Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Meteorologia i klimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,50,51zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,50,49zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję ogrodniczą
C-2Zapoznanie z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk meteorologicznych
C-3Ocena zasobów klimatycznych różnych regionów Polski

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja służby meteorologicznej i metody opracowań elementów pogody2
T-A-2Charakterystyka przyrządów do pomiarów elementów i obserwacji zjawisk meteorologicznych4
T-A-3Graficzne opracowanie ważniejszych elementów klimatu2
T-A-4Analiza niekorzystnych i szkodliwych zjawisk atmosferycznych dla wybranego regionu kraju1
9
wykłady
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery. wpływ warunków solarnych na wzrost, rozwój i plonowanie winorośli1
T-W-2Obieg ciepła i wody w systemie gleba-roślina-atmosfera2
T-W-3Czynniki klimatotwórcze i wskaźniki agroklimatyczne2
T-W-4Zasoby klimatu Polski a wymagania cieplne i wodne roślin2
T-W-5Niekorzystne dla roślin czynniki pogodowe. Ostrzeżenia meteorologiczne1
T-W-6Zaliczenie przedmiotu1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Opracowanie części praktycznej ćwiczeń20
A-A-3Przeglądanie stron internetowych dotyczących komunikatów i ostrzeżeń o niekorzystnych zjawiskach pogodowych6
A-A-4Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń4
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu13
A-W-4Opanowanie treści przedmiotu niezbędnych do zaliczenia części teoretycznej20
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - sytuacyjne, dyskusje na zajęciach
M-3Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
M-4Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C03_W01
Student ma wiedzę w zakresu zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
UWW_1A_W02C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C03_U01
Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
UWW_1A_U01, UWW_1A_U04, UWW_1A_U05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-3, M-4S-1, S-2
UWW_1A_C03_U02
Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
UWW_1A_U13C-2, C-3T-A-3, T-A-4M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C03_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
UWW_1A_K02C-1, C-3T-W-4, T-W-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C03_W01
Student ma wiedzę w zakresu zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o zjawiskach i elementach meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C03_U01
Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
2,0
3,0Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
UWW_1A_C03_U02
Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
2,0
3,0Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C03_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
2,0
3,0Student potrafi myśleć w sposób kreatywny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kożuchowski Krzysztof, Meteorologia i klimatologia, PWN, Warszawa, 2005, I
  2. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
  3. Koźmiński C., Michalska B3, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3

Literatura dodatkowa

  1. red. Koźmiński C., Michalska B, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
  2. red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1
  3. red. Koźmiński C., Klimat Polski - mapa ścienna, AR Szczecin, Szczecin, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja służby meteorologicznej i metody opracowań elementów pogody2
T-A-2Charakterystyka przyrządów do pomiarów elementów i obserwacji zjawisk meteorologicznych4
T-A-3Graficzne opracowanie ważniejszych elementów klimatu2
T-A-4Analiza niekorzystnych i szkodliwych zjawisk atmosferycznych dla wybranego regionu kraju1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery. wpływ warunków solarnych na wzrost, rozwój i plonowanie winorośli1
T-W-2Obieg ciepła i wody w systemie gleba-roślina-atmosfera2
T-W-3Czynniki klimatotwórcze i wskaźniki agroklimatyczne2
T-W-4Zasoby klimatu Polski a wymagania cieplne i wodne roślin2
T-W-5Niekorzystne dla roślin czynniki pogodowe. Ostrzeżenia meteorologiczne1
T-W-6Zaliczenie przedmiotu1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Opracowanie części praktycznej ćwiczeń20
A-A-3Przeglądanie stron internetowych dotyczących komunikatów i ostrzeżeń o niekorzystnych zjawiskach pogodowych6
A-A-4Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu13
A-W-4Opanowanie treści przedmiotu niezbędnych do zaliczenia części teoretycznej20
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_C03_W01Student ma wiedzę w zakresu zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W02student ma wiedzę w zakresie matematyki, statystyki matematycznej oraz fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję ogrodniczą
C-3Ocena zasobów klimatycznych różnych regionów Polski
Treści programoweT-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery. wpływ warunków solarnych na wzrost, rozwój i plonowanie winorośli
T-W-2Obieg ciepła i wody w systemie gleba-roślina-atmosfera
T-W-3Czynniki klimatotwórcze i wskaźniki agroklimatyczne
T-W-4Zasoby klimatu Polski a wymagania cieplne i wodne roślin
T-W-5Niekorzystne dla roślin czynniki pogodowe. Ostrzeżenia meteorologiczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - sytuacyjne, dyskusje na zajęciach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o zjawiskach i elementach meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_C03_U01Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U01student potrafi posługiwać się technologią informatyczną w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji, budowy baz danych niezbędnych do projektowania i realizacji przedsięwzięć z zakresu produkcji ogrodniczej i winiarskiej
UWW_1A_U04student ma umiejętność określania biotycznych i abiotycznych zagrożeń dla upraw ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, potrafi stosować metody służące przeciwdziałaniu i zwalczaniu potencjalnych zagrożeń
UWW_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję ogrodniczą
C-2Zapoznanie z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk meteorologicznych
C-3Ocena zasobów klimatycznych różnych regionów Polski
Treści programoweT-A-1Organizacja służby meteorologicznej i metody opracowań elementów pogody
T-A-2Charakterystyka przyrządów do pomiarów elementów i obserwacji zjawisk meteorologicznych
T-A-3Graficzne opracowanie ważniejszych elementów klimatu
T-A-4Analiza niekorzystnych i szkodliwych zjawisk atmosferycznych dla wybranego regionu kraju
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - sytuacyjne, dyskusje na zajęciach
M-3Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
M-4Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_C03_U02Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U13student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu kierunku studiów z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami i odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą i winiarską
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk meteorologicznych
C-3Ocena zasobów klimatycznych różnych regionów Polski
Treści programoweT-A-3Graficzne opracowanie ważniejszych elementów klimatu
T-A-4Analiza niekorzystnych i szkodliwych zjawisk atmosferycznych dla wybranego regionu kraju
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
M-4Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_C03_K01Student rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję ogrodniczą
C-3Ocena zasobów klimatycznych różnych regionów Polski
Treści programoweT-W-4Zasoby klimatu Polski a wymagania cieplne i wodne roślin
T-W-5Niekorzystne dla roślin czynniki pogodowe. Ostrzeżenia meteorologiczne
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - sytuacyjne, dyskusje na zajęciach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi myśleć w sposób kreatywny.
3,5
4,0
4,5
5,0