Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo

Sylabus przedmiotu Biologiczne zasoby wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Biologiczne zasoby wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z przedmiotu "Biologiczne podstawy rybactwa"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód.
C-2Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów wód.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów wód.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku1
T-A-2Ocena biomasy biologicznych zasobów wód2
T-A-3Podstawy monitoringu biologicznych zasobów wód6
T-A-4Monitoring ssaków morskich1
10
wykłady
T-W-1Nierybne zasoby wód - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie.4
T-W-2Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobow.4
T-W-3Charakterystyka zasobów wód słodkich.2
T-W-4Charakterystyka zasobów wód przejściowych.2
T-W-5Charakterystyka zasobów mórz i oceanów.2
T-W-6Metodyka badań biologicznych zasobów wód.2
T-W-7Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód.2
T-W-8Ssaki morskie a rybołówstwo2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury20
A-A-3przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń15
45
wykłady
A-W-1praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu35
A-W-2przygotowanie do egzaminu20
A-W-3uczestnictwo w zajęciach20
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz
M-7ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
S-2Ocena podsumowująca: przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-1_W01
Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym.
RYB_10-_W01, RYB_10-_W02, RYB_10-_W03, RYB_10-_W06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-6S-1
RYB_10-_C-1_W03
Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian.
RYB_10-_W01, RYB_10-_W02, RYB_10-_W06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8M-1, M-6, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-1_U01
Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji.
RYB_10-_U01, RYB_10-_U07, RYB_10-_U09C-1, C-3, C-4T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-1, T-A-2M-3, M-4, M-5, M-7S-2
RYB_10-_C-1_U02
Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
RYB_10-_U03, RYB_10-_U06, RYB_10-_U07C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-3, T-A-4M-3, M-4, M-5, M-7S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-1_K01
Student posiada zdolność do planowania racjonalnego i etycznego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
RYB_10-_K01, RYB_10-_K04C-3T-W-7M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-1_W01
Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym.
2,0
3,0obecność na więcej niż 60% wykładów i uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_10-_C-1_W03
Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian.
2,0
3,0obecność na więcej niż 60% wykładów i uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-1_U01
Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji.
2,0
3,0uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawozdania
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_10-_C-1_U02
Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
2,0
3,0uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawozdania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-1_K01
Student posiada zdolność do planowania racjonalnego i etycznego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Literatura podstawowa

  1. Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990
  2. Gulland J. A., The Fish Resources of the Ocean, FAO, 1971
  3. Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1982
  4. Rutkowicz S., Zasoby morza i człowiek, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1970

Literatura dodatkowa

  1. Caddy J.F., Griffiths R.C., Living marine resources and their sustainable development: some environmental and institutional perspectives, FAO, Rome, 1995
  2. Anonymous, Marine mammals of the world. FAO species identification guide, FAO, Rome, 1993
  3. Wilson D.E., Reeder D.M., Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005
  4. Jura C., Bezkręgowce, PWN, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku1
T-A-2Ocena biomasy biologicznych zasobów wód2
T-A-3Podstawy monitoringu biologicznych zasobów wód6
T-A-4Monitoring ssaków morskich1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nierybne zasoby wód - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie.4
T-W-2Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobow.4
T-W-3Charakterystyka zasobów wód słodkich.2
T-W-4Charakterystyka zasobów wód przejściowych.2
T-W-5Charakterystyka zasobów mórz i oceanów.2
T-W-6Metodyka badań biologicznych zasobów wód.2
T-W-7Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód.2
T-W-8Ssaki morskie a rybołówstwo2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury20
A-A-3przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu35
A-W-2przygotowanie do egzaminu20
A-W-3uczestnictwo w zajęciach20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-1_W01Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, biotechnologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód i gospodarki rybackiej z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_10-_W02Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu z biologicznych zasobów wodnych.
RYB_10-_W03Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym.
RYB_10-_W06Ma pogłębioną wiedzę z zakresu metod szacowania i oceny wielkości biologicznych zasobów wód oraz mechanizmów kształtujących wielkość produkcji rybackiej różnych typów akwenów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód.
Treści programoweT-W-2Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobow.
T-W-3Charakterystyka zasobów wód słodkich.
T-W-4Charakterystyka zasobów wód przejściowych.
T-W-5Charakterystyka zasobów mórz i oceanów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-6pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0obecność na więcej niż 60% wykładów i uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-1_W03Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, biotechnologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód i gospodarki rybackiej z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_10-_W02Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu z biologicznych zasobów wodnych.
RYB_10-_W06Ma pogłębioną wiedzę z zakresu metod szacowania i oceny wielkości biologicznych zasobów wód oraz mechanizmów kształtujących wielkość produkcji rybackiej różnych typów akwenów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód.
C-2Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów wód.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów wód.
Treści programoweT-W-2Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobow.
T-W-3Charakterystyka zasobów wód słodkich.
T-W-4Charakterystyka zasobów wód przejściowych.
T-W-5Charakterystyka zasobów mórz i oceanów.
T-W-6Metodyka badań biologicznych zasobów wód.
T-W-7Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód.
T-W-1Nierybne zasoby wód - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie.
T-W-8Ssaki morskie a rybołówstwo
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-6pokaz
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0obecność na więcej niż 60% wykładów i uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-1_U01Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie a także wyciągać wnioski.
RYB_10-_U07Potrafi opracować plan ochrony i eksploatacji zasobów w oparciu o teorię zrównoważonego rybołówstwa.
RYB_10-_U09Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów wód.
Treści programoweT-W-2Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobow.
T-W-6Metodyka badań biologicznych zasobów wód.
T-W-7Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód.
T-W-1Nierybne zasoby wód - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie.
T-A-1Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku
T-A-2Ocena biomasy biologicznych zasobów wód
Metody nauczaniaM-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-7ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawozdania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-1_U02Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_U03Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_10-_U06Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
RYB_10-_U07Potrafi opracować plan ochrony i eksploatacji zasobów w oparciu o teorię zrównoważonego rybołówstwa.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód.
C-2Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów wód.
Treści programoweT-W-2Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobow.
T-W-3Charakterystyka zasobów wód słodkich.
T-W-4Charakterystyka zasobów wód przejściowych.
T-W-5Charakterystyka zasobów mórz i oceanów.
T-W-1Nierybne zasoby wód - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie.
T-A-3Podstawy monitoringu biologicznych zasobów wód
T-A-4Monitoring ssaków morskich
Metody nauczaniaM-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-7ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawozdania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-1_K01Student posiada zdolność do planowania racjonalnego i etycznego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_10-_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
Treści programoweT-W-7Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.