podział środowiskowy oceanu i organizmów.3
T-L-2Charakterstyka środowiskowa i podziały pelagialu.2
T-L-3Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających pelagial (plankton, nekton, nektoobentos).2
T-L-4Przegląd mieszkańców epipelagialu (fitoplankton, zooplankton, nekton) z uwzględnieniem ich roli w sieci troficznej, procesach biogeochemicznych, znaczenia gospodarczego, wędrówek i sezonowości wystepowoania.3
T-L-5Charakterystyka warunków środowiskowych i przegląd mieszkańców mezo-, baty- i abysopelagialu.2
T-L-6Charakterystyka środowiska i podziały bentalu.2
T-L-7Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających bental (fito- i zoobentos)2
T-L-8Przegląd bentosu środowisk dna szelfu mórz pełnosłonych (supra-, eu- i sublitoralu).2
T-L-9Przykłady różnych sposobów powiązania organizmów z rodzajem podłoża, sposoby odżywiania się itp.2
T-L-10Charakterystyczne biocenozy wybrzeży tropikalnych (rafy koralowe, mangrowce)2
T-L-11Biocenozy głębokowodne (oazy ryftowe).2
T-L-12Wody słonawe (europejskie morza słonawe, estuaria, zalewy)2
T-L-13Morze Bałtyckie. Specyfika warunków środowiskowych, przegląd mieszkaćów, zagrożenia.4
30
wykłady
T-W-1Specyfika ekologiczna środowiska morskiego2
T-W-2Przegląd mieszkańców pelagialu i bentalu2
T-W-3Obieg materii i energii w oceanicznej części biosfery.2
T-W-4Procesy produkcji pierwotnej i wtórnej.2
T-W-5Adaptacje organizmów do abiotycznych warunków środowiska.2
T-W-6Wpływ temperatury (strefy termiczne, stenotermy, eurytermy, temperatury letalne, optymalne)2
T-W-7Wpływ zasolenia (osmoregulacja, tolerancja).2
T-W-8Wpływ światła (strefy świetlne, przejrzystość, barwa, rozmieszczenie organizmów, migracje pionowe)2
T-W-9Gazy w wodzie morskiej.2
T-W-10Wpływ ciśnienia (pęcherze pławne, płuca)2
T-W-11Dynamika środowiska morskiego.2
T-W-12Znaczenie falowania2
T-W-13Znaczenie cyklicznych poziomych wahań wód (pływy syzygijne i kwadraturowe).2
T-W-14Znaczenie prądów morskich.2
T-W-15Rodzaj podłoża: lite i uziarnione (muł, piasek, żwir)2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2uczestnictwo w konsultacjach8
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu15
A-L-4przygotowanie samodzielnego opracowania/sprawozdania na zadany temat17
A-L-5przygotowanie się do kolokwiów.15
A-L-6Zaliczenie końcowe przemiotu4
89
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3udział w konsultacjach3
A-W-4przygotowanie się do egzaminu10
A-W-5zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-3prezentacja okazów i preparatów odpowiadających treści programowej
M-4filmy: Video, DVD

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie w formie pisemnej przygotowania studentów do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-11_W01
Student zna czynniki abiotyczne i biotyczne decydujące o przestrzennym i pionowym rozmieszczeniu hydrobiontów w ekosystemach morskich i estuariowych
RYB_1A_W05, RYB_1A_W09, RYB_1A_W12C-1, C-3T-W-2, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-15, T-W-13, T-W-14, T-W-1, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-1, M-4S-2, S-1
RYB_1A_D1-11_W02
Student zna terminologię związaną ze środowiskiem dna morskiego i toni wody ( np: pelagial, bental, bentos, batial...), formacje ekologiczne charakterystyczne dla danego środowiska i przejawy ich adaptacji do życia w nich.
RYB_1A_W09, RYB_1A_W12C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-5, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-4M-1, M-2S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-11_U01
Student potrafi opisać wybraną biocenozę oraz formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, analiza skalowania wielowymiarowego)
RYB_1A_U01, RYB_1A_U06C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-12, T-W-4, T-W-15, T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-W-1M-2S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-11_K01
Student ma świadomość zagrożeń ekosystemów morskich i estuariowych wynikających z działalności człowieka
RYB_1A_K01C-3T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-4, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-11_W01
Student zna czynniki abiotyczne i biotyczne decydujące o przestrzennym i pionowym rozmieszczeniu hydrobiontów w ekosystemach morskich i estuariowych
2,0Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu
4,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej
4,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej
5,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej
RYB_1A_D1-11_W02
Student zna terminologię związaną ze środowiskiem dna morskiego i toni wody ( np: pelagial, bental, bentos, batial...), formacje ekologiczne charakterystyczne dla danego środowiska i przejawy ich adaptacji do życia w nich.
2,0Student nie zna i nie rozumie żadnych podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego
3,0Student zna tylko nieliczne podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
3,5Student zna większość podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego
4,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego ale wyjaśnia tylko niektóre z nich
4,5Student zna i wyjaśnia wszystkie podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
5,0Student zna, rozumie i potrafi zastosować poznane podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-11_U01
Student potrafi opisać wybraną biocenozę oraz formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, analiza skalowania wielowymiarowego)
2,0Student nie zna i nie rozumie celowości wykonywania żadnych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych
3,0Student zna niektóre analizy matematyczno-statystyczne wykorzystywane do opisu zjawisk przyrodniczych
3,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne tylko do opisu danych biotycznych
4,0Student zna analizy matematyczo-statystyczne do opisu danych biotycznych i abiotycznych
4,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych i abiotycznych i na ich podstawie potrafi formułować wnioski
5,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych (MDS, CLUSTER, DIVERS, SIMPER) i abiotycznych (PCA) i potrafi samodzielnie formułować na ich podstawie konstruktywne wnioski, zna cele monitoringu środowiska morskiego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-11_K01
Student ma świadomość zagrożeń ekosystemów morskich i estuariowych wynikających z działalności człowieka
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z antropopresji
3,0Student ma świadomość zagrożeń wynikających z antropopresji
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody ożywionej i nieożywionej wynikającym z antropopresji

Literatura podstawowa

  1. Duxbury A., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002
  2. Odum E.P., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977, 1, stron 678
  3. Thurman Harold V., Zarys oceanologii, Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-2705-1
  4. Chojnacki J.C., Podstawy ekologii wód, Wyd. Akad. Roln. w Szczecinie, Szczecin, 1998, stron 177

Literatura dodatkowa

  1. Pliński M., Biologia organizmów morskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2008, ISBN 83-7326-398-5
  2. Radziejewska T., Masłowski J., Woźniczka A., Dworczak H., Oceanografia biologiczna, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2002
  3. Levinton S.J., Marine Biology. Function, biodiversity, Ecology., Oxford University Press, New York, 1995
  4. Łomniewski K., Oceanografia fizyczna, PWN, Warszawa, 1969

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podział środowiskowy oceanu i organizmów.3
T-L-2Charakterstyka środowiskowa i podziały pelagialu.2
T-L-3Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających pelagial (plankton, nekton, nektoobentos).2
T-L-4Przegląd mieszkańców epipelagialu (fitoplankton, zooplankton, nekton) z uwzględnieniem ich roli w sieci troficznej, procesach biogeochemicznych, znaczenia gospodarczego, wędrówek i sezonowości wystepowoania.3
T-L-5Charakterystyka warunków środowiskowych i przegląd mieszkańców mezo-, baty- i abysopelagialu.2
T-L-6Charakterystyka środowiska i podziały bentalu.2
T-L-7Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających bental (fito- i zoobentos)2
T-L-8Przegląd bentosu środowisk dna szelfu mórz pełnosłonych (supra-, eu- i sublitoralu).2
T-L-9Przykłady różnych sposobów powiązania organizmów z rodzajem podłoża, sposoby odżywiania się itp.2
T-L-10Charakterystyczne biocenozy wybrzeży tropikalnych (rafy koralowe, mangrowce)2
T-L-11Biocenozy głębokowodne (oazy ryftowe).2
T-L-12Wody słonawe (europejskie morza słonawe, estuaria, zalewy)2
T-L-13Morze Bałtyckie. Specyfika warunków środowiskowych, przegląd mieszkaćów, zagrożenia.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Specyfika ekologiczna środowiska morskiego2
T-W-2Przegląd mieszkańców pelagialu i bentalu2
T-W-3Obieg materii i energii w oceanicznej części biosfery.2
T-W-4Procesy produkcji pierwotnej i wtórnej.2
T-W-5Adaptacje organizmów do abiotycznych warunków środowiska.2
T-W-6Wpływ temperatury (strefy termiczne, stenotermy, eurytermy, temperatury letalne, optymalne)2
T-W-7Wpływ zasolenia (osmoregulacja, tolerancja).2
T-W-8Wpływ światła (strefy świetlne, przejrzystość, barwa, rozmieszczenie organizmów, migracje pionowe)2
T-W-9Gazy w wodzie morskiej.2
T-W-10Wpływ ciśnienia (pęcherze pławne, płuca)2
T-W-11Dynamika środowiska morskiego.2
T-W-12Znaczenie falowania2
T-W-13Znaczenie cyklicznych poziomych wahań wód (pływy syzygijne i kwadraturowe).2
T-W-14Znaczenie prądów morskich.2
T-W-15Rodzaj podłoża: lite i uziarnione (muł, piasek, żwir)2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2uczestnictwo w konsultacjach8
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu15
A-L-4przygotowanie samodzielnego opracowania/sprawozdania na zadany temat17
A-L-5przygotowanie się do kolokwiów.15
A-L-6Zaliczenie końcowe przemiotu4
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3udział w konsultacjach3
A-W-4przygotowanie się do egzaminu10
A-W-5zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-11_W01Student zna czynniki abiotyczne i biotyczne decydujące o przestrzennym i pionowym rozmieszczeniu hydrobiontów w ekosystemach morskich i estuariowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw funkcjonowania ekosystemu morskiego.
C-3Przedstawienie zagrożeń w funkcjonowaniu środowiska wodnego w oparciu o monitoring
Treści programoweT-W-2Przegląd mieszkańców pelagialu i bentalu
T-W-12Znaczenie falowania
T-W-5Adaptacje organizmów do abiotycznych warunków środowiska.
T-W-6Wpływ temperatury (strefy termiczne, stenotermy, eurytermy, temperatury letalne, optymalne)
T-W-7Wpływ zasolenia (osmoregulacja, tolerancja).
T-W-9Gazy w wodzie morskiej.
T-W-8Wpływ światła (strefy świetlne, przejrzystość, barwa, rozmieszczenie organizmów, migracje pionowe)
T-W-10Wpływ ciśnienia (pęcherze pławne, płuca)
T-W-15Rodzaj podłoża: lite i uziarnione (muł, piasek, żwir)
T-W-13Znaczenie cyklicznych poziomych wahań wód (pływy syzygijne i kwadraturowe).
T-W-14Znaczenie prądów morskich.
T-W-1Specyfika ekologiczna środowiska morskiego
T-L-3Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających pelagial (plankton, nekton, nektoobentos).
T-L-2Charakterstyka środowiskowa i podziały pelagialu.
T-L-1Podział środowiskowy oceanu i organizmów.
T-L-4Przegląd mieszkańców epipelagialu (fitoplankton, zooplankton, nekton) z uwzględnieniem ich roli w sieci troficznej, procesach biogeochemicznych, znaczenia gospodarczego, wędrówek i sezonowości wystepowoania.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-4filmy: Video, DVD
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie w formie pisemnej przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu
4,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej
4,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej
5,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-11_W02Student zna terminologię związaną ze środowiskiem dna morskiego i toni wody ( np: pelagial, bental, bentos, batial...), formacje ekologiczne charakterystyczne dla danego środowiska i przejawy ich adaptacji do życia w nich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw funkcjonowania ekosystemu morskiego.
C-2Umiejętność oznaczania wybranych hydrobiontów środowisk morskich i estuariowych.
C-3Przedstawienie zagrożeń w funkcjonowaniu środowiska wodnego w oparciu o monitoring
Treści programoweT-W-2Przegląd mieszkańców pelagialu i bentalu
T-W-5Adaptacje organizmów do abiotycznych warunków środowiska.
T-L-3Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających pelagial (plankton, nekton, nektoobentos).
T-L-5Charakterystyka warunków środowiskowych i przegląd mieszkańców mezo-, baty- i abysopelagialu.
T-L-6Charakterystyka środowiska i podziały bentalu.
T-L-7Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających bental (fito- i zoobentos)
T-L-8Przegląd bentosu środowisk dna szelfu mórz pełnosłonych (supra-, eu- i sublitoralu).
T-L-9Przykłady różnych sposobów powiązania organizmów z rodzajem podłoża, sposoby odżywiania się itp.
T-L-10Charakterystyczne biocenozy wybrzeży tropikalnych (rafy koralowe, mangrowce)
T-L-11Biocenozy głębokowodne (oazy ryftowe).
T-L-12Wody słonawe (europejskie morza słonawe, estuaria, zalewy)
T-L-13Morze Bałtyckie. Specyfika warunków środowiskowych, przegląd mieszkaćów, zagrożenia.
T-L-4Przegląd mieszkańców epipelagialu (fitoplankton, zooplankton, nekton) z uwzględnieniem ich roli w sieci troficznej, procesach biogeochemicznych, znaczenia gospodarczego, wędrówek i sezonowości wystepowoania.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie żadnych podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego
3,0Student zna tylko nieliczne podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
3,5Student zna większość podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego
4,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego ale wyjaśnia tylko niektóre z nich
4,5Student zna i wyjaśnia wszystkie podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
5,0Student zna, rozumie i potrafi zastosować poznane podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-11_U01Student potrafi opisać wybraną biocenozę oraz formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, analiza skalowania wielowymiarowego)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa.
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw funkcjonowania ekosystemu morskiego.
C-2Umiejętność oznaczania wybranych hydrobiontów środowisk morskich i estuariowych.
C-3Przedstawienie zagrożeń w funkcjonowaniu środowiska wodnego w oparciu o monitoring
Treści programoweT-W-3Obieg materii i energii w oceanicznej części biosfery.
T-W-12Znaczenie falowania
T-W-4Procesy produkcji pierwotnej i wtórnej.
T-W-15Rodzaj podłoża: lite i uziarnione (muł, piasek, żwir)
T-W-13Znaczenie cyklicznych poziomych wahań wód (pływy syzygijne i kwadraturowe).
T-W-11Dynamika środowiska morskiego.
T-W-14Znaczenie prądów morskich.
T-W-1Specyfika ekologiczna środowiska morskiego
Metody nauczaniaM-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie w formie pisemnej przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie celowości wykonywania żadnych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych
3,0Student zna niektóre analizy matematyczno-statystyczne wykorzystywane do opisu zjawisk przyrodniczych
3,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne tylko do opisu danych biotycznych
4,0Student zna analizy matematyczo-statystyczne do opisu danych biotycznych i abiotycznych
4,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych i abiotycznych i na ich podstawie potrafi formułować wnioski
5,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych (MDS, CLUSTER, DIVERS, SIMPER) i abiotycznych (PCA) i potrafi samodzielnie formułować na ich podstawie konstruktywne wnioski, zna cele monitoringu środowiska morskiego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-11_K01Student ma świadomość zagrożeń ekosystemów morskich i estuariowych wynikających z działalności człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-3Przedstawienie zagrożeń w funkcjonowaniu środowiska wodnego w oparciu o monitoring
Treści programoweT-L-10Charakterystyczne biocenozy wybrzeży tropikalnych (rafy koralowe, mangrowce)
T-L-11Biocenozy głębokowodne (oazy ryftowe).
T-L-12Wody słonawe (europejskie morza słonawe, estuaria, zalewy)
T-L-13Morze Bałtyckie. Specyfika warunków środowiskowych, przegląd mieszkaćów, zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-4filmy: Video, DVD
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z antropopresji
3,0Student ma świadomość zagrożeń wynikających z antropopresji
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody ożywionej i nieożywionej wynikającym z antropopresji