Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 18 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, fizyki i chemii, matematyki i statystyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi.
C-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.2
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.2
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.2
T-L-4Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.2
T-L-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).2
T-L-6Metody oceny produkcji pierwotnej.1
T-L-7Obieg materii w środowisku. Cykle biogeochemiczne.2
T-L-8Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.2
T-L-9Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.2
T-L-10Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.1
18
wykłady
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia.1
T-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne (geofizyczne, geochemiczne, atmosfera, hydrosfera, pedosfera) i biotyczne.1
T-W-3Prawa i zasady ekologiczne.1
T-W-4Poziomy organizacji życia na Ziemi.1
T-W-5Populacje, biocenozy i ekosystemy.1
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.1
T-W-7Biomy lądowe.1
T-W-8Biomy wodne.1
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.1
T-W-10Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).2
T-W-11Ekologia człowieka.2
T-W-12Ekologia stosowana.2
T-W-13Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.1
T-W-14Zasady monitoringu środowiskowego.1
T-W-15Pozarządowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrządzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Przygotowanie do zajęć17
A-L-3Wykonanie konspektu10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu12
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach7
A-L-7Zaliczenie końcowe przedmiotu2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu17
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-4Udział w konsultacjach8
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej3
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B12_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
RYB_1A_W02C-1T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-13, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-10, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-4S-1, S-4, S-2, S-3
RYB_1A_B12_W02
Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery.
RYB_1A_W19, RYB_1A_W09C-1, C-2T-W-11, T-W-6, T-W-13, T-W-12, T-W-9, T-W-14, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-4S-1, S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B12_U01
Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
RYB_1A_U02, RYB_1A_U01, RYB_1A_U16, RYB_1A_U06C-2T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-15, T-W-14, T-W-10, T-L-10, T-L-9, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-2, S-3
RYB_1A_B12_U02
Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U17, RYB_1A_U16C-2T-W-12, T-W-9, T-W-15, T-W-14, T-W-10, T-L-10, T-L-9, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B12_K01
Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
RYB_1A_K05, RYB_1A_K04, RYB_1A_K01C-2T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-15, T-W-14, T-W-10, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B12_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować kilka podstawowych pojęć ekologicznych
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych
4,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach
4,5Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi
5,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi oraz wykorzystać nabytą wiedzę w dyskusji
RYB_1A_B12_W02
Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery.
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku
3,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku i populacji
4,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu
4,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
5,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery oraz postrzegać relacje między nimi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B12_U01
Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
2,0Student nie potrafi wykorzystać znajomości podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
3,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku i populacji do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
4,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu do opisu istanu środowiska przyrodniczego.
4,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
5,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
RYB_1A_B12_U02
Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych.
2,0Student nie stosuje metod matematyczno-statystycznych do opisu zjawisk przyrodniczych
3,0Student stosuje podstawowe metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
3,5Student stosuje większość metod matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,5Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować
5,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B12_K01
Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
2,0Student nie postrzega relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
3,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego jedynie w skali lokalnej
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.

Literatura podstawowa

  1. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, 2005
  2. Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, 2000
  3. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, PWN, 1999
  4. Krebs C.J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, 1996
  5. Zimny H., Ekologia ogólna, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2002
  6. Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy., Kurnatowska A. (red.), PWN, Warszawa - Łódź, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. AR, 2006
  2. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, 2005, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf
  3. Brown Lester R., Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi, Książka i Wiedza, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.2
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.2
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.2
T-L-4Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.2
T-L-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).2
T-L-6Metody oceny produkcji pierwotnej.1
T-L-7Obieg materii w środowisku. Cykle biogeochemiczne.2
T-L-8Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.2
T-L-9Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.2
T-L-10Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia.1
T-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne (geofizyczne, geochemiczne, atmosfera, hydrosfera, pedosfera) i biotyczne.1
T-W-3Prawa i zasady ekologiczne.1
T-W-4Poziomy organizacji życia na Ziemi.1
T-W-5Populacje, biocenozy i ekosystemy.1
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.1
T-W-7Biomy lądowe.1
T-W-8Biomy wodne.1
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.1
T-W-10Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).2
T-W-11Ekologia człowieka.2
T-W-12Ekologia stosowana.2
T-W-13Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.1
T-W-14Zasady monitoringu środowiskowego.1
T-W-15Pozarządowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrządzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Przygotowanie do zajęć17
A-L-3Wykonanie konspektu10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu12
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach7
A-L-7Zaliczenie końcowe przedmiotu2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu17
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-4Udział w konsultacjach8
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej3
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B12_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W02Zna elementarną terminologię w zakresie hydrochemii i biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi.
Treści programoweT-W-11Ekologia człowieka.
T-W-7Biomy lądowe.
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.
T-W-13Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
T-W-8Biomy wodne.
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
T-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne (geofizyczne, geochemiczne, atmosfera, hydrosfera, pedosfera) i biotyczne.
T-W-5Populacje, biocenozy i ekosystemy.
T-W-4Poziomy organizacji życia na Ziemi.
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia.
T-W-10Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-L-4Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-L-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować kilka podstawowych pojęć ekologicznych
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych
4,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach
4,5Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi
5,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi oraz wykorzystać nabytą wiedzę w dyskusji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B12_W02Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi.
C-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.
Treści programoweT-W-11Ekologia człowieka.
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.
T-W-13Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
T-W-12Ekologia stosowana.
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
T-W-14Zasady monitoringu środowiskowego.
T-W-5Populacje, biocenozy i ekosystemy.
T-W-4Poziomy organizacji życia na Ziemi.
T-W-3Prawa i zasady ekologiczne.
T-W-10Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-L-4Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-L-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku
3,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku i populacji
4,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu
4,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
5,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery oraz postrzegać relacje między nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B12_U01Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
RYB_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.
Treści programoweT-W-11Ekologia człowieka.
T-W-12Ekologia stosowana.
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
T-W-15Pozarządowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrządzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej.
T-W-14Zasady monitoringu środowiskowego.
T-W-10Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-L-10Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.
T-L-9Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.
T-L-6Metody oceny produkcji pierwotnej.
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-L-7Obieg materii w środowisku. Cykle biogeochemiczne.
T-L-8Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.
T-L-4Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-L-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać znajomości podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
3,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku i populacji do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
4,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu do opisu istanu środowiska przyrodniczego.
4,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
5,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B12_U02Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.
Treści programoweT-W-12Ekologia stosowana.
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
T-W-15Pozarządowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrządzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej.
T-W-14Zasady monitoringu środowiskowego.
T-W-10Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-L-10Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.
T-L-9Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.
T-L-6Metody oceny produkcji pierwotnej.
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-L-7Obieg materii w środowisku. Cykle biogeochemiczne.
T-L-8Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.
T-L-4Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-L-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje metod matematyczno-statystycznych do opisu zjawisk przyrodniczych
3,0Student stosuje podstawowe metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
3,5Student stosuje większość metod matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,5Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować
5,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B12_K01Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.
Treści programoweT-W-11Ekologia człowieka.
T-W-13Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
T-W-12Ekologia stosowana.
T-W-15Pozarządowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrządzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej.
T-W-14Zasady monitoringu środowiskowego.
T-W-10Relacje między biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-L-8Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postrzega relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
3,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego jedynie w skali lokalnej
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.