Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Ekonomia z elementami prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia z elementami prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości wyniesione ze szkoły średniej w zakresie matematyki i wiedzy o społeczeństwie. Ponadto znajomość lokalnego i krajowego rynku.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych; opis i interpretację zjawisk ekonomicznych; rozumienie znaczenia procesów gospodarczych; wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych oraz umiejętnosć zarządzania małym przedsiębiorstwem. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawnymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia z ekonomii i zarządzania1
T-W-2Podstawowe modele w ekonomi: w jaki sposób funkcjonują w gospodarce powiązania między producentami i konsumentami, w jaki sposób konsumenci podejmują decyzje o wielkości konsumpcji i ile można w gospodarce produkować (model okrężny, możliwości produkcyjne, ograniczenie budżetowe i krzywe obojętnosci)4
T-W-3Krzywa popytu i podaży (W jaki sposób producenci i konsumenci realizują swoje interesy na rynku? Co oznacza punkt równowagi w gospodarce dla konsumentów i producentów? Czym charakteryzuje się stan nierównowagi?)2
T-W-4Specjalizacja i jej znaczenie dla teorii handlu zagranicznego (przewaga absolutna i komparatywna): W jaki sposób jesteśmy w stanie więcej produkować przy tych samych nakładach? Co powinny produkować poszczególne państwa? Czym różni się przewaga absolutna od przewagi komparatywnej? Jakie ma ona znaczenie2
T-W-5Ustalanie się ceny na rynku światowym. Która cena jest opłacalna dla obu stron? Dlaczego konsumpcja jest większa od możliwości produkcyjnych w sytuacji specjalizacji połączonej z wymianą handlową3
T-W-6Przesunięcia krzywych popytu i podaży i ustalanie się nowej ceny równowagi. Popyt indywidualny i popyt zbiorowy Punkt rónowagi i jego cechy. Nadwyżka i niedobór w punktach nierównowagi. Przykłady Różne rodzaje dóbr (komplementarne, substytucyjne, niższego rzędu)4
T-W-7Decyzje przedsiębiorstw funkcjonujących w różnych warunkach (wolna konkurencja, monopol, oligopol) , wpływ państwa na zmiany. Podstawowe wielkości agregatowe, na których opiera się makroekonomia i polityka gospodarcza, jak PKB i jego części składowe jak konsumpcja, inwestycje, wydatki państwa jak też eksport netto, jak też podstawowe mierniki kondycji gospodarczej kraju, jak inflacja, bezrobocie, wzrost gospodarczy. Co wpływa na ich zmiany i w jaki sposób się one uwidoczniają (cykl koniunkturalny) i jak państwo może je regulować (polityka fiskalna i monetarna). Omówione zostaną podstawowe typy polityki makroekonomicznej: protekcjonistyczna i liberalna6
T-W-8Metody zarządzania przedsiębiorstwem. Wpływ zarządzajacego na pracowników.3
T-W-9Definicje aktów prawnych wydawanych na różnym szczeblu. Zastosowanie ich w praktyce, w szczególnosci aktów zwiazanych z rybactwem2
T-W-10Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej1
T-W-11Gałęzie prawa i ich charakterystyka2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnistwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowywanie konspektów10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny
M-2Wyklad problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i objaśniać pojęcia związane z ekonomią, zarządzaniem i elementami prawnymi, przeprowadzić analizę ekonomiczna rynku i mieć podstawową wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
RYB_1A_W20C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B10_U01
Student posiada umiejętnosć, rozwiązywania problemów zwiazanych z zarządzaniem gospodarstwem rybackim, organizacją pracy, potrafi kontrolować procesy ekonomiczne w gospodarstwie, przeprowadzić analizę i ocenę ekonomiczną przedsiębiorstwa.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U17C-1T-W-5, T-W-6, T-W-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B10_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na nowe wyzwania, postepowanie zgodnie z normami i prawem, postępowanie zgodnie z zasadami BHP oraz etyki. chętny do pomocy.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K04, RYB_1A_K05C-1T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i objaśniać pojęcia związane z ekonomią, zarządzaniem i elementami prawnymi, przeprowadzić analizę ekonomiczna rynku i mieć podstawową wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
2,0Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
3,0Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
4,0Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku
4,5Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
5,0Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B10_U01
Student posiada umiejętnosć, rozwiązywania problemów zwiazanych z zarządzaniem gospodarstwem rybackim, organizacją pracy, potrafi kontrolować procesy ekonomiczne w gospodarstwie, przeprowadzić analizę i ocenę ekonomiczną przedsiębiorstwa.
2,0Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
3,0Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
4,0Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku
4,5Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
5,0Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B10_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na nowe wyzwania, postepowanie zgodnie z normami i prawem, postępowanie zgodnie z zasadami BHP oraz etyki. chętny do pomocy.
2,0Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
3,0Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
4,0Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku
4,5Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
5,0Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych

Literatura podstawowa

  1. Mankiw, N. Gregory; Taylor, John B., Makroekonomia. Economics, PWE, Warszawa, 2006
  2. Hall, Robert E.; Taylor, John B, Makroekonomia. Macroeconomics, PWE, Warszawa, 2009
  3. Varian, Hal R., Mikroekonomia. Kurs średni - ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa, 2002
  4. Błaszczyk W., Metody organizacji i zarządzania Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN, Warszawa, 2008
  5. W. Kowalczewski, J. Nazarka, Instrumenty zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2006
  6. M. Fowler, Architektura systemów zarządzania przedsiębiorstwem. Wzorce projektowe, Helion, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Horodecka, Anna, Ewolucja celów polityki gospodarczej, PWN, Warszawa, 2008
  2. Sławińska M., Zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym, PWE, Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia z ekonomii i zarządzania1
T-W-2Podstawowe modele w ekonomi: w jaki sposób funkcjonują w gospodarce powiązania między producentami i konsumentami, w jaki sposób konsumenci podejmują decyzje o wielkości konsumpcji i ile można w gospodarce produkować (model okrężny, możliwości produkcyjne, ograniczenie budżetowe i krzywe obojętnosci)4
T-W-3Krzywa popytu i podaży (W jaki sposób producenci i konsumenci realizują swoje interesy na rynku? Co oznacza punkt równowagi w gospodarce dla konsumentów i producentów? Czym charakteryzuje się stan nierównowagi?)2
T-W-4Specjalizacja i jej znaczenie dla teorii handlu zagranicznego (przewaga absolutna i komparatywna): W jaki sposób jesteśmy w stanie więcej produkować przy tych samych nakładach? Co powinny produkować poszczególne państwa? Czym różni się przewaga absolutna od przewagi komparatywnej? Jakie ma ona znaczenie2
T-W-5Ustalanie się ceny na rynku światowym. Która cena jest opłacalna dla obu stron? Dlaczego konsumpcja jest większa od możliwości produkcyjnych w sytuacji specjalizacji połączonej z wymianą handlową3
T-W-6Przesunięcia krzywych popytu i podaży i ustalanie się nowej ceny równowagi. Popyt indywidualny i popyt zbiorowy Punkt rónowagi i jego cechy. Nadwyżka i niedobór w punktach nierównowagi. Przykłady Różne rodzaje dóbr (komplementarne, substytucyjne, niższego rzędu)4
T-W-7Decyzje przedsiębiorstw funkcjonujących w różnych warunkach (wolna konkurencja, monopol, oligopol) , wpływ państwa na zmiany. Podstawowe wielkości agregatowe, na których opiera się makroekonomia i polityka gospodarcza, jak PKB i jego części składowe jak konsumpcja, inwestycje, wydatki państwa jak też eksport netto, jak też podstawowe mierniki kondycji gospodarczej kraju, jak inflacja, bezrobocie, wzrost gospodarczy. Co wpływa na ich zmiany i w jaki sposób się one uwidoczniają (cykl koniunkturalny) i jak państwo może je regulować (polityka fiskalna i monetarna). Omówione zostaną podstawowe typy polityki makroekonomicznej: protekcjonistyczna i liberalna6
T-W-8Metody zarządzania przedsiębiorstwem. Wpływ zarządzajacego na pracowników.3
T-W-9Definicje aktów prawnych wydawanych na różnym szczeblu. Zastosowanie ich w praktyce, w szczególnosci aktów zwiazanych z rybactwem2
T-W-10Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej1
T-W-11Gałęzie prawa i ich charakterystyka2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnistwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowywanie konspektów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B10_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i objaśniać pojęcia związane z ekonomią, zarządzaniem i elementami prawnymi, przeprowadzić analizę ekonomiczna rynku i mieć podstawową wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W20Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości. Zna i potrafi wykorzystać w praktyce obowiązujące normy prawne.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych; opis i interpretację zjawisk ekonomicznych; rozumienie znaczenia procesów gospodarczych; wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych oraz umiejętnosć zarządzania małym przedsiębiorstwem. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawnymi
Treści programoweT-W-3Krzywa popytu i podaży (W jaki sposób producenci i konsumenci realizują swoje interesy na rynku? Co oznacza punkt równowagi w gospodarce dla konsumentów i producentów? Czym charakteryzuje się stan nierównowagi?)
T-W-1Podstawowe zagadnienia z ekonomii i zarządzania
T-W-2Podstawowe modele w ekonomi: w jaki sposób funkcjonują w gospodarce powiązania między producentami i konsumentami, w jaki sposób konsumenci podejmują decyzje o wielkości konsumpcji i ile można w gospodarce produkować (model okrężny, możliwości produkcyjne, ograniczenie budżetowe i krzywe obojętnosci)
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
M-2Wyklad problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
3,0Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
4,0Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku
4,5Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
5,0Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B10_U01Student posiada umiejętnosć, rozwiązywania problemów zwiazanych z zarządzaniem gospodarstwem rybackim, organizacją pracy, potrafi kontrolować procesy ekonomiczne w gospodarstwie, przeprowadzić analizę i ocenę ekonomiczną przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych; opis i interpretację zjawisk ekonomicznych; rozumienie znaczenia procesów gospodarczych; wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych oraz umiejętnosć zarządzania małym przedsiębiorstwem. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawnymi
Treści programoweT-W-5Ustalanie się ceny na rynku światowym. Która cena jest opłacalna dla obu stron? Dlaczego konsumpcja jest większa od możliwości produkcyjnych w sytuacji specjalizacji połączonej z wymianą handlową
T-W-6Przesunięcia krzywych popytu i podaży i ustalanie się nowej ceny równowagi. Popyt indywidualny i popyt zbiorowy Punkt rónowagi i jego cechy. Nadwyżka i niedobór w punktach nierównowagi. Przykłady Różne rodzaje dóbr (komplementarne, substytucyjne, niższego rzędu)
T-W-4Specjalizacja i jej znaczenie dla teorii handlu zagranicznego (przewaga absolutna i komparatywna): W jaki sposób jesteśmy w stanie więcej produkować przy tych samych nakładach? Co powinny produkować poszczególne państwa? Czym różni się przewaga absolutna od przewagi komparatywnej? Jakie ma ona znaczenie
Metody nauczaniaM-2Wyklad problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
3,0Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
4,0Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku
4,5Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
5,0Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B10_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na nowe wyzwania, postepowanie zgodnie z normami i prawem, postępowanie zgodnie z zasadami BHP oraz etyki. chętny do pomocy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych; opis i interpretację zjawisk ekonomicznych; rozumienie znaczenia procesów gospodarczych; wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych oraz umiejętnosć zarządzania małym przedsiębiorstwem. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawnymi
Treści programoweT-W-7Decyzje przedsiębiorstw funkcjonujących w różnych warunkach (wolna konkurencja, monopol, oligopol) , wpływ państwa na zmiany. Podstawowe wielkości agregatowe, na których opiera się makroekonomia i polityka gospodarcza, jak PKB i jego części składowe jak konsumpcja, inwestycje, wydatki państwa jak też eksport netto, jak też podstawowe mierniki kondycji gospodarczej kraju, jak inflacja, bezrobocie, wzrost gospodarczy. Co wpływa na ich zmiany i w jaki sposób się one uwidoczniają (cykl koniunkturalny) i jak państwo może je regulować (polityka fiskalna i monetarna). Omówione zostaną podstawowe typy polityki makroekonomicznej: protekcjonistyczna i liberalna
T-W-8Metody zarządzania przedsiębiorstwem. Wpływ zarządzajacego na pracowników.
T-W-9Definicje aktów prawnych wydawanych na różnym szczeblu. Zastosowanie ich w praktyce, w szczególnosci aktów zwiazanych z rybactwem
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić większości podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
3,0Student potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z ekonomią.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować i objaśnić większość podstawowych pojęć związanych z ekonomią.
4,0Student posiada podstawową wiedzę jak przeprowadzić analizę ekonomiczną rynku
4,5Student potrafi poprawnie przedstawić swoją wiedzę na temat zarządzania przedsiębiorstwem
5,0Student potrafi poprawnie z zrozumieniem opisać kilka procesów gospodarczych