Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Wędkarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wędkarstwo
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z przedmiotu "Hydrobiologia"
W-2podstawowa wiedza z przedmiotu "Chrzęstniki"
W-3podstawowa wiedza z przedmiotu "Kostniki"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przekazanie studentom podstawowych wiadomości z zakresu wędkarstwa
C-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru zanenęt, przynęt i posługiwania się sprzętem wędkarskim
C-3Zapoznanie studentów z zasadami gospodarki wdkarskiej i tworzenia łowisk specjalnych
C-4uformowanie wśród studentów postaw etycznego wędkarstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wędkarstwo gruntowe: a/ metody klasyczne: przepływanka, gruntówka ze spławikiem, zestaw skrócony b/ metody odległościowe: metoda angielska, metoda bolońska c/ organizacja stanowiska d/ sprzęt wędkarski1
T-L-2Wędkarstwo gruntowe cd.: a/ podstawowe zestawy do poszczególnych technik b/ przynęty, zanęty1
T-L-3Wędkarstwo spinningowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania1
T-L-4Wędkarstwo muchowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania1
T-L-5Wędkarstwo morskie: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania1
T-L-6Wędkarstwo podlodowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania1
T-L-7Wędkarstwo rzutowe: sprzęt, konkurencje rzutowe1
T-L-8Węzły wędkarskie1
T-L-9Wykonywanie wędzisk wędkarskich1
T-L-10Wykonywanie przynęt sztucznych1
T-L-11Zajęcia terenowe I4
T-L-12Zajęcia terenowe II4
18
wykłady
T-W-1Rys historyczny, geneza, aktualny stan oraz perspektywy rozwoju wędkarstwa1
T-W-2Rozwój infrastruktury wędkarskiej - charakterystyka wód śródlądowych - gospodarka rybacko – wędkarska - infrastruktura do celów sportowych2
T-W-3Środowisko wodne: - czynniki abiotyczne - czynniki biotyczne: rośliny wodne, zwierzęta wodne2
T-W-4Wybrane zagadnienia z ichtiologii: budowa anatomiczna ryb, rozród ryb, inne podstawowe funkcje życiowe2
T-W-5Gospodarka rybacko - wędkarska: - produkcja materiału zarybieniowego; - zarybianie; - eksploatacja wód2
T-W-6Cechy rozróżnialne najpopularniejszych gatunków ryb np. krąp – leszcz – rozpiór, płoć – wzdręga, kleń – jelec, brzana – brzanka, troć – łosoś, stornia – gładzica – turbot1
T-W-7Zbiór aktów prawnych i przepisów dotyczących wędkarstwa: - Ustawa o prawie wodnym, ustawa o rybactwie śródlądowym, ustawa o rybołówstwie, statut PZW, regulaminy połowu, zasady wędkowania2
T-W-8Ogólne zagadnienia dotyczące ochrony środowiska: - skażenia wód i ich ochrona: główne przyczyny zanieczyszczeń, - skutki skażeń, sposoby odnowy wód2
T-W-9Etyka wędkarska, bezpieczeństwo i higiena2
T-W-10Sport wędkarski: rodzaje zawodów, ogólne zasady organizacji zawodów, regulaminy2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2wykonanie przynęt sztucznych20
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu22
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2czytanie wskazanej literatury25
A-W-3przygotowanie się do testu12
A-W-4Udział w konsultacjach5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda sytuacyjna
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4film
M-5pokaz
M-6ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie testu z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: obecność na dwóch zajęciach terenowych oraz prawidłowe posługiwanie się sprzętem wędkarskim
S-3Ocena podsumowująca: wykazanie się umiejętnością dobierania zestawów i komponowania zanęt wędkarskich
S-4Ocena podsumowująca: wykazanie się etycznym podejściem do ryb i wędkarstwa

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-6_W01
student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu wędkarstwa
RYB_1A_W20, RYB_1A_W09C-1, C-3T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-4, M-5, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-6_U01
student potrafi prawidłowo dobierać sprzęt wędkarski i komponować zanęty na ryby
RYB_1A_U02, RYB_1A_U04C-2T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-L-8, T-L-5, T-L-1M-3, M-5, M-6, M-2S-3
RYB_1A_D1-6_U02
student w praktyce potafi dobrać sprzęt, zanęty i przynęty wędkarskie w zależności od warunków środowiska, w których wędkuje
RYB_1A_U17C-2T-L-12, T-L-11M-6S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-6_K01
student postępuje zgodnie z zasadami etyki wędkarskiej, zna przepisy i się do nich stosuje
RYB_1A_K04, RYB_1A_K03, RYB_1A_K06, RYB_1A_K01C-4T-W-9, T-W-7M-6S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-6_W01
student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu wędkarstwa
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-6_U01
student potrafi prawidłowo dobierać sprzęt wędkarski i komponować zanęty na ryby
2,0
3,0student potrafi dobierać sprzęt i zanęty wędkarskie
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_1A_D1-6_U02
student w praktyce potafi dobrać sprzęt, zanęty i przynęty wędkarskie w zależności od warunków środowiska, w których wędkuje
2,0
3,0student potrafi dobrać sprzęt, zanęty i przynety do warunków panyjących na łowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-6_K01
student postępuje zgodnie z zasadami etyki wędkarskiej, zna przepisy i się do nich stosuje
2,0
3,0student wykazuje się postawami etycznymi w stosunku do ryb i środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Anonymous, O wędkarstwie, ekologii i etyce., Poradnik szkoleniowy Polskiego Związku Wędkarskiego., 1999
  2. Kolendowicz J., Zalewski T., Wędkarstwo gruntowe., MULTICO, Warszawa, 1997
  3. Kolendowicz J., Wędkarstwo spinningowe., MULTICO, Warszawa, 1995
  4. Cederberg G., Wędkarstwo., MUZA SA, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Strzelecki W., Wędkarstwo rzeczne., PWRiL, Warszawa, 1985

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wędkarstwo gruntowe: a/ metody klasyczne: przepływanka, gruntówka ze spławikiem, zestaw skrócony b/ metody odległościowe: metoda angielska, metoda bolońska c/ organizacja stanowiska d/ sprzęt wędkarski1
T-L-2Wędkarstwo gruntowe cd.: a/ podstawowe zestawy do poszczególnych technik b/ przynęty, zanęty1
T-L-3Wędkarstwo spinningowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania1
T-L-4Wędkarstwo muchowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania1
T-L-5Wędkarstwo morskie: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania1
T-L-6Wędkarstwo podlodowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania1
T-L-7Wędkarstwo rzutowe: sprzęt, konkurencje rzutowe1
T-L-8Węzły wędkarskie1
T-L-9Wykonywanie wędzisk wędkarskich1
T-L-10Wykonywanie przynęt sztucznych1
T-L-11Zajęcia terenowe I4
T-L-12Zajęcia terenowe II4
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny, geneza, aktualny stan oraz perspektywy rozwoju wędkarstwa1
T-W-2Rozwój infrastruktury wędkarskiej - charakterystyka wód śródlądowych - gospodarka rybacko – wędkarska - infrastruktura do celów sportowych2
T-W-3Środowisko wodne: - czynniki abiotyczne - czynniki biotyczne: rośliny wodne, zwierzęta wodne2
T-W-4Wybrane zagadnienia z ichtiologii: budowa anatomiczna ryb, rozród ryb, inne podstawowe funkcje życiowe2
T-W-5Gospodarka rybacko - wędkarska: - produkcja materiału zarybieniowego; - zarybianie; - eksploatacja wód2
T-W-6Cechy rozróżnialne najpopularniejszych gatunków ryb np. krąp – leszcz – rozpiór, płoć – wzdręga, kleń – jelec, brzana – brzanka, troć – łosoś, stornia – gładzica – turbot1
T-W-7Zbiór aktów prawnych i przepisów dotyczących wędkarstwa: - Ustawa o prawie wodnym, ustawa o rybactwie śródlądowym, ustawa o rybołówstwie, statut PZW, regulaminy połowu, zasady wędkowania2
T-W-8Ogólne zagadnienia dotyczące ochrony środowiska: - skażenia wód i ich ochrona: główne przyczyny zanieczyszczeń, - skutki skażeń, sposoby odnowy wód2
T-W-9Etyka wędkarska, bezpieczeństwo i higiena2
T-W-10Sport wędkarski: rodzaje zawodów, ogólne zasady organizacji zawodów, regulaminy2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2wykonanie przynęt sztucznych20
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2czytanie wskazanej literatury25
A-W-3przygotowanie się do testu12
A-W-4Udział w konsultacjach5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-6_W01student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu wędkarstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W20Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości. Zna i potrafi wykorzystać w praktyce obowiązujące normy prawne.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
Cel przedmiotuC-1przekazanie studentom podstawowych wiadomości z zakresu wędkarstwa
C-3Zapoznanie studentów z zasadami gospodarki wdkarskiej i tworzenia łowisk specjalnych
Treści programoweT-W-9Etyka wędkarska, bezpieczeństwo i higiena
T-W-3Środowisko wodne: - czynniki abiotyczne - czynniki biotyczne: rośliny wodne, zwierzęta wodne
T-W-5Gospodarka rybacko - wędkarska: - produkcja materiału zarybieniowego; - zarybianie; - eksploatacja wód
T-W-10Sport wędkarski: rodzaje zawodów, ogólne zasady organizacji zawodów, regulaminy
T-W-7Zbiór aktów prawnych i przepisów dotyczących wędkarstwa: - Ustawa o prawie wodnym, ustawa o rybactwie śródlądowym, ustawa o rybołówstwie, statut PZW, regulaminy połowu, zasady wędkowania
T-W-6Cechy rozróżnialne najpopularniejszych gatunków ryb np. krąp – leszcz – rozpiór, płoć – wzdręga, kleń – jelec, brzana – brzanka, troć – łosoś, stornia – gładzica – turbot
T-W-8Ogólne zagadnienia dotyczące ochrony środowiska: - skażenia wód i ich ochrona: główne przyczyny zanieczyszczeń, - skutki skażeń, sposoby odnowy wód
T-W-2Rozwój infrastruktury wędkarskiej - charakterystyka wód śródlądowych - gospodarka rybacko – wędkarska - infrastruktura do celów sportowych
T-W-1Rys historyczny, geneza, aktualny stan oraz perspektywy rozwoju wędkarstwa
T-W-4Wybrane zagadnienia z ichtiologii: budowa anatomiczna ryb, rozród ryb, inne podstawowe funkcje życiowe
Metody nauczaniaM-4film
M-5pokaz
M-2metoda sytuacyjna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie testu z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-6_U01student potrafi prawidłowo dobierać sprzęt wędkarski i komponować zanęty na ryby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru zanenęt, przynęt i posługiwania się sprzętem wędkarskim
Treści programoweT-L-3Wędkarstwo spinningowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania
T-L-7Wędkarstwo rzutowe: sprzęt, konkurencje rzutowe
T-L-2Wędkarstwo gruntowe cd.: a/ podstawowe zestawy do poszczególnych technik b/ przynęty, zanęty
T-L-4Wędkarstwo muchowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania
T-L-10Wykonywanie przynęt sztucznych
T-L-6Wędkarstwo podlodowe: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania
T-L-9Wykonywanie wędzisk wędkarskich
T-L-8Węzły wędkarskie
T-L-5Wędkarstwo morskie: sprzęt, przynęty, techniki wędkowania
T-L-1Wędkarstwo gruntowe: a/ metody klasyczne: przepływanka, gruntówka ze spławikiem, zestaw skrócony b/ metody odległościowe: metoda angielska, metoda bolońska c/ organizacja stanowiska d/ sprzęt wędkarski
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-5pokaz
M-6ćwiczenia przedmiotowe
M-2metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykazanie się umiejętnością dobierania zestawów i komponowania zanęt wędkarskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi dobierać sprzęt i zanęty wędkarskie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-6_U02student w praktyce potafi dobrać sprzęt, zanęty i przynęty wędkarskie w zależności od warunków środowiska, w których wędkuje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami doboru zanenęt, przynęt i posługiwania się sprzętem wędkarskim
Treści programoweT-L-12Zajęcia terenowe II
T-L-11Zajęcia terenowe I
Metody nauczaniaM-6ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: obecność na dwóch zajęciach terenowych oraz prawidłowe posługiwanie się sprzętem wędkarskim
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi dobrać sprzęt, zanęty i przynety do warunków panyjących na łowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-6_K01student postępuje zgodnie z zasadami etyki wędkarskiej, zna przepisy i się do nich stosuje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
RYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-4uformowanie wśród studentów postaw etycznego wędkarstwa
Treści programoweT-W-9Etyka wędkarska, bezpieczeństwo i higiena
T-W-7Zbiór aktów prawnych i przepisów dotyczących wędkarstwa: - Ustawa o prawie wodnym, ustawa o rybactwie śródlądowym, ustawa o rybołówstwie, statut PZW, regulaminy połowu, zasady wędkowania
Metody nauczaniaM-6ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: wykazanie się etycznym podejściem do ryb i wędkarstwa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje się postawami etycznymi w stosunku do ryb i środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0