Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Bakteriologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bakteriologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy biologii
W-2podstawy chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomośc łacińskiego i polskiego nazewnictwa ważnych przedstawicieli róznych znaczeniowo grup bakterii
C-2Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczących róźnic w budowie, fizjologii i metaboliżmie bakterii
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących uwarunkowań srodowiskowych aktywności bakterii
C-4Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie roli jaką odgrywac moga bakterie
C-5Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących specyfiki narzędzi i badawczych technik mikrobiologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bakterie w środowisku życia człowieka2
T-L-2Morfologia kolonii i komórki bakteryjnej; analiza makro- i mikroskopowa16
T-L-3Fizjologia bakterii12
30
wykłady
T-W-1Czym zajmuje sie bakteriologia, rys historyczny. Podstawy klasyfikacji bakterii.2
T-W-2Morfologia bakterii - kształty, formy skupisk; rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych, rodzaje i funkcje struktur zewnątrz- i wewnątrzkomórkowych.8
T-W-3Bakterie sporotwórcze: proces sporulacji i kiełkowania2
T-W-4Różnorodność świata bakterii; bakterie właściwe, blisko spokrewnione z bakteriami właściwymi i zasadniczo rózniące się od bakterii własciwych3
T-W-5Taksonomia i nomenklatura bakterii2
T-W-6Fizjologia bakterii. Róznice w wymogach srodowiskowych bakterii4
T-W-7Wzrost bakterii2
T-W-8metabolizm bakterii; podstawowe szlaki metaboliczne3
T-W-9Rózne znaczeniowo grupy bakterii; bakterie pozyteczne i szkodliwe2
T-W-10Bakterie chorobotwórcze; cechy chorobotwórczości, toksynotwórczość.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-3praktyczna umiejętnosć roznicowania bakterii15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie materiałów źródłowych30
A-W-3przygotowanie sie do egzaminu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3dyskusja tematyczna; interpretacja wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności i biegłości w wykorzystywaniu narzędzi do izolacji i identyfikacji bakterii
S-3Ocena formująca: bieżąca ocena stanu przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C4_W05
Student ma podstawowa wiedzę na temat bakterii, ich specyfiki i róznorodności
MS_1A_W05C-2, C-1T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3, S-1
MS_1A_C4_W07
student ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii bakteriologicznej oraz znajomość rozwoju bakteriologii
MS_1A_W03, MS_1A_W04, MS_1A_W07C-5, C-2, C-3, C-4, C-1T-W-10, T-W-9, T-W-4M-1S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C4_U02
Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizach bakteriologicznych
MS_1A_U02C-2T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3
MS_1A_C4_U05
Student potrafi roznicować bakterie szkodliwe i korzystne dla człowieka
MS_1A_U05C-5, C-2, C-3, C-4, C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C4_K03
Student ma swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
MS_1A_K03C-5, C-2, C-3, C-4T-L-2, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C4_W05
Student ma podstawowa wiedzę na temat bakterii, ich specyfiki i róznorodności
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę w zakresie kategorii pojeciowych i terminologii bakteriologicznej oraz na temat bakterii ich specyfiki i różnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C4_W07
student ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii bakteriologicznej oraz znajomość rozwoju bakteriologii
2,0Nie zna terminologii, nie ma wiedzy na temat rożnic miedzy bakteriami
3,0Ma podstawową wiedzę w zakresie kategorii pojeciowych i terminologii bakteriologicznej oraz na temat bakterii ich specyfiki i różnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0zna i poprawnie stosuje nazewnictwo bakterii, ma wiedzę na temat specyfiki wybranych grup bakterii, zna podstawy róznicowania bakterii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C4_U02
Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizach bakteriologicznych
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę w zakresie kategorii pojeciowych i terminologii bakteriologicznej oraz na temat bakterii ich specyfiki i różnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C4_U05
Student potrafi roznicować bakterie szkodliwe i korzystne dla człowieka
2,0nie umie zastosowac poznanych technik i narzędzi w analizach bakteriologicznych
3,0zna niektóre z poznanych narzędzi /technik badawczych umozliwiających róznicowanie bakterii
3,5
4,0
4,5
5,0zna i potrafi posługiwac się poznanymi narzedziami i technikami badawczymi stosowanymi w bakteriologii. Umie poprawnie interpretować wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C4_K03
Student ma swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
2,0nie ma świadomości zagrożeń związanych z praca na żywym materiale
3,0jest świadom zagrożeń, bez umiejętności wskazania z czego może wynikać zagrożenie
3,5
4,0
4,5
5,0ma świadomośc odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, wie z czego wynika i jak im skutecznie przeciwdziałac

Literatura podstawowa

  1. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, W-wa, 1998
  2. Baj J., Z. Markiewicz, Biologia molekularna bakterii, PWN, W-wa, 2007
  3. Singleton P, Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, W-wa, 2000
  4. Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Przondo-Mordarska A, Podstawowe procedury laboratoryjne w bakteriologii klinicznej, PZWL, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bakterie w środowisku życia człowieka2
T-L-2Morfologia kolonii i komórki bakteryjnej; analiza makro- i mikroskopowa16
T-L-3Fizjologia bakterii12
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czym zajmuje sie bakteriologia, rys historyczny. Podstawy klasyfikacji bakterii.2
T-W-2Morfologia bakterii - kształty, formy skupisk; rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych, rodzaje i funkcje struktur zewnątrz- i wewnątrzkomórkowych.8
T-W-3Bakterie sporotwórcze: proces sporulacji i kiełkowania2
T-W-4Różnorodność świata bakterii; bakterie właściwe, blisko spokrewnione z bakteriami właściwymi i zasadniczo rózniące się od bakterii własciwych3
T-W-5Taksonomia i nomenklatura bakterii2
T-W-6Fizjologia bakterii. Róznice w wymogach srodowiskowych bakterii4
T-W-7Wzrost bakterii2
T-W-8metabolizm bakterii; podstawowe szlaki metaboliczne3
T-W-9Rózne znaczeniowo grupy bakterii; bakterie pozyteczne i szkodliwe2
T-W-10Bakterie chorobotwórcze; cechy chorobotwórczości, toksynotwórczość.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-3praktyczna umiejętnosć roznicowania bakterii15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie materiałów źródłowych30
A-W-3przygotowanie sie do egzaminu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C4_W05Student ma podstawowa wiedzę na temat bakterii, ich specyfiki i róznorodności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmów, grzybów, parazytów i szkodników) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczących róźnic w budowie, fizjologii i metaboliżmie bakterii
C-1Znajomośc łacińskiego i polskiego nazewnictwa ważnych przedstawicieli róznych znaczeniowo grup bakterii
Treści programoweT-W-3Bakterie sporotwórcze: proces sporulacji i kiełkowania
T-W-10Bakterie chorobotwórcze; cechy chorobotwórczości, toksynotwórczość.
T-W-1Czym zajmuje sie bakteriologia, rys historyczny. Podstawy klasyfikacji bakterii.
T-W-5Taksonomia i nomenklatura bakterii
T-W-6Fizjologia bakterii. Róznice w wymogach srodowiskowych bakterii
T-W-7Wzrost bakterii
T-W-8metabolizm bakterii; podstawowe szlaki metaboliczne
T-W-9Rózne znaczeniowo grupy bakterii; bakterie pozyteczne i szkodliwe
T-W-2Morfologia bakterii - kształty, formy skupisk; rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych, rodzaje i funkcje struktur zewnątrz- i wewnątrzkomórkowych.
T-W-4Różnorodność świata bakterii; bakterie właściwe, blisko spokrewnione z bakteriami właściwymi i zasadniczo rózniące się od bakterii własciwych
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3dyskusja tematyczna; interpretacja wyników
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: bieżąca ocena stanu przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę w zakresie kategorii pojeciowych i terminologii bakteriologicznej oraz na temat bakterii ich specyfiki i różnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C4_W07student ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii bakteriologicznej oraz znajomość rozwoju bakteriologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
MS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat nomenklatury, podstawowych definicji i budowy składników żywności oraz wzajemnych zwiążków i przemian wynikających z oddziaływań między nimi.
MS_1A_W07Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów i procesów zachodzęcych z ich udziałem w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa
Cel przedmiotuC-5Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących specyfiki narzędzi i badawczych technik mikrobiologicznych
C-2Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczących róźnic w budowie, fizjologii i metaboliżmie bakterii
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących uwarunkowań srodowiskowych aktywności bakterii
C-4Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie roli jaką odgrywac moga bakterie
C-1Znajomośc łacińskiego i polskiego nazewnictwa ważnych przedstawicieli róznych znaczeniowo grup bakterii
Treści programoweT-W-10Bakterie chorobotwórcze; cechy chorobotwórczości, toksynotwórczość.
T-W-9Rózne znaczeniowo grupy bakterii; bakterie pozyteczne i szkodliwe
T-W-4Różnorodność świata bakterii; bakterie właściwe, blisko spokrewnione z bakteriami właściwymi i zasadniczo rózniące się od bakterii własciwych
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna terminologii, nie ma wiedzy na temat rożnic miedzy bakteriami
3,0Ma podstawową wiedzę w zakresie kategorii pojeciowych i terminologii bakteriologicznej oraz na temat bakterii ich specyfiki i różnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0zna i poprawnie stosuje nazewnictwo bakterii, ma wiedzę na temat specyfiki wybranych grup bakterii, zna podstawy róznicowania bakterii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C4_U02Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizach bakteriologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczących róźnic w budowie, fizjologii i metaboliżmie bakterii
Treści programoweT-L-3Fizjologia bakterii
T-L-2Morfologia kolonii i komórki bakteryjnej; analiza makro- i mikroskopowa
T-L-1Bakterie w środowisku życia człowieka
T-W-3Bakterie sporotwórcze: proces sporulacji i kiełkowania
T-W-10Bakterie chorobotwórcze; cechy chorobotwórczości, toksynotwórczość.
T-W-1Czym zajmuje sie bakteriologia, rys historyczny. Podstawy klasyfikacji bakterii.
T-W-5Taksonomia i nomenklatura bakterii
T-W-6Fizjologia bakterii. Róznice w wymogach srodowiskowych bakterii
T-W-7Wzrost bakterii
T-W-8metabolizm bakterii; podstawowe szlaki metaboliczne
T-W-9Rózne znaczeniowo grupy bakterii; bakterie pozyteczne i szkodliwe
T-W-2Morfologia bakterii - kształty, formy skupisk; rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych, rodzaje i funkcje struktur zewnątrz- i wewnątrzkomórkowych.
T-W-4Różnorodność świata bakterii; bakterie właściwe, blisko spokrewnione z bakteriami właściwymi i zasadniczo rózniące się od bakterii własciwych
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3dyskusja tematyczna; interpretacja wyników
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena umiejętności i biegłości w wykorzystywaniu narzędzi do izolacji i identyfikacji bakterii
S-3Ocena formująca: bieżąca ocena stanu przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę w zakresie kategorii pojeciowych i terminologii bakteriologicznej oraz na temat bakterii ich specyfiki i różnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C4_U05Student potrafi roznicować bakterie szkodliwe i korzystne dla człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludz, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
Cel przedmiotuC-5Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących specyfiki narzędzi i badawczych technik mikrobiologicznych
C-2Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczących róźnic w budowie, fizjologii i metaboliżmie bakterii
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących uwarunkowań srodowiskowych aktywności bakterii
C-4Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie roli jaką odgrywac moga bakterie
C-1Znajomośc łacińskiego i polskiego nazewnictwa ważnych przedstawicieli róznych znaczeniowo grup bakterii
Treści programoweT-L-3Fizjologia bakterii
T-L-2Morfologia kolonii i komórki bakteryjnej; analiza makro- i mikroskopowa
T-L-1Bakterie w środowisku życia człowieka
T-W-3Bakterie sporotwórcze: proces sporulacji i kiełkowania
T-W-10Bakterie chorobotwórcze; cechy chorobotwórczości, toksynotwórczość.
T-W-1Czym zajmuje sie bakteriologia, rys historyczny. Podstawy klasyfikacji bakterii.
T-W-5Taksonomia i nomenklatura bakterii
T-W-6Fizjologia bakterii. Róznice w wymogach srodowiskowych bakterii
T-W-7Wzrost bakterii
T-W-8metabolizm bakterii; podstawowe szlaki metaboliczne
T-W-9Rózne znaczeniowo grupy bakterii; bakterie pozyteczne i szkodliwe
T-W-2Morfologia bakterii - kształty, formy skupisk; rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych, rodzaje i funkcje struktur zewnątrz- i wewnątrzkomórkowych.
T-W-4Różnorodność świata bakterii; bakterie właściwe, blisko spokrewnione z bakteriami właściwymi i zasadniczo rózniące się od bakterii własciwych
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3dyskusja tematyczna; interpretacja wyników
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena umiejętności i biegłości w wykorzystywaniu narzędzi do izolacji i identyfikacji bakterii
S-3Ocena formująca: bieżąca ocena stanu przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie zastosowac poznanych technik i narzędzi w analizach bakteriologicznych
3,0zna niektóre z poznanych narzędzi /technik badawczych umozliwiających róznicowanie bakterii
3,5
4,0
4,5
5,0zna i potrafi posługiwac się poznanymi narzedziami i technikami badawczymi stosowanymi w bakteriologii. Umie poprawnie interpretować wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C4_K03Student ma swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Cel przedmiotuC-5Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących specyfiki narzędzi i badawczych technik mikrobiologicznych
C-2Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczących róźnic w budowie, fizjologii i metaboliżmie bakterii
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących uwarunkowań srodowiskowych aktywności bakterii
C-4Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie roli jaką odgrywac moga bakterie
Treści programoweT-L-2Morfologia kolonii i komórki bakteryjnej; analiza makro- i mikroskopowa
T-W-3Bakterie sporotwórcze: proces sporulacji i kiełkowania
T-W-10Bakterie chorobotwórcze; cechy chorobotwórczości, toksynotwórczość.
T-W-6Fizjologia bakterii. Róznice w wymogach srodowiskowych bakterii
T-W-7Wzrost bakterii
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3dyskusja tematyczna; interpretacja wyników
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena umiejętności i biegłości w wykorzystywaniu narzędzi do izolacji i identyfikacji bakterii
S-3Ocena formująca: bieżąca ocena stanu przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości zagrożeń związanych z praca na żywym materiale
3,0jest świadom zagrożeń, bez umiejętności wskazania z czego może wynikać zagrożenie
3,5
4,0
4,5
5,0ma świadomośc odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, wie z czego wynika i jak im skutecznie przeciwdziałac