Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)

Sylabus przedmiotu Choroby ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby ryb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 18 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób ryb o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi grupami potencjalnych pasożytów ryb, sposobami rozprzestrzeniania się i skutkami ich obecności dla zywicieli
C-3Zapoznanie studentów z wpływem pasożytów ryb na jakość surowców i produktów rybnych, a także na stan zdrowia konsumenta
C-4Ukształtowanie znajomości metod przeprowadzania badania parazytologicznego oraz zasad rozpoznawania ważniejszych pasożytów ryb w oparciu o samodzielnie wykonane lub wcześniej przygotowane preparaty

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Choroby zakaźne, środowiskowe, funkcjonalne i o nieznanej etiologii.1
T-L-2Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja, wektory poszczególnych grup pasożytów14
T-L-3Badanie parazytologiczne ryb, techniki wykonywania preparatów mikroskopowych, metody określania przynależności gatunkowej pasożytów3
18
wykłady
T-W-1Podział chorób ryb. Choroby infekcyjne, środowiskowe i funkcjonalne. Wprowadzenie do patologii ogólnej.Pasożytnictwo jako rodzaj współżycia między organizmami. Algozy, mykozy, protozoonozy, myxozoonozy.8
T-W-2Omówienie potencjalnych patogenów ryb, należących do Coelenterata, Monogenea, Cestoda, Digenea, Aspidogastrea, Didymozoidea, Nematoda, Acanthocephala, Molusca, Hirudinea i Crustacea8
T-W-3Immunologia i immunoprofilaktyka. Profilaktyka i terapia chorób ryb. Wpływ pasożytów na zdrowie człowieka i jakość surowców rybnych. Obowiązujące normy UE.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć40
A-L-3przygotowanie do teoretycznego i praktycznego zaliczenia przedmiotu23
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu17
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz krótkich filmów
M-4ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata sposobu i efektu wykonania ćwiczeń
S-2Ocena formująca: cząstkowa ocena stopnia opanowania materiału na podstawie krótkich sprawdzianów przed rozpoczęciem ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena końcowa z ćwiczeń na podstawie teoretycznego sprawdzianu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C4_W01
Student zna definicje i kryteria podziału patogenów, źródła zarażeń, drogi wnikania, sposoby transmisji. Zna czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się patogenów. Rozpoznaje i charakteryzuje ważniejsze patogeny ryb wolno żyjących i w marikulturach. Zna podstawowe techniki diagnostyczne oraz ogólne metody zwalczania chorób ryb w warunkach hodowlanych. Zna choroby pasożytnicze ryb stanowiące zagrożenie dla człowieka (zoonozy).
RYB_1A_W06C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C4_U01
Student potrafi przeprowadzić ocenę stanu zdrowotności ryb, posłużyć się zdobytą wiedzą i fachowymi źródlami by rozpoznać najczęściej występujące patogeny oraz scharakteryzować ich wpływ na organizm ryb
RYB_1A_U02C-4T-L-3M-1, M-3S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C4_K01
Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych. Docenia wpływ stanu zdrowotności ryb na ekosystem, a także na efekty ekonomiczne w hodowli ryb. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
RYB_1A_K03C-2, C-1, C-3, C-4T-L-3M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C4_W01
Student zna definicje i kryteria podziału patogenów, źródła zarażeń, drogi wnikania, sposoby transmisji. Zna czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się patogenów. Rozpoznaje i charakteryzuje ważniejsze patogeny ryb wolno żyjących i w marikulturach. Zna podstawowe techniki diagnostyczne oraz ogólne metody zwalczania chorób ryb w warunkach hodowlanych. Zna choroby pasożytnicze ryb stanowiące zagrożenie dla człowieka (zoonozy).
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie,
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C4_U01
Student potrafi przeprowadzić ocenę stanu zdrowotności ryb, posłużyć się zdobytą wiedzą i fachowymi źródlami by rozpoznać najczęściej występujące patogeny oraz scharakteryzować ich wpływ na organizm ryb
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą przedmiotową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.Wykazuje podstawową znajomość literatury przedmiotu
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.Orientuje sie w literaturze przedmiotu w wymiarze dostatecznym
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego mu zadania. Dobrze zna literaturę przedmiotu.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania i przeprowadzenia przedsięwzięcia badawczego.Dobrze zna literaturę przedmiotu
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z prrygotowaniem i przeprowadzeniem przedsięwzięcia badawczego. Znajomość literatury przedmiotu wykracza poza zalecane ramy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C4_K01
Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych. Docenia wpływ stanu zdrowotności ryb na ekosystem, a także na efekty ekonomiczne w hodowli ryb. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje ją w pewien sposób, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 1, 337 pp.
  2. Jara Z., Chodyniecki A., Ichtiopatologia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1999, 1, 478 pp.
  3. Prost M., Choroby ryb, Polskie Towarzystwo Nauk Weterynaryjnych, Lublin, 1994, 2, 551 pp.

Literatura dodatkowa

  1. Pojmańska t., Niewiadomska K., Okulewicz A., Robaki pasożytnicze w ekosystemach wodnych i lądowych, Instytut Parazytologii im. W. Stefańskiego PAN, Warszawa, 2005, 1, 126 pp.
  2. Woo P.T.K. (red), Fish diseases and disorders. T 1, 3, CABI International, Aberdeen, UK, 2006, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Choroby zakaźne, środowiskowe, funkcjonalne i o nieznanej etiologii.1
T-L-2Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja, wektory poszczególnych grup pasożytów14
T-L-3Badanie parazytologiczne ryb, techniki wykonywania preparatów mikroskopowych, metody określania przynależności gatunkowej pasożytów3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział chorób ryb. Choroby infekcyjne, środowiskowe i funkcjonalne. Wprowadzenie do patologii ogólnej.Pasożytnictwo jako rodzaj współżycia między organizmami. Algozy, mykozy, protozoonozy, myxozoonozy.8
T-W-2Omówienie potencjalnych patogenów ryb, należących do Coelenterata, Monogenea, Cestoda, Digenea, Aspidogastrea, Didymozoidea, Nematoda, Acanthocephala, Molusca, Hirudinea i Crustacea8
T-W-3Immunologia i immunoprofilaktyka. Profilaktyka i terapia chorób ryb. Wpływ pasożytów na zdrowie człowieka i jakość surowców rybnych. Obowiązujące normy UE.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć40
A-L-3przygotowanie do teoretycznego i praktycznego zaliczenia przedmiotu23
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C4_W01Student zna definicje i kryteria podziału patogenów, źródła zarażeń, drogi wnikania, sposoby transmisji. Zna czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się patogenów. Rozpoznaje i charakteryzuje ważniejsze patogeny ryb wolno żyjących i w marikulturach. Zna podstawowe techniki diagnostyczne oraz ogólne metody zwalczania chorób ryb w warunkach hodowlanych. Zna choroby pasożytnicze ryb stanowiące zagrożenie dla człowieka (zoonozy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W06Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii parazytów, ze szczególnym uwzględnieniem organizmów mających znaczenie dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo. Zna metody wykrywania, oznaczania i zwalczania organizmów pasożytniczych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi grupami potencjalnych pasożytów ryb, sposobami rozprzestrzeniania się i skutkami ich obecności dla zywicieli
C-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób ryb o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
Treści programoweT-W-3Immunologia i immunoprofilaktyka. Profilaktyka i terapia chorób ryb. Wpływ pasożytów na zdrowie człowieka i jakość surowców rybnych. Obowiązujące normy UE.
T-W-2Omówienie potencjalnych patogenów ryb, należących do Coelenterata, Monogenea, Cestoda, Digenea, Aspidogastrea, Didymozoidea, Nematoda, Acanthocephala, Molusca, Hirudinea i Crustacea
T-W-1Podział chorób ryb. Choroby infekcyjne, środowiskowe i funkcjonalne. Wprowadzenie do patologii ogólnej.Pasożytnictwo jako rodzaj współżycia między organizmami. Algozy, mykozy, protozoonozy, myxozoonozy.
T-L-2Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja, wektory poszczególnych grup pasożytów
T-L-1Choroby zakaźne, środowiskowe, funkcjonalne i o nieznanej etiologii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz krótkich filmów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata sposobu i efektu wykonania ćwiczeń
S-2Ocena formująca: cząstkowa ocena stopnia opanowania materiału na podstawie krótkich sprawdzianów przed rozpoczęciem ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-3Ocena podsumowująca: ocena końcowa z ćwiczeń na podstawie teoretycznego sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie,
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C4_U01Student potrafi przeprowadzić ocenę stanu zdrowotności ryb, posłużyć się zdobytą wiedzą i fachowymi źródlami by rozpoznać najczęściej występujące patogeny oraz scharakteryzować ich wpływ na organizm ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie znajomości metod przeprowadzania badania parazytologicznego oraz zasad rozpoznawania ważniejszych pasożytów ryb w oparciu o samodzielnie wykonane lub wcześniej przygotowane preparaty
Treści programoweT-L-3Badanie parazytologiczne ryb, techniki wykonywania preparatów mikroskopowych, metody określania przynależności gatunkowej pasożytów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-3pokaz krótkich filmów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-3Ocena podsumowująca: ocena końcowa z ćwiczeń na podstawie teoretycznego sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą przedmiotową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.Wykazuje podstawową znajomość literatury przedmiotu
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.Orientuje sie w literaturze przedmiotu w wymiarze dostatecznym
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego mu zadania. Dobrze zna literaturę przedmiotu.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania i przeprowadzenia przedsięwzięcia badawczego.Dobrze zna literaturę przedmiotu
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z prrygotowaniem i przeprowadzeniem przedsięwzięcia badawczego. Znajomość literatury przedmiotu wykracza poza zalecane ramy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C4_K01Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych. Docenia wpływ stanu zdrowotności ryb na ekosystem, a także na efekty ekonomiczne w hodowli ryb. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi grupami potencjalnych pasożytów ryb, sposobami rozprzestrzeniania się i skutkami ich obecności dla zywicieli
C-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób ryb o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
C-3Zapoznanie studentów z wpływem pasożytów ryb na jakość surowców i produktów rybnych, a także na stan zdrowia konsumenta
C-4Ukształtowanie znajomości metod przeprowadzania badania parazytologicznego oraz zasad rozpoznawania ważniejszych pasożytów ryb w oparciu o samodzielnie wykonane lub wcześniej przygotowane preparaty
Treści programoweT-L-3Badanie parazytologiczne ryb, techniki wykonywania preparatów mikroskopowych, metody określania przynależności gatunkowej pasożytów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz krótkich filmów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: cząstkowa ocena stopnia opanowania materiału na podstawie krótkich sprawdzianów przed rozpoczęciem ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena końcowa z ćwiczeń na podstawie teoretycznego sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje ją w pewien sposób, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.