Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
specjalność: Akwakultura

Sylabus przedmiotu Marikultura (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marikultura (blok)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,25zaliczenie
wykładyW3 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 9 2,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student przystępujący do zajęć z hodowli organizmów wodnych powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem marikultury, z metodami i technikami marikultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych, sadzach i larwikultury
C-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania sadzowych obiektów marikultury6
T-L-2Hydrotechniczne i hydrochemiczne podstawy projektowania morskich farm pracujących w obiegu zamkniętym6
T-L-3Podchów i produkcja materiału zarybieniowego organizmów morskich6
18
wykłady
T-W-1Podstawowe czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) mórz i oceanów.3
T-W-2Wpływ czynników abiotycznych na jakość pozyskanego surowca.3
T-W-3Marikultura - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju1
T-W-4Marikultura śródziemnomorska - chów dorady i labraksa1
T-W-5Marikultura łososi1
T-W-6Marikultura ryb płaskich1
T-W-7Chów ryb morskich w obiegach zamkniętych2
T-W-8Sadzowa produkcja ryb w systemie offshore2
T-W-9Uprawa glonów morskich dla przemysłu kosmetycznego i spożywczego1
T-W-10Wykorzystanie marikultury do produkcji biomasy1
T-W-11Marikultura w obszarze Morza Bałtyckiego1
T-W-12Technologia chowu tuńczyków1
18
ćwiczenia audytoryjne
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1wykonanie zadań, prezentacji i projektów18
A-L-2uczestnictwo w zajęciach18
A-L-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu24
60
wykłady
A-W-1przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
60
ćwiczenia audytoryjne
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
M-6ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów i rozwiązanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony egzamin pisemny w postaci testu
S-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
S-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C3_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w marikulturze, zna biotechnikę chowu wybranych hydrobiontów, w tym biotechnologię rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb
RYB_2A_W09C-1T-W-10, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-11, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-12, T-W-6, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-4, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C3_U01
potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach marikultury, w tym rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli sadzowej
RYB_2A_U01, RYB_2A_U13C-2, C-1T-L-3M-4, M-6, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C3_K01
ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
RYB_2A_K02C-1T-W-10, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-11, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-12, T-W-6, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C3_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w marikulturze, zna biotechnikę chowu wybranych hydrobiontów, w tym biotechnologię rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb
2,0nie ma podstawowej wiedzy w zakresie marikultury
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie marikultury
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie marikultury w wybranych zagadanieniach posiada wiedzę rozszerzoną
4,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury
4,5ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury i potrafi w sposób twórczy podchodzić do zagadnień związanych z marikulturą
5,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury i potrafi powiązać poszczególne fakty w ciąg przyczynowo-skutkowy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C3_U01
potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach marikultury, w tym rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli sadzowej
2,0nie potrafi wykonać podstawowych czynności ichtiologa ani wykonać obliczeń inżynierskich
3,0potrafi wykonać podstawowe czynności ichtiologa i wykonać obliczenia inżynierskie
3,5potrafi wykonać trudniejsze czynności ichtiologa i wykonać bardziej złożone obliczenia inżynierskie
4,0wykonuje czynności ichtiologa i potrafi wykonać skomplikowane obliczenia inżynierskie
4,5poza spełenieniem wymagań oceny 4,0 podchodzi w sposób twórczy do zleconych zadań inżynierskich
5,0poza spełnieniem wymagać oceny 4,5 potrafi rozwiązać trudniejsze zadania inżynierskie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C3_K01
ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie marikultury
3,0Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
3,5Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
5,0Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym

Literatura podstawowa

  1. G.J.Holt, Larval fish nutrition, Wiley Blackwell, 2011
  2. A. Richmond, Handbook of Microalgal culture, Blackwell, 2003
  3. Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski,Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999
  4. J. Sadowski, Wykłady z przedmiotu marikultura
  5. M. Landau, Introduction to Aquaculture, Wiley, 1991

Literatura dodatkowa

  1. różni, strony internetowe poświecone akwakulturze i strony czasopism poświęconych akwakulturze, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania sadzowych obiektów marikultury6
T-L-2Hydrotechniczne i hydrochemiczne podstawy projektowania morskich farm pracujących w obiegu zamkniętym6
T-L-3Podchów i produkcja materiału zarybieniowego organizmów morskich6
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) mórz i oceanów.3
T-W-2Wpływ czynników abiotycznych na jakość pozyskanego surowca.3
T-W-3Marikultura - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju1
T-W-4Marikultura śródziemnomorska - chów dorady i labraksa1
T-W-5Marikultura łososi1
T-W-6Marikultura ryb płaskich1
T-W-7Chów ryb morskich w obiegach zamkniętych2
T-W-8Sadzowa produkcja ryb w systemie offshore2
T-W-9Uprawa glonów morskich dla przemysłu kosmetycznego i spożywczego1
T-W-10Wykorzystanie marikultury do produkcji biomasy1
T-W-11Marikultura w obszarze Morza Bałtyckiego1
T-W-12Technologia chowu tuńczyków1
18

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1wykonanie zadań, prezentacji i projektów18
A-L-2uczestnictwo w zajęciach18
A-L-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu24
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C3_W01ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w marikulturze, zna biotechnikę chowu wybranych hydrobiontów, w tym biotechnologię rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem marikultury, z metodami i technikami marikultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych, sadzach i larwikultury
Treści programoweT-W-10Wykorzystanie marikultury do produkcji biomasy
T-W-2Wpływ czynników abiotycznych na jakość pozyskanego surowca.
T-W-8Sadzowa produkcja ryb w systemie offshore
T-W-7Chów ryb morskich w obiegach zamkniętych
T-W-5Marikultura łososi
T-W-11Marikultura w obszarze Morza Bałtyckiego
T-W-1Podstawowe czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) mórz i oceanów.
T-W-4Marikultura śródziemnomorska - chów dorady i labraksa
T-W-9Uprawa glonów morskich dla przemysłu kosmetycznego i spożywczego
T-W-12Technologia chowu tuńczyków
T-W-6Marikultura ryb płaskich
T-W-3Marikultura - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania sadzowych obiektów marikultury
T-L-2Hydrotechniczne i hydrochemiczne podstawy projektowania morskich farm pracujących w obiegu zamkniętym
T-L-3Podchów i produkcja materiału zarybieniowego organizmów morskich
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-3film
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony egzamin pisemny w postaci testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma podstawowej wiedzy w zakresie marikultury
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie marikultury
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie marikultury w wybranych zagadanieniach posiada wiedzę rozszerzoną
4,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury
4,5ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury i potrafi w sposób twórczy podchodzić do zagadnień związanych z marikulturą
5,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury i potrafi powiązać poszczególne fakty w ciąg przyczynowo-skutkowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C3_U01potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach marikultury, w tym rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli sadzowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U13Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces technologiczny chowu zwierząt wodnych w obrocie pełnym.
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem marikultury, z metodami i technikami marikultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych, sadzach i larwikultury
Treści programoweT-L-3Podchów i produkcja materiału zarybieniowego organizmów morskich
Metody nauczaniaM-4pokaz połączony z przeżyciem
M-6ćwiczenia praktyczne
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów i rozwiązanych zadań
S-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykonać podstawowych czynności ichtiologa ani wykonać obliczeń inżynierskich
3,0potrafi wykonać podstawowe czynności ichtiologa i wykonać obliczenia inżynierskie
3,5potrafi wykonać trudniejsze czynności ichtiologa i wykonać bardziej złożone obliczenia inżynierskie
4,0wykonuje czynności ichtiologa i potrafi wykonać skomplikowane obliczenia inżynierskie
4,5poza spełenieniem wymagań oceny 4,0 podchodzi w sposób twórczy do zleconych zadań inżynierskich
5,0poza spełnieniem wymagać oceny 4,5 potrafi rozwiązać trudniejsze zadania inżynierskie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C3_K01ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem marikultury, z metodami i technikami marikultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych, sadzach i larwikultury
Treści programoweT-W-10Wykorzystanie marikultury do produkcji biomasy
T-W-2Wpływ czynników abiotycznych na jakość pozyskanego surowca.
T-W-8Sadzowa produkcja ryb w systemie offshore
T-W-7Chów ryb morskich w obiegach zamkniętych
T-W-5Marikultura łososi
T-W-11Marikultura w obszarze Morza Bałtyckiego
T-W-1Podstawowe czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) mórz i oceanów.
T-W-4Marikultura śródziemnomorska - chów dorady i labraksa
T-W-9Uprawa glonów morskich dla przemysłu kosmetycznego i spożywczego
T-W-12Technologia chowu tuńczyków
T-W-6Marikultura ryb płaskich
T-W-3Marikultura - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania sadzowych obiektów marikultury
T-L-2Hydrotechniczne i hydrochemiczne podstawy projektowania morskich farm pracujących w obiegu zamkniętym
T-L-3Podchów i produkcja materiału zarybieniowego organizmów morskich
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie marikultury
3,0Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
3,5Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
5,0Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym