Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy wyceny nieruchomości i obiektów technicznych w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wyceny nieruchomości i obiektów technicznych w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zalecana znajomość podstawowych zagadnień z gleoznawstwa,produkji roślinnej i zwięrzęcej oraz maszyn i budowli rolniczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu metod szacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych.stosowanych w rolnictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rodzaje nieruchomości – podział według kryterium podmiotowego i przedmiotowego. Zasady gospodarki ziemią na obszarach wiejskich. Elementy oceny ziemi na potrzeby produkcji rolnej. Wyłączanie gruntów z produkcji rolnej i leśnej. Źródła informacji o nieruchomościach. Układ, forma i treść operatu szacunkowego. Ustalenie stanu prawnego przedmiotu wyceny. Metodologia wyceny nieruchomości. Badanie i analiza rynku nieruchomości dla potrzeb wyceny. Metody wyceny zasiewów i upraw rolnych. Wycena plantacji kultur wieloletnich. Wycena nieruchomości rolnych wykorzystywanych jako stawy rybne. Cechy taksacyjne drzew i drzewostanów. Urządzenia techniczne jako przedmiot wyceny – definicje. Metody oceny stanu technicznego. Sposoby wyznaczania zużycia technicznego. Procedura wyceny metodą porównania parami. Metoda analizy statystycznej rynku i jej wykorzystanie w wycenie maszyn i urządzeń. Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomościami15
15
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomości z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego, pojęcia i definicje dotyczące nieruchomości. Podstawy gospodarki nieruchomościami rolnymi. Rynek nieruchomości. Zasady sporządzania operatu szacunkowego. Podejścia, metody i techniki szacowania nieruchomości. Wycena gruntów rolnych i gruntów pod wodami. Wycena upraw jednorocznych oraz sadów, plantacji wieloletnich oraz lasów i gruntów zadrzewionych. Wycena maszyn, urządzeń, budynków gospodarczych i obiektów technicznych. Prawa i obowiązki rzeczoznawcy majątkowego. Wymogi kwalifikacyjne i odpowiedzialność zawodowa rzeczoznawcy. Standardy zawodowe oraz kodeks etyki zawodowej rzeczoznawcy majątkowego.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
A-A-3Konsultacje15
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3Konsultacje15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady, prezentacje multimedialne połączone z dyskusją, samodzielny dobór metody i wycena wybranego obiektu rolniczego. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O10-1_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie prawa oraz zarządzania
TRL_1A_W08C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O10-1_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, w sposób ogólny analizuje i ocenia pod wzgledem prawnym funkcjonowanie prostych systemów dla obszaru techniki trolniczej, właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych metod przy rozwiazywaniu problemów
TRL_1A_U21, TRL_1A_U29, TRL_1A_U01C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O10-1_K01
Potyrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
TRL_1A_K07C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O10-1_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie prawa oraz zarządzania
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O10-1_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, w sposób ogólny analizuje i ocenia pod wzgledem prawnym funkcjonowanie prostych systemów dla obszaru techniki trolniczej, właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych metod przy rozwiazywaniu problemów
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O10-1_K01
Potyrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania

Literatura podstawowa

  1. Sawiłow E, Elementy wyceny nieruchomości rolnych, KPiUTW, AR, Wrocław, Wrocław, 2001
  2. Michalski R., Jóźwiak W., Metody oceny stanu technicznego, wycena pojazdów i maszyn., ART. Olsztyn, Olsztyn, 1998
  3. Klimek T., Podstawy wyceny wartości środków technicznych., Bomis Press Poznań, Poznań, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rodzaje nieruchomości – podział według kryterium podmiotowego i przedmiotowego. Zasady gospodarki ziemią na obszarach wiejskich. Elementy oceny ziemi na potrzeby produkcji rolnej. Wyłączanie gruntów z produkcji rolnej i leśnej. Źródła informacji o nieruchomościach. Układ, forma i treść operatu szacunkowego. Ustalenie stanu prawnego przedmiotu wyceny. Metodologia wyceny nieruchomości. Badanie i analiza rynku nieruchomości dla potrzeb wyceny. Metody wyceny zasiewów i upraw rolnych. Wycena plantacji kultur wieloletnich. Wycena nieruchomości rolnych wykorzystywanych jako stawy rybne. Cechy taksacyjne drzew i drzewostanów. Urządzenia techniczne jako przedmiot wyceny – definicje. Metody oceny stanu technicznego. Sposoby wyznaczania zużycia technicznego. Procedura wyceny metodą porównania parami. Metoda analizy statystycznej rynku i jej wykorzystanie w wycenie maszyn i urządzeń. Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomościami15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomości z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego, pojęcia i definicje dotyczące nieruchomości. Podstawy gospodarki nieruchomościami rolnymi. Rynek nieruchomości. Zasady sporządzania operatu szacunkowego. Podejścia, metody i techniki szacowania nieruchomości. Wycena gruntów rolnych i gruntów pod wodami. Wycena upraw jednorocznych oraz sadów, plantacji wieloletnich oraz lasów i gruntów zadrzewionych. Wycena maszyn, urządzeń, budynków gospodarczych i obiektów technicznych. Prawa i obowiązki rzeczoznawcy majątkowego. Wymogi kwalifikacyjne i odpowiedzialność zawodowa rzeczoznawcy. Standardy zawodowe oraz kodeks etyki zawodowej rzeczoznawcy majątkowego.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
A-A-3Konsultacje15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3Konsultacje15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O10-1_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie prawa oraz zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W08ma podstawowa wiedzę w zakresie: 1) prawa, obejmującą zasadnicze elementy z obszaru prawa cywilnego, administracyjnego, podatkowego, bankowego oraz przepisów kodeksu pracy, ubezpieczenia społecznego, dotyczących związków zawodowych, a także regulujących postępowanie i orzecznictwo sądowe, z uwzględnieniem istotnych aktów prawnych dotyczących podejmowania działalności gospodarczej oraz tworzenia i prowadzenia podmiotów gospodarczych, 2) zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomiania i prowadzenia działalności gospodarczej 3)zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przydatne do oceny zagrożeń i psychofizycznego obciążenia człowieka pracą;
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu metod szacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych.stosowanych w rolnictwie
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego, pojęcia i definicje dotyczące nieruchomości. Podstawy gospodarki nieruchomościami rolnymi. Rynek nieruchomości. Zasady sporządzania operatu szacunkowego. Podejścia, metody i techniki szacowania nieruchomości. Wycena gruntów rolnych i gruntów pod wodami. Wycena upraw jednorocznych oraz sadów, plantacji wieloletnich oraz lasów i gruntów zadrzewionych. Wycena maszyn, urządzeń, budynków gospodarczych i obiektów technicznych. Prawa i obowiązki rzeczoznawcy majątkowego. Wymogi kwalifikacyjne i odpowiedzialność zawodowa rzeczoznawcy. Standardy zawodowe oraz kodeks etyki zawodowej rzeczoznawcy majątkowego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, prezentacje multimedialne połączone z dyskusją, samodzielny dobór metody i wycena wybranego obiektu rolniczego. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O10-1_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, w sposób ogólny analizuje i ocenia pod wzgledem prawnym funkcjonowanie prostych systemów dla obszaru techniki trolniczej, właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych metod przy rozwiazywaniu problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U21w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe występujące w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekonomiczną, posiada zdolność prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze produkcji roślinnej i gospodarki leśnej;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu metod szacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych.stosowanych w rolnictwie
Treści programoweT-A-1Rodzaje nieruchomości – podział według kryterium podmiotowego i przedmiotowego. Zasady gospodarki ziemią na obszarach wiejskich. Elementy oceny ziemi na potrzeby produkcji rolnej. Wyłączanie gruntów z produkcji rolnej i leśnej. Źródła informacji o nieruchomościach. Układ, forma i treść operatu szacunkowego. Ustalenie stanu prawnego przedmiotu wyceny. Metodologia wyceny nieruchomości. Badanie i analiza rynku nieruchomości dla potrzeb wyceny. Metody wyceny zasiewów i upraw rolnych. Wycena plantacji kultur wieloletnich. Wycena nieruchomości rolnych wykorzystywanych jako stawy rybne. Cechy taksacyjne drzew i drzewostanów. Urządzenia techniczne jako przedmiot wyceny – definicje. Metody oceny stanu technicznego. Sposoby wyznaczania zużycia technicznego. Procedura wyceny metodą porównania parami. Metoda analizy statystycznej rynku i jej wykorzystanie w wycenie maszyn i urządzeń. Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomościami
Metody nauczaniaM-1Wykłady, prezentacje multimedialne połączone z dyskusją, samodzielny dobór metody i wycena wybranego obiektu rolniczego. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O10-1_K01Potyrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu metod szacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych.stosowanych w rolnictwie
Treści programoweT-W-1Podstawowe wiadomości z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego, pojęcia i definicje dotyczące nieruchomości. Podstawy gospodarki nieruchomościami rolnymi. Rynek nieruchomości. Zasady sporządzania operatu szacunkowego. Podejścia, metody i techniki szacowania nieruchomości. Wycena gruntów rolnych i gruntów pod wodami. Wycena upraw jednorocznych oraz sadów, plantacji wieloletnich oraz lasów i gruntów zadrzewionych. Wycena maszyn, urządzeń, budynków gospodarczych i obiektów technicznych. Prawa i obowiązki rzeczoznawcy majątkowego. Wymogi kwalifikacyjne i odpowiedzialność zawodowa rzeczoznawcy. Standardy zawodowe oraz kodeks etyki zawodowej rzeczoznawcy majątkowego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, prezentacje multimedialne połączone z dyskusją, samodzielny dobór metody i wycena wybranego obiektu rolniczego. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania