Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,50,38zaliczenie
wykładyW1 9 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elementy logiki matematycznej.2
T-A-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.3
T-A-3Macierze i wyznaczniki.2
T-A-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.2
T-A-5Rachunek wektorowy. Iloczyn skalarny i wektorowy.3
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.3
15
wykłady
T-W-1Elementy logiki matematycznej. Podstawowe pojęcia.2
T-W-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.2
T-W-3Macierze i wyznaczniki.3
T-W-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.2
T-W-5Rachunek wektorowy3
T-W-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.12
A-A-3Konsultacje.15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.2
44
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie omawianych na wykładzie tematów.15
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B01_W01
Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne.
OG_1A_W01, OG_1A_W07C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-A-5, T-A-6, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B01_U01
Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
OG_1A_U08C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-A-5, T-A-6, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B01_K01
Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
OG_1A_K01, OG_1A_K04, OG_1A_K06C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-A-5, T-A-6, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B01_W01
Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne.
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie matematyki.
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
3,5Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
4,0Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
4,5Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki oraz był aktywny na zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki oraz był aktywny na zajęciach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B01_U01
Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
2,0Student nie umie stosować nabytej wiedzy do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,5Student w stopniu dostatecznym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
4,0Student w stopniu dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
4,5Student w stopniu dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów oraz był aktywny na zajęciach
5,0Student w stopniu bardzo dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów oraz był aktywny na zajęciach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B01_K01
Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
2,0Student nie ma aktywnej postawy w procesie samokształcenia i nie przestrzega zasad etyki.
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
3,5Student w stopniu dostatecznym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
4,5Student w stopniu dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników, SGGW, Warszawa, 2004
  2. Winnicki K. i inni, Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Pasewicz W., Matematyka dla studentów akademii rolniczych, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elementy logiki matematycznej.2
T-A-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.3
T-A-3Macierze i wyznaczniki.2
T-A-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.2
T-A-5Rachunek wektorowy. Iloczyn skalarny i wektorowy.3
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy logiki matematycznej. Podstawowe pojęcia.2
T-W-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.2
T-W-3Macierze i wyznaczniki.3
T-W-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.2
T-W-5Rachunek wektorowy3
T-W-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.12
A-A-3Konsultacje.15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie omawianych na wykładzie tematów.15
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B01_W01Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W01student ma wiedzę w zakresie chemii i biochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych procesów chemicznych zachodzących w roślinach i środowisku ich życia
OG_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
Treści programoweT-W-1Elementy logiki matematycznej. Podstawowe pojęcia.
T-A-1Elementy logiki matematycznej.
T-A-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-W-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-W-3Macierze i wyznaczniki.
T-A-3Macierze i wyznaczniki.
T-W-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.
T-A-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.
T-W-5Rachunek wektorowy
T-A-5Rachunek wektorowy. Iloczyn skalarny i wektorowy.
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
T-W-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie matematyki.
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
3,5Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
4,0Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
4,5Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki oraz był aktywny na zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki oraz był aktywny na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B01_U01Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
Treści programoweT-W-1Elementy logiki matematycznej. Podstawowe pojęcia.
T-A-1Elementy logiki matematycznej.
T-A-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-W-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-W-3Macierze i wyznaczniki.
T-A-3Macierze i wyznaczniki.
T-W-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.
T-A-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.
T-W-5Rachunek wektorowy
T-A-5Rachunek wektorowy. Iloczyn skalarny i wektorowy.
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
T-W-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie stosować nabytej wiedzy do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,5Student w stopniu dostatecznym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
4,0Student w stopniu dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
4,5Student w stopniu dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów oraz był aktywny na zajęciach
5,0Student w stopniu bardzo dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów oraz był aktywny na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B01_K01Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
OG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
Treści programoweT-W-1Elementy logiki matematycznej. Podstawowe pojęcia.
T-A-1Elementy logiki matematycznej.
T-A-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-W-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-W-3Macierze i wyznaczniki.
T-A-3Macierze i wyznaczniki.
T-W-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.
T-A-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.
T-W-5Rachunek wektorowy
T-A-5Rachunek wektorowy. Iloczyn skalarny i wektorowy.
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
T-W-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma aktywnej postawy w procesie samokształcenia i nie przestrzega zasad etyki.
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
3,5Student w stopniu dostatecznym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
4,5Student w stopniu dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.