Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Mechanizmy zakażeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanizmy zakażeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: podstawy mikrobiologii, mikrobiologii lekarskiej oraz żywności, patofizjologii, parazytologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie chorób zakaźnych i pasożytniczych
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod i technik badawczych stosowanych w przypadku chorób zakażnych i pasożytniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie zasad pobierania, przesyłania i postępowania z krwią, lub płynem mózgowo-rdzeniowym w laboratorium w kontekście szkoleń personelu przez mikrobiologa szpitalnego. Omówienie i/lub wykonanie szybkich testów diagnostycznych: lateksowych, serologicznych itp. Omówienie przebiegu niektórych chorób ze zwróceniem uwagi na antybiotykoterapię modyfikującą wyniki. Raportowanie do Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych wyników zakażenia szczepami alarmowymi. Postępowanie w ognisku zakażenia.2
T-A-2Praktyczne pobieranie wymazów z gardła. Jak prawidłowo pobrać wymaz od dziecka? Omówienie pobierania wymazów od noworodków. Interpretacja wyników. Kiedy można pominąć badanie mikrobiologiczne? Nosicielstwo, czy zakażenie dwoinkami zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych, czyli zasady stosowania poprawnej chemioprofilaktyki.2
T-A-3Omówienie wartości pobierania plwociny na badania w kierunku zapalenie oskrzeli, lub płuc. Co to jest BAL- film z Internetu. Omówienie wartości dodatnich wyników ze zwróceniem uwagi na florę fizjologiczną górnych dróg oddechowych oraz odróżnienie kolonizacji od zakażenia drobnoustrojami. Omówienie specyfiki zakażeń górnych dróg oddechowych u dzieci (kiedy antybiotykoterapia jest zbędna?). Omówienie wartości posiewów krwi w przebiegu zakażeń układu oddechowego. Szpitalne i pozaszpitalne zapalenia płuc-zasady izolacji zakażonych.2
T-A-4Badanie kału w kierunku występowania flory patogennej ze zwróceniem uwagi na udział flory fizjologicznej i możliwość zmiany proporcji pomiędzy drobnoustrojami na skutek antybiotykoterapii. Omówienie roli zakażeń wirusowych u małych dzieci i dorosłych, zwłaszcza z niedoborami odporności. Clostridium difficile nowym zagrożeniem epidemiologicznym w szpitalach(szczep 027/NAP1/B1)-omówienie występowania, diagnostyki, postępowania poekspozycyjnego, zasad zapobiegania zakażeniu w warunkach szpitalnych.2
T-A-5Mechanizmy reprodukcji, transmisji i kolonizacji.2
T-A-6Biogeograficzny i populacyjny aspekt pasożytnictwa.2
T-A-7Biochemia pasożytnictwa, Wpływ pasożytów na organizm zwierząt i ludzi.2
T-A-8Omówienie sposobów i metod rozpoznawania chorób bakteryjnych; rozpoznawanie obrazowe, stany naglące w parazytologii klinicznej1
15
wykłady
T-W-1Pojęcie bakteriemii i sepsy.2
T-W-2Borelioza i odkleszczowe choroby OUN.2
T-W-3Wirusowe i bakteryjne zapalenie gardła.2
T-W-4Czym różnią się grypy? Szczepionki.2
T-W-5Typowe i atypowe zapalenia płuc.2
T-W-6Żółtaczki zakaźne. Immunoprofilaktyka.2
T-W-7Opryszczka i inne choroby układu moczowo-płciowego.1
T-W-8Niektóre choroby zakaźne okresu dziecięcego: odra, ospa, świnka, różyczka, mononukleoza zakaźna.2
T-W-9Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się chorób pasożytniczych, pasożytnicze antropozoonozy4
T-W-10Parazytozy przewodu pokarmowego, biegunki pochodzenia pasożytniczego3
T-W-11Inwazje pasożytów do tkanki mięśniowej, zmiany hematologiczne w chorobach pasożytniczych2
T-W-12Parazytozy układu nerwowego, zaburzenia widzenia1
T-W-13Objawy parazytoz układu oddechowego, zmiany skórne1
T-W-14Układ rozrodczy a inwazje pasożytnicze.2
T-W-15Immunologia inwazji pasożytniczych, parazytozy w stanach osłabionej odporności2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2analiza wskazanej literatury15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4konsultacje z nauczycielem15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2analiza wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4konsultacje z nauczycielem.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, krótkie filmy tematyczne
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta podczas ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny kończący przedmiot

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B3_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu mikroorganizmów patogennych. Zna wybrane choroby wywoływane przez bakterie. Potrafi scharakteryzować działanie i skutki inwazji pasożytów na organizm człowieka.
MS_2A_W04, MS_2A_W06, MS_2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-15, T-W-12, T-W-9, T-W-14M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B3_U01
Student posiada umiejętność: stosowania specjalistycznej terminologii parazytologicznej i mikrobiologicznej w formie werbalnej, pisemnej , graficznej przeprowadzenia prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków wyszukiwania, weryfikacji i wykorzystywania przydatnych informacji pochodzących z różnych źródeł, doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych i parazytologicznych oraz interpretacji wyników.
MS_2A_U03, MS_2A_U04C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B3_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
MS_2A_K01, MS_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-15, T-W-12, T-W-9, T-W-14M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B3_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu mikroorganizmów patogennych. Zna wybrane choroby wywoływane przez bakterie. Potrafi scharakteryzować działanie i skutki inwazji pasożytów na organizm człowieka.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B3_U01
Student posiada umiejętność: stosowania specjalistycznej terminologii parazytologicznej i mikrobiologicznej w formie werbalnej, pisemnej , graficznej przeprowadzenia prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków wyszukiwania, weryfikacji i wykorzystywania przydatnych informacji pochodzących z różnych źródeł, doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych i parazytologicznych oraz interpretacji wyników.
2,0Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią.
3,0Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczna terminologię.
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady.
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów.
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów.
5,0Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania przedmiotu, potrafi je wykorzystać . Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B3_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je prawidłowo, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Dzierżanowska D., Zakażenia szpitalne, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała, 2008, wyd. 2
  2. Prokopowicz D., Zakażenia - obraz kliniczny, rozpoznanie, leczenie, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2004, wyd. 2
  3. Dziubek Z.(red.), Choroby zakaźne i pasożytnicze, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2012, wyd. 5

Literatura dodatkowa

  1. Gabriel Virella (red. Piotr Heczko), Mikrobiologia i choroby zakaźne, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 1999, wyd. 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie zasad pobierania, przesyłania i postępowania z krwią, lub płynem mózgowo-rdzeniowym w laboratorium w kontekście szkoleń personelu przez mikrobiologa szpitalnego. Omówienie i/lub wykonanie szybkich testów diagnostycznych: lateksowych, serologicznych itp. Omówienie przebiegu niektórych chorób ze zwróceniem uwagi na antybiotykoterapię modyfikującą wyniki. Raportowanie do Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych wyników zakażenia szczepami alarmowymi. Postępowanie w ognisku zakażenia.2
T-A-2Praktyczne pobieranie wymazów z gardła. Jak prawidłowo pobrać wymaz od dziecka? Omówienie pobierania wymazów od noworodków. Interpretacja wyników. Kiedy można pominąć badanie mikrobiologiczne? Nosicielstwo, czy zakażenie dwoinkami zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych, czyli zasady stosowania poprawnej chemioprofilaktyki.2
T-A-3Omówienie wartości pobierania plwociny na badania w kierunku zapalenie oskrzeli, lub płuc. Co to jest BAL- film z Internetu. Omówienie wartości dodatnich wyników ze zwróceniem uwagi na florę fizjologiczną górnych dróg oddechowych oraz odróżnienie kolonizacji od zakażenia drobnoustrojami. Omówienie specyfiki zakażeń górnych dróg oddechowych u dzieci (kiedy antybiotykoterapia jest zbędna?). Omówienie wartości posiewów krwi w przebiegu zakażeń układu oddechowego. Szpitalne i pozaszpitalne zapalenia płuc-zasady izolacji zakażonych.2
T-A-4Badanie kału w kierunku występowania flory patogennej ze zwróceniem uwagi na udział flory fizjologicznej i możliwość zmiany proporcji pomiędzy drobnoustrojami na skutek antybiotykoterapii. Omówienie roli zakażeń wirusowych u małych dzieci i dorosłych, zwłaszcza z niedoborami odporności. Clostridium difficile nowym zagrożeniem epidemiologicznym w szpitalach(szczep 027/NAP1/B1)-omówienie występowania, diagnostyki, postępowania poekspozycyjnego, zasad zapobiegania zakażeniu w warunkach szpitalnych.2
T-A-5Mechanizmy reprodukcji, transmisji i kolonizacji.2
T-A-6Biogeograficzny i populacyjny aspekt pasożytnictwa.2
T-A-7Biochemia pasożytnictwa, Wpływ pasożytów na organizm zwierząt i ludzi.2
T-A-8Omówienie sposobów i metod rozpoznawania chorób bakteryjnych; rozpoznawanie obrazowe, stany naglące w parazytologii klinicznej1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie bakteriemii i sepsy.2
T-W-2Borelioza i odkleszczowe choroby OUN.2
T-W-3Wirusowe i bakteryjne zapalenie gardła.2
T-W-4Czym różnią się grypy? Szczepionki.2
T-W-5Typowe i atypowe zapalenia płuc.2
T-W-6Żółtaczki zakaźne. Immunoprofilaktyka.2
T-W-7Opryszczka i inne choroby układu moczowo-płciowego.1
T-W-8Niektóre choroby zakaźne okresu dziecięcego: odra, ospa, świnka, różyczka, mononukleoza zakaźna.2
T-W-9Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się chorób pasożytniczych, pasożytnicze antropozoonozy4
T-W-10Parazytozy przewodu pokarmowego, biegunki pochodzenia pasożytniczego3
T-W-11Inwazje pasożytów do tkanki mięśniowej, zmiany hematologiczne w chorobach pasożytniczych2
T-W-12Parazytozy układu nerwowego, zaburzenia widzenia1
T-W-13Objawy parazytoz układu oddechowego, zmiany skórne1
T-W-14Układ rozrodczy a inwazje pasożytnicze.2
T-W-15Immunologia inwazji pasożytniczych, parazytozy w stanach osłabionej odporności2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2analiza wskazanej literatury15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4konsultacje z nauczycielem15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2analiza wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4konsultacje z nauczycielem.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B3_W01Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu mikroorganizmów patogennych. Zna wybrane choroby wywoływane przez bakterie. Potrafi scharakteryzować działanie i skutki inwazji pasożytów na organizm człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W04Student ma poszerzoną wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzacych w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
MS_2A_W06Ma znajomość słownictwa fachowego w języku obcym na poziomie B2+ w danej dziedzinie.
MS_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki, różnorodności i roli w naukach rolniczych i pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie chorób zakaźnych i pasożytniczych
Treści programoweT-W-1Pojęcie bakteriemii i sepsy.
T-W-2Borelioza i odkleszczowe choroby OUN.
T-W-3Wirusowe i bakteryjne zapalenie gardła.
T-W-8Niektóre choroby zakaźne okresu dziecięcego: odra, ospa, świnka, różyczka, mononukleoza zakaźna.
T-W-4Czym różnią się grypy? Szczepionki.
T-W-5Typowe i atypowe zapalenia płuc.
T-W-6Żółtaczki zakaźne. Immunoprofilaktyka.
T-W-7Opryszczka i inne choroby układu moczowo-płciowego.
T-W-10Parazytozy przewodu pokarmowego, biegunki pochodzenia pasożytniczego
T-W-11Inwazje pasożytów do tkanki mięśniowej, zmiany hematologiczne w chorobach pasożytniczych
T-W-13Objawy parazytoz układu oddechowego, zmiany skórne
T-W-15Immunologia inwazji pasożytniczych, parazytozy w stanach osłabionej odporności
T-W-12Parazytozy układu nerwowego, zaburzenia widzenia
T-W-9Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się chorób pasożytniczych, pasożytnicze antropozoonozy
T-W-14Układ rozrodczy a inwazje pasożytnicze.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, krótkie filmy tematyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny kończący przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B3_U01Student posiada umiejętność: stosowania specjalistycznej terminologii parazytologicznej i mikrobiologicznej w formie werbalnej, pisemnej , graficznej przeprowadzenia prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków wyszukiwania, weryfikacji i wykorzystywania przydatnych informacji pochodzących z różnych źródeł, doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych i parazytologicznych oraz interpretacji wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
MS_2A_U04Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka oraz zwierząt i określić ich rolę w środowisku.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod i technik badawczych stosowanych w przypadku chorób zakażnych i pasożytniczych
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie chorób zakaźnych i pasożytniczych
Treści programoweT-A-1Omówienie zasad pobierania, przesyłania i postępowania z krwią, lub płynem mózgowo-rdzeniowym w laboratorium w kontekście szkoleń personelu przez mikrobiologa szpitalnego. Omówienie i/lub wykonanie szybkich testów diagnostycznych: lateksowych, serologicznych itp. Omówienie przebiegu niektórych chorób ze zwróceniem uwagi na antybiotykoterapię modyfikującą wyniki. Raportowanie do Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych wyników zakażenia szczepami alarmowymi. Postępowanie w ognisku zakażenia.
T-A-2Praktyczne pobieranie wymazów z gardła. Jak prawidłowo pobrać wymaz od dziecka? Omówienie pobierania wymazów od noworodków. Interpretacja wyników. Kiedy można pominąć badanie mikrobiologiczne? Nosicielstwo, czy zakażenie dwoinkami zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych, czyli zasady stosowania poprawnej chemioprofilaktyki.
T-A-3Omówienie wartości pobierania plwociny na badania w kierunku zapalenie oskrzeli, lub płuc. Co to jest BAL- film z Internetu. Omówienie wartości dodatnich wyników ze zwróceniem uwagi na florę fizjologiczną górnych dróg oddechowych oraz odróżnienie kolonizacji od zakażenia drobnoustrojami. Omówienie specyfiki zakażeń górnych dróg oddechowych u dzieci (kiedy antybiotykoterapia jest zbędna?). Omówienie wartości posiewów krwi w przebiegu zakażeń układu oddechowego. Szpitalne i pozaszpitalne zapalenia płuc-zasady izolacji zakażonych.
T-A-4Badanie kału w kierunku występowania flory patogennej ze zwróceniem uwagi na udział flory fizjologicznej i możliwość zmiany proporcji pomiędzy drobnoustrojami na skutek antybiotykoterapii. Omówienie roli zakażeń wirusowych u małych dzieci i dorosłych, zwłaszcza z niedoborami odporności. Clostridium difficile nowym zagrożeniem epidemiologicznym w szpitalach(szczep 027/NAP1/B1)-omówienie występowania, diagnostyki, postępowania poekspozycyjnego, zasad zapobiegania zakażeniu w warunkach szpitalnych.
T-A-8Omówienie sposobów i metod rozpoznawania chorób bakteryjnych; rozpoznawanie obrazowe, stany naglące w parazytologii klinicznej
T-A-5Mechanizmy reprodukcji, transmisji i kolonizacji.
T-A-6Biogeograficzny i populacyjny aspekt pasożytnictwa.
T-A-7Biochemia pasożytnictwa, Wpływ pasożytów na organizm zwierząt i ludzi.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, krótkie filmy tematyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią.
3,0Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczna terminologię.
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady.
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów.
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów.
5,0Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania przedmiotu, potrafi je wykorzystać . Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B3_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie chorób zakaźnych i pasożytniczych
Treści programoweT-W-1Pojęcie bakteriemii i sepsy.
T-W-2Borelioza i odkleszczowe choroby OUN.
T-W-3Wirusowe i bakteryjne zapalenie gardła.
T-W-8Niektóre choroby zakaźne okresu dziecięcego: odra, ospa, świnka, różyczka, mononukleoza zakaźna.
T-W-4Czym różnią się grypy? Szczepionki.
T-W-5Typowe i atypowe zapalenia płuc.
T-W-6Żółtaczki zakaźne. Immunoprofilaktyka.
T-W-7Opryszczka i inne choroby układu moczowo-płciowego.
T-W-10Parazytozy przewodu pokarmowego, biegunki pochodzenia pasożytniczego
T-W-11Inwazje pasożytów do tkanki mięśniowej, zmiany hematologiczne w chorobach pasożytniczych
T-W-13Objawy parazytoz układu oddechowego, zmiany skórne
T-W-15Immunologia inwazji pasożytniczych, parazytozy w stanach osłabionej odporności
T-W-12Parazytozy układu nerwowego, zaburzenia widzenia
T-W-9Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się chorób pasożytniczych, pasożytnicze antropozoonozy
T-W-14Układ rozrodczy a inwazje pasożytnicze.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, krótkie filmy tematyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta podczas ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny kończący przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je prawidłowo, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.