Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)

Sylabus przedmiotu Ochrona wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 18 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej
W-2Podstawowa wiedza z chemii analitycznej
W-3Umiejętność oceny warunków hydrochemicznych zbiorników
W-4Podstawowa wiedza z geografii, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z hydrologii
W-5Umiejętność posługiwania się PC
W-6Umiejętność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym
W-7Znajomość zasad BHP obowiązujących w laboratorium chemicznym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-3Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków
C-4Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-6Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie materii organicznej w wodzie i ściekach3
T-L-2Oznaczanie substancji biogennych w wodzie i ściekach3
T-L-3Oznaczanie zawiesin w wodzie i sciekach3
T-L-4Monitoring wód powierzchniowych i podziemnych3
T-L-5Określanie podatności na degradację6
T-L-6Oznaczanie poziomu trofii6
T-L-7Zastosowanie aktów prawnych w zakresie ochrony wód3
27
wykłady
T-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji1
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych1
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych1
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii1
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków2
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich2
T-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie2
T-W-8Oddziaływanie ścieków na odbiornik Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód2
T-W-9Prawna ochrona wód2
T-W-10Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji w ochronie wód1
T-W-11Oddziaływanie ścieków na odbiornik2
T-W-12Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Studiowanie literatury i baz danych dotyczacych ochrony wód33
A-L-3Konsultacje15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenie15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotownie do egzaminu15
A-W-3Konsultacje15
A-W-4Studiowanie literatury i baz danych dotyczacych ochrony wód12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-5Seminarium
M-6Prelekcja
M-7Objaśnienia i wyjaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C6_W01
Poznanie przyczyn degradacji wód. Poznanie zasad oceny poziomu degradacji wód. Poznanie sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych
RYB_1A_W07, RYB_1A_W01, RYB_1A_W02, RYB_1A_W09C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C6_U01
Poznanie przyczyn degradacji wód. Poznanie zasad oceny poziomu degradacji wód. Poznanie sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych
RYB_1A_U03, RYB_1A_U01, RYB_1A_U05, RYB_1A_U17, RYB_1A_U04, RYB_1A_U16, RYB_1A_U06C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C6_K01
Ma umiejętność rozpoznania przyczyn degradacji wód, rozponania zasad oceny poziomu degradacji wód oraz określenia sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych
RYB_1A_K04, RYB_1A_K03, RYB_1A_K06, RYB_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C6_W01
Poznanie przyczyn degradacji wód. Poznanie zasad oceny poziomu degradacji wód. Poznanie sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C6_U01
Poznanie przyczyn degradacji wód. Poznanie zasad oceny poziomu degradacji wód. Poznanie sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C6_K01
Ma umiejętność rozpoznania przyczyn degradacji wód, rozponania zasad oceny poziomu degradacji wód oraz określenia sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz

Literatura podstawowa

  1. Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
  2. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  3. Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie materii organicznej w wodzie i ściekach3
T-L-2Oznaczanie substancji biogennych w wodzie i ściekach3
T-L-3Oznaczanie zawiesin w wodzie i sciekach3
T-L-4Monitoring wód powierzchniowych i podziemnych3
T-L-5Określanie podatności na degradację6
T-L-6Oznaczanie poziomu trofii6
T-L-7Zastosowanie aktów prawnych w zakresie ochrony wód3
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji1
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych1
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych1
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii1
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków2
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich2
T-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie2
T-W-8Oddziaływanie ścieków na odbiornik Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód2
T-W-9Prawna ochrona wód2
T-W-10Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji w ochronie wód1
T-W-11Oddziaływanie ścieków na odbiornik2
T-W-12Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Studiowanie literatury i baz danych dotyczacych ochrony wód33
A-L-3Konsultacje15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenie15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotownie do egzaminu15
A-W-3Konsultacje15
A-W-4Studiowanie literatury i baz danych dotyczacych ochrony wód12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C6_W01Poznanie przyczyn degradacji wód. Poznanie zasad oceny poziomu degradacji wód. Poznanie sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
RYB_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki.
RYB_1A_W02Zna elementarną terminologię w zakresie hydrochemii i biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-3Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków
C-4Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-6Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
Treści programoweT-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii
T-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
T-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków
T-W-8Oddziaływanie ścieków na odbiornik Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-5Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C6_U01Poznanie przyczyn degradacji wód. Poznanie zasad oceny poziomu degradacji wód. Poznanie sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe techniki informatyczne niezbędne w pracy zawodowej.
RYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U05Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych w zakresie środowiska wodnego, dokumentacji technologicznej oraz podobnych dokumentów stosowanych w rybactwie.
RYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
RYB_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
RYB_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-3Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków
C-4Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-6Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
Treści programoweT-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii
T-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
T-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków
T-W-8Oddziaływanie ścieków na odbiornik Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-5Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C6_K01Ma umiejętność rozpoznania przyczyn degradacji wód, rozponania zasad oceny poziomu degradacji wód oraz określenia sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
RYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-3Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków
C-4Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-6Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
Treści programoweT-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii
T-W-7Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
T-W-1Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-6Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-W-5Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków
T-W-8Oddziaływanie ścieków na odbiornik Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-9Prawna ochrona wód
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami
M-5Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz