Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Estetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Estetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W-1 Podstawowa wiedza z historii powszechnej i historii sztuki nabyta w trakcie nauki na poziomie podstawowym i średnim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C-1 Prezentacja estetyki jako narzędzia porządkującego różnorodne zjawiska w sztuce. C-2 Zapoznanie studenta z podstawowymi koncepcjami estetycznymi od starożytności do współczesności C-3 Zapoznanie ze znaczeniem i pozycją jaką zajmuje dzieło sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne i jego konfrontacja z pojęciem piękna oraz współudział w kształtowaniu kultury C-4 Zapoznanie z najnowszymi zjawiskami w kulturze związanymi z estetyzacją życia codziennego, estetyką mediów elektronicznych oraz kulturą popularną i ich wpływ na kształtowanie otoczenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności ze szczególnym uwzględnieniem sztuki najnowszej.4
T-W-2Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po czasy wspolczesne4
T-W-3Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.3
T-W-4Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w wystawach w galeriach i innych wydarzeniach artystycznych15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Metoda sytuacyjna
M-3Film Ekspozycja
M-4Pokaz połączony z przeżyciem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena formująca: Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-4Ocena podsumowująca: Ocena znajomości wydarzeń artystycznych, wystaw, ekspozycji muzealnych w regionie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_A09-2_W22
Student zna podstawowe koncepcje estetyczne, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. Zna najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyzacją życia codziennego. Zna estetykę mediów elektronicznych i kultury popularnej i ich wpływ na otoczenie.
UWW_1A_W22C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-2, M-4, M-1, M-3S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_A09-2_U17
Student ocenia na poziomie podstawowym wartości estetyki i jego składowych z wykorzystaniem wiedzy podstawowej z zakresu estetyki.
UWW_1A_U17C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-4, M-1, M-3S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_A09-2_K02
Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzega znaczenie świadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym i swój udział i odpowiedzialność w kształtowaniu estetycznym rzeczywistości.
UWW_1A_K02C-1M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_A09-2_W22
Student zna podstawowe koncepcje estetyczne, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. Zna najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyzacją życia codziennego. Zna estetykę mediów elektronicznych i kultury popularnej i ich wpływ na otoczenie.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna podstawowe koncepcje estetyczne, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_A09-2_U17
Student ocenia na poziomie podstawowym wartości estetyki i jego składowych z wykorzystaniem wiedzy podstawowej z zakresu estetyki.
2,0
3,0Student ocenia na poziomie podstawowym wartości estetyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_A09-2_K02
Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzega znaczenie świadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym i swój udział i odpowiedzialność w kształtowaniu estetycznym rzeczywistości.
2,0
3,0Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzega znaczenie świadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Umberto Eco, Historia piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2005
  2. Umberto Eco, Historia brzydoty, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2007
  3. Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Sp. z o. o, Warszawa, 2006
  2. John Berger, Sposoby widzenia, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2008
  3. John Berger, O patrzeniu, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności ze szczególnym uwzględnieniem sztuki najnowszej.4
T-W-2Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po czasy wspolczesne4
T-W-3Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.3
T-W-4Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w wystawach w galeriach i innych wydarzeniach artystycznych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_A09-2_W22Student zna podstawowe koncepcje estetyczne, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. Zna najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyzacją życia codziennego. Zna estetykę mediów elektronicznych i kultury popularnej i ich wpływ na otoczenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W22student posiada wiedzę z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1C-1 Prezentacja estetyki jako narzędzia porządkującego różnorodne zjawiska w sztuce. C-2 Zapoznanie studenta z podstawowymi koncepcjami estetycznymi od starożytności do współczesności C-3 Zapoznanie ze znaczeniem i pozycją jaką zajmuje dzieło sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne i jego konfrontacja z pojęciem piękna oraz współudział w kształtowaniu kultury C-4 Zapoznanie z najnowszymi zjawiskami w kulturze związanymi z estetyzacją życia codziennego, estetyką mediów elektronicznych oraz kulturą popularną i ich wpływ na kształtowanie otoczenia
Treści programoweT-W-3Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-4Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia
T-W-2Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po czasy wspolczesne
T-W-1Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności ze szczególnym uwzględnieniem sztuki najnowszej.
Metody nauczaniaM-2Metoda sytuacyjna
M-4Pokaz połączony z przeżyciem
M-1Wykład problemowy
M-3Film Ekspozycja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-4Ocena podsumowująca: Ocena znajomości wydarzeń artystycznych, wystaw, ekspozycji muzealnych w regionie
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena formująca: Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna podstawowe koncepcje estetyczne, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_A09-2_U17Student ocenia na poziomie podstawowym wartości estetyki i jego składowych z wykorzystaniem wiedzy podstawowej z zakresu estetyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U17student posiada umiejętność oceny znaczenia w życiu człowieka zagadnień wynikających z nauk humanistycznych i społecznych
Cel przedmiotuC-1C-1 Prezentacja estetyki jako narzędzia porządkującego różnorodne zjawiska w sztuce. C-2 Zapoznanie studenta z podstawowymi koncepcjami estetycznymi od starożytności do współczesności C-3 Zapoznanie ze znaczeniem i pozycją jaką zajmuje dzieło sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne i jego konfrontacja z pojęciem piękna oraz współudział w kształtowaniu kultury C-4 Zapoznanie z najnowszymi zjawiskami w kulturze związanymi z estetyzacją życia codziennego, estetyką mediów elektronicznych oraz kulturą popularną i ich wpływ na kształtowanie otoczenia
Treści programoweT-W-4Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia
T-W-3Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-1Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności ze szczególnym uwzględnieniem sztuki najnowszej.
T-W-2Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po czasy wspolczesne
Metody nauczaniaM-2Metoda sytuacyjna
M-4Pokaz połączony z przeżyciem
M-1Wykład problemowy
M-3Film Ekspozycja
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena znajomości wydarzeń artystycznych, wystaw, ekspozycji muzealnych w regionie
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena formująca: Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ocenia na poziomie podstawowym wartości estetyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_A09-2_K02Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzega znaczenie świadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym i swój udział i odpowiedzialność w kształtowaniu estetycznym rzeczywistości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1C-1 Prezentacja estetyki jako narzędzia porządkującego różnorodne zjawiska w sztuce. C-2 Zapoznanie studenta z podstawowymi koncepcjami estetycznymi od starożytności do współczesności C-3 Zapoznanie ze znaczeniem i pozycją jaką zajmuje dzieło sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne i jego konfrontacja z pojęciem piękna oraz współudział w kształtowaniu kultury C-4 Zapoznanie z najnowszymi zjawiskami w kulturze związanymi z estetyzacją życia codziennego, estetyką mediów elektronicznych oraz kulturą popularną i ich wpływ na kształtowanie otoczenia
Metody nauczaniaM-2Metoda sytuacyjna
M-3Film Ekspozycja
M-1Wykład problemowy
M-4Pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Ocena znajomości wydarzeń artystycznych, wystaw, ekspozycji muzealnych w regionie
S-2Ocena formująca: Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzega znaczenie świadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym.
3,5
4,0
4,5
5,0