Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy immunologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy immunologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: chemia ogólna, techniki mikrobiologiczne, fozjologia człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod immunologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Narządy immunologicznie kompetentne.2
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA2
T-A-3Metody oceny odporności nieswoistej-fagocytoza2
T-A-4Metody oceny odporności swoistej komórkowej. Analiza przypadków.2
T-A-5Metody określania reakcji nadwrażliwości. Analiza przypadków.2
T-A-6Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.1 - wywiad, badanie fizykochemiczne.2
T-A-7Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.2 - metody in vivo (testy skórne). Prezentacja multimedialna alergenów pokarmowych.2
T-A-8Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.3 - metody in vitro (całkowite i swoiste IgE).2
T-A-9Metody w określaniu pseudoalergii (oznaczanie tryptazy, leukotrienów, histaminy). Analiza przykładowych wyników.2
T-A-10Omówienie pierwotnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.2
T-A-11Omówienie wtórnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.2
T-A-12Rodzaje odporności przeciwwirusowej.2
T-A-13Rodzaje odporności przeciwbakteryjnej.2
T-A-14Jak wykonuje się szczepienie zwierząt w badaniach laboratoryjnych.2
T-A-15Zaliczenie ćwiczenia.2
30
wykłady
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje2
T-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej2
T-W-3Nieswoista odporność humoralna2
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną2
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T2
T-W-6Swoista odporność humoralna3
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna2
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych3
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych2
T-W-10Szczepienia i szczepionki2
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości2
T-W-12Autoimmunizacja2
T-W-13Immunologia nowotworów2
T-W-14Immunostymulacja, immunosupresja2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych15
A-A-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-A-4Konsultacje z nauczycielem5
A-A-5Analiza wskazanej literatury20
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C17_W01
Posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, mechanizmów odpornościowych i metod diagnostycznych.
MS_1A_W13, MS_1A_W11C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-A-4, T-A-9, T-A-5, T-A-10, T-A-14, T-A-6, T-A-12, T-A-8, T-A-11, T-A-13, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C17_U01
Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników.
MS_1A_U02, MS_1A_U06C-1T-A-4, T-A-9, T-A-5, T-A-10, T-A-14, T-A-6, T-A-12, T-A-8, T-A-11, T-A-13, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C17_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
MS_1A_K01, MS_1A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-A-4, T-A-9, T-A-5, T-A-10, T-A-14, T-A-6, T-A-12, T-A-11, T-A-13, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C17_W01
Posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, mechanizmów odpornościowych i metod diagnostycznych.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium diadnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium dignostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C17_U01
Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników.
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C17_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
  2. Kandefer-Szerszeń M., Ćwiczenia z immunologii, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2006
  3. Kątnik-Prastowska I., Immunochemia w biologii medycznej. Metody laboratoryjne., PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ptak W., Ptak M., Szczepanik M., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2010
  2. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, PZWL, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Narządy immunologicznie kompetentne.2
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA2
T-A-3Metody oceny odporności nieswoistej-fagocytoza2
T-A-4Metody oceny odporności swoistej komórkowej. Analiza przypadków.2
T-A-5Metody określania reakcji nadwrażliwości. Analiza przypadków.2
T-A-6Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.1 - wywiad, badanie fizykochemiczne.2
T-A-7Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.2 - metody in vivo (testy skórne). Prezentacja multimedialna alergenów pokarmowych.2
T-A-8Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.3 - metody in vitro (całkowite i swoiste IgE).2
T-A-9Metody w określaniu pseudoalergii (oznaczanie tryptazy, leukotrienów, histaminy). Analiza przykładowych wyników.2
T-A-10Omówienie pierwotnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.2
T-A-11Omówienie wtórnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.2
T-A-12Rodzaje odporności przeciwwirusowej.2
T-A-13Rodzaje odporności przeciwbakteryjnej.2
T-A-14Jak wykonuje się szczepienie zwierząt w badaniach laboratoryjnych.2
T-A-15Zaliczenie ćwiczenia.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje2
T-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej2
T-W-3Nieswoista odporność humoralna2
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną2
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T2
T-W-6Swoista odporność humoralna3
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna2
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych3
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych2
T-W-10Szczepienia i szczepionki2
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości2
T-W-12Autoimmunizacja2
T-W-13Immunologia nowotworów2
T-W-14Immunostymulacja, immunosupresja2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych15
A-A-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-A-4Konsultacje z nauczycielem5
A-A-5Analiza wskazanej literatury20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C17_W01Posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, mechanizmów odpornościowych i metod diagnostycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W13Ma wiedzę na temat metod analitycznych i ich wykorzystania w ocenie jakości żywności i środowiska.
MS_1A_W11Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
Treści programoweT-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej
T-W-3Nieswoista odporność humoralna
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych
T-W-10Szczepienia i szczepionki
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości
T-W-12Autoimmunizacja
T-W-13Immunologia nowotworów
T-W-14Immunostymulacja, immunosupresja
T-W-6Swoista odporność humoralna
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje
T-A-4Metody oceny odporności swoistej komórkowej. Analiza przypadków.
T-A-9Metody w określaniu pseudoalergii (oznaczanie tryptazy, leukotrienów, histaminy). Analiza przykładowych wyników.
T-A-5Metody określania reakcji nadwrażliwości. Analiza przypadków.
T-A-10Omówienie pierwotnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.
T-A-14Jak wykonuje się szczepienie zwierząt w badaniach laboratoryjnych.
T-A-6Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.1 - wywiad, badanie fizykochemiczne.
T-A-12Rodzaje odporności przeciwwirusowej.
T-A-8Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.3 - metody in vitro (całkowite i swoiste IgE).
T-A-11Omówienie wtórnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.
T-A-13Rodzaje odporności przeciwbakteryjnej.
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA
T-A-3Metody oceny odporności nieswoistej-fagocytoza
T-A-7Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.2 - metody in vivo (testy skórne). Prezentacja multimedialna alergenów pokarmowych.
T-A-1Narządy immunologicznie kompetentne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium diadnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium diagnostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania układu immunologicznego człowieka oraz metod oceny odporności. Zna organizację i metody pracy w laboratorium dignostycznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C17_U01Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
Treści programoweT-A-4Metody oceny odporności swoistej komórkowej. Analiza przypadków.
T-A-9Metody w określaniu pseudoalergii (oznaczanie tryptazy, leukotrienów, histaminy). Analiza przykładowych wyników.
T-A-5Metody określania reakcji nadwrażliwości. Analiza przypadków.
T-A-10Omówienie pierwotnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.
T-A-14Jak wykonuje się szczepienie zwierząt w badaniach laboratoryjnych.
T-A-6Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.1 - wywiad, badanie fizykochemiczne.
T-A-12Rodzaje odporności przeciwwirusowej.
T-A-8Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.3 - metody in vitro (całkowite i swoiste IgE).
T-A-11Omówienie wtórnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.
T-A-13Rodzaje odporności przeciwbakteryjnej.
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA
T-A-3Metody oceny odporności nieswoistej-fagocytoza
T-A-7Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.2 - metody in vivo (testy skórne). Prezentacja multimedialna alergenów pokarmowych.
T-A-1Narządy immunologicznie kompetentne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, dobrać metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do oceny odporności swoistej i nieswoistej. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C17_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy i funkcjonowania układu immunologcznego i mechanizmów odporności człowieka.
Treści programoweT-W-2Główny układ antygenów zgodności tkankowej
T-W-3Nieswoista odporność humoralna
T-W-4Mechanizmy odporności nieswoistej komórkowej, współdziałanie z odpowiedzią humoralną
T-W-7Współdziałanie odpowiedzi komórkowej i humoralnej. Tolerancja immunologiczna
T-W-9Odporność w zakażeniach wirusowych
T-W-10Szczepienia i szczepionki
T-W-11Alergia-mechanizmy reakcji nadwrażliwości
T-W-12Autoimmunizacja
T-W-13Immunologia nowotworów
T-W-14Immunostymulacja, immunosupresja
T-W-6Swoista odporność humoralna
T-W-5Antygeny, odporność komórkowa mediowana przez limfocyty T
T-W-8Odporność w zakażeniach bakteryjnych
T-W-1Morfologia układu limfatycznego i podstawowe funkcje
T-A-4Metody oceny odporności swoistej komórkowej. Analiza przypadków.
T-A-9Metody w określaniu pseudoalergii (oznaczanie tryptazy, leukotrienów, histaminy). Analiza przykładowych wyników.
T-A-5Metody określania reakcji nadwrażliwości. Analiza przypadków.
T-A-10Omówienie pierwotnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.
T-A-14Jak wykonuje się szczepienie zwierząt w badaniach laboratoryjnych.
T-A-6Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.1 - wywiad, badanie fizykochemiczne.
T-A-12Rodzaje odporności przeciwwirusowej.
T-A-11Omówienie wtórnych niedoborów odporności. Analiza przykładowych wyników.
T-A-13Rodzaje odporności przeciwbakteryjnej.
T-A-2Metody wykrywania uykładu HLA
T-A-3Metody oceny odporności nieswoistej-fagocytoza
T-A-7Etapy diagnostyki alergii pokarmowych. Cz.2 - metody in vivo (testy skórne). Prezentacja multimedialna alergenów pokarmowych.
T-A-1Narządy immunologicznie kompetentne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.