Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo

Sylabus przedmiotu Rybactwo śródlądowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Rybactwo śródlądowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Raczyński <Mariusz.Raczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,50,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstawowych pojęć z zakresu hydrologii, biologii wód, systematyki ryb, hydrochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analizy tempa wzrostu długości i masy różnych gatunków ryb jeziorowych i rzecznych. Ocena wzrostu i porówananie z innymi zbiornikami śródlądowymi2
T-A-2Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego3
T-A-3Glidie pokarmowe. Składniki diety ryb. Wartość energetyczna pokarmu ryb2
T-A-4Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci3
10
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza morfometrii jeziora. Opracowanie planu batymetrycznego jeziora. Analiza cech morfometrycznych jezior i rzek2
T-A-2Cechy ekologiczne populacji ryb. Śmiertelność naturalna i połowowa. Rozrodczość. Struktura długości, wieku i masy. Kondycja ryb.3
5
wykłady
T-W-1Charakterystyka jezior, rzek i potoków. Morfometria, stan limnologiczny i hydrologia3
T-W-2Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznym. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach2
5
wykłady
T-W-1Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania2
T-W-2Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich2
T-W-3Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych, drpaieżnych i łososiowatych4
T-W-4Ekologiczne podstawy rybactwa2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury10
A-A-3Przygotowywanie prezentacji5
A-A-4Przygotowywanie się do sprawdzianów10
A-A-5opracowywanie konspektów10
45
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury10
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Studiowanie literatury10
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowywanie się do sprawdziany pisemnego (oceny końcowej)15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, prezentacje multimedialne, wykłady problemowe, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy - pisemny i umiejętności - praktyczny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce, ich rybackiego wykorzystania. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczace elementów prawnych w rybactwie. Zna podział i potrafi scharakteryzować narzędzia połowu stosowane na wodach śródladowych.
RYB_10-_W01, RYB_10-_W02, RYB_10-_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umiec prowadzić rozróed i zarybianie rzek i jezior wybranymi gatunkami ryb. Określać ich obsadę. Ponadto powinien znać charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych i stosować zdobytą wiedzę w praktyce rybackiej. Powinien ponadto posiadać umiejętności niezbędne w trakcie prowadzenia połowów rybackich i szycia rybackich narzędzi połowu
RYB_10-_U01, RYB_10-_U02, RYB_10-_U03, RYB_10-_U05, RYB_10-_U06, RYB_10-_U09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-4_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym.
RYB_10-_K01, RYB_10-_K02, RYB_10-_K03, RYB_10-_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce, ich rybackiego wykorzystania. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczace elementów prawnych w rybactwie. Zna podział i potrafi scharakteryzować narzędzia połowu stosowane na wodach śródladowych.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować jezior i rzek w Polsce. pod względem rybackim. Nie zna narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych oraz właściwosci ekologicnzych i populacyjnych poławianych ryb
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce, pod względem rybackim. Zna wybrane narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych oraz ma słabą wiedzę na temat właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb
3,5Student potrafi w stopniu ponad dostatecznym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce pod względem rybackim. Zna wybrane narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych oraz ma wiedzę na temat wybranych właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb
4,0Student potrafi w stopniu dobrym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce pod względem rybackim. Zna i potrafi opisać budowę i zastosowanie wybranych narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych oraz ma wiedzę na temat wybranych właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce pod względem rybackim. Zna i potrafi opisać budowę i zastosowanie wybranych narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych. Ma ponad dobrą wiedzę na temat ekologicznych i prawnych podstwa rybactwa śródlądowego oraz ma wiedzę na temat wybranych właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce pod względem rybackim. Zna i potrafi opisać budowę, kroje i zastosowanie wybranych narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych. Ma bardzo dobrą wiedzę na temat ekologicznych i prawnych podstaw rybactwa śródlądowego oraz ma wiedzę na temat wybranych właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umiec prowadzić rozróed i zarybianie rzek i jezior wybranymi gatunkami ryb. Określać ich obsadę. Ponadto powinien znać charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych i stosować zdobytą wiedzę w praktyce rybackiej. Powinien ponadto posiadać umiejętności niezbędne w trakcie prowadzenia połowów rybackich i szycia rybackich narzędzi połowu
2,0Student nie potrafi scharakterysować konstrukcji i sposobu połowu różnych gatunków ryb, nie potrafi uszyć wybranego narzędzia połowu, nie ma umiejętności pozwalającej na ocenę możlwiwości połowowej rzek i jezior. Nie ma umiejętności wykonania zarbienia i określenia liczy materiału zarybieniowego.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym scharakterysować konstrukcji i sposobu połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć z pomocą nauczyciela najprostrze narzędzia połowu, ma umiejętności pozwalające w stopniu dostatecznym ocenić możlwiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego.
3,5Student potrafi w stopniu ponad dostatecznym scharakterysować konstrukcje i sposob połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć najprostrze narzędzia połowu, ma umiejętności pozwalające w stopniu ponad dostatecznym ocenić możlwiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym scharakterysować konstrukcje i sposob połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć różne narzędzia połowu, ma umiejętności pozwalające w stopniu dobrym ocenić możleiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego oraz dobrać rodzaj i gatunek materiału zarybieniowego do typu rybackiego i limnologicznego jeziora i rzeki.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym scharakterysować konstrukcje i sposob połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć różne narzędzia połowu, ma umiejętności pozwalające w stopniu ponad dobrym ocenić możleiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego oraz dobrać rodzaj i gatunek materiału zarybieniowego do typu rybackiego i limnologicznego jeziora i rzeki.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym scharakterysować konstrukcje i sposob połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć różne narzędzia połowu i posługiwac się nimi na wodzie, ma umiejętności pozwalające w stopniu bardzo dobrym ocenić możleiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego oraz dobrać rodzaj i gatunek materiału zarybieniowego do typu rybackiego i limnologicznego jeziora i rzeki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-4_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym.
2,0student nie potrafi samodzielnie planować i prowadzić gospodarki rybackiej w wodach śródladowych. Nie ma kompetencji niezbędnych do opracowania dokumentacj izwiązanej z rybactwem śródlądowym
3,0student potrafi przy współudziale doświadczonego ichtiologa planować i prowadzić gospodarki rybackiej w wodach śródladowych. Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym
3,5student potrafi samodzielnie planować i prowadzić gospodarke rybacka w wodach śródladowych (nie zawsze optymalnie wykorzystuje możliwości produkcyjne wody). Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym
4,0student potrafi samodzielnie w stopniu dobrym planować i prowadzić gospodarke rybacka w wodach śródladowych, stara się wykorzystać optymalnie możliwości produkcyjne jezior i rzek. Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym
4,5student potrafi samodzielnie w stopniu ponad dobrym planować i prowadzić gospodarke rybacka w wodach śródladowych. Uzyskane kompetencje dają mu możliwość optymalnego wykorzystania możliwości produkcyjnych jezior i rzek. Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym. Potrafi przeprowadzić podstawowe badania biologiczne i populacyjne ryb.
5,0student potrafi samodzielnie w stopniu bardzo dobrym planować i prowadzić gospodarke rybacka w wodach śródladowych. Uzyskane kompetencje dają mu możliwość optymalnego wykorzystania możliwości produkcyjnych jezior i rzek. Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym. Potrafi samodzielnie przeprowadzić podstawowe badania biologiczne i populacyjne ryb oraz właściwie interpretuje uzyskane wyniki i stosuje je w praktyce rybackiej

Literatura podstawowa

  1. Szczerbowski J. A., Rybactwo śródlądowe, IRS, Olsztyn, 2001
  2. Filipiak J., Sadowski J., Trzebiatowski R., Gospodarka rybacka na wodach otwartych, AR, Szczecin, 1999
  3. Filipiak J., Raczynski M, Jeziora Zachodniopomorskie, AR, Szczecin, 2000
  4. Welcomme R., Inland Fisheries: Ecology and Management, Wiley-Blackwell, 2001
  5. Ian Wellby, Ash Girdler, Robin Welcomme, Fisheries Management: A Manual for Still-Water Coarse Fisheries, Wiley - Blackwell, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Rudnicki A, Poradnik rybaka jeziorowego, PWRiL, Warszawa, 1957
  2. Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1997
  3. Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 1986
  4. Świniarski, Cetenic, Technologia połowów organizmów morskich, Morskie, Gdańsk, 1993
  5. Craig J., Freshwater Fisheries Ecology, Wiley-Blackwell, 2015
  6. Craig J., Percid Fishes: Systematics, Ecology and Exploitation, Wiley - Blackwell, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analizy tempa wzrostu długości i masy różnych gatunków ryb jeziorowych i rzecznych. Ocena wzrostu i porówananie z innymi zbiornikami śródlądowymi2
T-A-2Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego3
T-A-3Glidie pokarmowe. Składniki diety ryb. Wartość energetyczna pokarmu ryb2
T-A-4Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci3
10

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza morfometrii jeziora. Opracowanie planu batymetrycznego jeziora. Analiza cech morfometrycznych jezior i rzek2
T-A-2Cechy ekologiczne populacji ryb. Śmiertelność naturalna i połowowa. Rozrodczość. Struktura długości, wieku i masy. Kondycja ryb.3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka jezior, rzek i potoków. Morfometria, stan limnologiczny i hydrologia3
T-W-2Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznym. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania2
T-W-2Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich2
T-W-3Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych, drpaieżnych i łososiowatych4
T-W-4Ekologiczne podstawy rybactwa2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury10
A-A-3Przygotowywanie prezentacji5
A-A-4Przygotowywanie się do sprawdzianów10
A-A-5opracowywanie konspektów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Studiowanie literatury10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowywanie się do sprawdziany pisemnego (oceny końcowej)15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-4_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce, ich rybackiego wykorzystania. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczace elementów prawnych w rybactwie. Zna podział i potrafi scharakteryzować narzędzia połowu stosowane na wodach śródladowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, biotechnologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód i gospodarki rybackiej z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_10-_W02Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu z biologicznych zasobów wodnych.
RYB_10-_W07Ma pogłębioną wiedzę na temat technik rybołówstwa.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka jezior, rzek i potoków. Morfometria, stan limnologiczny i hydrologia
T-W-2Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznym. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach
T-W-1Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania
T-W-2Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich
T-W-3Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych, drpaieżnych i łososiowatych
T-A-1Analiza morfometrii jeziora. Opracowanie planu batymetrycznego jeziora. Analiza cech morfometrycznych jezior i rzek
T-A-2Cechy ekologiczne populacji ryb. Śmiertelność naturalna i połowowa. Rozrodczość. Struktura długości, wieku i masy. Kondycja ryb.
T-A-1Analizy tempa wzrostu długości i masy różnych gatunków ryb jeziorowych i rzecznych. Ocena wzrostu i porówananie z innymi zbiornikami śródlądowymi
T-A-2Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego
T-A-3Glidie pokarmowe. Składniki diety ryb. Wartość energetyczna pokarmu ryb
T-A-4Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, prezentacje multimedialne, wykłady problemowe, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować jezior i rzek w Polsce. pod względem rybackim. Nie zna narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych oraz właściwosci ekologicnzych i populacyjnych poławianych ryb
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce, pod względem rybackim. Zna wybrane narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych oraz ma słabą wiedzę na temat właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb
3,5Student potrafi w stopniu ponad dostatecznym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce pod względem rybackim. Zna wybrane narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych oraz ma wiedzę na temat wybranych właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb
4,0Student potrafi w stopniu dobrym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce pod względem rybackim. Zna i potrafi opisać budowę i zastosowanie wybranych narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych oraz ma wiedzę na temat wybranych właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce pod względem rybackim. Zna i potrafi opisać budowę i zastosowanie wybranych narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych. Ma ponad dobrą wiedzę na temat ekologicznych i prawnych podstwa rybactwa śródlądowego oraz ma wiedzę na temat wybranych właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce pod względem rybackim. Zna i potrafi opisać budowę, kroje i zastosowanie wybranych narzędzi polowu stosowanych na wodach śródlądowych. Ma bardzo dobrą wiedzę na temat ekologicznych i prawnych podstaw rybactwa śródlądowego oraz ma wiedzę na temat wybranych właściwosci ekologicznych i populacyjnych poławianych ryb
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-4_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umiec prowadzić rozróed i zarybianie rzek i jezior wybranymi gatunkami ryb. Określać ich obsadę. Ponadto powinien znać charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych i stosować zdobytą wiedzę w praktyce rybackiej. Powinien ponadto posiadać umiejętności niezbędne w trakcie prowadzenia połowów rybackich i szycia rybackich narzędzi połowu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie a także wyciągać wnioski.
RYB_10-_U02Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
RYB_10-_U03Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_10-_U05Potrafi pełnić funkcję ichtiologa jeziorowego, kierownika obiektu akwakultury i kierownika przedsiębiorstwa połowowego.
RYB_10-_U06Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
RYB_10-_U09Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka jezior, rzek i potoków. Morfometria, stan limnologiczny i hydrologia
T-W-2Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznym. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach
T-W-1Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania
T-W-2Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich
T-W-3Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych, drpaieżnych i łososiowatych
T-W-4Ekologiczne podstawy rybactwa
T-A-1Analiza morfometrii jeziora. Opracowanie planu batymetrycznego jeziora. Analiza cech morfometrycznych jezior i rzek
T-A-2Cechy ekologiczne populacji ryb. Śmiertelność naturalna i połowowa. Rozrodczość. Struktura długości, wieku i masy. Kondycja ryb.
T-A-1Analizy tempa wzrostu długości i masy różnych gatunków ryb jeziorowych i rzecznych. Ocena wzrostu i porówananie z innymi zbiornikami śródlądowymi
T-A-2Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego
T-A-3Glidie pokarmowe. Składniki diety ryb. Wartość energetyczna pokarmu ryb
T-A-4Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, prezentacje multimedialne, wykłady problemowe, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy - pisemny i umiejętności - praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakterysować konstrukcji i sposobu połowu różnych gatunków ryb, nie potrafi uszyć wybranego narzędzia połowu, nie ma umiejętności pozwalającej na ocenę możlwiwości połowowej rzek i jezior. Nie ma umiejętności wykonania zarbienia i określenia liczy materiału zarybieniowego.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym scharakterysować konstrukcji i sposobu połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć z pomocą nauczyciela najprostrze narzędzia połowu, ma umiejętności pozwalające w stopniu dostatecznym ocenić możlwiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego.
3,5Student potrafi w stopniu ponad dostatecznym scharakterysować konstrukcje i sposob połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć najprostrze narzędzia połowu, ma umiejętności pozwalające w stopniu ponad dostatecznym ocenić możlwiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym scharakterysować konstrukcje i sposob połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć różne narzędzia połowu, ma umiejętności pozwalające w stopniu dobrym ocenić możleiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego oraz dobrać rodzaj i gatunek materiału zarybieniowego do typu rybackiego i limnologicznego jeziora i rzeki.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym scharakterysować konstrukcje i sposob połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć różne narzędzia połowu, ma umiejętności pozwalające w stopniu ponad dobrym ocenić możleiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego oraz dobrać rodzaj i gatunek materiału zarybieniowego do typu rybackiego i limnologicznego jeziora i rzeki.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym scharakterysować konstrukcje i sposob połowu różnych gatunków ryb, potrafi uszyć różne narzędzia połowu i posługiwac się nimi na wodzie, ma umiejętności pozwalające w stopniu bardzo dobrym ocenić możleiwości połowow rzek i jezior. Ma umiejętności wykonania zarybienia i określenia liczby materiału zarybieniowego oraz dobrać rodzaj i gatunek materiału zarybieniowego do typu rybackiego i limnologicznego jeziora i rzeki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-4_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_10-_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności z ochroną środowiska wodnego.
RYB_10-_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_10-_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka jezior, rzek i potoków. Morfometria, stan limnologiczny i hydrologia
T-W-2Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznym. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach
T-W-1Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania
T-W-2Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich
T-W-3Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych, drpaieżnych i łososiowatych
T-W-4Ekologiczne podstawy rybactwa
T-A-1Analiza morfometrii jeziora. Opracowanie planu batymetrycznego jeziora. Analiza cech morfometrycznych jezior i rzek
T-A-2Cechy ekologiczne populacji ryb. Śmiertelność naturalna i połowowa. Rozrodczość. Struktura długości, wieku i masy. Kondycja ryb.
T-A-1Analizy tempa wzrostu długości i masy różnych gatunków ryb jeziorowych i rzecznych. Ocena wzrostu i porówananie z innymi zbiornikami śródlądowymi
T-A-2Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego
T-A-3Glidie pokarmowe. Składniki diety ryb. Wartość energetyczna pokarmu ryb
T-A-4Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, prezentacje multimedialne, wykłady problemowe, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi samodzielnie planować i prowadzić gospodarki rybackiej w wodach śródladowych. Nie ma kompetencji niezbędnych do opracowania dokumentacj izwiązanej z rybactwem śródlądowym
3,0student potrafi przy współudziale doświadczonego ichtiologa planować i prowadzić gospodarki rybackiej w wodach śródladowych. Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym
3,5student potrafi samodzielnie planować i prowadzić gospodarke rybacka w wodach śródladowych (nie zawsze optymalnie wykorzystuje możliwości produkcyjne wody). Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym
4,0student potrafi samodzielnie w stopniu dobrym planować i prowadzić gospodarke rybacka w wodach śródladowych, stara się wykorzystać optymalnie możliwości produkcyjne jezior i rzek. Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym
4,5student potrafi samodzielnie w stopniu ponad dobrym planować i prowadzić gospodarke rybacka w wodach śródladowych. Uzyskane kompetencje dają mu możliwość optymalnego wykorzystania możliwości produkcyjnych jezior i rzek. Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym. Potrafi przeprowadzić podstawowe badania biologiczne i populacyjne ryb.
5,0student potrafi samodzielnie w stopniu bardzo dobrym planować i prowadzić gospodarke rybacka w wodach śródladowych. Uzyskane kompetencje dają mu możliwość optymalnego wykorzystania możliwości produkcyjnych jezior i rzek. Ma kompetencje niezbędne do opracowania dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym. Potrafi samodzielnie przeprowadzić podstawowe badania biologiczne i populacyjne ryb oraz właściwie interpretuje uzyskane wyniki i stosuje je w praktyce rybackiej