Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Cytologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Cytologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z anatomii, fizjologii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodologia badań cytologicznych, budową i funkcjonowaniem komórki z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Student nabędzie umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów oraz wiedzę praktyczną dotycząca metod badań cytologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów2
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)2
T-L-3Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie)2
T-L-4Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek)2
T-L-5Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon2
T-L-6Komórka roślinna (ściany komórkowe, chloroplast)2
T-L-7Przygotowanie zawiesin komórkowych do badań histochemicznych (badanie żywych komórek, wyosobnianie komórek)1
T-L-8Ultrastruktura plemnika (morfologia, analiza komet)2
15
wykłady
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa2
T-W-2Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.2
T-W-3Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne2
T-W-4Cytoszkielet2
T-W-5Struktura i funkcje białek2
T-W-6Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.2
T-W-7Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach labolatoryjnych15
A-L-2Udział w konsultacjach5
A-L-3Przygotowanie sie do zajęć4
A-L-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej3
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń labolatoryjnych3
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu7
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (m.in. wykonywanie i analiza wymazów, wykonywanie i analiza preparatów histologicznych, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb), pokaz działania programu do "Analizy komet" przy ocenie jakości materiału genetycznego pochodzacego z plemników ryb

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O6-1_W01
Po odbyciu kursu student ma wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie.
MS_1A_W03, MS_1A_W11C-1, C-2T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O6-1_U01
Student umie obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, umie zastosować histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek.
MS_1A_U07C-1, C-2T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O6-1_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
MS_1A_K03C-1, C-2T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O6-1_W01
Po odbyciu kursu student ma wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie.
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy i działania organelli komórkowych.
3,0Student ma wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej.
3,5Student ma wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej oraz chemicznych składników komórki.
4,0Student ma w większości wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych .
4,5Student ma w większości wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie.
5,0Student ma pełną wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkielet, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O6-1_U01
Student umie obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, umie zastosować histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek.
2,0Student nie umie obsłużyć mikroskopów różnych typów, nie umie stosować technik badawczych do badania poszczególnych struktur biologicznych komórki,
3,0Student umie obsłużyć w większości obsłużyć mikroskopy różnego typu.
3,5Student umie obsłużyć w większości obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych.
4,0Student umie obsłużyć obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych.
4,5Student umie obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, umie zastosować podstawowe histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek.
5,0Student umie obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, umie zastosować histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O6-1_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. lian, Raff Martin, Roberts Keith, Walter Peter, Podstawy biologii komórki, cz 1, 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Krygier-Stojałowska A., Godlewski H.G. (red.), Topochemiczne metody badania komórek i tkanek, PWN, Warszawa
  3. Robertis De E. D. P., Nowinski W.W., Saez F.A., Cytologia (Biologia komórki), PWN, Warszawa
  4. Giese A.C., Fizjologia komórki, PWN, Warszawa
  5. Kawiak J., Osuchowska Z., Przełęcka A. (red.), Ultrastruktura i funkcja komórki, PWN, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów2
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)2
T-L-3Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie)2
T-L-4Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek)2
T-L-5Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon2
T-L-6Komórka roślinna (ściany komórkowe, chloroplast)2
T-L-7Przygotowanie zawiesin komórkowych do badań histochemicznych (badanie żywych komórek, wyosobnianie komórek)1
T-L-8Ultrastruktura plemnika (morfologia, analiza komet)2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa2
T-W-2Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.2
T-W-3Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne2
T-W-4Cytoszkielet2
T-W-5Struktura i funkcje białek2
T-W-6Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.2
T-W-7Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach labolatoryjnych15
A-L-2Udział w konsultacjach5
A-L-3Przygotowanie sie do zajęć4
A-L-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej3
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń labolatoryjnych3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu7
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O6-1_W01Po odbyciu kursu student ma wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
MS_1A_W11Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodologia badań cytologicznych, budową i funkcjonowaniem komórki z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Student nabędzie umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów oraz wiedzę praktyczną dotycząca metod badań cytologicznych.
Treści programoweT-L-3Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie)
T-L-8Ultrastruktura plemnika (morfologia, analiza komet)
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów
T-L-4Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek)
T-L-6Komórka roślinna (ściany komórkowe, chloroplast)
T-L-7Przygotowanie zawiesin komórkowych do badań histochemicznych (badanie żywych komórek, wyosobnianie komórek)
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)
T-L-5Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa
T-W-3Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne
T-W-4Cytoszkielet
T-W-5Struktura i funkcje białek
T-W-7Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie
T-W-2Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.
T-W-6Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (m.in. wykonywanie i analiza wymazów, wykonywanie i analiza preparatów histologicznych, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb), pokaz działania programu do "Analizy komet" przy ocenie jakości materiału genetycznego pochodzacego z plemników ryb
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy i działania organelli komórkowych.
3,0Student ma wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej.
3,5Student ma wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej oraz chemicznych składników komórki.
4,0Student ma w większości wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych .
4,5Student ma w większości wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie.
5,0Student ma pełną wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkielet, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O6-1_U01Student umie obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, umie zastosować histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U07Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodologia badań cytologicznych, budową i funkcjonowaniem komórki z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Student nabędzie umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów oraz wiedzę praktyczną dotycząca metod badań cytologicznych.
Treści programoweT-L-3Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie)
T-L-8Ultrastruktura plemnika (morfologia, analiza komet)
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów
T-L-4Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek)
T-L-6Komórka roślinna (ściany komórkowe, chloroplast)
T-L-7Przygotowanie zawiesin komórkowych do badań histochemicznych (badanie żywych komórek, wyosobnianie komórek)
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)
T-L-5Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa
T-W-3Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne
T-W-4Cytoszkielet
T-W-5Struktura i funkcje białek
T-W-7Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie
T-W-2Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.
T-W-6Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (m.in. wykonywanie i analiza wymazów, wykonywanie i analiza preparatów histologicznych, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb), pokaz działania programu do "Analizy komet" przy ocenie jakości materiału genetycznego pochodzacego z plemników ryb
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie obsłużyć mikroskopów różnych typów, nie umie stosować technik badawczych do badania poszczególnych struktur biologicznych komórki,
3,0Student umie obsłużyć w większości obsłużyć mikroskopy różnego typu.
3,5Student umie obsłużyć w większości obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych.
4,0Student umie obsłużyć obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych.
4,5Student umie obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, umie zastosować podstawowe histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek.
5,0Student umie obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, umie zastosować histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O6-1_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodologia badań cytologicznych, budową i funkcjonowaniem komórki z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Student nabędzie umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów oraz wiedzę praktyczną dotycząca metod badań cytologicznych.
Treści programoweT-L-3Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie)
T-L-8Ultrastruktura plemnika (morfologia, analiza komet)
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów
T-L-4Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek)
T-L-6Komórka roślinna (ściany komórkowe, chloroplast)
T-L-7Przygotowanie zawiesin komórkowych do badań histochemicznych (badanie żywych komórek, wyosobnianie komórek)
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)
T-L-5Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa
T-W-3Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne
T-W-4Cytoszkielet
T-W-5Struktura i funkcje białek
T-W-7Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie
T-W-2Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.
T-W-6Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (m.in. wykonywanie i analiza wymazów, wykonywanie i analiza preparatów histologicznych, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb), pokaz działania programu do "Analizy komet" przy ocenie jakości materiału genetycznego pochodzacego z plemników ryb
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole