Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Podstawy hydroakustyki i radiolokacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy hydroakustyki i radiolokacji
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Raczyński <Mariusz.Raczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 18 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pokaz filmów o działaniu urządzeń hydroakustycznych i dyskusja o przyswojonych wiadomościach6
T-L-2Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających12
18
wykłady
T-W-1Zasady działania akustyki i wybrane zagadnienia z hydroakustyki1
T-W-2Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych1
T-W-3Przetworniki ultradźwiękowe1
T-W-4Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki1
T-W-5Echosondy pionowe1
T-W-6Echosondy sieciowe1
T-W-7Sonary1
T-W-8Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych1
T-W-9Ocena żywych zasobów mórz i oceanów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2studiowanie wskazanej literatury24
A-L-3konsultacje32
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu16
90
wykłady
A-W-1Udział w zajeciach9
A-W-2Udział w konsultacjach22
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia10
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ustne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozpoznawać urządzenia hydroakustyczne oraz je obsługiwać
RYB_1A_W01, RYB_1A_W14C-1T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać pokładowe urządzenia echolokacyjne
RYB_1A_U02, RYB_1A_U01C-1T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-5_K01
Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
RYB_1A_K05, RYB_1A_K02C-1T-L-2, T-L-1, T-W-9, T-W-8M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozpoznawać urządzenia hydroakustyczne oraz je obsługiwać
2,0nie ma pojęcia o zasadach działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
3,0zna zasady działania, nie wie jak są zbudowane urządzenia echolokacyjne
3,5zna zasady działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
4,0zna zasady działania urządzeń hydrolokacyjnych i ich pracy w środowisku wodnym
4,5zna zasady działania i budowę urządzeń hydrolokacyjnych
5,0zna zasadę pracy i budowę echosond, sonarów i umie interpretować ich wskazania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać pokładowe urządzenia echolokacyjne
2,0nie umie włączyć ani wyłączyć echsondy, sonaru lub radaru
3,0umie włączyć, wyłaczyć i nastawiać zakresy pracy urządzeń
3,5ma umiejętność obsługi najprostszych echosond
4,0umie obsługiwać wybrane echosondy i sonary
4,5umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne ale nie potrafi zinterpretować wyników sondowania
5,0umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne i interpretować wyniki sondowania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-5_K01
Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za wykonywane prace
3,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną
3,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną i pracę zespołu
4,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość wspólnej pracy zespołowej
4,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną, pracę zespołu i ponoszenia odpowiedzialności tych działań
5,0ma pełną świadomość za pracę własną, zasad pracy zespołu

Literatura podstawowa

  1. A. Elminowicz, Ichtiolokacja, AR, Poznań, 1976
  2. A, Elminowicz, A. Markiewicz, Podstawy Ichtiolokacji, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1979

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pokaz filmów o działaniu urządzeń hydroakustycznych i dyskusja o przyswojonych wiadomościach6
T-L-2Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających12
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady działania akustyki i wybrane zagadnienia z hydroakustyki1
T-W-2Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych1
T-W-3Przetworniki ultradźwiękowe1
T-W-4Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki1
T-W-5Echosondy pionowe1
T-W-6Echosondy sieciowe1
T-W-7Sonary1
T-W-8Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych1
T-W-9Ocena żywych zasobów mórz i oceanów1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2studiowanie wskazanej literatury24
A-L-3konsultacje32
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu16
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajeciach9
A-W-2Udział w konsultacjach22
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia10
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-5_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozpoznawać urządzenia hydroakustyczne oraz je obsługiwać
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki.
RYB_1A_W14Ma podstawową wiedzę w zakresie technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zna zasady budowy i eksploatacji statków rybackich.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych
Treści programoweT-W-2Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych
T-W-7Sonary
T-W-5Echosondy pionowe
T-W-1Zasady działania akustyki i wybrane zagadnienia z hydroakustyki
T-W-6Echosondy sieciowe
T-W-3Przetworniki ultradźwiękowe
T-W-4Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ustne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma pojęcia o zasadach działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
3,0zna zasady działania, nie wie jak są zbudowane urządzenia echolokacyjne
3,5zna zasady działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
4,0zna zasady działania urządzeń hydrolokacyjnych i ich pracy w środowisku wodnym
4,5zna zasady działania i budowę urządzeń hydrolokacyjnych
5,0zna zasadę pracy i budowę echosond, sonarów i umie interpretować ich wskazania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-5_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać pokładowe urządzenia echolokacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych
Treści programoweT-W-2Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych
T-W-7Sonary
T-W-5Echosondy pionowe
T-W-1Zasady działania akustyki i wybrane zagadnienia z hydroakustyki
T-W-6Echosondy sieciowe
T-W-8Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych
T-W-3Przetworniki ultradźwiękowe
T-W-4Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ustne zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie włączyć ani wyłączyć echsondy, sonaru lub radaru
3,0umie włączyć, wyłaczyć i nastawiać zakresy pracy urządzeń
3,5ma umiejętność obsługi najprostszych echosond
4,0umie obsługiwać wybrane echosondy i sonary
4,5umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne ale nie potrafi zinterpretować wyników sondowania
5,0umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne i interpretować wyniki sondowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-5_K01Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
RYB_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych
Treści programoweT-L-2Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających
T-L-1Pokaz filmów o działaniu urządzeń hydroakustycznych i dyskusja o przyswojonych wiadomościach
T-W-9Ocena żywych zasobów mórz i oceanów
T-W-8Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za wykonywane prace
3,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną
3,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną i pracę zespołu
4,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość wspólnej pracy zespołowej
4,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną, pracę zespołu i ponoszenia odpowiedzialności tych działań
5,0ma pełną świadomość za pracę własną, zasad pracy zespołu