Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)

Sylabus przedmiotu Biologiczne zasoby wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne zasoby wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z przedmiotu "Hydrobiologia"
W-2podstawowa wiedza z przedmiotu "Ekologia i ochrona środowiska"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód.
C-2Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów wód.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów wód.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie2
T-A-2Ocena biomasy rybackich zasobów wód1
T-A-3Identyfikacja stad1
T-A-4Skład eksploatowanej części stada pod względem długości i wieku1
T-A-5Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego1
T-A-6Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej1
T-A-7Dobowe wahania wydajności połowów1
T-A-8Kolokkwium1
T-A-9Selektywność narzędzi połowu2
T-A-10Monitoring ssaków morskich2
T-A-11Elementy monitoringu biologicznego w środowisku morskim2
T-A-12Elementy monitoringu biologicznego w środowisku słodkowodnym2
T-A-13Kolokwium1
18
wykłady
T-W-1Zarys historii badań biologicznych zasobów wód.1
T-W-2Biologiczne zasoby wód. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej.1
T-W-3Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.1
T-W-4Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.1
T-W-5Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.1
T-W-6Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.1
T-W-7Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.4
T-W-8Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.1
T-W-9Metodyka badań zasobów rybackich i monitoring biologicznych zasobów wód.2
T-W-10Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód.1
T-W-11Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne.1
T-W-12Charakterystyka najważniejszych łowisk świata.1
T-W-13Ssaki morskie a rybołówstwo.1
T-W-14Biologiczne zasoby Bałtyku.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2przygotowanie do kolokwiów25
A-A-3samodzielne wykonywanie obliczeń z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych oraz przygotowywanie raportów z zadań wykonywanych na ćwiczeniach17
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu37
A-W-3przygotowanie do egzaminu35
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz
M-7ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnego i etycznego gospodarowania ożywionymi zasobami wód, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C7_W01
Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym.
RYB_2A_W01, RYB_2A_W06C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-13, T-W-6M-2, M-6, M-1S-2
RYB_2A_C7_W02
Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące biologiczne zasoby mórz i oceanów.
RYB_2A_W02C-2, C-4T-W-9, T-W-10M-2, M-6, M-1S-2
RYB_2A_C7_W03
Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian.
RYB_2A_W12C-2, C-4, C-1, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-6M-2, M-6, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C7_U01
Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji.
RYB_2A_U12, RYB_2A_U01C-4, C-1, C-3T-A-10, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-2, T-W-14M-4, M-3, M-5, M-7S-3, S-1
RYB_2A_C7_U02
Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
RYB_2A_U11, RYB_2A_U06C-2, C-1T-A-10, T-A-11, T-A-7, T-A-12, T-A-9, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-6M-4, M-3, M-5, M-7S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C7_K01
Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności w zakresie szeroko rozumianej gospodarki rybackiej.
RYB_2A_K02C-3T-W-10M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C7_W01
Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym.
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
RYB_2A_C7_W02
Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące biologiczne zasoby mórz i oceanów.
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
RYB_2A_C7_W03
Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian.
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C7_U01
Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
RYB_2A_C7_U02
Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C7_K01
Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności w zakresie szeroko rozumianej gospodarki rybackiej.
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Literatura podstawowa

  1. Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990
  2. Gulland J. A., The Fish Resources of the Ocean, FAO, 1971
  3. Caddy J.F., Griffiths R.C., Living marine resources and their sustainable development: some environmental and institutional perspectives, FAO, Rome, 1995
  4. Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1982
  5. Anonymous, Marine mammals of the world. FAO species identification guide, FAO, Rome, 1993
  6. Wilson D.E., Reeder D.M., Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005
  7. Jura C., Bezkręgowce, PWN, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Rutkowicz S., Zasoby morza i człowiek, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1970

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie2
T-A-2Ocena biomasy rybackich zasobów wód1
T-A-3Identyfikacja stad1
T-A-4Skład eksploatowanej części stada pod względem długości i wieku1
T-A-5Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego1
T-A-6Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej1
T-A-7Dobowe wahania wydajności połowów1
T-A-8Kolokkwium1
T-A-9Selektywność narzędzi połowu2
T-A-10Monitoring ssaków morskich2
T-A-11Elementy monitoringu biologicznego w środowisku morskim2
T-A-12Elementy monitoringu biologicznego w środowisku słodkowodnym2
T-A-13Kolokwium1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys historii badań biologicznych zasobów wód.1
T-W-2Biologiczne zasoby wód. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej.1
T-W-3Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.1
T-W-4Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.1
T-W-5Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.1
T-W-6Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.1
T-W-7Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.4
T-W-8Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.1
T-W-9Metodyka badań zasobów rybackich i monitoring biologicznych zasobów wód.2
T-W-10Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód.1
T-W-11Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne.1
T-W-12Charakterystyka najważniejszych łowisk świata.1
T-W-13Ssaki morskie a rybołówstwo.1
T-W-14Biologiczne zasoby Bałtyku.1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2przygotowanie do kolokwiów25
A-A-3samodzielne wykonywanie obliczeń z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych oraz przygotowywanie raportów z zadań wykonywanych na ćwiczeniach17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu37
A-W-3przygotowanie do egzaminu35
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C7_W01Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód.
Treści programoweT-W-4Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-5Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-2Biologiczne zasoby wód. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej.
T-W-7Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-8Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-3Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-13Ssaki morskie a rybołówstwo.
T-W-6Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-6pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C7_W02Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące biologiczne zasoby mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W02Ma pogłębioną wiedzę w zakresie zastosowania technik informatycznych i statystycznych w badaniach rybackich i hydrobiologicznych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów wód.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów wód.
Treści programoweT-W-9Metodyka badań zasobów rybackich i monitoring biologicznych zasobów wód.
T-W-10Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-6pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C7_W03Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę z zakresu metod szacowania i oceny wielkości biologicznych zasobów wód oraz mechanizmów kształtujących wielkość produkcji rybackiej różnych typów akwenów.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów wód.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów wód.
C-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
Treści programoweT-W-4Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-5Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-2Biologiczne zasoby wód. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej.
T-W-1Zarys historii badań biologicznych zasobów wód.
T-W-9Metodyka badań zasobów rybackich i monitoring biologicznych zasobów wód.
T-W-7Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-8Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-3Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-11Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne.
T-W-12Charakterystyka najważniejszych łowisk świata.
T-W-10Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód.
T-W-6Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-6pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C7_U01Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U12Potrafi opracować plan ochrony i eksploatacji zasobów w oparciu o teorię zrównoważonego rybołówstwa.
RYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów wód.
C-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
Treści programoweT-A-10Monitoring ssaków morskich
T-A-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie
T-A-4Skład eksploatowanej części stada pod względem długości i wieku
T-A-3Identyfikacja stad
T-A-5Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego
T-A-6Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej
T-A-9Selektywność narzędzi połowu
T-A-2Ocena biomasy rybackich zasobów wód
T-W-14Biologiczne zasoby Bałtyku.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-3metoda sytuacyjna
M-5film
M-7ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C7_U02Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U11Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
RYB_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów wód.
C-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód.
Treści programoweT-A-10Monitoring ssaków morskich
T-A-11Elementy monitoringu biologicznego w środowisku morskim
T-A-7Dobowe wahania wydajności połowów
T-A-12Elementy monitoringu biologicznego w środowisku słodkowodnym
T-A-9Selektywność narzędzi połowu
T-W-4Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-5Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-2Biologiczne zasoby wód. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej.
T-W-7Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-8Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-3Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-6Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-3metoda sytuacyjna
M-5film
M-7ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C7_K01Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności w zakresie szeroko rozumianej gospodarki rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
Treści programoweT-W-10Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnego i etycznego gospodarowania ożywionymi zasobami wód, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.