Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku TRiL oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i inżynierskich
C-2Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku rolniczym oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i rolniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pochodna funkcji. Ekstremum funkcji6
T-A-2Całka nieoznaczona Całka oznaczona5
T-A-3Równanie różniczkowe4
15
wykłady
T-W-1Pochodna funkcji Ekstremum funkcji6
T-W-2Całka nioznaczona i oznaczona6
T-W-3Równanie różniczkowe I i II rzędu3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w cwiczeniach adytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań10
A-A-3Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i studiowanie podręczników10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów z rolnictwa
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Student przystępuje do zaliczenia przedmiotu po uprzednim uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_null_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą funkcje jednej zmiennej, rachunek wyznaczników, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, rachunek różniczkowy - obliczanie pohodnych i całek i równanań różniczkowych niezbędną między innymi do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej;
TRL_1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_null_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski
TRL_1A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2
TRL_1A_null_U02
Potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie
TRL_1A_U01, TRL_1A_U07C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_null_K01
Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
TRL_1A_K07C-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_null_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą funkcje jednej zmiennej, rachunek wyznaczników, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, rachunek różniczkowy - obliczanie pohodnych i całek i równanań różniczkowych niezbędną między innymi do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej;
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie tematyki poruszanej na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_null_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_null_U02
Potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_null_K01
Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywna postawę w procesie samokształcenia oraz przestzrega zasad etyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pasewicz W., Matematyka dla studentów akademii rolniczych. Cz. I., AR w Szczecinie, Szczecin, 1999
  2. Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników, SGGW Warszawa, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Grzegorczyk J., Matematyka Cz. I-II., Politechnika Warszawska, Warszawa., 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pochodna funkcji. Ekstremum funkcji6
T-A-2Całka nieoznaczona Całka oznaczona5
T-A-3Równanie różniczkowe4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodna funkcji Ekstremum funkcji6
T-W-2Całka nioznaczona i oznaczona6
T-W-3Równanie różniczkowe I i II rzędu3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w cwiczeniach adytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań10
A-A-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i studiowanie podręczników10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_null_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą funkcje jednej zmiennej, rachunek wyznaczników, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, rachunek różniczkowy - obliczanie pohodnych i całek i równanań różniczkowych niezbędną między innymi do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą działania na zbiorach, elementy logiki, funkcje jednej zmiennej, rachunek wyznaczników, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, płaszczyznę i prostą w przestrzeni, elementy rachunku różniczkowego i całkowego, szeregi liczbowe i funkcyjne, krzywe drugiego stopnia, niezbędną między innymi do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej;
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku TRiL oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i inżynierskich
Treści programoweT-W-1Pochodna funkcji Ekstremum funkcji
T-W-2Całka nioznaczona i oznaczona
T-W-3Równanie różniczkowe I i II rzędu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów z rolnictwa
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie tematyki poruszanej na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_null_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku TRiL oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i inżynierskich
Treści programoweT-W-1Pochodna funkcji Ekstremum funkcji
T-W-2Całka nioznaczona i oznaczona
T-W-3Równanie różniczkowe I i II rzędu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów z rolnictwa
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_null_U02Potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
Cel przedmiotuC-2Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku rolniczym oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i rolniczych
Treści programoweT-W-1Pochodna funkcji Ekstremum funkcji
T-W-2Całka nioznaczona i oznaczona
T-W-3Równanie różniczkowe I i II rzędu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów z rolnictwa
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_null_K01Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku TRiL oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i inżynierskich
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Student przystępuje do zaliczenia przedmiotu po uprzednim uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywna postawę w procesie samokształcenia oraz przestzrega zasad etyki
3,5
4,0
4,5
5,0