Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 18 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętności w zakresie podstawowych technik laboratoryjnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w środowisku wodnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP1
T-L-2Metody sterylizacji i dezynfekcji2
T-L-3Metody hodowli drobnoustrojów2
T-L-4Diagnostyka mikrobiologiczna2
T-L-5Morfologia i cytologia komórki2
T-L-6Grzyby mikroskopwe2
T-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.4
T-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania3
18
wykłady
T-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie2
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej2
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych4
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych2
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów2
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów2
T-W-7Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych2
T-W-8Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2samodzielny przegląd literatury15
A-L-3przygotowanie do zajęć15
A-L-4konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-L-5Przygotowanie konspektów zaliczających zajęcia laboratoryjne15
90
wykłady
A-W-1Konsultacje z prowadzącym zajęcia12
A-W-2Samodzielny przegląd literatury i analiza tresci omówionych na zajęciach15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4uczestnictwo w zajęciach18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B15_W01
student ma wiedzę z zakresu podstawowych technik hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
RYB_1A_W04C-1T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-1
RYB_1A_B15_W02
Student ma wiedze z zakresu roli drobnoustrojów w środowisku wodnym
RYB_1A_W04C-2T-L-8, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B15_U01
Student potrafi zastosowawać podstawowe techniki hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
RYB_1A_U08C-1T-L-7, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1S-1
RYB_1A_B15_U02
Student potrafi wskazać rolę drobnoustrojów w środowisku wodnym
RYB_1A_U08C-2T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B15_K01
Student rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy na temat roli i występowania mikroorganizmów w środowisku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
RYB_1A_K06, RYB_1A_K01C-1, C-2T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B15_W01
student ma wiedzę z zakresu podstawowych technik hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat metod hodowli i identyfikacji mikroorganizmów oraz zna niezbędne metody oznaczania drobnoustrojów w środowisku wodnym. Na podstawie zgromadzonej wiedzy nie potrafi samodzielnie dokonać interperatacji zachodzących zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_1A_B15_W02
Student ma wiedze z zakresu roli drobnoustrojów w środowisku wodnym
2,0
3,0Student ma podstawowa wiedzę na temat roli mikroorganizmów w środowisku wodnym, nie potarfi wykorzystać zgromadzonej wiedzy w interpretacji zachodzących w środowisku zmian
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B15_U01
Student potrafi zastosowawać podstawowe techniki hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać podstawowe metod hodowli i identyfikacji mikroorganizmów oraz zna metody oznaczania drobnoustrojów w środowisku wodnym bez umiejętności interpretacji zmian zachodzących w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_1A_B15_U02
Student potrafi wskazać rolę drobnoustrojów w środowisku wodnym
2,0
3,0Student potrafi wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku wodnym, ale nie potarfi samodzielnie zinterpretacji zachodzących w środowisku zmian
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B15_K01
Student rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy na temat roli i występowania mikroorganizmów w środowisku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym rozumie konieczność popularyzacji zdobytej wiedzy z zakresu roli i wystepowania mikroorganizmów w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogolna, PWN, Warszawa, 2003
  2. Różalski A., Ćwiczenia z mikrobiologii ogolnej, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1998
  3. Daczkowska-kozo E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności cz.1, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP1
T-L-2Metody sterylizacji i dezynfekcji2
T-L-3Metody hodowli drobnoustrojów2
T-L-4Diagnostyka mikrobiologiczna2
T-L-5Morfologia i cytologia komórki2
T-L-6Grzyby mikroskopwe2
T-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.4
T-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie2
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej2
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych4
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych2
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów2
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów2
T-W-7Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych2
T-W-8Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2samodzielny przegląd literatury15
A-L-3przygotowanie do zajęć15
A-L-4konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-L-5Przygotowanie konspektów zaliczających zajęcia laboratoryjne15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsultacje z prowadzącym zajęcia12
A-W-2Samodzielny przegląd literatury i analiza tresci omówionych na zajęciach15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4uczestnictwo w zajęciach18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B15_W01student ma wiedzę z zakresu podstawowych technik hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów i ich roli w środowisku wodnym. Zna metody wykrywania i ich oznaczania.
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
Treści programoweT-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.
T-L-6Grzyby mikroskopwe
T-L-5Morfologia i cytologia komórki
T-L-3Metody hodowli drobnoustrojów
T-L-2Metody sterylizacji i dezynfekcji
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych
T-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat metod hodowli i identyfikacji mikroorganizmów oraz zna niezbędne metody oznaczania drobnoustrojów w środowisku wodnym. Na podstawie zgromadzonej wiedzy nie potrafi samodzielnie dokonać interperatacji zachodzących zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B15_W02Student ma wiedze z zakresu roli drobnoustrojów w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów i ich roli w środowisku wodnym. Zna metody wykrywania i ich oznaczania.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w środowisku wodnym
Treści programoweT-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania
T-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie
T-W-8Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych
T-W-7Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowa wiedzę na temat roli mikroorganizmów w środowisku wodnym, nie potarfi wykorzystać zgromadzonej wiedzy w interpretacji zachodzących w środowisku zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B15_U01Student potrafi zastosowawać podstawowe techniki hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U08Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie mikrobiologii. Potrafi dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej.
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
Treści programoweT-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.
T-L-5Morfologia i cytologia komórki
T-L-3Metody hodowli drobnoustrojów
T-L-1Zasady BHP
T-L-2Metody sterylizacji i dezynfekcji
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać podstawowe metod hodowli i identyfikacji mikroorganizmów oraz zna metody oznaczania drobnoustrojów w środowisku wodnym bez umiejętności interpretacji zmian zachodzących w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B15_U02Student potrafi wskazać rolę drobnoustrojów w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U08Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie mikrobiologii. Potrafi dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w środowisku wodnym
Treści programoweT-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.
T-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania
T-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych
T-W-8Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych
T-W-7Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku wodnym, ale nie potarfi samodzielnie zinterpretacji zachodzących w środowisku zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B15_K01Student rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy na temat roli i występowania mikroorganizmów w środowisku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
RYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w środowisku wodnym
Treści programoweT-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.
T-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych
T-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych
T-W-8Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych
T-W-7Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym rozumie konieczność popularyzacji zdobytej wiedzy z zakresu roli i wystepowania mikroorganizmów w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0