Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia środowiska związane z techniką rolniczą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia środowiska związane z techniką rolniczą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie
W-3Podstawowa znajomość zasady działania, budowy oraz obsługi silników spalinowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-2Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne podczas procesu eksploatacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Monitorowanie oraz pomiary zagrożeń związanych z: emisją związków toksycznych w spalinach, emisją zagrożeń wibroakustycznych, mechanizację produkcji zwierzęcej oraz mechanizację uprawy gleby, degradacją środowiska przyrodniczego spowodowana obsługą techniczną infrastruktury rolniczej15
15
wykłady
T-W-1Zagrożenia związane z emisją związków toksycznych w spalinach silników pojazdów rolniczych, sposoby ograniczania szkodliwego oddziaływania spalin na środowisko przyrodnicze, rozwiązania konstrukcyjne i eksploatacyjne4
T-W-2Zagrożenia ekosystemów spowodowane oddziaływaniami wibroakustycznymi infrastruktury technicznej. Emisja hałasu przez pojazdy rolnicze, maszyny, linie technologiczne przetwórstwa. Sposoby eliminowania hałasu (rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne, itp.2
T-W-3Zagrożenia środowiska wywoływane przez mechanizację produkcji zwierzęcej oraz mechanizację uprawy gleby - zanieczyszczenia pyłowe, gazowe, mikrobiologiczne, stałe, degradacja gleb, monokulturyzm, nawożenie i ochrona chemiczna.2
T-W-4Degradacja środowiska przyrodniczego spowodowana obsługą techniczną infrastruktury rolniczej (budynki, maszyny, pojazdy itp.). Ochrona: bieżąca, czasowa, sezonowa obiektów technicznych (procesy mycia i konserwacji). Procesy naprawcze jako źródło zanieczyszczeń2
T-W-5Wycofywanie maszyn i obiektów z eksploatacji, zagrożenia wynikające z utylizacji i przetwórstwa, metody zagospodarowania - recykling maszyn i pojazdów, recykling materiałów.2
T-W-6Kierunki rozwoju metod ograniczania ujemnego wpływu mechanizacji rolnictwa na środowisko przyrodnicze.2
T-W-7Zaliczenie pisemne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie bibliografii20
A-A-3Wykonanie prezentacji10
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu6
A-W-4Konsultacje4
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
S-4Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O02-1_W01
Student ma wiedzę z zakresu eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ich wpływu na środowisko przyrodnicze
TRL_1A_W07, TRL_1A_W22, TRL_1A_W23C-1, C-2T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-3, M-5, M-2, M-1, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O02-1_U01
Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane eksploatacją obiektów technicznymi stosowanych w rolnictwie i leśnictwie oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
TRL_1A_U19, TRL_1A_U21, TRL_1A_U03, TRL_1A_U24, TRL_1A_U01C-1, C-2T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-3, M-5, M-2, M-1, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O02-1_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych oraz konieczności dalszego dokształcania
TRL_1A_K02, TRL_1A_K01, TRL_1A_K05, TRL_1A_K07C-1, C-2T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-3, M-5, M-2, M-1, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O02-1_W01
Student ma wiedzę z zakresu eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ich wpływu na środowisko przyrodnicze
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O02-1_U01
Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane eksploatacją obiektów technicznymi stosowanych w rolnictwie i leśnictwie oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
2,0
3,0Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O02-1_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych technologii im przeciwdziałania ,nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Podniało A, Paliwa oleje i smary w ekologicznej eksploatacji, WNT, Warszawa, 2002
  2. Merkisz J, Wpływ motoryzacji na skażenie środowiska naturalnego, Poznań, 1993
  3. Grzegorz Dobrzański, Bożena Dobrzańska, Dariusz Kiełczewski, Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  4. Jan Górzyński, Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, WNT, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Oziemski S, Efektywność eksploatacyjna maszyn, ITE, Radom, 2004
  2. Bieszczada S., Sobota J, Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, WAR Wrocław, Wrocław, 1998
  3. Zestaw norm do pomiaru emisji spalin oraz pomiarów wibroakustycznych, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Monitorowanie oraz pomiary zagrożeń związanych z: emisją związków toksycznych w spalinach, emisją zagrożeń wibroakustycznych, mechanizację produkcji zwierzęcej oraz mechanizację uprawy gleby, degradacją środowiska przyrodniczego spowodowana obsługą techniczną infrastruktury rolniczej15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia związane z emisją związków toksycznych w spalinach silników pojazdów rolniczych, sposoby ograniczania szkodliwego oddziaływania spalin na środowisko przyrodnicze, rozwiązania konstrukcyjne i eksploatacyjne4
T-W-2Zagrożenia ekosystemów spowodowane oddziaływaniami wibroakustycznymi infrastruktury technicznej. Emisja hałasu przez pojazdy rolnicze, maszyny, linie technologiczne przetwórstwa. Sposoby eliminowania hałasu (rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne, itp.2
T-W-3Zagrożenia środowiska wywoływane przez mechanizację produkcji zwierzęcej oraz mechanizację uprawy gleby - zanieczyszczenia pyłowe, gazowe, mikrobiologiczne, stałe, degradacja gleb, monokulturyzm, nawożenie i ochrona chemiczna.2
T-W-4Degradacja środowiska przyrodniczego spowodowana obsługą techniczną infrastruktury rolniczej (budynki, maszyny, pojazdy itp.). Ochrona: bieżąca, czasowa, sezonowa obiektów technicznych (procesy mycia i konserwacji). Procesy naprawcze jako źródło zanieczyszczeń2
T-W-5Wycofywanie maszyn i obiektów z eksploatacji, zagrożenia wynikające z utylizacji i przetwórstwa, metody zagospodarowania - recykling maszyn i pojazdów, recykling materiałów.2
T-W-6Kierunki rozwoju metod ograniczania ujemnego wpływu mechanizacji rolnictwa na środowisko przyrodnicze.2
T-W-7Zaliczenie pisemne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie bibliografii20
A-A-3Wykonanie prezentacji10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu6
A-W-4Konsultacje4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O02-1_W01Student ma wiedzę z zakresu eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ich wpływu na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W07ma uporządkowany zakres wiedzy z agroekologii, obejmujący między innymi podstawowe pojęcia i definicje, rodzaje środowisk, ekologię organizmu i populacji, czynniki ekologiczne, agroekologiczną ocenę gleb, metody oceny wpływu czynników ekologicznych na efekty produkcji polowej, strukturę i znaczenie agrobiocenozy i agroekosystemu, zbiorowiska roślinne, umożliwiającą zrozumienie funkcjonowanie ekosystemów i wpływu czynników ekologicznych na rozwój i plonowanie roślin;
TRL_1A_W22ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: 1) maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, obejmującą budowę, działanie, regulację maszyn oraz teorię pracy wybranych zespołów roboczych - narzędzia i maszyny do uprawy roli, nawożenia, siewu, sadzenia, uprawy międzyrzędowej, ochrony roślin, zbioru siana, zielonek, zbioru zbóż i obróbki ziarna, zbioru ziemniaków i buraków, 2) obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządzenia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt gospodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich oraz środki techniczne wykorzystywane w obrocie zwierzętami, z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt, 3) maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sortowania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane przy pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna oraz uprzątaniu pozostałości zrębowych;
TRL_1A_W23ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn;
Cel przedmiotuC-1Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-2Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne podczas procesu eksploatacji
Treści programoweT-W-6Kierunki rozwoju metod ograniczania ujemnego wpływu mechanizacji rolnictwa na środowisko przyrodnicze.
T-W-3Zagrożenia środowiska wywoływane przez mechanizację produkcji zwierzęcej oraz mechanizację uprawy gleby - zanieczyszczenia pyłowe, gazowe, mikrobiologiczne, stałe, degradacja gleb, monokulturyzm, nawożenie i ochrona chemiczna.
T-W-1Zagrożenia związane z emisją związków toksycznych w spalinach silników pojazdów rolniczych, sposoby ograniczania szkodliwego oddziaływania spalin na środowisko przyrodnicze, rozwiązania konstrukcyjne i eksploatacyjne
T-W-2Zagrożenia ekosystemów spowodowane oddziaływaniami wibroakustycznymi infrastruktury technicznej. Emisja hałasu przez pojazdy rolnicze, maszyny, linie technologiczne przetwórstwa. Sposoby eliminowania hałasu (rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne, itp.
T-W-5Wycofywanie maszyn i obiektów z eksploatacji, zagrożenia wynikające z utylizacji i przetwórstwa, metody zagospodarowania - recykling maszyn i pojazdów, recykling materiałów.
T-W-4Degradacja środowiska przyrodniczego spowodowana obsługą techniczną infrastruktury rolniczej (budynki, maszyny, pojazdy itp.). Ochrona: bieżąca, czasowa, sezonowa obiektów technicznych (procesy mycia i konserwacji). Procesy naprawcze jako źródło zanieczyszczeń
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
M-5Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład informacyjny
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O02-1_U01Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane eksploatacją obiektów technicznymi stosowanych w rolnictwie i leśnictwie oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej;
TRL_1A_U21w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe występujące w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekonomiczną, posiada zdolność prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze produkcji roślinnej i gospodarki leśnej;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U24potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - dostrzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-1Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-2Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne podczas procesu eksploatacji
Treści programoweT-W-6Kierunki rozwoju metod ograniczania ujemnego wpływu mechanizacji rolnictwa na środowisko przyrodnicze.
T-W-3Zagrożenia środowiska wywoływane przez mechanizację produkcji zwierzęcej oraz mechanizację uprawy gleby - zanieczyszczenia pyłowe, gazowe, mikrobiologiczne, stałe, degradacja gleb, monokulturyzm, nawożenie i ochrona chemiczna.
T-W-1Zagrożenia związane z emisją związków toksycznych w spalinach silników pojazdów rolniczych, sposoby ograniczania szkodliwego oddziaływania spalin na środowisko przyrodnicze, rozwiązania konstrukcyjne i eksploatacyjne
T-W-2Zagrożenia ekosystemów spowodowane oddziaływaniami wibroakustycznymi infrastruktury technicznej. Emisja hałasu przez pojazdy rolnicze, maszyny, linie technologiczne przetwórstwa. Sposoby eliminowania hałasu (rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne, itp.
T-W-5Wycofywanie maszyn i obiektów z eksploatacji, zagrożenia wynikające z utylizacji i przetwórstwa, metody zagospodarowania - recykling maszyn i pojazdów, recykling materiałów.
T-W-4Degradacja środowiska przyrodniczego spowodowana obsługą techniczną infrastruktury rolniczej (budynki, maszyny, pojazdy itp.). Ochrona: bieżąca, czasowa, sezonowa obiektów technicznych (procesy mycia i konserwacji). Procesy naprawcze jako źródło zanieczyszczeń
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
M-5Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład informacyjny
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O02-1_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-2Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne podczas procesu eksploatacji
Treści programoweT-W-6Kierunki rozwoju metod ograniczania ujemnego wpływu mechanizacji rolnictwa na środowisko przyrodnicze.
T-W-3Zagrożenia środowiska wywoływane przez mechanizację produkcji zwierzęcej oraz mechanizację uprawy gleby - zanieczyszczenia pyłowe, gazowe, mikrobiologiczne, stałe, degradacja gleb, monokulturyzm, nawożenie i ochrona chemiczna.
T-W-1Zagrożenia związane z emisją związków toksycznych w spalinach silników pojazdów rolniczych, sposoby ograniczania szkodliwego oddziaływania spalin na środowisko przyrodnicze, rozwiązania konstrukcyjne i eksploatacyjne
T-W-2Zagrożenia ekosystemów spowodowane oddziaływaniami wibroakustycznymi infrastruktury technicznej. Emisja hałasu przez pojazdy rolnicze, maszyny, linie technologiczne przetwórstwa. Sposoby eliminowania hałasu (rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne, itp.
T-W-5Wycofywanie maszyn i obiektów z eksploatacji, zagrożenia wynikające z utylizacji i przetwórstwa, metody zagospodarowania - recykling maszyn i pojazdów, recykling materiałów.
T-W-4Degradacja środowiska przyrodniczego spowodowana obsługą techniczną infrastruktury rolniczej (budynki, maszyny, pojazdy itp.). Ochrona: bieżąca, czasowa, sezonowa obiektów technicznych (procesy mycia i konserwacji). Procesy naprawcze jako źródło zanieczyszczeń
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
M-5Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład informacyjny
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych technologii im przeciwdziałania ,nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5
4,0
4,5
5,0