Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
specjalność: Akwakultura

Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i rekultywacja wód
Specjalność Ochrona środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 18 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość kształtowania się warunków hydrochemicznych w wodach naturalnych
W-2Znajomość metod badań hydrochemicznych
W-3Znajomość zasad monitoringu wód powierzchniowych
W-4Umiejętność posługiwania się PC oraz wykorzystywania baz danych w zakresie stanu i jakości wód powierzchniowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody rekultywacji zbiorników wodnych w praktyce3
T-L-2Ocena odporności wód na degradację3
T-L-3Ocena tempa eutrofizacji3
T-L-4Modelowanie zmian jakości wód w oparciu o wykorzystanie wskaźników hydrochemicznych3
T-L-5Oznaczanie zanieczyszczeń organicznych3
T-L-6Oznaczanie wpływu ścieków na odbiornik, koniecznego stopnia oczyszczenia ścieków3
18
wykłady
T-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji2
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych2
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych2
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii2
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków2
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich2
T-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie2
T-W-8Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód3
T-W-9Prawna ochrona wód1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Studiowanie literatury i innych żródeł12
A-L-3Konsultacje15
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów i do zaliczenia przedmiotu15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury i innych źródeł7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Seminarium
M-5Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie przediotu
S-2Ocena formująca: test
S-3Ocena formująca: zaliczenie sprawdzajace

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-1_W01
Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
RYB_2A_W14, RYB_2A_W02, RYB_2A_W10, RYB_2A_W15C-1T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-1_U01
Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
RYB_2A_U02, RYB_2A_U01, RYB_2A_U03, RYB_2A_U04C-1T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-1_K01
Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
RYB_2A_K03, RYB_2A_K04, RYB_2A_K01, RYB_2A_K02C-1T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-1_W01
Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-1_U01
Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-1_K01
Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz

Literatura podstawowa

  1. Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
  2. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  3. Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody rekultywacji zbiorników wodnych w praktyce3
T-L-2Ocena odporności wód na degradację3
T-L-3Ocena tempa eutrofizacji3
T-L-4Modelowanie zmian jakości wód w oparciu o wykorzystanie wskaźników hydrochemicznych3
T-L-5Oznaczanie zanieczyszczeń organicznych3
T-L-6Oznaczanie wpływu ścieków na odbiornik, koniecznego stopnia oczyszczenia ścieków3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji2
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych2
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych2
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii2
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków2
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich2
T-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie2
T-W-8Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód3
T-W-9Prawna ochrona wód1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Studiowanie literatury i innych żródeł12
A-L-3Konsultacje15
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów i do zaliczenia przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury i innych źródeł7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-1_W01Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W14Posiada wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w rybactwie.
RYB_2A_W02Ma pogłębioną wiedzę w zakresie zastosowania technik informatycznych i statystycznych w badaniach rybackich i hydrobiologicznych.
RYB_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę na temat pozarybackiego wykorzystania ożywionych zasobów wodnych (rekreacyjne wykorzystanie akwenów).
RYB_2A_W15Ma wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
Treści programoweT-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
T-W-8Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-9Prawna ochrona wód
T-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Seminarium
M-5Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie przediotu
S-2Ocena formująca: test
S-3Ocena formująca: zaliczenie sprawdzajace
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-1_U01Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
RYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumieniem publikacji naukowych, dokumentacji technicznych i technologicznych oraz podobnych dokumentów.
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
Treści programoweT-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
T-W-8Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-9Prawna ochrona wód
T-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Seminarium
M-5Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie przediotu
S-2Ocena formująca: test
S-3Ocena formująca: zaliczenie sprawdzajace
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-1_K01Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
RYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
RYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn degradacji wód powierzchniowych oraz zasad i metod ich ochrony
Treści programoweT-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
T-W-8Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-9Prawna ochrona wód
T-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Seminarium
M-5Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie przediotu
S-2Ocena formująca: test
S-3Ocena formująca: zaliczenie sprawdzajace
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz