Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Energetyka słoneczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyka słoneczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 6 1,00,25zaliczenie
projektyP4 6 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki.
W-2Podstawy techniki cieplnej
W-3Podstawy matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, możliwościami wykorzystania energii promieniowania słonecznego
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą dzialania prostych instalacji kolektorów i modułów PV.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów – sporządzenie wykresu pozycji słońca.1
T-A-2Wpływ zacienienia na pracę instalacji słonecznych.1
T-A-3Obliczenia dla prostej instalacji kolektorowej.2
T-A-4Obliczenia dla prostej instalacji PV.2
6
projekty
T-P-1Wykonanie projektu prostej instalacji słonecznej. Zapoznanie z podstawową metodą liczenia.6
6
wykłady
T-W-1Energia słońca2
T-W-2Metody konwersji energii słonecznej, zjawisko fotowoltaiczne.2
T-W-3Kolektory cieczowe. Kolektory powietrzne. Instalacje kolektorów słonecznych.2
T-W-4Instalacje fotowoltaiczne. Rodzaje fotoogniw. Elementy budowy i charaktrystyka pracy instalacji fotowoltaicznych.2
T-W-5Wpływ zacienienia i temperatury na pracę instalacji PV.2
T-W-6Elektrownie słoneczne.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych6
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Studiowanie wymaganej literatury13
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych9
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
31
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach6
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury9
A-P-3Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach12
A-W-2Uczestnictow w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne (rozwiązywanie zadań)
M-3Metody praktyczne: wykonanie projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Projekt. Ocenie podlega: układ pracy, tj. struktura, podział treści, podział rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór i wykorzystanie literatury, poprawność obliczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C17_W01
Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych
OZE_1A_W12C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C17_U01
Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną
OZE_1A_U14C-1, C-2T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C17_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz przyszłych skutków ich stosowania dla społeczeństwa.
OZE_1A_K01C-1, C-2T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C17_W01
Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych
2,0
3,0Student ma wiedzę na poziomie podstawowym zagadnień obejmujących tematykę promieniowania słonecznego oraz budowę prostych instalacji słonecznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C17_U01
Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną
2,0
3,0Student umie wykonać i przedstawić (zaprezentować) projekt prostej instalacji słonecznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C17_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz przyszłych skutków ich stosowania dla społeczeństwa.
2,0
3,0Przedstawi prezentację projektu i zaliczy go w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębska G., Ogniwa słoneczne. Budowa, technologia i zastosowanie, WKŁ, Warszawa, 2013
  2. Góralczyk I., Tytko R., Urządzenia, instalacje fotowoltaiczne i elektryczne, Wydawnictwo Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków, 2013
  3. Wacławek M., Rodziewicz T., Ogniwa słoneczne. Wpływ środowiska naturalnego na ich pracę., Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2014, Wydanie II

Literatura dodatkowa

  1. Nowicki M., Nadchodzi era słońca, Wydawnictwa Naukowe PWN, Wrszawa, 2012
  2. Oleszczuk W., Kolektory słoneczne i fotoogniwa w Twoim domu, WKŁ, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów – sporządzenie wykresu pozycji słońca.1
T-A-2Wpływ zacienienia na pracę instalacji słonecznych.1
T-A-3Obliczenia dla prostej instalacji kolektorowej.2
T-A-4Obliczenia dla prostej instalacji PV.2
6

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu prostej instalacji słonecznej. Zapoznanie z podstawową metodą liczenia.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Energia słońca2
T-W-2Metody konwersji energii słonecznej, zjawisko fotowoltaiczne.2
T-W-3Kolektory cieczowe. Kolektory powietrzne. Instalacje kolektorów słonecznych.2
T-W-4Instalacje fotowoltaiczne. Rodzaje fotoogniw. Elementy budowy i charaktrystyka pracy instalacji fotowoltaicznych.2
T-W-5Wpływ zacienienia i temperatury na pracę instalacji PV.2
T-W-6Elektrownie słoneczne.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych6
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Studiowanie wymaganej literatury13
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych9
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach6
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury9
A-P-3Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach12
A-W-2Uczestnictow w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C17_W01Student zna wielkości i parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz budowę prostych instalacji słonecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, możliwościami wykorzystania energii promieniowania słonecznego
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą dzialania prostych instalacji kolektorów i modułów PV.
Treści programoweT-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów – sporządzenie wykresu pozycji słońca.
T-A-2Wpływ zacienienia na pracę instalacji słonecznych.
T-P-1Wykonanie projektu prostej instalacji słonecznej. Zapoznanie z podstawową metodą liczenia.
T-W-1Energia słońca
T-W-2Metody konwersji energii słonecznej, zjawisko fotowoltaiczne.
T-W-3Kolektory cieczowe. Kolektory powietrzne. Instalacje kolektorów słonecznych.
T-W-4Instalacje fotowoltaiczne. Rodzaje fotoogniw. Elementy budowy i charaktrystyka pracy instalacji fotowoltaicznych.
T-W-5Wpływ zacienienia i temperatury na pracę instalacji PV.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne (rozwiązywanie zadań)
M-3Metody praktyczne: wykonanie projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Projekt. Ocenie podlega: układ pracy, tj. struktura, podział treści, podział rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór i wykorzystanie literatury, poprawność obliczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę na poziomie podstawowym zagadnień obejmujących tematykę promieniowania słonecznego oraz budowę prostych instalacji słonecznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C17_U01Student umie wykonać obliczenia i zaprojektować prostą instalację słoneczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U14orientuje się w możliwościach zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej i potrafi nadzorować systemy pozyskiwania energii słonecznej, wiatrowej, wodnej i geotermalnej, a także opracować proste takie systemy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, możliwościami wykorzystania energii promieniowania słonecznego
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą dzialania prostych instalacji kolektorów i modułów PV.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu prostej instalacji słonecznej. Zapoznanie z podstawową metodą liczenia.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne (rozwiązywanie zadań)
M-3Metody praktyczne: wykonanie projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Projekt. Ocenie podlega: układ pracy, tj. struktura, podział treści, podział rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór i wykorzystanie literatury, poprawność obliczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wykonać i przedstawić (zaprezentować) projekt prostej instalacji słonecznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C17_K01Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz przyszłych skutków ich stosowania dla społeczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, możliwościami wykorzystania energii promieniowania słonecznego
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą dzialania prostych instalacji kolektorów i modułów PV.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu prostej instalacji słonecznej. Zapoznanie z podstawową metodą liczenia.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne (rozwiązywanie zadań)
M-3Metody praktyczne: wykonanie projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Projekt. Ocenie podlega: układ pracy, tj. struktura, podział treści, podział rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór i wykorzystanie literatury, poprawność obliczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawi prezentację projektu i zaliczy go w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0